Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3234
Ja tittelen sier vel det meste.
Hvordan kan jeg bli en "forsøkskanin"?
Vet det er flere høyskoler i Norge som tilbyr dette, men det gjelder ikke akkurat meg.

Har vært inne på www.etikkom.no, men der virker det som om det er mer søknader til å få godkjent forsøk av hva enn det måtte være, enn å melde seg frivillig som "lab-rat".

Har mest lyst til noe som omhandler hjernen min. Men er åpen for det meste som går på "forskning" og ikke sånne ting som å prøve ut nye apparater og "duppedingser".

Virker som det ikke er vanlig å få betalt for slike ting i Norge? Kan jeg melde meg frivillig som forsøkskanin i usa, der det er mer normalt å få betalt for slike "tjenester"?
På universitetet her i Tromsø er det vanlig at mange studenter som holderp å med diplom oppgaven, og av og til professorer kommer i fårelesningene og spør etter frivillige folk til å være med på forsøkene. Mot en liten betaling osv. Vet ikke om det var svar på spørsmålet ditt men tror at om du tar et studie på et universitet vil du få mange muligheter om du oppholder deg på campus.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Enda en spire som vil bli superhelt?
Stå på krava!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Bare å ta deg en tur til nærmeste psykologiske institutt og se etter lapper. Spør gjerne om de har noen mailingliste du kan sette deg opp på hvis de trenger noen en annen gang, men det er hovedsaklig studenter på det aktuelle fakultetet som mottar forespørsler.
Noen vil betale deg litt, noen gir et par flaxlodd, andre lokker med trekning av et par ipod'er. Noen få lokker med prøveresultater du kanskje kan ha interesse av. Har selv vært med på et par og det var vanvittig kjedelig. Fikk 200 kroner for det ene, men det tok til gjengjeld halvannen time.
Etse: Som jeg skrev, så vet jeg at det er flere høyskolger som tilbyr dette.

Sio: Ja hva mente du med det? Ingen superhelt her i gården. Stå på!

fabianca: Okey, da skal jeg gå på utkikk etter psykologiske institutter fremover da. Eller hvertfall søke opp på nettet nå med en gang og finne ut hvor den nærmeste ligger.
Ja har forstått det slik, men er det ingen steder jeg kan sende en mail og forklare diverse ting og muligens få svar fra dem igjen også?
Det er prøveresultatene jeg er mest interessert i, men kan utsette meg for diverse "farer" hvis det er godt betalt =p, derfor jeg tenkte på usa.

Men hvem skal jeg kontakte hvis jeg tilbyr hjernen min til disposisjon? Staten =P?
Jeg vet at sykehuset i Bergen driver med testing av søvn på folk.

Det vil si at du sover en natt på sykehuset og får rundt 1000,- for det.
Det er jo selvsagt en hake..
Blant annet så spiller de av en spesiell lyd samtidig som de sender noen helt syke bilder til hjernen din.
Det være seg skutte barn, lemlestede lik. etc.
Når du sover så spiller de av samme lyden, og ser om du får mareritt/hvordan kroppen din reagerer.
Ryktet tilsier at du skal ha faen så sterk psyke for å sove normalt de påfølgende månedene etter slike forsøk.

Kanskje de har noe av det samme ved et regional sykehus nært deg?
Fett, det er noe jeg vil prøve ut =)
Skal undersøke om de har noe slikt på østlandet.
Sliter ikke noe med mareritt så jeg burde vel stille sterkt som en "kanin" for dem.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Det er prøveresultatene jeg er mest interessert i,
Vis hele sitatet...
Det er svært få forsøk som vil gi deg resultatene dine i ettertid. Har sett det én gang, og det var en forholdsvis enkel undersøkelse gjennomført av studenter. Såvidt meg bekjent finnes det heller ingen overordnet organisasjon som aktivt søker etter deltakere til psykologiske eksperimenter. Fremgangsmåten varierer fra studie til studie.
Det eneste godt betalte forsøket jeg har sett annonsert på en vegg gikk ut på testing av stikkpiller med blått fargestoff, og da var det snakk om 1500 kroner.
Er nok bare å se rundt på universiteter. er en del lapper som henger rundt oppe på NTNU om folk som trenger "forsøkskaniner" til mye rart iaffall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av HStern Vis innlegg
Jeg vet at sykehuset i Bergen driver med testing av søvn på folk.

Det vil si at du sover en natt på sykehuset og får rundt 1000,- for det.
Det er jo selvsagt en hake..
Blant annet så spiller de av en spesiell lyd samtidig som de sender noen helt syke bilder til hjernen din.
Det være seg skutte barn, lemlestede lik. etc.
Når du sover så spiller de av samme lyden, og ser om du får mareritt/hvordan kroppen din reagerer.
Ryktet tilsier at du skal ha faen så sterk psyke for å sove normalt de påfølgende månedene etter slike forsøk.

Kanskje de har noe av det samme ved et regional sykehus nært deg?
Vis hele sitatet...

Hørtes ut som drømmene mine :P
Så skulle nok ha overlevd noen netter på det sykehuset.
Sist endret av Skall35; 6. april 2009 kl. 15:19.