Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5893
Hei!
Beklager for dobbeltposting på forumet, men usikker på hvor denne burde være.
Foreldre har et gammelt brann/kamera/skallsikringssystem fra Sector alarm. Far mener han har kjøpt systemet, og kun betaler for overvåkning/abb. Gitt at systemet er gammelt kan det stemme at de har betalt for systemet. Har noen erfaring med gjenbruk av et slikt system, uten tilkobling til Sector?Ønsket er å bruke eksisterende infrastruktur uten abb hos Sector.

Mulig følgene kan bidra til info:

EN50131
Grade 2
Class 2
Produsert av Honeywell
Har bilder fra undersiden dersom det hjelper.

Far er el. engineer, så relativt avanserte forslag er velkommne!
Takk til alle som kan forhindre at kamraer, sensorer og brannalarmer går i søppla! a
Helt ubrukelig uten tilkobling til sektor. Det har bedre effekt å ha skilt på døra om at en er sikret av sektor og droppe alarmen.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Helt ubrukelig uten tilkobling til sektor. Det har bedre effekt å ha skilt på døra om at en er sikret av sektor og droppe alarmen.
Vis hele sitatet...
Noen som er smartere enn meg må kunne finne en bruk for dette? Har du prøvd? PS: Har masse skilt! PM om du vil ha noen
Utfordringen er at du trenger admin software samt passord og koder for å få lov til å gjøre endringer. Dette får du ikke av sektor og ei heller produsent.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Utfordringen er at du trenger admin software samt passord og koder for å få lov til å gjøre endringer. Dette får du ikke av sektor og ei heller produsent.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Skjønner det, men, (tribute to Teigen) jeg er en optimist. Dette er systemer som finnes i maange hjem, og jeg hadde håpet at fler enn meg hadde forsøkt å gjennbruke de. Eventuelt at noen hadde klart å flashe firmware til noe brukbart. Forstår utfordringene, men ønsket er større enn forståelsen!
Sensorene vil det være lettere å få brukt, særlig hvis det ikke er trådløst. De kan du koble på en arduino og lage din egen alarm, finnes masse tutorials på nett
Tror ikke du får brukt selve boksen til noe, men du kan koble alle PIR-detektorer, dørsensor og evt andre sensorer til et nytt system, disse varer veldig lenge og er ganske enkle å lage sløyfer ut av avhengig av hva slags system det er, trådløst er litt værre enn kablet osv
@Putresopp og @Bluesky_ Takk for svar! Dette er grunnen til at jeg am in love with freak! =) Alarmboksen er trådløs (sjekket), så antar at resten at systemet er trådløst.. Har en rekke PIR detektorer, dørsensorer og branndetektorer. Som Bluesky_ skriver kan dette kobles til et nytt system. Jeg må vise min mangel på kunnskap og spørre: Hva slags system behøver jeg for å sette dette opp? Når det kommer til el-teknisk er jeg heldigvis dekket av far (med litt innspill fra dere) men, trenger jeg en egen boks/jegvetikke eller kan software på en pc fungere?

Nok en gang, takk for hjelp!
Hei.

Først og fremst, din far eier ikke anlegget, han leier det. Hvis Sector vil ha det igjen og han ikke etterfølger dette får han en regning som kan svi rimelig greit hvis anlegget er stort.

Anlegget heter Domonial og er fra honeywel. Du får ikke gjort store endringer på dette uten riktig utstyr. Du får ikke omprogrammere det på noen som helst måte uansett hva du gjør. Det eneste du kan gjøre er å endre brukerkoder via alarmpanelet.

Mulig anlegget kan brukes lokalt uten tilkobling, du vil da få feilmeldinger på panelet og jeg er litt usikker på om man får skrudd det på uten aktivt simkort. Anlegget er 100% trådløst utenom stikkontakten i den hvite boksen.

Jeg har montert noen tusen av de anleggene
@Tgtg Hei og takk for innspill! Viktig å huske på at dette anlegget er gaaamelt. Jeg sitter seff ikke på fasit her, men det kan tenkes at det er eldre enn 2010/2011 da lovendringen om eie/leie kom. Om han ikke eier det er problemet løst, for da slipper jeg å finne ut en måte å bruke det. Men, jeg må ta utgangspunkt i at han eier det (som han mener), og da vil gjerne bruke det etter han ikke har abb. Dette er selvfølgelig noe som må avklares når abb sies opp. Se under forøvrig:

https://www.sectoralarm.no/kundeservice/faq/

"Eier jeg alarmsystemet?
Om du har muligheten til å eie alarmsystemet etter at du har valgt å avslutte abonnementet ditt hos Sector Alarm, avhenger av hvilket år og hvilken måned du inngikk din avtale."

PS: @Tgtg Kan du komme innom og omprogrammere? =) =)
Sist endret av darkheart81; 28. februar 2020 kl. 00:34. Grunn: skrivefeil
Sector har bare ett anlegg med kamera, selv om utseende og teknologien går fremover. Det er selvsagt mulig at de komponentene du har ikke er noe de ønsker tilbake, men det er ikke bare dette det går på. De er for eksempel opptatt av at alle som har skilt skal ha alarm. Når jeg jobbet der hentet vi disse anleggene og fjernet all skilting om at alarm var montert. Har du de bevegelsessensoren med et svart felt under kameraene?

Er ikke mulig å omprogrammere den typen uten å være ansatt lenger, Pga programvare og koder man ikke har mulighet til å få tak i uten tilgang til interne systemer.

Jeg jobbet der etter 2010/2011, var ingen som Eide anleggene da, og denne lovendringen du snakker om har jeg aldri hørt om. De alarmene kundene fikk beholde den gang var gamle trådførte anlegg.



Hadde du hatt et eldre anlegg kunne jeg hjulpet deg
Da hadde jeg heller kjøpt meg et diy kit fra noe kina greier. Noen av de kan gi deg kamera og beskjed på tlf med video/bilde
Hvordan ser boksen ut på innsiden? Noen pins elns å koble seg opp mot via minicom-ja er vel passordbeskyttet men vert gøy å teste.
Hei igjen flinke folk! Eier jeg ikke anlegget?! var svaret fra far. ;=) @Tgtg legger ut noen bilder straks

https://imgur.com/a/MOn734n

https://imgur.com/FLaYsKs

Baksiden av sentralen

PS: de ringte fort når jeg tok den ned fra veggen

@420master Yup, har bygget opp et diy anlegg med nydelige billige kamera fra Aliexpress, men de fungerer bra utendørs. Men hadde det vært bra om vi kunne brukt innendørs sensorer, skallsikring og brannvarslere som allerede er installert.

@villniss har ikke åpnet den da de ringte så fort at den eldre generasjon ville ha den opp på veggen asap. Har postet bilde av baksiden om det skulle hjelpe
Sist endret av darkheart81; 29. februar 2020 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke sentralen du har tatt bilde av, men betjeningspnelet.

Sentralen står i samme rom som en sensor som går av med en gang, som regel i stuen bak sofaen eller lignende. Den er koblet i en stikkontakt. Helt hvit boks.