Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 688
Hei.
Lurte på om det var et lett og forståelig program der enn kunne redigere bass, diskant, mellomtone og div. instillinger på hver seperat sang og lagre den sån?
Er så irriterende å måtte stille på equalizeren(?) for hver sang..:P
Du kan f.eks bruke Audacity til dette.
Bare last ned mp3 pluginen fra audacitys hjemmesider når du har lastet ned audacity(finnes lovlig gratis på nettet)og du kan importere sanger, justere slik du vil ha det i Effekt-menyen(bla.a equalization) og eksportere som mp3.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Takk
Slenger inn ett spørsmål til for å ikke lage en ny tråd:
Visst jeg vil lage noen enkle Techno/trance beats, hva program kan jeg bruke som er enkelt?
Må bare sitere læreren min litt:

"Vi sitter ikke i flere timer og mikser en låt bare for at en eller annen tulling skal skru på bass og diskant - knottene på forsterkeren sin"
Sitat av hkh
Må bare sitere læreren min litt:

"Vi sitter ikke i flere timer og mikser en låt bare for at en eller annen tulling skal skru på bass og diskant - knottene på forsterkeren sin"
Vis hele sitatet...
til dels usaklig, men livet går videre..


Du har alltids Steinbergs, Cubase SX3 og, men det er dog ikke et gratisprogram. Men i vår teknologiske nåtid så er vel ikke det noe hinder..
Sitat av hkh
Må bare sitere læreren min litt:

"Vi sitter ikke i flere timer og mikser en låt bare for at en eller annen tulling skal skru på bass og diskant - knottene på forsterkeren sin"
Vis hele sitatet...
Usaklig, men han har jo et poeng. Er jo dog ikke alle sanger somblir lastet ned i samme kvalitet, og da blir jo disse innstillingene litt klussa til, slik hører man jo fort forskjell på en 2 MB sang og en 5 MB sang med ca samme lengde... Merker jo selv at jeg må skru opp og ned lyden for enkelte sanger pga den store forskjellen, på et stort anlegg blir jo dette garantert tydeligere.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av hkh
Må bare sitere læreren min litt:

"Vi sitter ikke i flere timer og mikser en låt bare for at en eller annen tulling skal skru på bass og diskant - knottene på forsterkeren sin"
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men er ikke enig..
Det er jo smaksak om han eller hun liker masse bass i den sangen eller noe mer diskant..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kommer helt ann på anlegget du bruker. Men selv velger jeg å ha originallyden, fordi den er mikset ned slik den er ment å være. Er man nødt til å øke frekvensene med EQ, så er det øra eller anlegget det er noe galt med. Eller så er man et såkalt basshue :P Det finnes de som tror at et anlegg med bass som overdøver alle andre elementer er bra. Hør originallyden!
Vel talt rcW og forsåvidt hkh og Mye bass betyr ikke nødvendigvis bra, miksen er en del av soundet på en låt
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av rcW
Kommer helt ann på anlegget du bruker. Men selv velger jeg å ha originallyden, fordi den er mikset ned slik den er ment å være. Er man nødt til å øke frekvensene med EQ, så er det øra eller anlegget det er noe galt med. Eller så er man et såkalt basshue :P Det finnes de som tror at et anlegg med bass som overdøver alle andre elementer er bra. Hør originallyden!
Vis hele sitatet...
Som jeg sa før så er det smak og behag.
Bare fordet han som lagde orginal låta synest den er bra så kan det vere 500 000 andre i verden som heller ville hatt den litt annerledes.
Og som Lille My sa så har det noe med om man laster ned en 3 minutters sang på 1,5MB og samme sangen opp i 10-20Mb..
Jeg laster forsåvidt ned sangene og får ikke hørt orginal-mixen som den egentlig skal vere.
Må uansett høre forbi lyden vøtt... høre musikken!
Dersom jeg forstod Lille My rett, så snakkes det om sampleraten på låta. Jo lavere samplerate, jo dårligere kvalitet og jo mindre størrelse får hele låta. Det er snakk om alle frekvensene, ikke kun dype eller lyse. Sjekk procom.no for gode monitorer. For om man skulle ville forandre på en låt man liker, er det en mindre grunn til å like låta. Ergo er man ikke fornøyd med en låt noen andre har laget.
Om man laster ned en god mp3-fil med minst 160kbps bitrate skal man ha et veldig godt rom, et veldig godt anlegg og veldig gode ører som vet hva de skal lete etter for at man skal kunne høre forskjell.

Mp3-koding går ut på å fjerne frekvenser som blir maskert av nærliggende frekvenser med høyere amplitude. Dette er frekvenser som man ikke hører uansett, lyden tar ikke skade av at de forsvinner.

Det skjer ingen klussing med instillingene slik som lille my sier, alt som skjer er at de frekvensene man ikke hadde hørt uansett er tatt bort.
Som du sier så kommer jo ann på hvor lav bitraten er. Jeg vil si man hører en tydelig forskjell når man kommer under 112kbps. Men det kommer jo ann på lytterutstyret.
Sist endret av rcW; 1. mars 2007 kl. 03:06.