Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1622
Jeg lagde en tråd om fastleger kan skrive ut opioider e.l. I påvente av ara. Vet ikke hvorfor den ble borte?

Jeg er avhengig av 4-6 mg subutex daglig. Jeg har best fastlegen henvise meg til ara for å få en nedtrapping og hjelp videre. Fikk time på ara om over en mnd til. Har fastlegen lov til å
Gi meg et opioid i påvente av behandling i ara?
Fastlegen har lov, men det spørs om hxn er villig til å skrive ut. Kommer sikkert også litt an på hvor du bor. Leger i større byer har nok litt mer erfaring med dette en på mindre steder vil jeg tro.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Fastlegen har lov, men det spørs om hxn er villig til å skrive ut. Kommer sikkert også litt an på hvor du bor. Leger i større byer har nok litt mer erfaring med dette en på mindre steder vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Jeg ble fortalt at det er ikke engang alle leger som kan skrive ut allergimedisin som er c-preparater så det kommer litt an på.
Trådstarter
32 5
Ligger det noe info på nett om dette, noen kilder jeg kan vise til legen? Jeg vet at fastlegen min KAN skrive ut a, b og c-preparater. Men vet ikke hva han kan om disse reglene
2pac alive in serbia
Sitat av Anita83 Vis innlegg
Ligger det noe info på nett om dette, noen kilder jeg kan vise til legen? Jeg vet at fastlegen min KAN skrive ut a, b og c-preparater. Men vet ikke hva han kan om disse reglene
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis mer enn deg, og sannsynligvis nok til å ikke gi det til hvem som helst.
Anonym bruker
"Fattig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fastlege har lov å skrive ut subutex i påvente av oppstart i LAR. Det finnes det retningslinjer på.

Tviler på det finnes retningslinjer på at legen kan skrive ut opioider i påvente av nedtrapping/avrusning

Det betyr ikke at han ikke kan, men der forutsetter at fastlegen din finner det faglig forsvarlig, og der er det kun din leges holdninger og verdier som danner grunnlaget for hva han velger å gjøre
1 måned vente tid hvor holder du til?, jeg har alltid fått plass etter max 24 timer.
Fastlegen din skriver nok ikke ut noe. Isåfall blir det ikke noe sterkere enn paralgin forte, tramadol eller kanskje norspan plaster. Jeg ville spurt om norspan plaster, selv om det er et A-preparat. For det har lavest misbrukspotensiale. Det er iallefall ikke noe å ruse seg på etter min mening.
Trådstarter
32 5
Jeg er blitt henvist til ara poliklinikk, jeg skal ikke innlegges eller noe, men legen mente at jeg kunne få en nedtrappingsplan i samarbeid med ara.
Jeg har hatt problemer med det samme tidligere og fikk nedtrappingsplan og subutex av legen, men da var ara med i bildet. Psykisk helse i kommunen kan dele ut medisiner til meg daglig, dette vet legen om, og hun kan evt lage resepten slik at kun personell i psykisk helse kan hente og gi meg under tilsyn daglig.

Jeg bare lurer på om det er lov, og om legen vet om at det er liv å skrive ut slike medisiner uten at ara er inne i bildet FØRST. Men legen vet at jeg er motivert og vil ta i mot all hjelp jeg kan få til å holde meg unna dette fremover. Men jeg klarer ikke å trappe ned alene, har prøvd så mange ganger, jeg trenger hjelp…

Er det noen mulighet for at han kan skrive ut langtidsvirkende morfin eller noe hvis subutex ikke blir aktuelt, siden subutex er en «lar-medisin»?

Skal til legen i morgen tidlig, så alle tips og råd taes imot med stor takk
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er det du egentlig vil? Bli rusfri eller velge selv hvem medisin du nedtrapper med?

La fagfolkene bestemme hva som er best medisin og ikke du. Lykke til!
Ja lege kan skrive ut. Men en ting fastleger hater er når pasienten kommer med «bestillinger». Du kan si noe sånt som «slik situasjonen er nå så er alt bæsj, og jeg lurte på om vi kunne snakke om andre typer medikamenter?» «jeg vet det er risiko forbundet med x men blablabla»

Det er bedre enn å komme og si «kan jeg få oxy fordi jeg vil»

Da får legen mulighet til å faktisk gjøre en vurdering, som jo er jobben deres. Ikke bli forbanna eller skuffet, men si du respekterer meningen deres. Hvis legen er ufin eller veldig avvisende så si at «du er ikke på jakt etter rusgivende stoffer, men du ville høre fra en lege». Be om å få høre hvordan de vurderer eller tenker. Rolig stemme, høflig
Sist endret av NodSquad; 13. februar 2024 kl. 08:48.
Trådstarter
32 5
Jeg har hørt fra legen før at han ikke kan skrive ut lar-medisin uten at ara er med i bildet. Derfor jeg lurer på om han kan skrive ut langtidsvirkende morfin eller noe annet som kan holde meg abstinensfri inntil jeg får hjelp av ara.

Ønsker å bli kvitt opiater for godt, men trenger hjelp med nedtrapping. Kanskje det hjelper om jeg spør legen om et eller annet han anbefaler og at jeg da isåfall kan trappe ned i på ente av hjelp fra ara?

Timen er nå snart, gruer meg…
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kan ha med ekspertise å gjøre, en allmennlege er nettop dét, generelt praktiserende og må ha en god forståelse av flere områder.
Legen skal stille diagnosen og muligens ha noe med planlegging av behandling men i mange tilfeller så henvises du videre til den avdelingen med relevant ekspertise.

Har du f.eks vorter så sendes du til hudklinikken på sykehuset, det er ikke almennlegen din som gjør behandlingen. Det er det samme her: Legen har en generell forståelse men vil involvere Ara da de sitter på mye mer relevant kunnskap og erfaring.

Legene er også under noe press. På en side er det press fra pasienter til å foreskrive vanedannende stoffer, mens myndighetene krever forsiktighet: både statsforvalter, og fylkeslegene har advart mot utskriving av slike medikamenter. Det er også vært høringer rundt problemet med for mye utskriving av vanedannende medikamenter.

Jeg skjønner godt at fra ditt ståsted så vil du være ferdig med dette og fortsette livet. Men i motsetning til Rema så er ikke det enkle ofte det beste. Det høres kanskje veldig urettferdig ut men det er ikke en rettighet at du skal kunne kureres for avhengigheten uten noe ubehag, på samme måte som at noen som er operert ikke får så mye smertestillende i restitueringsperioden at de ikke kjenner noe smerte.

Så, gjerne forklar legen din hvordan det oppleves og hva du mener går bra og ikke men de har det siste ordet i behandlingen.
Anonym bruker
"Klok Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hovedsaken er at jeg snart ikke har tilgang fra selger på subutex lenger. Jeg kan oppsøke miljøet her i byen, men det har jeg svært lite lyst til. Jeg spurte om å få utskrevet hva som helst, også evt med nedtrapping, i påvente av lar. Og at psykisk helse kommunen kan administrere medisinene og gi daglig under tilsyn.
Men det ble blankt nei.
Da må du bli abstinent og trappe opp på legevakt og komme deg til RAM, eller hva det nå heter der du er.

Jeg har sittet og ristet av benzoabstinens på legevakta i Oslo, men fikk fortsatt fingern. De ringte til og med til RAM som sa nei fordi det ville være «et langtidsprosjekt» å gå av benzo. Hadde time påfølgende mandag hos fastlege som skrev ut valium, men dette var natt til lørdag, så det endte med at jeg måtte ned til Brugata klokka 3 om natta og kjøpe rivotril.

Vurderte å klage, og burde gjort det. Oppfordrer deg til det samme hvis du virkelig føler deg urettferdig behandlet.
Anonym bruker
"Klok Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om jeg føler meg urettferdig behandla - jeg veit neimen ikke… jeg vet jo at leger KAN skrive ut opiat-preparater i påvente av hjelp fra ara, Men legen sa at det kunne bli å bare legge til noe til det jeg allerede bruker. Jeg sa at jeg ikke fikk kontakt med personen jeg har kjøpt subutex av og at jeg nødig ønsket å oppsøke noe nytt miljø i denne lille bygda. Og at psykisk helse kunne hente ut og administrere medisinene og at jeg kunne ta under tilsyn hver dag, gjerne med nedtrapping. Men det var nei uansett. Fordi hun har skrevet ut masse medisiner til meg for mange år siden, spes benzo osv i større doser. Legen fikk klager og har ikke fått slike preparater i ettertid, men har fått subutex-nedtrapping for noen år siden i samarbeid med ara.
Skal JEG bli straffa for at HAN har vært slepphendt med reseptene? Jeg vet at legen har mulighet til å hjelpe meg med dette, men er ikke villig til å gjøre det.
Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg vel fått hjelp på dagen?