Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5735
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vanskelig å si hvor lenge det varer selvsagt, men er nå på dag 6 uten, har ikke vært dårlig bortsett fra dag 4. Da var det kramper og panikkanfall..
Har matlyst osv. står på pranolol og orifili 600mg.

Noen som har vært gjennom det samme som vil dele litt erfaringer? Mest snakk om xanax.
Går det i bølger eller er jeg så heldig at det kun var denne ene dagen?
Har ikke helt oversikt over hvor mye og lenge jeg har vært på, men kunne lett ta 10 xanax uten å sovne feks. Høy toleranse..
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Umulig å si når vi ikke vet om du har holdt på i to måneder eller ti år. Lite abstinenser jo kortere tid.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var gjennom helvete for 2 år siden. Starta med svetting, vondt i tennene, influensa følelse. Så kom det intense bølger av angst og craving etter benzo. Når en av abstinensene ga seg dukket det opp nye. Dette varte ca 3 måneder. Jeg tok cold turkey, havner jeg noen gang i benzo grepet så hadde jeg vurdert nedtrapping. Cold turkey var et reint helvette. Holdt på å glemme søvn, det var umulig uten seroquel. Men når jeg sov så var det mareritt og svetting hele natten. Lykke til, det er hardt men fullt mulig å vinne kampen!
Det topper seg som regel etter 14 dager, så blir det gradvis bedre. Angsten og depresjon kan komme i bølger i månesvis alt ettersom hvor lenge du har brukt det.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Xanor har kort halveringstid, så vil tro du er ferdig med de fysiske symptomene.
Uker, månder å i de værste tilfeller et år++

Vansklig å svare deg nøyaktig, ved så lite info.
Hvor lenge har du holdt på? Sporadisk eller daglig bruk? Kun xanaor eller også andre typer benzo? Bruker du det for rusens skyld, eller for å lindre psykiske plager? Dosering? Har du trappet ned før, eller sluttet før? Får du pillene fra legen, gaten eller begge steder? Er du i noen form for behandling?

Svarer du så godt du kan gå på disse spørsmålene, å vær helt ærlig i svarene dine så kan jeg gi deg et mye bedre svar.

Uansett ønsker jeg deg lykke til. Benzo slutt er ingen spøk.
Sist endret av eRixn; 28. desember 2020 kl. 05:54.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av eRixn Vis innlegg
Uker, månder å i de værste tilfeller et år++

Vansklig å svare deg nøyaktig, ved så lite info.
Hvor lenge har du holdt på? Sporadisk eller daglig bruk? Kun xanaor eller også andre typer benzo? Bruker du det for rusens skyld, eller for å lindre psykiske plager? Dosering? Har du trappet ned før, eller sluttet før? Får du pillene fra legen, gaten eller begge steder? Er du i noen form for behandling?

Svarer du så godt du kan gå på disse spørsmålene, å vær helt ærlig i svarene dine så kan jeg gi deg et mye bedre svar.

Uansett ønsker jeg deg lykke til. Benzo slutt er ingen spøk.
Vis hele sitatet...

Har brukt det sporadisk i ca 1 år.
Gått mest i xanax men også valium.
Bruker det for å lindre psykiske plager. Illegalt.
Dro på avrusning for en uke siden så er «under tilsyn» men fikk bare to uker.

Har sluttet før etter stor bruk og det var mye verre enn denne gangen. Gjorde det da på egenhånd, lå vel en uke i senga og månedsvis med våt dyne pga kaldsvetting om natta

Nå er jeg på dag 7, fortsatt grei form!
Så har kun hatt 1 dag der jeg fikk tremor, panikkanfall, høyt blodtrykk, hodepine (kjennes ut som hodet skulle sprenges) ++....

Hvorfor topper det seg som regel etter 14 dager? Er det ikke litt rart å da bli sendt hjem da?
Okei.

Om det har gått mest i xanor, å du er på dag 7 med grei form, så kan jo det faktisk tyde på at du kommer heldig ut av det DENNE gangen.
Valium (diazepam) deretter henger veldig lenge igjen i systemet, mens på dag 7 uten xanor å hvis det er det du har brukt mest utav så for meg høres det ut som du var/er heldig denne gangen. Xanor, har veldig kort halveringstid så det meste skal være utav systemet ditt til nå.

Hvorfor det topper seg som regele etter 14 dager, er også veldig individuelt. Kan være det er da siste restene av diazepamen i systemet ditt forlater deg å deretter at vil føle på noe ubehag.

Å bli sendt hjem etter 14 dager for være der for benzo slutt er norge i et nøtteskall, vet ikke hvordan de håndterer dette i andre land.
Jeg brukte 10 uker på nedtrapping etter veldig høy dose daglig benzo bruk (rivotril daglig, xanor sporadisk). Jeg ble satt på valium (diazepam). Etter 10 uker nedtrapping gikk jeg deretter 2 månder ca helt uten. Så endte jeg tilbake på samme drittet. Jeg sleit veldig, å legen sa til meg at jeg måtte gjerne regne med 1år før jeg kom tilbake til normalen.

Poenget mitt mer eller mindre er at dette er veldig individuelt også. Men jeg vil nå anbefale deg å fortsette slik som du gjør, å ikke rør benzo igjen. Unner ikke min værste fiende benzo abstinenser. Om det skulle toppe seg etter 14 dager, så ville jeg tatt kontakt med legen så du muligens kan bli satt på en nedtrappingsplan på diazepam.

For meg toppet det seg som regel etter 3-4 dager (snakker da om rivotril)

Håper på du er heldig, å slipper helskinnet ut av det denne gangen å ikke surr deg borti benzo bruk igjen.

Kanskje noen andre her har noen input å komme med til deg. Skulle ønske jeg hadde et bedre svar til deg.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal snakke med lege idag!
Jeg håper også det!!
Kom gjerne med oppdateringer om du føler det ikke blir for personlig selvfølgelig. Da det er mange i lignende situasjoner som gjerne følger med her å leser
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke for å kuppe tråden din, men er imovane og stilnoct like heavy å bli kvitt? Snakker da om at det blir brukt som det er ment til, og blir tatt i forskrevet dose. Vet at man vil slite med å få sove i en periode, men vil benzoabstinenser i noen grad melde seg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke for å kuppe tråden din, men er imovane og stilnoct like heavy å bli kvitt? Snakker da om at det blir brukt som det er ment til, og blir tatt i forskrevet dose. Vet at man vil slite med å få sove i en periode, men vil benzoabstinenser i noen grad melde seg?
Vis hele sitatet...
Har vært borti begge. Min erfaring var at benzo er definitivt verst.
Det kan nok begrunnes med at bruken av benzo varte lenger enn bruken av imovane.
Halveringstiden på zopiclone er også 4-6t som muligens gjør at det er lettere å håndtere i forhold til abstinenser kontra valium/vival som har 20-50t.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Legen har nå tatt bort Orifilien (abstinens med.) og skulle prøve en natt uten quetapine.
Ingen nedtrapping ved bruk av vival o.l.
Så får vi se hvordan de neste dagene blir uten «mirakelmedisinen» Orifilil.
Hadde ikke hørt om den før. Gjorde jo virkelig alt MYE lettere. :’)
Personlig fikk jeg Remeron og Quetiapine.
Bråsluttet med begge, uten problem. Søvnen de første dagene var ikke akkurat de beste jeg har hatt, men i forskjell til benzo abstinenser er det barnemat, så ingenting å bekymre seg for.

Med tanke på orfiril så er det for kramper som blir ofte brukt i begynnelsen ved nedtrapping eller brå slutt av benzo med tanke på krampeanfall. Så utifra personlig erfaring har du ingenting å bekymre deg for annet enn litt mere tankekjør før søvn, å gjerne dårlige kvalitet på søvnen.

Men skulle det vise seg at du reagere annerledes å får null søvn framover, ville jeg spurt legen om bli puttet på quetiapine igjen, å fått en slags nedtrappingsplan der å. Dette ordner seg. Du er på god vei =) Skulle ønske jeg var like god til å følge mine egne råd, hah!
Sist endret av eRixn; 29. desember 2020 kl. 21:06.
Denne høsten har jeg vært gjennom benzomisbruk (Sobril) og en abstinensperiode hvor alt var jævlig. Sov ikke, spiste ikke. Skalv som en Parkinsonpasient, kaldsvette, kvalme. Var ekstremt deprimert og alt var generelt mørkt. Endte med at jeg ble innlagt på medisinsk avdeling i 3 dager, da fant de ut at jeg hadde blodtrykk på 150/95, da ble de jævlig urolige. Husker nesten ingenting av sykehusoppholdet annet enn at de foret meg med Sobril og Orifiril. Etter det har jeg begynt på en nedtrappingsplan i samarbeid med fastlegen min, nå er jeg nede i 35 mg Sobril daglig. Får i tillegg en Imovane 7,5 mg og 10 mg Vallergan for å få sove. De fysiske abstinensene mine ga seg etter 1,5 måneder, men jeg kjenner fremdeles på de psykiske. Har hørt benzo er typ det verste å komme av, men det kan selvfølgelig være feil. Alt jeg kan si er at benzoabstinenser er noe jeg ikke unner min verste fiende. Vil anbefale å be om nedtrappingsplan. Det funker for meg, men det er faen meg ikke lett. Noen dager er alt bare svart og jeg klarer ikke gjøre noe som helst, mens andre dager føler jeg meg bedre. Heldigvis er de fysiske abstinensene borte, det er hands down det jævligste jeg har opplevd. Håper du kommer deg gjennom det, lykke til!!
Gratulerer 'Sagaloosh - Du er veldig sterk som har greid å komme så langt i prosessen, å bør gi deg selv en god klapp på skulderen og være stolt over deg selv. Benzo marerittet er ingen lek, tvert imot. Men skjønte ikke helt, står du fortsatt på 35mg sobril daglig itillegg til Imovane fortsatt, og er i aktiv nedtrapping? Eller er du helt uten alt nå?
Uansett, så fortsett slik, ting vil bli bedre selvom det til tider føler som det aldri skal ende, men det finnes lys i den mørke tunnelen. Heier på deg!!

Freak.no: Dere skulle startet et eget sub-forum (eller etter eller annet) for de som skal slutte med benzo, er i aktiv nedtrapping, er ferdig med nedtrapping, kald kalkun og helt av benzo fri fra absitenenser.
Uti fra egen erfaring er det en ting å slutte med rusmidler, men det er en veldig annen sak og prosess i å slutte med benzo-apperater. Det tror jeg folk flest som har vært igjennom kan skrive under på Bare en liten tanke som slo meg. Da det er veldig få leger om noen, som vet hvor lenge og jævlig (beklager språkbruket) det er gå av benzo i forskjell til ande rusmidler. Missforstå meg rett, sier ikke at det er lett å kortslutte avhengigeten av andre rusmidler, men benzo føler jeg leger, psykologer og andre hjelpe apparater har veldig liten forståelse for. Det burde faktisk finnes en slags klinikk kun for benzo slutt, der du kan få opphold i flere måneder, gjerne opptil et år. Nå er no dette kun min mening om dette og har selv ingen fasittsvar, men noe burde gjøres/forandres på det området. Eller er jeg helt ute å kjører? Å håper en "perfect world"?
Sist endret av eRixn; 30. desember 2020 kl. 00:16.
eRixn: Tusen takk for fine ord. Jeg er i aktiv nedtrapping - Jeg startet på 70 mg Sobril daglig og nå er jeg nede i 35 mg. Hver uke reduseres dosen med 5 mg. Hvis alt går etter planen skal jeg være ferdig og rusfri i midten av mars.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler meg heldig når jeg leser deres erfaringer. Jeg kan ta omtrent så mye benzo jeg gidder (f.eks. 50-100 x 2 mg rivo og 100 x 5 mg valium på ei uke). Setter av to rivo som deles i fire hver og ti vival og trapper så brått ned jeg klarer, spiser mindre biter rivo og utsetter inntak så lenge som mulig nesten uten problemer. Litt ekstra nerver i ei uke eller to bare. Hadde aldri brukt det om jeg måtte trappe ned over månedsvis.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da var jeg hjemme igjen, fortsatt nykter og ingen merkverdige abstinenser.
Gikk veldig fint denne gangen, så får vi håpe jeg har vett nok til å holde meg unna benzo fra nå av. :’)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Still going strong.. Psyken er bedre enn aldri før og har byttet ut sløve sofakvelder med trening!
Har ikke hatt abstinenser enn det skrevet over her..
Eneste jeg sliter med er søvn, men kan ikke klage!
Håper og tror virkelig at jeg skal holde meg rusfri heretter