Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  821 223113
Sitat av Mammamko Vis innlegg
Jo den ser jeg. Men min klarer ikke siver virker det som. Selv om jeg ligger helt rolig med musikk på øra og egentlig har det helt perfekt, så er han helt forvirra å rastløs.
Merkelig hele greia, må prøve å finne ut mer om dette.
Men det kan vel umulig være farlig for han når det kun er jeg som har inntatt noe?! 😄
Vis hele sitatet...
Passer du på å slite ut hunden først da?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Passer du på å slite ut hunden først da?
Vis hele sitatet...
Ja det vil jeg påstå tre timer tur i ulendt terreng, spor søk i en time og en times tur langs gangvei til slutt.
Begynner å bli en eldre kar også så han var kaputt på gulvet helt til trippen kom sigende på meg. Katten reagerer ingenting.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, spiste rundt 80 sopp på fredag, og har noen erfaringer jeg tenkte jeg skulle dele pluss noen spørsmål

Vekta mente det var 2.6 gram. Spiste dem i kvernet form og skylte ned med juice på tur med hunden oppe i skogen. Jeg satt på tidtaker på tlf, og allerede 14 minutter etter inntak begynte tiden og rommet rundt meg å bøye seg. Var da en 15 min. gåtur unna huset mitt. Siste kvarteret med gåing begynte jeg å miste retningssansen og visste rett og slett ikke hvor jeg var lenger. Lårmusklene mine mistet funksjon gradvis og fikk en brennende følelse i dem som om jeg skulle ha løpt en maraton.

Kom meg så vidt inn døra til huset før jeg var på full peak (under 30 min etter inntak). La meg i senga, og kunne ikke høre på musikk lenger, I stedet hørte jeg en høy summing fra hjernen min som en slags receiver som tunet seg opp og ned. Armene mine hadde nerver og blodårer på utsiden og huden så ut som alien-hud. Taklampe hadde blitt til en alien life form som kommuniserte med hjernen min ved hjelp av lysende strenger.

Etter dette skled jeg mellom en level 4 og 5-trip. Skal prøve å skrive en ordentlig rapport senere, men har ikke fått prosessert nok enda. Opplevde i hvertfall egodød flere ganger, og huset mitt varierte mellom å speilvende seg, vrenge seg rundt etc. Opplevde "evigheten" og det gjorde en stund ikke noen forskjell om øynene var åpne eller lukket.

Så over til spørsmålet: Er det andre her som har opplevd å ha full on peak etter 30 min?
Og er vekta mi feilkalibrert, eller er det mulig å ture så hardt på 2.6 gram? Mulig jeg har missforstått hva level 4 og 5 betyr, men etter å ha lest beskrivelsene mener jeg at jeg var på 5 en god del av tiden.
Fleinsopp kan variere noe i styrke. Har du potent fleinsopp kan 2,6g absolutt sende deg inn i "alienland". Heller ikke uvanlig med å merke det tidligere ed større doseringer og peake tidligere.

Jeg pleier som regel å være i skogen ved større doseringer, og når det kicker inn må jeg som regel legge meg rett ned grunnet bodyload og kvalme uavhengig av hvor jeg er. Kan være en struggle å forflytte seg i denne perioden av trippen (ofte etterfulgt av fantastisk kroppsbeherskelse og form 2-3 timer senere).
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fleichimboldo Vis innlegg
Noen som har erfaring med sopp i bagasjen på innenlandsflyvninger? Burde gå greit?
Vis hele sitatet...
Gikk fint for meg, men selvsagt ingen garanti for at du ikke blir tatt. Sendte det med i dette tilfellet i innsjekket bagasje, altså ikke håndbagasje.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, spiste rundt 80 sopp på fredag, og har noen erfaringer jeg tenkte jeg skulle dele pluss noen spørsmål

Vekta mente det var 2.6 gram. Spiste dem i kvernet form og skylte ned med juice på tur med hunden oppe i skogen. Jeg satt på tidtaker på tlf, og allerede 14 minutter etter inntak begynte tiden og rommet rundt meg å bøye seg. Var da en 15 min. gåtur unna huset mitt. Siste kvarteret med gåing begynte jeg å miste retningssansen og visste rett og slett ikke hvor jeg var lenger. Lårmusklene mine mistet funksjon gradvis og fikk en brennende følelse i dem som om jeg skulle ha løpt en maraton.

Kom meg så vidt inn døra til huset før jeg var på full peak (under 30 min etter inntak). La meg i senga, og kunne ikke høre på musikk lenger, I stedet hørte jeg en høy summing fra hjernen min som en slags receiver som tunet seg opp og ned. Armene mine hadde nerver og blodårer på utsiden og huden så ut som alien-hud. Taklampe hadde blitt til en alien life form som kommuniserte med hjernen min ved hjelp av lysende strenger.

Etter dette skled jeg mellom en level 4 og 5-trip. Skal prøve å skrive en ordentlig rapport senere, men har ikke fått prosessert nok enda. Opplevde i hvertfall egodød flere ganger, og huset mitt varierte mellom å speilvende seg, vrenge seg rundt etc. Opplevde "evigheten" og det gjorde en stund ikke noen forskjell om øynene var åpne eller lukket.

Så over til spørsmålet: Er det andre her som har opplevd å ha full on peak etter 30 min?
Og er vekta mi feilkalibrert, eller er det mulig å ture så hardt på 2.6 gram? Mulig jeg har missforstått hva level 4 og 5 betyr, men etter å ha lest beskrivelsene mener jeg at jeg var på 5 en god del av tiden.
Vis hele sitatet...
Veier du et kronestykke skal det veie 4,35g. Da vet du om vekta er rett eller ei ihvertfall.
Er det vits å lete mer etter flein når det har vært noen frostnetter? På sist tur fant jeg lite og de jeg fant var veldig tørre..
Sitat av Flyttsame Vis innlegg
Er det vits å lete mer etter flein når det har vært noen frostnetter? På sist tur fant jeg lite og de jeg fant var veldig tørre..
Vis hele sitatet...
Ja, det kommer selvsagt an på hva slags vær og temperaturer
du får etter frosten, og litt hvor i landet du bor. Lavlandet nær
kysten, særlig i sør, har nok jevnt over lenger sesong enn innlands-
områdene der det blir jevnt over kaldere på denne årstiden.

Noen lette frostnetter med påfølgende perioder med lavtrykk og
litt vått og mildt vær kan gjøre susen. Her i Bergensområdet har
jeg funnet flein i slutten av november enkelte sesonger. Men da
har det ikke vært store mengdene det var snakk om.
Kan flein forsette å gro etter det snødd? Spørr siden det skal snø nå idag også begynne å regne imorgen.
Sitat av PrellCamino98 Vis innlegg
Kan flein forsette å gro etter det snødd? Spørr siden det skal snø nå idag også begynne å regne imorgen.
Vis hele sitatet...
ja.
Hva er den beste måten å oppbevare lufttørket sopp på? Har ligget på tørkepapir nå i 3 dager og føles ganske tørt ut.

Syltetøyglass?
Så forleden en video av en britisk sopp plukker. Det eneste merkelige er at han fjerner så og si hele stilken til fleinen...

Spurte han om ikke det er litt bortkastet, fikk til svar at han hadde testet å spise rundt 100 stilker med liten effekt.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte om det er så lite virkestoff i stilken?? Synes det høres rart ut.
Sitat av SoppGuru Vis innlegg
Så forleden en video av en britisk sopp plukker. Det eneste merkelige er at han fjerner så og si hele stilken til fleinen...

Spurte han om ikke det er litt bortkastet, fikk til svar at han hadde testet å spise rundt 100 stilker med liten effekt.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte om det er så lite virkestoff i stilken?? Synes det høres rart ut.
Vis hele sitatet...
https://twitter.com/trikomes/status/...107617793?s=19
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så det kan i noen tilfeller være mere virkestoff i stilken enn hatten?

Har til vane å få med meg mest mulig av stilken. kanskje en litt annerledes "plukkekultur" i andre land?
Sitat av plukkern Vis innlegg
Hva er den beste måten å oppbevare lufttørket sopp på? Har ligget på tørkepapir nå i 3 dager og føles ganske tørt ut.

Syltetøyglass?
Vis hele sitatet...
Jeg har de nederst i et syltetøyglass, og over soppen ligger et kjøkkenhåndle som er sammenknytt med salt inni
Anonym bruker
"Sub-tropisk Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SoppGuru Vis innlegg
Så det kan i noen tilfeller være mere virkestoff i stilken enn hatten?

Har til vane å få med meg mest mulig av stilken. kanskje en litt annerledes "plukkekultur" i andre land?
Vis hele sitatet...
Forskjellig mengde virkestoff i hver eneste sopp.
Er vel også litt forskjeller når det gjelder stilk og hatt, men hvor store de forskjellene er vet jeg ikke.
Var en tur ute idag og fant et par store flein med hvite larver i under hatten. Ca 3-4 stk i hver av soppene.
Fikk brettet ut hatten sikkelig og fjernet larvene på disse to soppene, men fikk ganske noia for at det kunne skjule seg flere under de andre fleinene jeg plukka.
Har lest flere steder at man ikke skal vaske sopp...

Spørsmålet mitt er da: Hva gjør man for å forsikre seg om at soppen man plukker er ren når den tørkes og lagres?

Ønsker gjerne å høre hvordan dere gjør dette med vasking eller sjekking før tørking.

Takk for svar!
De hvite larvene kryper ut av soppen når den ligger til tørking. No big deal.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ja, det kommer selvsagt an på hva slags vær og temperaturer
du får etter frosten, og litt hvor i landet du bor. Lavlandet nær
kysten, særlig i sør, har nok jevnt over lenger sesong enn innlands-
områdene der det blir jevnt over kaldere på denne årstiden.

Noen lette frostnetter med påfølgende perioder med lavtrykk og
litt vått og mildt vær kan gjøre susen. Her i Bergensområdet har
jeg funnet flein i slutten av november enkelte sesonger. Men da
har det ikke vært store mengdene det var snakk om.
Vis hele sitatet...
Nord Norge her. Min første flein høst og har heldigvis fått plukket til et lite lager men skulle gjerne hatt mer! Har vært mange frostnetter og er tørt og kaldt om dagene. Får lure meg ut på et par turer til for å sjekke
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hei jeg har 5g sopp sopp som jeg la til tørk på bakepapir i forgårs, kan jeg legge dem i et glass med lokk til lagring over lengre tid, eller bør jeg putte dem inn i ovnen?

hvis de må i ovnen, hvilken temperatur og hvor lenge skal de være der? som sagt så er de allerede ganske tørre. Takk!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hei jeg har 5g sopp sopp som jeg la til tørk på bakepapir i forgårs, kan jeg legge dem i et glass med lokk til lagring over lengre tid, eller bør jeg putte dem inn i ovnen?

hvis de må i ovnen, hvilken temperatur og hvor lenge skal de være der? som sagt så er de allerede ganske tørre. Takk!
Vis hele sitatet...
Jeg lar det ligge til tørk mellom avispapir i tre dager, og legger de i syltetøyglass/norgesglass sammen med et kjøkkenhåndkle med salt i. Saltet skal visstnok trekke ut resten av fuktigheten i soppen og annen fuktighet i glasset.

Det er ikke vits å tørke dem i ovnen, og har hørt at temperaturer over 80 grader kan skade soppens potens.

Jeg pleier alltid å veie soppen før jeg legger den i glass også, for det er stor forskjell på vekta fra før tørking til etter.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av storegrevling Vis innlegg
Jeg lar det ligge til tørk mellom avispapir i tre dager, og legger de i syltetøyglass/norgesglass sammen med et kjøkkenhåndkle med salt i. Saltet skal visstnok trekke ut resten av fuktigheten i soppen og annen fuktighet i glasset.

Det er ikke vits å tørke dem i ovnen, og har hørt at temperaturer over 80 grader kan skade soppens potens.

Jeg pleier alltid å veie soppen før jeg legger den i glass også, for det er stor forskjell på vekta fra før tørking til etter.
Vis hele sitatet...
Bare fyller du kjøkkenkluten med salt og stapper den oppi? Eller klipper du den til og lager en liten pose som legges oppå?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare fyller du kjøkkenkluten med salt og stapper den oppi? Eller klipper du den til og lager en liten pose som legges oppå?
Vis hele sitatet...
Spørs på størrelsen på kluten, selvfølgelig. Det er kan ikke ta for mye plass i syltetøyglasset. Jeg klippet til et glasshåndkle og fylte det med salt til størrelsen av en golfball. Med strikk i enden, gjør det susen
Sitat av storegrevling Vis innlegg
Spørs på størrelsen på kluten, selvfølgelig. Det er kan ikke ta for mye plass i syltetøyglasset. Jeg klippet til et glasshåndkle og fylte det med salt til størrelsen av en golfball. Med strikk i enden, gjør det susen
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg brukt silica gel poser. Kommer med utrolig masse rart. Alt ifra nye sko til sånn maske man sover med på flyet. Har fungert bra for meg, tar mindre plass enn en klut, designet for å ta opp fuktighet og ikke minst, du slipper potensielt saltsøl!
hvis du ikke har cheesecloth eller annen tynn klut og er skeptisk/har begrenset tilgang til silica gel kan du tømme en tepose, fylle den med salt og bruke hyssingen til å knyte igjen
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen erfaringer knyttet til diabetes type 1 og fleinsopp? Spesielt ved høye doser, ser jeg for meg at det kan bli en utfordring å kontrollere blodsukkeret.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hello! Skal på en enkel hytte på omtrent 1000 høydemeter i morgen. Tilgang til både vidde og skog om jeg ønsker. Vi er 6 GODE GODE venner som har kjent hverandre siden vi var små. Vi er 24 år.
Skal da ta sopp, og alle de andre skal ta 2-2,5 g flein. Jeg skal hive meg ut i en level 5 trip for første gang da jeg har en smule mer erfaring med psykadelisk enn de andre. 3,7 gram. Føler meg veldig klar for det, og er generelt veldig åpen for hva jeg kan forvente meg.

Hva kan jeg forvente? Vil jeg klare å gå tur? Vil jeg klare å snakke med de andre? Noen som har noen erfaringer som er kjekke å ha?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva kan jeg forvente?
Vis hele sitatet...
Overraskelser.

Vil jeg klare å gå tur?
Vis hele sitatet...
Kanskje.

Vil jeg klare å snakke med de andre?
Vis hele sitatet...
Tidvis, og etterhvert.

Noen som har noen erfaringer som er kjekke å ha?
Vis hele sitatet...
Hold deg til planen. Altså - lag en plan på forhånd i forhold
til hvor du er. Finn et egnet sted hvor du inntar soppen og
starter trippen.

Søk på youtube etter "Terence McKenna - How to take psychedelics".
Følg rådene han gir for en "heroic dose".
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noe konsensus rundt nedbør og fleinplukking?

Jeg er inneforstått med at fruktlegemet behøver mye fuktighet for å vokse (det består jo tross alt av 90% vann), men er det en fordel å vente til en lengre regnperiode har gitt seg, eller kan man like greit gå når det fremdeles høljer ned på 3-5 dagen på rad?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noe konsensus rundt nedbør og fleinplukking?

Jeg er inneforstått med at fruktlegemet behøver mye fuktighet for å vokse (det består jo tross alt av 90% vann), men er det en fordel å vente til en lengre regnperiode har gitt seg, eller kan man like greit gå når det fremdeles høljer ned på 3-5 dagen på rad?
Vis hele sitatet...

Plukker i både regn og sol, funnet masse under begge forhold.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hello! Skal på en enkel hytte på omtrent 1000 høydemeter i morgen. Tilgang til både vidde og skog om jeg ønsker. Vi er 6 GODE GODE venner som har kjent hverandre siden vi var små. Vi er 24 år.
Skal da ta sopp, og alle de andre skal ta 2-2,5 g flein. Jeg skal hive meg ut i en level 5 trip for første gang da jeg har en smule mer erfaring med psykadelisk enn de andre. 3,7 gram. Føler meg veldig klar for det, og er generelt veldig åpen for hva jeg kan forvente meg.

Hva kan jeg forvente? Vil jeg klare å gå tur? Vil jeg klare å snakke med de andre? Noen som har noen erfaringer som er kjekke å ha?
Vis hele sitatet...
Ut ifra det jeg har lest om lvl 5 trip så har jeg vanskelig for å tro du klarer å gå så mye da det virker som om de fleste ikke klarer i heletatt å orientere seg om hvor de er osv, men kanskje noen med mere erfaring kan gi det et sikkert svar.
Prøv å google lvl 5 trip rapport
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://imgur.com/a/sevbYrK

Er det trygt å spise disse? De var relativt mørke da jeg plukket dem.
(Ikke identifisering btw)
hei, hvor lang tid tar det før toleransen går ned? tok 0,7g som første trip i dag, men skulle gjerne gjort det igjen med 1,3g
Sitat av plukkern Vis innlegg
hei, hvor lang tid tar det før toleransen går ned? tok 0,7g som første trip i dag, men skulle gjerne gjort det igjen med 1,3g
Vis hele sitatet...
2 uker +

Men personlig lar jeg det gå måneder mellom hver gang
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
2 uker +

Men personlig lar jeg det gå måneder mellom hver gang
Vis hele sitatet...

Dette er vel ikke helt tilfellet. Det er vel riktig at det tar opp til to uker før alt er helt ute av systemet, men det betyr ikke at toleransen lineært avtar i løpet av denne perioden. Det finnes mange rapporter om at folk opplever like mye funk 2-3 dager etter forrige runde, mens andre igjen mener at 4-5 dager må til.

Om man BØR trippe så ofte er forsåvidt et helt annet spørsmål. På mindre doser (som dette) behøver man nok ikke så lang "integreringstid" som på større doser (1.5-2g+) hvor noen som har forsket på det anbefaler ca to turer i året (har ikke referansen foran meg men mener at dette er retningslinjene til gruppen som forsket på det i USA på 60-tallet).
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er vel ikke helt tilfellet. Det er vel riktig at det tar opp til to uker før alt er helt ute av systemet, men det betyr ikke at toleransen lineært avtar i løpet av denne perioden. Det finnes mange rapporter om at folk opplever like mye funk 2-3 dager etter forrige runde, mens andre igjen mener at 4-5 dager må til.
Vis hele sitatet...
Tror det er litt individuelt dette med toleranse. Jeg har generelt
lav toleranse for psilocybin, og har dosert på nytt etter 48 timer
med overraskende god effekt. Dette var riktignok 10 år siden, men
det var ganske høye doser begge gangene.
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
2 uker +

Men personlig lar jeg det gå måneder mellom hver gang
Vis hele sitatet...
Her er hvorfor jeg sier 2 uker. Da er en helt tilbake til baseline.

https://files.shroomery.org/files/15...2.25.27_PM.png
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
Her er hvorfor jeg sier 2 uker. Da er en helt tilbake til baseline.

https://files.shroomery.org/files/15...2.25.27_PM.png
Vis hele sitatet...
Takk.

Har du en lenke til selve "studien"?
Når det gjelder toleranseutvikling på psykedeliske stoffer så er dette veldig individuelt. Statistikk er fint som en generell regel, men for å finne ut hva som gjelder for en selv må man eksperimentere.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har erfaring med vakuumpakking?
Noen som vet om sesongen er over i nord Norge?
Kan melde at det fortsatt er mulig å finne i Viken området men funnet særdeles lite hele sesongen siden jeg ikke har noen bra steder ennå. Noen som vet hvor lang tid det tar fra man har plukket til den frukter på ny?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har erfaring med vakuumpakking?
Vis hele sitatet...
Hva er det du ønsker å vite? Jeg har nylig begynt å vakumpakke soppen. Har litt store poser så klipper de til og forsegler før jeg pakker de.

Pass på at soppen er skikkelig tørr, hvis ikke kan det oppstå mugg. Pakker ca 2-3.5 gram i hver pose slik at jeg slipper å pakke på nytt hver gang jeg skal innta noe av soppen. Slenger oppi et par silica poser, og en pose med oksygen absorberende sammen med soppen før pakking. Til slutt tar jeg posene å legger de i en isboks jeg har stående på et kaldt rom.
Sitat av Passiv Vis innlegg
Hva er det du ønsker å vite? Jeg har nylig begynt å vakumpakke soppen. Har litt store poser så klipper de til og forsegler før jeg pakker de.

Pass på at soppen er skikkelig tørr, hvis ikke kan det oppstå mugg. Pakker ca 2-3.5 gram i hver pose slik at jeg slipper å pakke på nytt hver gang jeg skal innta noe av soppen. Slenger oppi et par silica poser, og en pose med oksygen absorberende sammen med soppen før pakking. Til slutt tar jeg posene å legger de i en isboks jeg har stående på et kaldt rom.
Vis hele sitatet...
Ute etter tips som dette hvor kritisk vil du si silicaposene og oksygenabsorberende er? Hvis man tørker i sopptørker til de er gode og sprøe i hatten, og stilken knekker lett, er man good da? Ønsker hverken mugg eller tap av potens.
Det skal ikke være nødvendig. Vil anbefale å kverne/knuse soppen og pakke den tett, slik at det minimalt med overflate utsettes for oksygen. Så legger du det mørkt og kjølig, da har du vært fall best mulig forutsetning på at den skal holde seg.
Jeg tørker soppen til jeg er mener den er tørr pluss litt til for å være sikker.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Passiv Vis innlegg
Det skal ikke være nødvendig. Vil anbefale å kverne/knuse soppen og pakke den tett, slik at det minimalt med overflate utsettes for oksygen. Så legger du det mørkt og kjølig, da har du vært fall best mulig forutsetning på at den skal holde seg.
Jeg tørker soppen til jeg er mener den er tørr pluss litt til for å være sikker.
Vis hele sitatet...
Har lest noen ganger at folk som har malt opp til pulver og lagret det, feks i gelatinkapsler, har opplevd å miste nokså markant potens. Hva tenker du om det? Har du prøvd lagring av pulverform i lengre tid?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har lest noen ganger at folk som har malt opp til pulver og lagret det, feks i gelatinkapsler, har opplevd å miste nokså markant potens. Hva tenker du om det? Har du prøvd lagring av pulverform i lengre tid?
Vis hele sitatet...
Jeg lagrer soppen hel, i tørket form. Så smuldrer/knuser jeg
ønsket dose når bruk er aktuelt. Potensen holder seg i årevis.
Sitat av Passiv Vis innlegg
Det skal ikke være nødvendig. Vil anbefale å kverne/knuse soppen og pakke den tett, slik at det minimalt med overflate utsettes for oksygen. Så legger du det mørkt og kjølig, da har du vært fall best mulig forutsetning på at den skal holde seg.
Jeg tørker soppen til jeg er mener den er tørr pluss litt til for å være sikker.
Vis hele sitatet...
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg lagrer soppen hel, i tørket form. Så smuldrer/knuser jeg
ønsket dose når bruk er aktuelt. Potensen holder seg i årevis.
Vis hele sitatet...
Hva tenker dere om å tørke sopp i ovnen etter de allerede er tørket via luft i 3 dager? De fleste av dem knuser/knekker lett, men det er noen som ikke gjør dette. Vil helst unngå at mugg i én av dem ødelegger resten av fangsten

Er dette noe som kan/bør gjøres? Og i så fall, hvilken temperatur skal det settes på, og hvor lenge?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har lest noen ganger at folk som har malt opp til pulver og lagret det, feks i gelatinkapsler, har opplevd å miste nokså markant potens. Hva tenker du om det? Har du prøvd lagring av pulverform i lengre tid?
Vis hele sitatet...
Jeg vil anta at man ikke klarer å pakke soppen tett nok til at det gir mening å knuse det før lagring. Gjør du om noe til pulver, øker du jo overflateareal med hundretusener av prosent. Bare fordi det ser ut som du legger det tett, så er det ikke det samme som å la soppen være hel.
Med mindre du faktisk klarer full vakuumpakning etterpå så er det mye bedre å la soppen ligge hel.


Forresten, det sies overalt at soppen vokser helt til frosten legger seg. Det var frost her i en 10-dagers periode, men nå er det varmt og fuktig igjen, og over 0 grader gjennom hele døgnet. Var på jakt for noen dager siden, men måtte gå tomhendt hjem, fra samme sted jeg har funnet hundrevis tidligere i høst. Skulle tro det vokste fortsatt, siden det er mildt igjen. Er det noe vits i å lete igjen?
Sist endret av djdieci; 7. november 2020 kl. 13:36.
Sitat av djdieci Vis innlegg
Forresten, det sies overalt at soppen vokser helt til frosten legger seg. Det var frost her i en 10-dagers periode, men nå er det varmt og fuktig igjen, og over 0 grader gjennom hele døgnet. Var på jakt for noen dager siden, men måtte gå tomhendt hjem, fra samme sted jeg har funnet hundrevis tidligere i høst. Skulle tro det vokste fortsatt, siden det er mildt igjen. Er det noe vits i å lete igjen?
Vis hele sitatet...
Hvor kaldt har det vært? Jeg har selv funnet flein i milde perioder
etter rundt en uke med nattetemperaturer ned i to-tre minusgrader, men
da har det vært plussgrader om dagen stort sett hele perioden.

Det kan være verd å merke seg at det ofte kan være relativt store
temperaturforskjeller lokalt. Det virker for meg som om soppen
holder seg lenger i kystnære strøk enn på innlandet.