Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3551
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legen min sa at Aduvanz kan brukes sammen med ssri. Jeg har aldri før brukt ssri. Som jeg har forstått så vil disse hemme noen reseptorer i hjernen, så det samler seg opp serotonin.
Men jeg er kjempe skeptisk til å starte med mer medikamenter! Følelsen av at du starter dagen med 2 piller.
Har også lest og hørt så mye negativt om ssri.
Hva er minste dose Cipralex? Hvor farlig vil du si det kan være? Det er legen som skal avgjøre, men noen ganger er det fint å høre fra deg som har kjent på det.
Og Aduvanz minsker matlysten, Cipralex er kjent for å øke. Mulig den vil normaliseres igjen da kanskje..
Ikke kjent med blanding men fikk klinkiser på cipralex, hakka tenner å stramma kjeve + svetting om natta. Itillegg gjør det meste av antidepressiva meg litt amper.
Jeg hadde aldri tatt den mixen der men folk reagerer forskjellig. Vet ikke hva du bruker det mot heller jeg men.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ville hørt på legen og sagt ja takk. Cipralex hjalp meg og har hjulpet mange andre ut av depresjon og det er ingen farlig medisin. Noen kan få bivirkninger de første ukene og et fåtall føle seg litt flate i følelsene de første månedene men om bivirkningene ikke gir seg er det bare å bytte til et annet ssri preparat
Jeg gikk på det og vil egentlig påstå at det reddet livet mitt Bare positive opplevelser, egentlig. Jeg var fortsatt meg, bare at pillene holdt de styggeste tankene vekke.
Jeg la på meg en del ved bruk av cipralex. I tillegg så gikk jeg i en kort periode på cipralex og tramadol samtidig. Man skal helst ikke blande de to, i store doser i hvert fall. Da den ene holder på serotoninen(cipralex) mens tramadol frigir serotonin.
Jeg vet ikke med aduvanz. Regner uansett med at legen har kontroll.
Jeg gikk på Cipralex en kort periode, og det hjalp meg ut av den verste depresjonen, og fikk krefter til å ta tak i livet mitt. Etter dette har livet vært bra. Jeg tror ikke det er bra å gå for lenge på dem hvis man kan unngå det. Jeg ble selv litt "flat", det vil si jeg fikk ingen høye topper eller dype bunner i humøret, men var stabilt relativt fornøyd med tilværelsen.
Glemte å svare på alt!
Cipralex hjalp meg ut av mørket. Jeg sluttet etter hvert. Når det skal sies så måtte jeg seponeres laaangsomt da bråslutt gav meg "støt" i hodet.
Ja, jeg ville prøvd i hvert fall.
Hvis du er langt nede er det absolutt verdt å prøve. Bivirkninger kan være ubehagelige, men på 5mg f.eks så burde det ikke være så værst.
Hadde det føltes tryggere hvis legen miksa begge pillene i en kapsel så du bare spiste en? Antall tabletter har ikke noe å si. Mange har mye negativt å si om SSRI og mye er berettiget, men du må nesten teste selv for å skjønne det. Å risikere å legge på seg er liksom det mest håndfaste man kommer frem til når folk diskuterer.
Er litt som å beskrive en psykedelisk tripp, veldig vanskelig å sette ord på. Blir mye metaforer og hippie vås. Eller "jeg blei feit", "dårlig sexlyst". Det må nesten oppleves, får ikke håpe de gjør permanent skade.
Jeg har tro på de. Brukte cipralex i mange år og var tilfreds(det var så høyt cipralexen lot meg gå ). Litt shaky når jeg gikk av selv om jeg trappa ned.

Er ikke lege osv, prat seff med de. I min erfaring elsker de å prate om SSRIer, selv når de ikke forstår det.
Sist endret av Bothrops; 7. desember 2020 kl. 01:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Målløs Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cipralex eller annen ssri er ofte nødvendig for å løfte folk opp av depresjonens sorte hull. Lytt til legen. Om du merker bivirkninger kan det være for at det også er virkninger. Ikke gi opp første dag du skulle merke litt ubehag. For sånt pleier å gi seg etter ca 14 dager. Om bivirkningene blir for plagsomme eller de ikke gir seg så kan du etter samtale med lege bytte til en annen ssri.
Minste dosering på Cipralex er 5mg, har brukt dem i 5 år nå å fungerer greit. Har ingen bivirkninger av dem jeg da. Bortsett fra i begynnelse, null sexlyst var det verste, men det gikk ganske fort over...lol

Tar cipralex for panikkannfall btw, i tillegg tar jeg Remeron (15mg) på kvelden mot søvnvansker.

Edit: tar 20mg Cipralex.
Sist endret av HEL; 7. desember 2020 kl. 11:10.
Livet mitt var ødelagt, knust og voldtatt etter. Ingen kjente meg igjen, og jeg dro ikke for å møte noen. Fra supersosial til et skjelvende angst vrak som gikk inn og ut av angspsykose.


Det er veldig få som opplever dette som følge av seponering av ssri, men skjekk ut survivingantideppressant.org
Sitat av IAMGOD333 Vis innlegg
Livet mitt var ødelagt, knust og voldtatt etter. Ingen kjente meg igjen, og jeg dro ikke for å møte noen. Fra supersosial til et skjelvende angst vrak som gikk inn og ut av angspsykose.


Det er veldig få som opplever dette som følge av seponering av ssri, men skjekk ut survivingantideppressant.org
Vis hele sitatet...
Etter at du hadde gått av antidepressiva eller?
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Går på det nå, er på 20mg. Skal forsøke det 2 uker til, hvis jeg ikke får noen funk da blir ned nedtrapping og slutt.
Du kan selvsagt være mer heldig enn meg og få effekt, er litt hit n miss.
Dog lite bivirkninger.
Strammer litt i kjeven i starten og når jeg økte dosering.
Bruker lengre tid på å komme under sex.
Ved øking av dosering blir jeg brutalt sliten i 1-2 dager før det stabiliserer seg.

Av og til føles det ut som jeg er helt som før så spent på om det skjer noen endringer de neste to ukene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Går på det nå, er på 20mg. Skal forsøke det 2 uker til, hvis jeg ikke får noen funk da blir ned nedtrapping og slutt.
Du kan selvsagt være mer heldig enn meg og få effekt, er litt hit n miss.
Dog lite bivirkninger.
Strammer litt i kjeven i starten og når jeg økte dosering.
Bruker lengre tid på å komme under sex.
Ved øking av dosering blir jeg brutalt sliten i 1-2 dager før det stabiliserer seg.

Av og til føles det ut som jeg er helt som før så spent på om det skjer noen endringer de neste to ukene.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva du tar Cipralex for?
Tar 20mg selv for panikkangst, funker godt mot det ivertfall
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av HEL Vis innlegg
Kan jeg spørre hva du tar Cipralex for?
Tar 20mg selv for panikkangst, funker godt mot det ivertfall
Vis hele sitatet...
Mistenker depresjon. Alltid lavt med energi og føler meg kronisk lat...
Har vært til utredning i snart 10 år uten å kommet noen vei..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cipralex eller annen ssri er ofte nødvendig for å løfte folk opp av depresjonens sorte hull. Lytt til legen. Om du merker bivirkninger kan det være for at det også er virkninger. Ikke gi opp første dag du skulle merke litt ubehag. For sånt pleier å gi seg etter ca 14 dager. Om bivirkningene blir for plagsomme eller de ikke gir seg så kan du etter samtale med lege bytte til en annen ssri.
Vis hele sitatet...
Co-signer denne hær. Jeg hadde kjipe bivirkninger på cipralex og bytta til venlafaxin etter tre mnd da gikk det bedre men ikke gi opp selvom du får bivirkninger i starten eller du syns det tar lang tid å få det bra igjen psykisk! Ting tar tid men hold ut