Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1820
Noen som vet om en tutorial på å lage en client og en server i C ?
eller hva jeg eventuelt må lese på for å kunne lage dette.

er n00b
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
klient og server til hva ?
Trådstarter
skal bare lage noe enkelt i første omgang, når man kjører klienten så sender den en melding til serveren, som igjen sender meldingen ut til alle klientene, er dette mulig ? eller vil det bli utrolig vanskelig
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Slikt kan du handtere med winsock, anbefaler deg å slå opp no lesestoff om dette temaet. www.cpp-home.com har endel om det, hvertfall nok til å få deg til beins for å gjøre det du tenker på. En annen mulighet er å bruke DirectX's DirectInput for å gjøre dette. Winsock er ikke utrolig vanskelig å handtere men det krever jo som alt annet med programmering litt motivasjon og pågang for ålære. Prøvde selv her om dagen å leke litt med Visual Basic og lage er client/server app. Det var utrolig lett og innen et friminutt hadde jeg klart å få en server opp å gå som kunne ta imot telnet connections på porten jeg satte den opp til. Så, det du KAN gjøre er å bruke .NET Framework og skrive selve programmet/spillet ditt i c og deretter handtere winsock med vb om du føler det blir for vanskelig med winsock i c
Lykke til

Edit: Prøvde å lete igjennom noen gamle prosjekter etter en klasse jeg engang skreiv for å handtere winsock, men det ser ut til at det forsvant da cfdisk tok knekken på partisjonstabellen *forbanne linux*
Sist endret av m0b; 5. april 2003 kl. 22:39.
Trådstarter
takker, endelig fikk jeg svar :P
Trådstarter
foresten, den tut'en er for visual c++ eller.no , men går det greit at jeg bruker dev-c++ ?
Her er et eksempel: http://hx.fortyoz.org/

Hotline for unix
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
zwifty, tja... vel, du får se hvordan det går..
Trådstarter
jau, virka nesten litt vansklig dette, har ikke drevet med c noe lenge.. par dager :P

|d13m0b, du har ikke noen tips på hva jeg kan prøve og lage, som ikke er for vansklig men må jo også lære noe av det...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du sier jeg ikke har det? Hm.. neivel..

Vel, jeg vil anbefale deg å styre unna winsocks til du har fått selve språket godt planta under beina og deretter begynne å lukte på litt mer avanserte ting. Om du har kommet et stykke og tatt deg av delene om variabler og slike ting, kan du jo evt. lage deg et lite tekstbasert spill i rpg stil. Du kan lære en hel del av bare det, legge til experience points etterhvert som du slakter dine fiender, gå opp i stats, handle osv. Om du også har kommet såpass langt at du har tittet litt på filbehandling kan du jo lage en funksjon som gjør at du kan save og loade gamet du har holdt på med. Med litt jobbing så kan dette bli bra, og om du i tillegg tar vare på dette spillet kan du jo ta det opp igjen om et års tid og kanskje prøve å lage det pånytt, og den gangen kanskje legge til litt grafikk? Anbefaler deg hvertfall å stå på og ikke gi deg om det er ting du ikke fatter med en gang. Programmering er gøy! (og kan til tider være pain in the ass)
Trådstarter
fant litt info om winsock nå..så da bør det gå bra likevel :P
Du kunne jo kansje prøve å lage et program som pinger en pc og tolker svaret fra den, før du begyner på client/server programering. Har du i alle fall litt peling på av det inne går med inet programering.

Bare en tanke
Jeg brukte denne siden når jeg skulle lære om sockets og greier... Ser ut til å ha blitt endret en del siden den gang, men jeg synes ihvertfall det var en enkel og grei guide. Den dekker vel først og fremst nettverksprogrammering i Unix, men jeg tror ikke det skulle være noe stort problem å bruke det i Windows.
Trådstarter
Tusen takk mr_eff :P :P :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
her har du noe å øve deg på
------------------------------------------

denne guiden er driiiiiiit bra for folk som er helt newbie i socket programming.

http://g0tr00t.console-pimps.net/doc...ing/socket.txt

Hvis du vil ha no annet så kan du bare maile meg på
Sjekk home.no.net/tomarius
gå på U.programs og last ned winchat sourceCode
(Laget av meg )
tomarius: Totalt to poster derav to spam for hjemmesden din... Begynner å bli nok nå?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Så på siden og lastet ned no source, kan ikke akkurat si at det er noe å lære fra for en nybegynner. Men gametutorials er en utmerket plass å begynne å lære programmering, også for viderekommende. Her er hvertfall socks tutorialene: http://www.gametutorials.com/Tutoria...orking_Pg1.htm
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Så lenge det er bra program, og de fungerer som etterspurt, må det vel være lov å poste..
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Så lenge det er bra program, og de fungerer som etterspurt, må det vel være lov å poste..
Vis hele sitatet...
Slik som jeg forsto det, var det tutorials det var requesta.. Men skal ikke blande meg for mye inn i den diskusjonen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Joa.. men det var vel sourcecode det var snakk om, er vel mulig å lære av det også?