Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60083
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Hamas bomber israel, israel bomber hamas, de sivile folkene på gaza er de som blir drept.

Det er ikke noen snille eller slemme, det er bare hevn.
Vis hele sitatet...
Amen to that.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
HVis man virkelig vil ha fred i midtøsten må man ta den største rotta, Iran. Iran støtter ikke bare Hamas og Hizbollah. De jobber på oppdrag for denne terrorstaten.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant. Jeg synes det er rart at usa ikke har prøvd seg på iran før irak, eller afghanistan. Men iran har vel ett litt mer oppegående forsvar. Vi har desverre ledere på begge sider som prøver og bruke relgion til og sette folk opp mot hverandre, og desverre lykkes de. Hvis Bin laden/Lederne i hamas osv mener det er så flott og dø matyrdøden og komme til paradis, så synes jeg det er rart dem ikke har spent på seg selvmordsbeltet for lenge sia.

Resten av verden må få stoppa denne konflikten fort som faen, vi kan ikke ikke sitte og se på at sivile på noen sider av grensene dør slik som det er idag.
Heldigvis har USA nå straks en litt mer fornuftig leder, som forhåpentligvis skjønner at det finnes andre og bedre løsninger enn krig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så sant så sant. Jeg synes det er rart at usa ikke har prøvd seg på iran før irak, eller afghanistan. Men iran har vel ett litt mer oppegående forsvar. Vi har desverre ledere på begge sider som prøver og bruke relgion til og sette folk opp mot hverandre, og desverre lykkes de. Hvis Bin laden/Lederne i hamas osv mener det er så flott og dø matyrdøden og komme til paradis, så synes jeg det er rart dem ikke har spent på seg selvmordsbeltet for lenge sia.
Vis hele sitatet...
Konflikt med Iran kommer nok, men jeg tipper at det blir Israel som kommer til å ta det første steget. Israel bombet jo Irak sitt atomprogram på 80-tallet, Syria sitt atomprogram for ikke så lenge siden og jeg nekter å tro at de kommer til å sitte å se på at en stat som har erklært at Israel må forsvinne fra kartet får atomvåpen/teknologi..
Sitat av Hardcore Vis innlegg
Ikke for og kaste meg på noen flammebølge, men erlig talt.
Alle som går med frimurer ring iriterer.
Alle som går med kors rundt halsen iriterer.
Alle med tatoveringer iriterer.
Alle med burka iriterer.

Alle som går med noe av symbolsk viktighet for og vise tilhørighet, støtte, avstand, whatewer er kunn til iritasjon?

Amerikanske politikere er bare til iritasjon med flagget i en pin på dressen?
Alle som tar parti med Palestinerene, eller viser sympati med dem er tullete blitzere som løper rundt og hiver steiner på hverandre?

You catch my drift.
Vis hele sitatet...
ABSOLUTT ikke, men denne saken er spessielt betent... derfor prøver ihvertfall jeg å sørge for at de gangene jeg "viser" hvem jeg holder med, er ganger andre har mulighet til å si hva de mener tilbake... dette er jo bare noe jeg mener. Jeg beklager hvis jeg skrev på "nedverdigende" måte

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Hentyder du igjen til hele Iran som en enhet?
Eller et par enkeltindivider?

Det samme gjelder for Israel, hele Israels befolkning er ikke for krigen og verver seg frivillig for en sjangse til å drepe noen Palestinere.

Mener du bør være litt mer spesifikk og roe ned stereotypinga de.
Vis hele sitatet...
Her er faktisk en veldig viktig bit i hele problemet.
Det er lederskapet i et land som representerer landet.. spesielt i muslimske land. Når da Iran som et godt eks har truet Israel med utryddelse KAN dette i verste fall gå ut over mange uskyldige Iranere. Hvem sin feil er dette? Selvfølgelig Iran!
Sist endret av simonstensrud; 5. januar 2009 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenkte jeg bare skulle sitere en kommentar på bloggen http://filiprygg.blogspot.com/2009/0...er-israel.html

"jeg er muslim fra palestina. flyttet til norge for 8 år siden. hadde dere vist hvor mange palestinere det er som ønsker å bli kvitt chamas. den eneste grunnen for at min familie er i norge er pågrunn av chamas. de er ikke umenneskelig og ønsker bare krig. for ikke tenke på det at de hater jøder og kommer ikke til å gi seg før alle jøder i verden er døde. jeg selv, som palestiner føler at jeg endelig kan snakke fritt, nå som det er stor sjans for at chamas taper krigen. mitt folk vil ha fred. og med chamas fins det ikke."

Hvilke andre alternativer enn å gå til krig er det for Israel, når ett av Hamas' hovedmål er å utslette Israel?
Sitat av atomet Vis innlegg
Herregud er det mulig å være naiv!?? Du snakker også om lektor som om det var en høy tittel. En lektortittel krever seks års studier (en hovedfagsoppgave pluss ett år pedagogikk), hvilket ikke akkurat er all verden.

Du, nå begynner jeg virkelig å lure, hva er det du snakker om?
Snodig, jeg har hørt "min" versjon mange andre steder



Ok, så du klarer ikke å lese førstehåndsmateriale selv, men må stole på ting som er drøvtygget av israel-fanklubben? Ja, da skjønner jeg jo at du har et uhildet og nøytralt syn på saken...

nuff said...



Så du syns Egypt er like ille som Syria og Iran?
Vis hele sitatet...
Nei, men en lektor har som regel studert noen ekstra fag, og i dette tilfelle kanskje midtøsten... Han burde ha en del faglige kunnskaper. har aldri sagt at lektor er en høy stilling.


Når jeg sier at han har tallene på sin side, mener jeg at han har skrevet et saklig artikkel proppet med fakta som støtter hans synspunkt. de fleste "motargumentene" jeg har kommet over er stort sett bare "synspunkter" uten konkrete tall som motbeviser påstandene hans.
jeg prøver på ingen måte å lage "løgn" av det at palestinerne vil ha et eget land. Men man legger alt presset for at de ikke har det på Israel, noe jeg og mange fler synes er en smule urettferdig.

Jeg er kritisk til det meste jeg leser, og la til denne "artikkelen" som jeg er klar over at er veldig PRO-Israel (behøver ikke være feil fordet) for å balansere dette okkupasjonssynet litt. KANSKJE er ikke "okkupasjonen" like ulovlig som alle skal ha det til

Sitat av atomet Vis innlegg
Tom for argumenter? Har du lest resten av tråden? Og... "å føre krig mot en terrororganisasjon akkurat som USA gjorde da de gikk inn i Irak/Afghanistan"... Mhm... det sier vel nok om ditt kunnskapsnivå. Nå var du jo ikke gamle karen når USA gikk inn i Irak, så det er mulig du ikke husker alt, men i såfall burde du kanskje heller skaffe deg litt mer info, før du begynner å slenge alt for mye med leppa.

...og angående Mads Gilbert - jeg har vel aldri snakka så veldig varmt om han, men du må gjerne bare fortsette å tillegge meg meninger, jeg tar det ikke så veldig tungt.

...faktisk... det eneste folk her har sagt om mads gilbert er vel at han har sendt en sms fra gaza?
Vis hele sitatet...
Det eneste du får fram i 3/4 av innleggene dine er en nedlatende holdning til folk fordi du ikke er enig. Og du skal få lov til det, så lenge du ikke hakker på folk som du mener gjør akkurat det samme. Som meg.
Slutt å synes så synd på deg sjøl. Som palestinerne for øvrig...

Sitat av atomet Vis innlegg
det er en helt latterlig påstand fra en latterlig figur som prøver å bruke en akademisk tittel det går 13 av på dusinet til å virke mer autorativ. .
Vis hele sitatet...
dette er artig lesning. Hva har hans tittel med saken å gjøre? Du klarer jo ikke å motbevise det han skriver... Hadde du klart det, ville du gitt med konkrete eksempler på dette, og ikke 13000 linker til steder du mener motbeviser det.. det tyder på at du ikke egentlig har funnet noe som helst
Sist endret av simonstensrud; 5. januar 2009 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Nei, men en lektor har som regel studert noen ekstra fag, og i dette tilfelle kanskje midtøsten... Han burde ha en del faglige kunnskaper. har aldri sagt at lektor er en høy stilling.
Vis hele sitatet...
Vi som støtter Palestina ser på den artikkelen som like høyrevridd som det du ser på norsk presse som venstrevridd =)

Hva gjør dine kilder så mye bedre enn våre kilder, egentlig?
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Nei, men en lektor har som regel studert noen ekstra fag, og i dette tilfelle kanskje midtøsten... Han burde ha en del faglige kunnskaper. har aldri sagt at lektor er en høy stilling.


Når jeg sier at han har tallene på sin side, mener jeg at han har skrevet et saklig artikkel proppet med fakta som støtter hans synspunkt. de fleste "motargumentene" jeg har kommet over er stort sett bare "synspunkter" uten konkrete tall som motbeviser påstandene hans.
jeg prøver på ingen måte å lage "løgn" av det at palestinerne vil ha et eget land. Men man legger alt presset for at de ikke har det på Israel, noe jeg og mange fler synes er en smule urettferdig.

Jeg er kritisk til det meste jeg leser, og la til denne "artikkelen" som jeg er klar over at er veldig PRO-Israel (behøver ikke være feil fordet) for å balansere dette okkupasjonssynet litt. KANSKJE er ikke "okkupasjonen" like ulovlig som alle skal ha det til



Det eneste du får fram i 3/4 av innleggene dine er en nedlatende holdning til folk fordi du ikke er enig. Og du skal få lov til det, så lenge du ikke hakker på folk som du mener gjør akkurat det samme. Som meg.
Slutt å synes så synd på deg sjøl. Som palestinerne for øvrig...



dette er artig lesning. Hva har hans tittel med saken å gjøre? Du klarer jo ikke å motbevise det han skriver... Hadde du klart det, ville du gitt med konkrete eksempler på dette, og ikke 13000 linker til steder du mener motbeviser det.. det tyder på at du ikke egentlig har funnet noe som helst
Vis hele sitatet...

Og hvis du syns dette var "skarpt" så er det fordi jeg mener det. Ikke kom med "jeg har holdt meg for god til å bli irritert i denne debatten, men dette tar kaka" - Blir du irritert og har gode motargumenter kan du selvfølgelig pepre tilbake.. noe du forsåvidt allerede har gjort, med f eks: kristenfitte:P

Sitat av Joey Vis innlegg
Vi som støtter Palestina ser på den artikkelen som like høyrevridd som det du ser på norsk presse som venstrevridd =)

Hva gjør dine kilder så mye bedre enn våre kilder, egentlig?
Vis hele sitatet...
At mye venstrevridd propaganda bare er "meninger" og synspunkter, uten at det støtter seg til sannhet..
Sist endret av simonstensrud; 5. januar 2009 kl. 17:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
simonstensrud: Det var jeg som kalte deg en kristenfitte, ikke atomet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Nei, men en lektor har som regel studert noen ekstra fag, og i dette tilfelle kanskje midtøsten... Han burde ha en del faglige kunnskaper. har aldri sagt at lektor er en høy stilling.
Vis hele sitatet...
Nei, men du tar hans ord for god fisk, uten å lese FN rapporten om konflikten som atomet linket til, i tillegg har du avkastet den som "urelevant", noe du understreker i slutten av posten.

Når jeg sier at han har tallene på sin side, mener jeg at han har skrevet et saklig artikkel proppet med fakta som støtter hans synspunkt. de fleste "motargumentene" jeg har kommet over er stort sett bare "synspunkter" uten konkrete tall som motbeviser påstandene hans.
jeg prøver på ingen måte å lage "løgn" av det at palestinerne vil ha et eget land. Men man legger alt presset for at de ikke har det på Israel, noe jeg og mange fler synes er en smule urettferdig.
Vis hele sitatet...
Klart de legger presset på en statsmakt som har ramponert bebyggelsen til palestinere, som har ressurser, som har et militær, som i det hele tatt har noe å jobbe med. Jeg synes det virker en smule logisk.

Jeg er kritisk til det meste jeg leser, og la til denne "artikkelen" som jeg er klar over at er veldig PRO-Israel (behøver ikke være feil fordet) for å balansere dette okkupasjonssynet litt. KANSKJE er ikke "okkupasjonen" like ulovlig som alle skal ha det til
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare en okkupasjon, de frarøver vanlige sivile deres rettigheter. Noe du og flere her ser ut til å mene de har fulle rettigheter til, den Jødiske Stemmen for Fred er temmelig uenig i disse synene, noe som jeg håper du tar til deg. Mange israelere er i mot handlingene deres stat fører ovenfor palestinere.


Det eneste du får fram i 3/4 av innleggene dine er en nedlatende holdning til folk fordi du ikke er enig. Og du skal få lov til det, så lenge du ikke hakker på folk som du mener gjør akkurat det samme. Som meg.
Slutt å synes så synd på deg sjøl. Som palestinerne for øvrig...
Vis hele sitatet...
Du gjør jo akkurat det samme her, så hvorfor dropper vi ikke bare denne barnslige oppførselen nå? Det gjelder alle.


dette er artig lesning. Hva har hans tittel med saken å gjøre? Du klarer jo ikke å motbevise det han skriver... Hadde du klart det, ville du gitt med konkrete eksempler på dette, og ikke 13000 linker til steder du mener motbeviser det.. det tyder på at du ikke egentlig har funnet noe som helst
Vis hele sitatet...
Les linkene før du fordømmer tekstene, du gidder jo ikke å lese faktaene vi har lagt på bordet. Ja dette er en komplisert konflikt, å lese noen hundre sider er det minste du burde engasjere deg til å gjøre.
Tittelen har noe med at du gir en lavtstående akademiker et "sannhetspass" som om noen med en smule mer utdannelse er blottet fra menneskelige følelser og rasjonalisering og bare lever på logikk. Dette er en svært farlig antagelse, i motsetning til deg linket atomet til hele FN's rapport, som er skrevet av en hel kommité, ikke en enkeltperson.
Og enhver person kan vel se at det er mindre sjangser for vinklinger i en artikkel av en kommitè enn noe skrevet av en enkeltperson?
Sist endret av Dodecha; 5. januar 2009 kl. 17:54.
Palestinske sivile hjem blir truffet av israelske raketter fordi hamas monterer sine hjemmelagde utskytningsramper på verandaer og hustak hos sivile mål.
Altså vil det være ganske vanskelig for israel å ikke drepe uskyldige når motparten taktisk monterer skyts ved sivile mål. Dette er selvsagt ikke palestinerene sin feil og jeg hadde selv et lite håp om at israel selv snart skulle ta til vett. Men hamas skyter sine egene sivile på stedet om de ikke etterkommer ønsker som selv å bli med i hamas, eller få en utskytningsrampe montert på taket.

Dermed er det vel ganske greit å se hvorfor Israel vil kvitte seg med en terroristorganisasjon, vi kan jo selv se hvordan USA og resten av stormaktene i vesten løste en slik sak i Afghanistan og Irak.

Man skal jo aldri høre på media men akuratt saker som dette:
Drap på Israels folk over hele verden er nå legitimt sier vel nok.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg spør igjen, til dere som mener at måten Israel driver krigføring mot Hamas på er rett og rimelig:

Tror dere virkelig at Israel greier å kvitte seg med Hamas og viss de gjør det, tror dere det blir fred og fordragelighet da?

Jeg siterer Kåre Willoch som sier dette i et intervju i Dagsavisen i dag:
- Konflikten går nå fra forferdelig til enda verre. Denne forestillingen om at dette kan skape sikkerhet for Israel er helt utenfor virkeligheten. På sikt vil en bevegelse som står mot Israel kunne tjene på de israelske angrepene.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter Israel, og grunnene er mange. Fikk dere med dere at faktisk Israle kjørte over gaza med fly som slapp ned slike... hva heter det... lapper til folk som fortalte de på forhånd at om en time eller hva det var så skulle de bombe disse og disse stedene i gaza, vennligst evakuer. De sendte til og med sms-er til mennesker som bodde i nærheten av steder de skulle bomber som fortalte at de måtte evakuere.

Men for å putte litt billedlig:

Sverige (Hamas) skyter regelmessig bomber på Norge(Israel). De treffer sivile - treffer ikke i det hele tatt noe militært. Over 1000 bomber/raketter blir sendt. Norge har spioner i Sverige som finner ut at Sverige kjøper/henter våpen fra Finland(Egypt). Norge vet at Sverige ikke er så sterke militært, men hvordan kan man vite når Sverige plutselig får tak i noe skikkelig kraftig/farlig fra Finland? Sveriges utskytningsramper osv blir ikke plassert på noen øde steder akkurat, det blir faktisk plassert inni kirker, butikker blant sivile, klar til å skyte. Norge har holdt ut en god stund, men nå har de ikke mye valg. Enten må de tåle å bli bombet og utryddet holdt jeg på å si, for det er jo ingen som stopper dem, eller så må de gjøre noe med det. Nettopp det planlegger de å gjøre, og det svenske militæret finner ut av dette og gjemmer seg blant sivile. Norge sender fly med lapper og sms-er til de sivile og ber de evakuere, for de skal ødelegge disse utskytningsrampene og våpenlagrene. Så bomber de, og noen sivile blir drept, og hele verden fjerner fokuset vekk fra Kongo der flere hundre blir drept om dagen, og over til Norge som nettopp har skutt raketter og bomber på Sverige der noen sivile blir drept, og en noen tusen skadet.

Til dere Bergensere - tenk dere at Åsane her er Sverige, og Bergen er i Norges situasjon, og Åsane samarbeider med... Arna som da er Finland - bare for å putte det i en litt mer riktig størrelse.

Ja, jeg støtter Israel, men mener ikke at alt de gjør er riktig. Men jeg er ihvertfall mer for Israel enn Hamas.

Noen som har noe å "rette" på eller respons?

Til dere som hevder at religion har minimalt eller ingenting å si i denne situasjonen - jeg mener dere tar helt feil.

I bibelen står det at Gud lovet jødene dette landet - og dette tror jødene på.
I koranen står det at Allah gav både kristne og jødene en sjanse som hans folk, men de sviktet ham, så muslimene ble Allahs folk - og det landet som ble lovet jødene ble ikke lenger lovet når de sviktet ham (something like that..)

Religiøs konflikt?
Sist endret av tekken20; 5. januar 2009 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Drachir: Bra og nøytral fremmstilling!

Sitat av Drachir Vis innlegg
Palestinerne har et annet ståsted i det hele, for dem ble landet som de hadde hatt i tusenvis av år tatt fra dem av jødiske innflyttere. De reagerte med vantro, demonstrasjoner, og voldelige aksjoner, og følte at de ble sviktet av britene som hadde lovet dem uavhengighet.
Vis hele sitatet...
Det er jo dette her som er hele greia. Jeg selv mener det der er blodig urett. Ja, det "var synd på jødene", og ja de trengte et sted å holde til, men det kan ikke gå utover noen som ikke har noe med jødenes problemer å gjøre i det hele tatt, også mot deres vilje.

Staten Israels oppførsel og generelle holdning i området passet seg ikke i deres posisjon. Det er de som skulle tilpasset seg den eksisterende kulturen. Ikke jage palestinere fra hus og hjem. Ja begge sider har bidratt hver seg til at det har endt som det har endt, men Palestinas frihetskamp har ikke alltid artet seg som den gjør nå. Det ligger år på år med saboterte forhandlinger og brutte løfter bak den kampen som føres i dag. Ikke legg i dette at jeg mener det er riktig å føre kamp på denne måten, men jeg eier såpass empati at jeg kan se hvordan det har gått som det har gått. Den norske palestinafronten har i alle år støttet Fatah, Arafath og PLO og vært mostandere av ekstremisme, og det er vi fortsatt.

For oss som har vært engasjert i denne saken i mange år arter hele denne episoden seg som et stort "Nei ikke nå igjen, a". Og man kan jo bare tenke seg hvordan det er å være innesperret på Gaza-stripen når bombene hagler så journalister 3km unna mister munn og mæle. Det er ikke første gang Israel skyter spurv med kanoner. Det er ikke første gang de bruker våpen man bør holde seg for god til, spesielt i så tett befolkede områder. Det er ikke første gang det dør 20x så mange palestinere. Det er heller ikke første gang de bomber sivile mål, under påskudd av at det er Hamas sin skyld at det dør sivile. Hva godt fører det med seg å legge hele markedsplassen i Gaza i grus? Hamas hadde nok ikke noen stor stilling plassert på et så åpent og lett mål, de har tross alt noen års erfaring på baken. Det eneste det førte med seg var at de tok livet av en haug uskyldige mennesker.

Det er en grunn til at Hamas eksisterer i det hele tatt. Hadde alt vært fryd og gammen hadde man ikke hatt behov for en militant motstandsbevegelse. Hamas ble ikke så store før folk gav opp forhandlingene til Fatah. Misforstå meg ikke, jeg ønsker Hamas dit peppern gror, men ikke før Israel trekker seg tilbake og gir tilbake det de urettmessig har tatt. Om dere vil kalle det en okkupasjon eller hva pokker kunne ikke hatt mindre å si. Alle må da se at det har skjedd noe her som har forandret hele livssituasjonen til det palestinske folk. Og det går rett og slett ikke å si at de har skyld i DET selv.

Skylden ligger heller ikke på det jødiske folket, det er verdenssamfunnet og staten Israel sammen med Hamas som må ta skylden for at dette har gått som det har gått. Først og fremst Israel som ikke har vært veldig samarbeidsvillige i forhandlinger og tatt seg til rette og skapt et behov for å forsvare seg hos Palestinerne. Hamas sekundært da de har fyrt oppunder hele tida, og verdenssamfunnet for å svikte menneskene som faktisk lever livet sitt midt oppi denne "nyhetssaken".

I mine øyne er ikke Israels voldshandlinger det spott bedre enn det Hamas driver med.


Og du da som blei så forbanna pga. SMS'en jeg la ut. Jeg la ut den SMS'en for å gi dere et glimt av Gaza. Jeg personlig synes det var ganske sterkt å lese, ville dele den opplevelsen. Den var like mye til begge sider av denne diskusjonen. Midt oppi all kranglinga tenkte jeg at det ikke kunne skade å sende en tanke til de som blir rammet av dette her. Meldingen var på ingen måte noen reklame for Mads G.

Men nå skal jeg si deg en ting (og reklamere litt for Mads). Du burde slutte å slakte folk på den måten du gjør uten å kjenne dem. Foreldrene mine kjenner Mads gjennom arbeid for Palestinafronten, og Mads er en person som mest sansynlig ingen her kan måle seg med. Jeg ser ikke du stå å lappe sammen Palestinere for ørtåførtiende gang, uten hansker, uten bedøvelse, uten ansiktsmaske og mens bombene hagler uten å tenke på sitt eget ve og vel eller sikkerhet.

Mads har nok sine grunner for å komme med de uttalelsene han har kommet med. Det er godt mulig det gikk litt over stokk og stein når han kom med disse uttalelsene, ikke veit jeg, men når du har opplevd den andre enden av østen/vesten konflikten sånn han har gjort så får man nok et litt annet bilde, og kommer seg bort fra oss/dem mentaliteten det virker som du innehar. Kanskje du skulle ta til deg litt av det han har på lager, og ikke bare finne en dum uttalelse og si at han er sinnsyk. Han er faktisk en av de i Norge med størst baller på nåværende tidspunkt.

Jaja, siste oppdatering er at Israel skyter arillerigranater på måfå inn i Gaza og treffer hus, folk og alt annet som kommer i veien. Hele gaza er mørklagt. Strømmen av skadde/døde inn på sykehuset i Shifa ser ikke ut til å gi seg. 861 barn skadet/drept hittil. 1/2 skadde er barn/kvinner, 1/3 drepte er barn/kvinner. ...4 drepte Israelitter....Og det finnes faktisk menn i Palestina som ikke er Hamas soldater. Blokkaden er stadig oppe, ingen mat/medisiner, og Israel nekter også alle utenlandske journalister fra å komme inn å dekke det som skjer i Gaza. Neida.. sikkert ikke noe å skjule..? ...4 drepte Israelitter....

Og Israel driver å hever seg over Hamas og sier vi kan ikke forhandle med terrorister? Makan til sprøyt. De er ikke noe bedre selv. Og ikke ta den "de skyter bare på militære" en gang til, for det er motbevist så til de grader av alle rapporter de siste dagene.

Er forresten debatt på TV2 nå.
Sist endret av DeMenT; 5. januar 2009 kl. 19:12.
Til de som lurer på hvorfor Israel går så hardt på:
Blir man gjentatt stukket av veps, går man til slutt etter bolet..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Ja, vi så du skrev det på TV'en.

Du kan forøvrig snu den.
Hvis noen trakker på bolet ditt så angriper man med det man har.
Til de som lurer på hvorfor Israel går så hardt på:
Blir man gjentatt stukket av veps, går man til slutt etter bolet..
Vis hele sitatet...
Ja, den ser jeg, men du river ikke hele huset bolet er i, i samma slengen. Sjefen sjøl har jo et godt poeng over meg her også.
Sist endret av DeMenT; 5. januar 2009 kl. 19:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Til de som lurer på hvorfor Israel går så hardt på:
Blir man gjentatt stukket av veps, går man til slutt etter bolet..
Vis hele sitatet...
Analogien din henger ikkje på greip, med mindre du meiner at det faktisk er rettferdig å utrydde palestinarane for å få fred.
Israeleren prøvde å få frem at okkupasjonen ikke er ulovlig, men ble selvfølgelig med det samme avbrutt av Willock
Sitat av slashdot Vis innlegg
Analogien din henger ikkje på greip, med mindre du meiner at det faktisk er rettferdig å utrydde palestinarane for å få fred.
Vis hele sitatet...
Militære fløyen av Hamas != Det Palestinske folk
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg vil også bare si takk til Drachir som kunne skrive et såpass objektivt innlegg, jeg mener DeMenT sin tekst over her også er temmelig saklig.
Sitat av tekken20 Vis innlegg

Til dere som hevder at religion har minimalt eller ingenting å si i denne situasjonen - jeg mener dere tar helt feil.

I bibelen står det at Gud lovet jødene dette landet - og dette tror jødene på.
I koranen står det at Allah gav både kristne og jødene en sjanse som hans folk, men de sviktet ham, så muslimene ble Allahs folk - og det landet som ble lovet jødene ble ikke lenger lovet når de sviktet ham (something like that..)

Religiøs konflikt?
Vis hele sitatet...
verre - Åndelig kamp
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Nei, men en lektor har som regel studert noen ekstra fag, og i dette tilfelle kanskje midtøsten... Han burde ha en del faglige kunnskaper. har aldri sagt at lektor er en høy stilling.
Vis hele sitatet...
Som regel, kanskje, burde. Kanskje muligens kunne ville hvis bare. Forøvrig er det bare tull. En lektor har som regel studert seks år+1 (jeg tok litt feil tidligere der jeg sa 5+1, det er nå når hovedfag har gått over til master, fra 2003), og siden han har tittelen cand. philol, vil det si at hovedfagsoppgaven hans var i filologi, med andre ord språkvitenskap.

Når jeg sier at han har tallene på sin side, mener jeg at han har skrevet et saklig artikkel proppet med fakta som støtter hans synspunkt. de fleste "motargumentene" jeg har kommet over er stort sett bare "synspunkter" uten konkrete tall som motbeviser påstandene hans.
jeg prøver på ingen måte å lage "løgn" av det at palestinerne vil ha et eget land. Men man legger alt presset for at de ikke har det på Israel, noe jeg og mange fler synes er en smule urettferdig.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du leser litt grundig gjennom det dokumentet jeg har lagt inn noen utdrag av over her, der er det en mye grundigere analyse, med ting han helt klart har hoppa glatt over, siden det ikke passet med det resultatet han ville ha.

Jeg er kritisk til det meste jeg leser, og la til denne "artikkelen" som jeg er klar over at er veldig PRO-Israel (behøver ikke være feil fordet) for å balansere dette okkupasjonssynet litt. KANSKJE er ikke "okkupasjonen" like ulovlig som alle skal ha det til
Vis hele sitatet...
Selvsagt behøver ikke en pro-israel-artikkel å være feil, akkurat som en pro-palestina-artikkel ikke nødvendigvis er feil(eller riktig). Problemet er når man bruker så til de grader vinkla tekster, der forfatteren er klart for den ene siden i utgangspunktet, og har ønsket å komme fram til "sitt" favoriserte resultat, som en kilde. Jeg har prøvd å komme med kilder som er a) nøytrale (FN) og b) PRO-ISRAEL, men som allikevel klart sier at områdene er okkuperte (CIA), mens du drar fram en av de mest fanatiske pro-israel-kildene som går å finne i norge.

Det eneste du får fram i 3/4 av innleggene dine er en nedlatende holdning til folk fordi du ikke er enig. Og du skal få lov til det, så lenge du ikke hakker på folk som du mener gjør akkurat det samme. Som meg.
Slutt å synes så synd på deg sjøl. Som palestinerne for øvrig...
Vis hele sitatet...
Wtf? 1: DU snakker om å være nedlatende? 2: Synes synd på meg selv? Det eneste jeg synes synd på meg selv for, er at jeg er så dum at jeg fortsetter å svare på vrøvlet som kommer her.

dette er artig lesning. Hva har hans tittel med saken å gjøre? Du klarer jo ikke å motbevise det han skriver... Hadde du klart det, ville du gitt med konkrete eksempler på dette, og ikke 13000 linker til steder du mener motbeviser det.. det tyder på at du ikke egentlig har funnet noe som helst
Vis hele sitatet...
Det er måten han selv bruker tittelen som gjør det komisk. Og å motbevise det han sier? Du viser ganske tydelig hvor lite du har lest gjennom linkene som har blitt lagt ut her. Han har valgt ut kun de delene av eldre dokumenter som passer han, over har jeg lagt ut en del, bl.a. komplett utgave av balfourerklæringen, der han kun har tatt ut en setning som passer hans formål, mens den neste selv av WZO ble fremholdt som kritisk, og at den kunne velte hele planen deres.

Fra samme dokument jeg siterte tidligere
The "safeguards" in the Declaration

Yet the British Government had exercised caution where the original Zionist draft, sent to Balfour by Lord Rothschild, had proposed that "His Majesty's Government accept(s) the principle that Palestine should be reconstituted as the national home of the Jewish people", 30/ the official statement stated that the Government view(s) with favour the establishment of a national home for the Jewish people". There is a significant difference - it would be a home, not the home, and would be established not reconstituted, the latter term implying a legal right.

The original Zionist draft had proposed that "His Majesty's Government will use its best endeavours to secure the achievements of this object, and will discuss the necessary methods and means with the Zionist Organization". 30/ The official version stated that the Government "will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object". The formal recognition of the Zionist Organization as an authority, implicit in the Zionist draft, had been dropped. Weizmann was sensitive to these significant changes:
"A comparison of the two texts - the one approved by the Foreign Office and the Prime Minister, and the one adopted on 4 October, after Montagu's attack - shows a painful recession from what the Government itself was prepared to offer. The first declares that "Palestine should be reconstituted as the national home of the Jewish people". The second speaks of "the establishment in Palestine of a national home for the Jewish race". The first adds only that the "Government will use its best endeavours to secure the achievement of this object and will discuss the necessary methods with the Zionist Organization"; the second introduced the subject of the "civil and religious rights of the existing non-Jewish communities" in such a fashion as to impute possible oppressive intentions to the Jews, and can be interpreted to mean such limitations on our work as completely to cripple it". 31/

One of Weizmann's concerns was over a "safeguard" clause concerning the interests of the Palestinian people. Its wording is remarkable, particularly when the careful drafting of the Declaration's language is recalled. This clause does not mention the Palestinian or Arab people, whether Christian or Muslim, who compromised over 90 per cent of the population of Palestine, and who owned about 97 per cent of its land. Instead, the Declaration refers to them as the "existing non-Jewish communities in Palestine", a formulation which has been likened to calling "the multitude the non-few" or the British people "the non-Continental communities in Great Britain". 32/
Vis hele sitatet...
Videre - at du ikke ser at det er vesentlig at FN og den internasjonale domstolen faktisk refererer til de områdene du prøver å påstå at IKKE er okkupert, som okkuperte, sier jo alt. Hvem ellers skulle faktisk kunne avgjøre om områdene er okkupert, eller ikke? Israel selv? Det blir virkelig å la bukken passe havresekken, og en så til de grader uttalt pro-israel-fyr som denne lektoren din - det blir bare det samme igjen.

En siste liten ting: Jeg syns Mads Gs uttalelse om WTC var vel drøy, men her, i denne sammenhengen - fortjener fyren faanmeg en tapperhetsmedalje eller noe i den duren!
Sist endret av atomet; 5. januar 2009 kl. 19:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Til de som lurer på hvorfor Israel går så hardt på:
Blir man gjentatt stukket av veps, går man til slutt etter bolet..
Vis hele sitatet...
Er det så rart at "vepsen stikker"?

Har du vært der nede å sett hvordan Palestinerene har det? Hvordan tror du det er å gå igjennom gata og bli pisset i hodet av jødiske unger som er ulovlig bosatt i Hebron? De kaster søppel, stein, og kaller Palestinere for dyr. Hver bidige dag blir de undertrykt på checkpoints. De stenger checkpointsa akkurat når det passer dem selv. Familiene er splittet og de sitter timesvis foran checkpoints for å treffe sine nærmeste. Muren tar vekk friheten deres, de får ikke lov til å være ute etter klokken 10-11 om kvelden fordi Israelske soldater sier det. Viss de ikke er inne før den tid risikerer de å bli banket og avhørt.

Er det så rart at Israel får motsand?
Jeg ser at mange her ramser opp mange gode grunner til å støtte den ene eller den andre, og ingen kan vel nekte for at begge parter regelmessig har driti seg loddrett ut. Det er imidlertidig én viktig ting å tenke på, nemlig at det er langt viktigere ting å gjøre enn å tenke for/imot Israel, Palestina, Hamas, whatever. Saken er nemlig den, at nå når Israel har gått inn med bakkestyrker på et tettbefolket område som rommer 1,5 millioner mennesker men bare er på størelsen med oppland fylke. Når Israel sender klasebomber over Gaza, bryter de med FN's regler for hva som er godtatte våpen i en strid. Og når jeg snakker om Israel, så snakker jeg ikke om en israeler i gata, men regjeringa. Det finnes aktivister i Israel også. Jeg mener, at Israel som har best infrastruktur, best økonomi, og som i utganspunktet stod bak udådene som okkupasjonene av Palestinas jord, er det utvilsom de ansvaret ligger på. Israel må handle, de kan ikke forvente at Palestina skal forbedre situasjonen, da de er de tundetrykkte folket og da de er det folket som blir nektet strøm, mat, og viktige medisiner fordi Israel har reist verdens største fengselsmur rundt Gaza.

For meg er det ikke et spørsmål om jeg er for eller imot Israel eller Palestina. Jeg er imot det Israel gjør nå, fordi det er galt! Og jeg ser på solidaritet til Palestinas sivilie som viktig! De trenger verden rundt til å hjelpe de med å forandre sin situasjon. Palestina trenger støtte nå, ikke ved neste stortingsvalg.
Israel bruker ikke klasevåpen over Gaza
Her er forøvrig et par interessante kart:
http://history.sandiego.edu/gen/maps/1900s/1920-73israel.jpg

Det ytterste kartet til høyre stemmer jo ikke helt lenger, israel trakk seg endelig ut av sinai i 82
Sist endret av atomet; 5. januar 2009 kl. 20:09.
Sitat av kriss Vis innlegg
Israel bruker ikke klasevåpen over Gaza
Vis hele sitatet...
Neivel.... Merkelig at slike nyhetsartikler finnes da:

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6383825
Sitat av Potrick Vis innlegg
Neivel.... Merkelig at slike nyhetsartikler finnes da:

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6383825
Vis hele sitatet...
Ingen som hevder at det er klasevåpen (og hvis noen gjør det tar de feil), det er hvit fosfor som brukes. her kan du lese mer.
Det som er enkelt og greit er: de kjemper for sine land, og sitt folk begge parter. MEN når Israel dreper sivile, og sier: vi gjør det vi må for å beskytte vårt folk, så driter de seg ut. Inget barn på 3 år truer den israelske befolkningen eller en 90 år gammel man, eller noen sivile for den saks skyld....
Israel bruker i tillegg ulovlige våpen.
Hamas er den eneste styrken i verden som faktisk prøver å stoppe Israel, slik at de ikke skal drepe flere sivile.
Israel sier: vi vil drepe Hamas, men de dreper jo driit få hamas tillhengere i forhold til Sivile....
Altså hvis de er ute etter hamas, så må de jo ikke drepe de sivile...

Grunnen til at Hamas ønsker å utrydde hele Israels befolkning er fordi i alle år som Israel har vært i konflikt med Palestinerne er det Israel som har vunnet, og okkupert land. Siden de er Overlegne når det kommer til militært styrke.....
USA støtter Israel, og det er det null diskusjon om...
Så ingen tør å gå imot Israel, og de som må lide er sivile i Palestina.....

Så Hamas vil jo ta hevn for alle de drepte Palestinerne gjennom årene, og det tilsvarer kanskje ikke alle i Israel, men en god del!

Stopp krigen!!

helt enig med Potricks siste innlegg også!!!
Sist endret av hermanoo90; 5. januar 2009 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er utdrag fra bloggen til TV2 reporter Fredrik Græsvik, som har rapportert fra Gaza.

"Fra tid til annen går alarmen her i Askhelon og andre israelske byer som ligger i nærheten av Gazastripen. Det er ubehagelig, men du venner deg likevel til det. Fra alarmen går i Askhelon, har vi tretti sekunder på oss før rakettene slår ned. Det er ikke så ille - i Sederot har de bare femten sekunder på seg. Femten sekunder på å komme seg i dekning. Det er ikke lange tiden. Se for deg at du ligger i senga og våkner av en alarm. Du vet at om noen sekunder kan det være slutt.

Noen kilometer unna, på Gazastripen, er det ingen alarmer. Ingen sirener eller signaler som forteller at raketter eller bomber om noen sekunder vil slå ned, eksplodere og drepe. Og det som skytes fra israelske jagerfly, kamphelikoptere, artilleri, stridsvogner og kanonbåter, er langt mer dødelig enn de palestinske rakettene. Israel klager over at palestinerne dreper sivile. Tallene taler likevel klart. Fire sivile israelere er drept under de siste dagenes angrep. Over seksti sivile palestinere er drept. Hvem er det som dreper sivile?"

"Den israelske hæren har fram til nå stengt internasjonal presse ute fra Gazastripen. De sier at de er engstelige for vår sikkerhet. Men det er ikke frykten for at menneskeliv skal gå tapt som er motivet. Det er frykten for internasjonale reaksjoner hvis utenlandske journalister blir drept som er den egentlige årsaken."

"Flere har hevdet at Israel har rett til å forsvare seg mot rakettangrep. Det har selvfølgelig Israel moralsk rett til å gjøre. Men årsaken til denne krigen dreier seg ikke bare om rakettangrep fra Hamas. Det er viktig å vite at våpenhvilen som gikk ut noen dager før julaften var en ensidig våpenhvile erklært av Hamas. Israel nekter å forhandle med den palestinske gruppen. Det er altså ikke slik at Hamas brøt en våpenhvile. De ville ikke fornye den bestående med begrunnelse i at Israel ikke ville forhandle. I måneder har Israel gjennomført en blokade av Gaza. Nødvendige matforsyninger og medisinsk utstyr er holdt tilbake. Dette mener Hamas er en kraftig provokasjon. Derfor tyr den militante gruppen til våpen. Dette handler ikke bare om det mange kaller palestinsk terror, men også om over førti års israelsk okkupasjon og overgrep. Det er to parter som kjemper denne krigen - begge dreper uskyldige sivile."
Vis hele sitatet...
..kremt.. Israel var altså ikke med på denne våpenvilen på papiret engang. At de ikke var med i virkeligheten fikk vi jo bekreftet av 18 drepte palestinere siden våpenhvilen startet, 6 ukers blokkade og utsulting før angrepene osv.
"Nyttårsaften formiddag var jeg i den israelske storbyen Beer Sheba fire mil vest for Gaza. En palestinsk rakett hadde slått ned gjennom taket på en skole. Et klasserom som skulle vært fullt av 13-åringer sto tomt. Tomt fordi lokale myndigheter tidlig samme morgen vedtok å stenge alle skoler og barnehager i frykt for palestinske angrep. Hadde skolen vært åpen ville mange israelske barn blitt drept eller skadet. Det ville ført til gjengjeldelsesangrep så voldsomme at verden ville glemt de siste dagers krigshandlinger. Også på Gazastripen risikerer 13-åringer å bli bombet til døde."
Vis hele sitatet...
Nest siste setningen der er det vel ikke noe tvil om at hadde vært realitet. Det skjer hver bidige gang. Og det går utover de som fortjener det minst.

3.12.08

"Idag signerer representanter for over 100 nasjoner forbudet mot klasebomber. Det er flott. Men hva med de som ikke vil gå med på et slikt forbud?"

"Håpet er jo likevel at avtalen og det internasjonale forbudet vil gjøre det vanskeligere for land som Israel, Kina, Russland og USA å bruke disse våpnene i fremtiden."
Vis hele sitatet...
Ja det får vi da for all del håpe. Jeg for min del føler meg ikke trygg, det er bare to år siden Libanon.

http://fredrik.tv2blogg.no
Det ser da ut til at Israels eldste avis hevder det, samt leger i felten. Men jeg skal ikke kverulere, jeg forholder med til det jeg ser på nyhetene. Poenget mitt er at Israel bruker skitne triks, og at bakkeinvadering med stridsvogner og dreping av flere hundretallsmennesker, ikke lenger er en del av spørsmålet om å forsvare seg eller ikke.
Hamas har de siste årene skutt inn over 10 000 rakatter og missiler inn i Israel. Dette har satt Israel i et såpass sterkt politisk press, både fra opinionen og befolkningen, at tiltak for å beskytte israelske sivile har vært unngåelige. Hamas har på sin side satt ut utskytningsbatteriene i tette-bebodde strøk der det er vanskelig for Israel å tilintetgjøre Hamas' terrorvåpen via luftangrep uten å gjøre stor skade på palestinske sivile. Dette førte til bakkeinvasjonen fra Israels side.

Flere i tråden har påpekt at godt forstår hvorfor Hamas har beskutt Israel i flere år. Men hvorfor kan det da være så vanskelig å forstå at Isreal reagerer militært tilbake, selvom det vil føre til asymmetrisk krigføring.

Flere, gjerne de samme, har brukt argumenter om at Hamas er en veldedig organisasjon, som har bygget sykehus og skoler. Og på den andre siden at Israel har behandlet palestinere som annenrangsborgere. Faktum er at en enorm andel av pengene Hamas har hatt, har gått til infrastruktur beregnet for å drive terroristvirksomhet som rakettbaser konstruert for å terrorisere Israel, og ikke til den palestinske befolkningen i form av politiske goder som flere skoler og sykehus.

Det er denne infrastrukten Israel nå ønsker å fjerne, og jeg forstår dem godt. Men jeg forstår også den palestinske befolkningen frustrasjon over situasjonen de er blitt satt i.
Sitat av piuu Vis innlegg
Hamas har de siste årene skutt inn over 10 000 rakatter og missiler inn i Israel. Dette har satt Israel i et såpass sterkt politisk press, både fra opinionen og befolkningen, at tiltak for å beskytte israelske sivile har vært unngåelige. Hamas har på sin side satt ut utskytningsbatteriene i tette-bebodde strøk der det er vanskelig for Israel å tilintetgjøre Hamas' terrorvåpen via luftangrep uten å gjøre stor skade på palestinske sivile. Dette førte til bakkeinvasjonen fra Israels side.
Vis hele sitatet...
Nå har jo Israel bomba Gaza sønder og sammen fra luften og med artilleri før de gikk inn. Har du oversett det ?

Flere i tråden har påpekt at godt forstår hvorfor Hamas har beskutt Israel i flere år. Men hvorfor kan det da være så vanskelig å forstå at Isreal reagerer militært tilbake, selvom det vil føre til asymmetrisk krigføring.
Vis hele sitatet...
Hvis man i det hele tatt kan kalle dette en reaksjon. Begynner i likne mer og mer på en aksjon for meg. Vel vi forstår nok hvorfor de gjør det og at de reagerer på å bli beskutt med raketter, det handler mye om måten det blir gjort på, og ikke minst om bakgrunnen for at situasjonen er som den er i dag.
Flere, gjerne de samme, har brukt argumenter om at Hamas er en veldedig organisasjon, som har bygget sykehus og skoler. Og på den andre siden at Israel har behandlet palestinere som annenrangsborgere. Faktum er at en enorm andel av pengene Hamas har hatt, har gått til infrastruktur beregnet for å drive terroristvirksomhet som rakettbaser konstruert for å terrorisere Israel, og ikke til den palestinske befolkningen i form av politiske goder som flere skoler og sykehus.
Vis hele sitatet...
For å få det på det rene: De er en ekstrem politisk organisasjon med en ekstrem militant fløy. Er vel ingen som har sagt at de er en veldedighetsorganisasjon, men det må være lov å nevne de positive tingene de har bidratt med. Forøvrig er jeg totalt enig i at budsjettet skulle gått til å bygge opp Palestina og ikke rakketter. Men det er nok noen andre land som har bidratt godt til å fylle opp våpenlageret til Hamas.

Nå er helvette løs igjen. Fosfor, bomber og kamphelikoptre.
Sist endret av DeMenT; 5. januar 2009 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg forstår ikke helt hvordan folk tenker. Kjefter og smeller på Israel fordi de dreper sivile, men Hamas gjemmer jo seg blant de sivile! Hva skal de gjøre? Bare la Hamas bombe i vei?
Israel har i de siste tre dagene hindret Røde Kors i å komme inn i Gaza med mat og medisiner. Norske leger opererer barn uten narkose. Jeg melder meg ut av diskusjonen med håpet om at alle kristne og jøder som støtter Israels rasistiske morderregime kommer til helvete etter sin forhåpentlig snarlige død. Jeg har ikke følt et lignende blodhat på flere år.

http://www.aftenbladet.no/utenriks/m...medisiner.html
Sist endret av DonTomaso; 5. januar 2009 kl. 23:05.
Jeg forstår ikke hvorfor Hamas får så massiv støtte.

Det er veldig leit at Hamas er så feige at de gjemmer seg bak sivile, holder barn i de verste krigsområdene og sender sine kvinner ut i gatene hvor de VET at det er ekstremt farlig, noen blir drept og så er de veldig raske med å sende bilder av lik og blodige barn til vestlige medier. Propaganda kalles det. Har også lest at det har blitt fabrikert bilder og at det har blitt diktet opp fiktive historier, kun for å få støtte, men det blir ren spekulasjon.

Uansett. Send de uskyldige sivile, kvinner, barn og eldre til "trygge" sone og la Hamas krige krigen de "ønsker" å føre mot Israel og jødene med soldater.
Jeg forstår ikke helt hvordan folk tenker. Kjefter og smeller på Israel fordi de dreper sivile, men Hamas gjemmer jo seg blant de sivile! Hva skal de gjøre? Bare la Hamas bombe i vei?
Vis hele sitatet...
De skal bruke andre virkemidler for å skape fred enn flere bomber. Det har de forsøkt i flere tiår. og hver gang gjøres konflikten mer komplisert og man skaper enda flere potensielle selvmordsbombere fra Palestina...

Jeg kan ikke forstå at Israel etter tiår med de samme feilslåtte virkemidlene ikke forsøker en annen taktikk. Gi nå faen i hvem som er bad guys. De finnes det nok av på begge sider. Poenget (eller naturlig vis bare et av mange) er at dette er en grusom konflikt som man må gjøre alt som står i vår (dvs. det internasjonale samfunn) makt til å stoppe. Drapene på begge sider MÅ opphøre. Helvete heller. Det er folk som DØR her!

Fred oppnås gjennom dialog og kompromisser og ikke gjennom kuler og krutt. Fortsatt krig i området kan aldri bli mer enn en midlertidig løsning, det har de siste 60 årene vist oss gang på gang. Palestinerene må gis muligheten til å bygge seg selv en fremtid. En ny generasjon som ikke vokser opp i krig må gis muligheten for å kunne se for seg en fremtid i området. Samtidig må en generasjon israelere oppleve en oppvekst uten frykt for angrep.

Etter 60 år med krig er det naivt å tro at konflikten kan løses i løpet av kort tid ved å utslette Hamas. Frontene må bygges ned litt etter litt slik at man på 30-50 år kan oppleve at israelere og palestinere klarer å leve side om side. Jeg er svært optimistisk i mitt syn på mennesker. Jeg tror at alle mennesker innerst inne ønsker å gjøre det rette, men tiår med faenskap har skapt ektremister på begge sider. Alt fra selvmordsbombere på Gaza til bosettere i Hebon. Ved å bygge ned frontene litt etter litt, ved hjelp av det internasjonale samfunnet vil de moderate kreftene vinne i lengden.


Og en ting til.
Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men at Israel står forran et valg kan være en kilde til å forstå hvorfor Israel handler som de gjør nå. Dette har vi sett før med den avtroppende administrasjonen i USA...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
De skal bruke andre virkemidler for å skape fred enn flere bomber. Det har de forsøkt i flere tiår. og hver gang gjøres konflikten mer komplisert og man skaper enda flere potensielle selvmordsbombere fra Palestina...

Jeg kan ikke forstå at Israel etter tiår med de samme feilslåtte virkemidlene ikke forsøker en annen taktikk. Gi nå faen i hvem som er bad guys. De finnes det nok av på begge sider. Poenget (eller naturlig vis bare et av mange) er at dette er en grusom konflikt som man må gjøre alt som står i vår (dvs. det internasjonale samfunn) makt til å stoppe. Drapene på begge sider MÅ opphøre. Helvete heller. Det er folk som DØR her!

Fred oppnås gjennom dialog og kompromisser og ikke gjennom kuler og krutt. Fortsatt krig i området kan aldri bli mer enn en midlertidig løsning, det har de siste 60 årene vist oss gang på gang. Palestinerene må gis muligheten til å bygge seg selv en fremtid. En ny generasjon som ikke vokser opp i krig må gis muligheten for å kunne se for seg en fremtid i området. Samtidig må en generasjon israelere oppleve en oppvekst uten frykt for angrep.

Etter 60 år med krig er det naivt å tro at konflikten kan løses i løpet av kort tid ved å utslette Hamas. Frontene må bygges ned litt etter litt slik at man på 30-50 år kan oppleve at israelere og palestinere klarer å leve side om side. Jeg er svært optimistisk i mitt syn på mennesker. Jeg tror at alle mennesker innerst inne ønsker å gjøre det rette, men tiår med faenskap har skapt ektremister på begge sider. Alt fra selvmordsbombere på Gaza til bosettere i Hebon. Ved å bygge ned frontene litt etter litt, ved hjelp av det internasjonale samfunnet vil de moderate kreftene vinne i lengden.


Og en ting til.
Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men at Israel står forran et valg kan være en kilde til å forstå hvorfor Israel handler som de gjør nå. Dette har vi sett før med den avtroppende administrasjonen i USA...
Vis hele sitatet...
Amen til det.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt hvordan folk tenker. Kjefter og smeller på Israel fordi de dreper sivile, men Hamas gjemmer jo seg blant de sivile! Hva skal de gjøre? Bare la Hamas bombe i vei?
Vis hele sitatet...
Har du overveid å få slutt på GRUNNEN til at så mange faktisk støtter Hamas? (Og nei, det er ikke bare at israel eksisterer, eller jøder finnes som er grunnen)
Sitat av atomet Vis innlegg
Har du overveid å få slutt på GRUNNEN til at så mange faktisk støtter Hamas? (Og nei, det er ikke bare at israel eksisterer, eller jøder finnes som er grunnen)
Vis hele sitatet...
Du svarer dog ikke på spørsmålet hans...
Min mor hadde en samtale med en norsk person som hadde bodd i Palestina over en lengre tidsperiode. Hun fortalte oss at de var sjokkerte over tilstandene der nede, men enda mer sjokkerte var de av nøyaktigheten til norske medier. Den var ikke-eksisterende! Etter et par måneder sluttet de å lese aviser. Nesten alt som stod var inkorrekt, uavhengig om saken omhandlet Israel eller Palestina.

Det er veldig lett å fordømme Israel for å drepe sivile, og jeg er 100% enig i at nettopp dette skjer i alt for stor utstrekning, men en må huske på at det er vanskelig å definere hvem som er sivile eller ei, og om en bruker FNs definisjon, vil mange som normalt sett ikke regnes som sivile bli regnet som nettopp det.

FNs definisjon:

Persons protected under occupation law are considered as civilians except for that period of time that they may be actively engaged in hostilities or are carrying arms.
Vis hele sitatet...
Om en bruker denne definisjonen vil til og med Osama bin Laden være en sivil, om han blir drept av en bombe imens han lager middag. Dette kan lett gi et bilde av sivile dødsfall som er ukorrekt. I den taktikken Hamas bruker, vil definisjonen på sivil bety at de fleste medlemmene er sivile for det meste av tiden, og kun blir stridene når de skyter raketter. En kan ikke forvente at Israel vil bruke denne definisjonen, da den vil gjøre det umulig for dem å retaliere mot militære angripere. Blir på en måte som å si at politiet kun kan arrestere deg om de tar deg på fersk gjerning. Når du ikke er i ferd med å utføre et innbrudd er du uskyldig, som jo er nettopp betydningen mange assosierer med ordet sivil.

Med dette sagt vil jeg presisere at jeg på ingen måte mener at Israel ikke har drept, og dreper alt for mange sivile, men jeg synes det er viktig at man stiller seg litt kritisk til hvilke mennesker som skjuler seg bak betegnelsen "sivile".

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Israel har i de siste tre dagene hindret Røde Kors i å komme inn i Gaza med mat og medisiner. Norske leger opererer barn uten narkose. Jeg melder meg ut av diskusjonen med håpet om at alle kristne og jøder som støtter Israels rasistiske morderregime kommer til helvete etter sin forhåpentlig snarlige død. Jeg har ikke følt et lignende blodhat på flere år.
Vis hele sitatet...

Jeg synes det er en tankevekker at det er nettopp mennesker med holdninger som deg, DonTomaso, som er grunnen til konflikten i Midtøsten. Fordi folk ikke lenger evner å se at begge sider har gjort grusomme ting, og heller med fynd og klem kaster seg inn i en diskusjon om hvem som er verst, svinner håpet om fred.

En del mennesker vil nesten ha en opptelling av hver drepte sivile, hvert ødelagte hjem, og hvert barn som har grått, for at de slik kan utpeke synderen. Lærte vi ingenting av hendelsene i Sør-Afrika? Av sannhetskommisjonen? De menn og kvinner som deltok der, viste oss virkelig hvordan fred og forsoning er mulig, bare en kan legge fortiden bak seg.

Det er ikke gjennom ord som "rasistiske morderregime" og uttrykk for at den andre parten burde ende i helvete at Midtøsten kan heve seg over det nivået som nå presiderer.

Jeg håper at du, DonTomaso, neste gang kan tenke litt nøyere over ordbruken din, og hva du ønsker å tilføre en diskusjon gjennom den. I flere tidligere tråder har du vært kjapt ute med å kritisere folk for å være både fordømmende og rasister, og gjort det tydelig at generalisering er noe som er uønsket. Det hadde vært en stor glede for hele forumet om en av de mest skarpsindige medlemmene iblant kunne bestyre seg, og kanskje roe litt ned på sine egne fordommer ;P
Sist endret av Drachir; 5. januar 2009 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kriss Vis innlegg
Du svarer dog ikke på spørsmålet hans...
Vis hele sitatet...
Jo, jeg spør om han har overveid "Få slutt på grunnen til at Hamas har så stor støtte".
Sitat av atomet Vis innlegg
Jo, jeg spør om han har overveid "Få slutt på grunnen til at Hamas har så stor støtte".
Vis hele sitatet...
Men inntil Israel får det til, hvordan skal de respondere på rakettangrep på deres sivilbefolkning? Prøv å svar realistisk, sett ut ifra Israel sitt ståsted.
Drachir: Skal vi da også regne alle israelere som har deltatt i kamper/brukt vold mot palestinere, som stridende? Når skal eventuelt grensen gå? Hvis det er fem minutter siden, en time siden, en dag, en måned, et år, eller ti år?

Grunnen til at FN setter grensen så klart som det der, er naturligvis at det er den eneste måten man kan sette en klar grense på.

Sitat av kriss Vis innlegg
Men inntil Israel får det til, hvordan skal de respondere på rakettangrep på deres sivilbefolkning? Prøv å svar realistisk, sett ut ifra Israel sitt ståsted.
Vis hele sitatet...
Det burde være et jævelig bra incentiv for å faktisk slutte å behandle palestinere som dritt. Å drepe noen hundre palestinere for å slippe et par døde israelere er i alle fall ikke en akseptabel løsning, samme hvordan du vrir og vender på det.
Sist endret av atomet; 6. januar 2009 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det burde være et jævelig bra incentiv for å faktisk slutte å behandle palestinere som dritt. Å drepe noen hundre palestinere for å slippe et par døde israelere er i alle fall ikke en akseptabel løsning, samme hvordan du vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikke et fullgodt svar på hvordan Israel, rent praktisk sett skal få slutt på rakettutskyting som i all hovedsak rammer sivile mål.
du elsker virkelig å dra ting til det ekstremet du atomet....
Nei, jeg mener ikke at man skal karakterisere alle israelere som noen gang har holdt et våpen for stridende, men du skjønner vel også at den definisjonen FN har valgt fort blir litt villedende. Det er greit at vi bruker den definisjonen FN har satt på sivile, men med den definisjonen må vi rett og slett godta at Israel kommer til å drepe en del "sivile". Om et medlem av hamas skyter raketter mot jødiske bosetninger, og har planer om å gjøre det samme igjen, vil jeg anta at Mossad, eller den israelske hæren ikke akkurat vil anse ham som sivil selv om det er en ukes tid siden han foretok en militær handling...

Jeg synes denne definisjonen er bedre:
A civilian under international humanitarian law is a person who is not a member of his or her country's armed forces.
Vis hele sitatet...
eller denne:
persons who take no part in hostilities, and who, while they reside in the zones, perform no work of a military character.
Vis hele sitatet...
Kriss svaret der er egentlig ganske enkelt.

Et land uten trussler har ikke noe behov for en gerillja gruppe

Om Israel slutter sine krigshandlinger og gir ifra seg okkupert land og gir Palestina en krigserstatning som de kan bruke til å bygge opp landet og gi sine beboere en fremtid vil Hamas ikke lenger ha noe behov for å eksistere. De personene som likevel ville angrepet Israel (Slike finnes overalt i verden) ville de da i mine øyne bli dømt i Palestinsk domstol for terror. Slik som det er idag, er et angrep på Israel en heltedåd, men å angripe en fredelig nabo ville bli sett på som terrorisme

Dette er ikke en over natten løsning, men en løsning som jeg mener ville fungert i det lange løp. Gi Palestina en mulighet til å utvikle seg
Sist endret av Unsub; 6. januar 2009 kl. 00:23.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Kriss svaret der er egentlig ganske enkelt.

Et land uten trussler har ikke noe behov for en gerillja gruppe

Om Israel slutter sine krigshandlinger og gir ifra seg okkupert land og gir Palestina en krigserstatning som de kan bruke til å bygge opp landet og gi sine beboere en fremtid vil Hamas ikke lenger ha noe behov for å eksistere. De personene som likevel ville angrepet Israel (Slike finnes overalt i verden) ville de da i mine øyne bli dømt i Palestinsk domstol for terror.

Dette er ikke en over natten løsning, men en løsning som jeg mener ville fungert i det lange løp. Gi Palestina en mulighet til å utvikle seg
Vis hele sitatet...
Nettop, det er ikke en "over natten" løsning noe som Israel desperat trenger om ikke Sderot og Ashkelon m.m. skal bli folketomme byer etter langvarige sivile tap og traumatisering av deres befolkning.

I det lange løp synes jeg du skisserer opp en god løsning da det er helt klart at Israel må bidra for en levedyktig Palestinsk stat og man må nå et kompromiss på landgrenser.