Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 8315
Hvorfor all hetsen mot en person som prøver å legge fram religionen sin og livsynet sitt på et saklig nivå? Såklart finnes det fundamentalister innen rasta, men det er da flere mennesker innenfor diverese religioner som har prøvd å utnytte religion til sin fordel.

Når alt kommer til alt synes jeg ikke vitenskap betyr stort mer enn religion heller, dette er bare et nett av hypoteser og teorier som henger sammen, vitenskapen setter bare fokus på det materielle og det vi sanser.

Jeg syns du skal ha en stor takk for at du har delt informasjon om et spennende tema her siggi11.
Takk til Potrick, misforstått diss beklager.

Noe jeg kom plutselig på her om dagen med rastafari. At Er det en morderne relgion at de følger en spesiell person, hvor Selassie forteller Jahs ords på samme måte som Jesus gjorde? Eller er det nye greiner og anderledes tankegang, for jeg har snakka med en om bever christinia og han sa det var mange dreads mennesker der, og da kan ikke jeg la vær og dra i litt tråder akkurat nå. Eller er Rastafari bare en måte og fjerne all den "skjeiv tankene" som ofte biblen er bygd på, der vi sier at vi har en jesus og han er faktisk virkelig. Men igjen er det mye som skurrer for meg fordi hvis dette er Selassie sin tankegang, hvorfor har han da skapt Jah? som bare en tanke? Kan du svare på dette?

Og har man type Rastafarienes Ven/"\ner organisjoner som jehovas vitne?
Sitat av Luric
Noe jeg kom plutselig på her om dagen med rastafari. At Er det en morderne relgion at de følger en spesiell person, hvor Selassie forteller Jahs ords på samme måte som Jesus gjorde?
Vis hele sitatet...
Det med Jesus er komplisert, jeg personlig ser ikke på han som noen "guds sønn" mer noen andre er, men i nyere rasta tanke har mange tatt opp den tanken at Jesus var Messias, og ikke Selassie.

Sitat av Luric
Eller er det nye greiner og anderledes tankegang[...]
Vis hele sitatet...
Det er tre grener innenfor Rasta: Nyabinghi, Twelve Tribes of Israel, og Bobo Ashanti.

Nyabinghi er den eldste, mest konservative. Det er det jeg flokker megselv under.

TTOI har i nyere tid avnektet Selassie og tatt opp Jesus.

Bobo Ashanti er en veldig komplisert gren, jeg vet dessverre ganske lite om den.. (De som vet hvem Sizzla er, og muligens vet at han hører til i Bobo Ashanti, vit at Bobo Dreads er for det meste fredelige, og ikke i det hele tatt som mange ganger representert.)

Sitat av Luric
Eller er Rastafari bare en måte og fjerne all den "skjeiv tankene" som ofte biblen er bygd på, der vi sier at vi har en jesus og han er faktisk virkelig. Men igjen er det mye som skurrer for meg fordi hvis dette er Selassie sin tankegang, hvorfor har han da skapt Jah? som bare en tanke? Kan du svare på dette?
Vis hele sitatet...
Kan du forsype spørsmålet litt? Er redd for at jeg ikke skjønner.

Sitat av Luric
Og har man type Rastafarienes Ven/"\ner organisjoner som jehovas vitne?
Vis hele sitatet...
Vi er ikke misjonærende, så nei.
Sitat av ninja5000


Er bare litt nyskjerrig på om mine Bob Marley hyllende gule, røde og grønn-kledde wannabe rasta-kamerater og likesinnede står inne for ideologien i denne kulturen/religionen de føler seg så sterkt knyttet til
Vis hele sitatet...
Vel, det er stor forskjell på å være religiøs og ikke religiøs.
Man kan være hvit uten å være kristen, og kle seg i "rastafarger" uten å PRAKTISERE rastafari religionen.
Man kan holde med et lag fordi man liker flere av spillerne
and so on..

De fleste hvite som går i "rastafarger" er ikke religiøse, men støtter mange av rastafariens punkter.
Dette blir bare mere og mer spennende. Hvem er og hva er disse? Kan du gå litt nærmere på de forskjellige?
Det er tre grener innenfor Rasta: Nyabinghi, Twelve Tribes of Israel, og Bobo Ashanti.

Nyabinghi er den eldste, mest konservative. Det er det jeg flokker megselv under.

TTOI har i nyere tid avnektet Selassie og tatt opp Jesus.

Bobo Ashanti er en veldig komplisert gren, jeg vet dessverre ganske lite om den.. (De som vet hvem Sizzla er, og muligens vet at han hører til i Bobo Ashanti, vit at Bobo Dreads er for det meste fredelige, og ikke i det hele tatt som mange ganger representert.)
Vis hele sitatet...
Men om jeg ikke har missforståt så kan egentlig en rastafari være naken, så lenge han har håret!

ja jeg ser at det blei surr, jeg er den typen som tenker høyt.!! For og oppsumere, hva sier Selassie om Jah?

Også lurer jeg på hva/hvorfor denne mannen har funnet opp noe som er kliss likt kristendommen? Hva godt kommer ut av og være rastafari? Hva sier Rastafarienes 9 bud f.eks? For Selassie må ha gjort og sagt noe?

Og er Rastafari en type fri relgion som fristaten Bever Christiania?
Jeg trekker ut to ting fra Rastafari-kulturen jeg finner positivt: reggae-musikk og weed. Resten gir jeg beng i.
Sist endret av vaskemask; 26. oktober 2008 kl. 21:52.
Sitat av Luric
Dette blir bare mere og mer spennende. Hvem er og hva er disse? Kan du gå litt nærmere på de forskjellige?Men om jeg ikke har missforståt så kan egentlig en rastafari være naken, så lenge han har håret!
Vis hele sitatet...
Han trenger ikke engang ha håret. Det gåtr mest på tro, ikke nødvendigvis dreadlockene.

Sitat av Luric
ja jeg ser at det blei surr, jeg er den typen som tenker høyt.!! For og oppsumere, hva sier Selassie om Jah?
Vis hele sitatet...
Selassie ER jah. Men om du mener Jah som i gud, så tror jeg Selassie var ethiopisk ortodoks.

Sitat av Luric
Også lurer jeg på hva/hvorfor denne mannen har funnet opp noe som er kliss likt kristendommen?
Vis hele sitatet...
Det er veldig store forskjeller, vi ser på vestlig kristendom som en massiv synd.

Sitat av Luric
Hva godt kommer ut av og være rastafari?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva din tro forteller deg, dette klarer jeg egentlig ikke svare på. Velig komplisert.

Sitat av Luric
Hva sier Rastafarienes 9 bud f.eks? For Selassie må ha gjort og sagt noe?
Vis hele sitatet...
Våre 10 bud er de samme som i Det gamle Testament. Selassie deltok aldri i RasTafarI religion, og innrømmet aldri sin status som Gud.

Sitat av Luric
Og er Rastafari en type fri relgion som fristaten Bever Christiania?
Vis hele sitatet...
Vi misjonerer ikke, men alle kan bli med.
jeg skjønner dette er vanskelig og få utrykk ordentlig på et forum. Bob Marley liksom, han ser jeg på som en frontfigur for relgionen rastafari, med hans fengende regeage rytmer osv. Men han har også måtte tilpasse seg vestlig standar for levemåte og kan vel ikke regnes som en hardbarka rastafari?

Kompis var i Danmark for noen år tilbake siden, mest for Roskilde. Men han reiste en tur til Copenhagen for han hadde hørt om et urbant samfunn i samfunnet kalt Bever Christiania, det de gjør der er og leve som Charlie Manson gjorde med et egentlig stort men lukka samfunn. Kompisen min han røyer litt hasj så han ville handle litt også, de satt der bare å røykte og hørte på Bob Marley. Men han kom i snakk med noen av de som satt der og spurte om siden de hørte på Bob Marley at de var no rastafari inne i bilde, men jeg husker ikke hva han svarte på det.

Utrolig intresant egentlig med Bever Christiana og relgioner. Men det kommer tilbake til det samme spørsmålet med all relgion, om den har vestlig tankegang, eller er den som Bever Christiania. Huff blei teit syns jeg, men "samma det"
Sitat av ugler Vis innlegg
jeg skjønner dette er vanskelig og få utrykk ordentlig på et forum. Bob Marley liksom, han ser jeg på som en frontfigur for relgionen rastafari, med hans fengende regeage rytmer osv. Men han har også måtte tilpasse seg vestlig standar for levemåte og kan vel ikke regnes som en hardbarka rastafari?

Kompis var i Danmark for noen år tilbake siden, mest for Roskilde. Men han reiste en tur til Copenhagen for han hadde hørt om et urbant samfunn i samfunnet kalt Bever Christiania, det de gjør der er og leve som Charlie Manson gjorde med et egentlig stort men lukka samfunn. Kompisen min han røyer litt hasj så han ville handle litt også, de satt der bare å røykte og hørte på Bob Marley. Men han kom i snakk med noen av de som satt der og spurte om siden de hørte på Bob Marley at de var no rastafari inne i bilde, men jeg husker ikke hva han svarte på det.

Utrolig intresant egentlig med Bever Christiana og relgioner. Men det kommer tilbake til det samme spørsmålet med all relgion, om den har vestlig tankegang, eller er den som Bever Christiania. Huff blei teit syns jeg, men "samma det"
Vis hele sitatet...
Bob Marley hadde ikke så mye vestlig tankegang i private sirkler, tror jeg, men det tør jeg ikke uttrykke meg om.

Det blir vel slik at alle religiøse personer(eller rett og slett personer) tilpasser seg til det samfunn de lever i, og Ras er intet unntak. Men vi lever temmelig anderledes.