Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3926
Tjohey! Jeg har bestemt meg å flytte til bygda hvor mora min vokste opp og hun arvet et gammel småbruk av sine foreldre. Hun vil ikke å flytte tilbake pga jobben hennes. Hun spurte meg om jeg har lyst å flytte til bygda hvis jeg får meg en jobb der. Har tenkt over det i flere måneder og veide med fordeler og ulemper. Kom til konklusjon at jeg vil flytte til bygda pga renere luft, naturen og masse fysisk hardt arbeid som må gjøres noe jeg liker godt og er lei av mange folk! Ulempene er sladder, dårlig kulturtilbud og lang avstand til alt.

Tenker å si opp jobben etter sommeren hvis jeg får jobb der eller nabobygdene.

Noen som har hatt erfaringer med å flytte fra byen til bygd?
Nå bodde jo jeg i bygd før jeg bodde i by, men herregud å deilig det var å komme seg ut av byhelvete og tilbake ut på bygda.
Ikke noe bråk og tjas, stille og rolig. Anbefaler å sjekke ut aktiviteter/grupper du evt kunne meldt deg inn i for å finne venner, er litt vanskeligere enn i by. Er det noe spesifikt du lurer på?
Jeg kommer fra by litt utenfor en større by, bodd i storbyen i mange år som student, og flyttet til bygda for arbeid. Jeg har selv "alltid" ønsket meg til bygda, har hatt sommerjobb der av og til før jeg valgte å flytte så langt fra byen.

Sladra, eller det at alle mener noe, tror de vet, o.l. er kanskje størst
e forskjellen for min del. Jeg var ikke vandt med at folk visste hvem jeg var, eller kunne fortelle meg at jeg hadde kjøpt flere ulike hus.. :P Men i den store sammenheng har det egentlig lite å si, man kan velge å ikke bry seg så mye om hva folk tror de vet, og heller le litt av at folk er innmari opptatt av det og at de kan få tro hva de vil - du vet jo selv hva som er sant. Likevel har det en betydning, for jeg lærte selv at man kanskje i større grad må stå for det man gjør eller sier i større grad i en by. Snakker man med noen om noe, kan du vedde på at flere får det med seg, og snakker du stygt om noen kan du være sikker på at de på en eller annen måte plutselig er relatert på noe vis. Velg hva du vil folk skal vite, snakk med folk deretter er mitt råd Jeg plages ikke mye av dette med sladra.

Kulturtilbudet er på en annen måte, det er ikke mengder av tilbud i melde seg inn i, men vil du engasjere deg i noe eller bidra er det alltid velkomment. Du kan få for mange verv tror jeg Det "enkleste" er kanskje å finne ut hva man liker å drive med, gjøre det, og oppsøke likesinnede. Det er ikke alltid like lett, men de finnes! Still opp på arrangementer selv om du kanskje føler det påtrengende eller ikke direkte invitert. Erfaringsmessig kan arrangementer og tilbud opplyses på facebook, men også som en lapp på Kiwi. Man bør komme seg ut, oppsøke steder og folk selv - det synes de er hyggelig. Kanskje har kommunen oversikt eller kan være behjelpelig dit du vil flytte.

Viktigste grunnen til at jeg trives på bygda er at jeg har en flott jobb, men mest av alt at jeg har funnet meg gode venner her og trives litt unna folk og mas og stress. Her kan man gjøre andre ting enn å shoppe og gå på byen og skravle på kafé.

Det med lange avstander er en tilvenningssak. Sammenlikning med pendling t/r jobb til bykjerne som tar kanskje 1,5 time hver vei med offentlig transport, kommer du mye lenger med bilpendling på bygda, og arealet for mulig bilpendling blir mye større. Sammenliknet med å bo "midt i" byen blir ingenting mer praktisk enn å ha buss eller bane rett utenfor døra - det er kanskje det eneste man kan savne på bygda av og til. Men det savnes mindre og mindre.

Du blir avhengig av bil. På godt og vondt Før var en times reise for å besøke noen kjempelangt og tillagt sjeldenhetene, nå ansees det som en helt mulig kveldstur hvis man ønsker å møtes, og kanskje er det avstanden du må for å finne butikken/forhandleren du trenger en del fra. Plutselig kan det kombineres med å besøke noen også. Lang avstand er ikke farlig, og noe man blir vandt til, heldigvis!

En annen tanke om din situasjon: kan det være aktuelt å søke permisjon fra nåværende jobb for å teste livet i f.eks. et år? Noen har muligheten til det - og gjør at det ikke blir et fullt så vanskelig steg å ta. Likevel vil jeg si at det kan ta mer enn et år å virkelig trives og finne akkurat de vennene og menneskene som gjør at du ønsker å bli værende
Sitat av Tokis Vis innlegg
Tjohey! Jeg har bestemt meg å flytte til bygda hvor mora min vokste opp og hun arvet et gammel småbruk av sine foreldre. Hun vil ikke å flytte tilbake pga jobben hennes. Hun spurte meg om jeg har lyst å flytte til bygda hvis jeg får meg en jobb der. Har tenkt over det i flere måneder og veide med fordeler og ulemper. Kom til konklusjon at jeg vil flytte til bygda pga renere luft, naturen og masse fysisk hardt arbeid som må gjøres noe jeg liker godt og er lei av mange folk! Ulempene er sladder, dårlig kulturtilbud og lang avstand til alt.

Tenker å si opp jobben etter sommeren hvis jeg får jobb der eller nabobygdene.

Noen som har hatt erfaringer med å flytte fra byen til bygd?
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg har aldri angret.

Sladder: Tja, folk her er ikke mer sladrete enn byfolk, men her vet de hvem du er. Det er pluss og minus med det. De bryr seg jo mer om deg også. Man er tettere på og mer avhengig av naboene, da blir det mer konflikter men også mer samhold. Litt som en familie. En uting ved å flytte til et sted slekten din kommer fra, er at folk har en del forventninger til deg basert på dem. Først og fremst et problem dersom du i liten grad er som dem. Men folk finner ut av hvem du er etterhvert.

Kulturtilbud: Ja det er ikke til å stikke under en stol. Her er det absolutt ingenting kulturtilbud, men mindre man arrangerer det selv. Jeg anbefaler sterkt å engasjere deg i bygdelag eller liknende og bidra til aktivitet og utvikling. Man får ikke noe gratis her, men det er en god følelse å kunne påvirke og bidra så direkte til miljøet rundt deg. Ellers så tenker jeg at jeg sparer såpass mye penger på å bo her at jeg kan unne meg å betale for et hotellrom når jeg skal nyte mer urban kultur.

Lang avstand: Plager meg lite, siden bilkjøring er min guilty pleasure. Jeg brukte like lang tid til jobb i byen i gjennomsnitt, bare med mye større variasjon pga kø. Handling krever litt planlegging siden det ikke er butikk her, men det er fordeler ved det også.

Noe som kan være ulemper: Det kan være skikkelig rævva miljø, det er selvsagt mer sårbart når det er færre. De store talls lov tilsier at prosenten idioter vil være mer gjennomsnittlig i en by, på bygda kan det være alt fra en enkelt idiot til alle unntatt deg.

En annen ting, litt dårlig utvalg om du er singel. Gjelder forsåvidt også venner, men der er det også noen fordeler ved det også. Man møter en del folk man ikke ellers ville blitt kjent med, og det kan være veldig fint. Men som enslig tror jeg ikke jeg ville flyttet til et så lite sted, men mindre jeg ønsket å forbli det.

Også kan det være dårligere jobbmarked, litt avhengig av hva du driver med. Samtidig er det kanskje flere stillinger som er mindre spesialisert, der du får gjøre mye forskjellig. Det kan jo være et pluss, alt ettersom.
Sist endret av *pi; 10. april 2020 kl. 11:17.
Har bodd i ei bygd (som nettopp fikk bystatus) halve livet og har bodd i Oslo halve livet. Bor på bygda nå.

Vil si jeg savner butikkene, utelivet og andre ting som skjer i Oslo. Jeg setter mye mer pris på hva hovedstaden har å by på nå som jeg bor i ei bygd.

Det er litt kjedelig til tider på bygda, har ikke like stort nettverk, men jeg trives veldig pga at jeg faktisk har råd til en fin leilighet noe som jeg bare kunne drømme om å ha i hovedstaden.

Jeg vil foreslå å bo maks en time fra en storby, fint å ha mulighet til å ta en bytur uten å bruke halve dagen i bil eller tog. Det er også mange fine småbyer som Lillehammer og Steinkjer, hvor du får litt av det beste fra begge verdener.

Anbefaler sterkt å ha bil hvis du skal bo på bygda, nesten obligatorisk.
Jeg har vokst opp og bodd store deler av livet i Oslo, flyttet så rett utenfor Oslo og savnet ikke Oslo, flyttet så ut på bygda og savner fortsatt ikke Oslo. Om jeg må inn til Oslo, er det en drøy halvtime med tog eller rundt tre kvarter med bil. Etter å ha bosatt meg på bygda, kunne jeg aldri tenke meg å bo i Oslo igjen. Det er en helt annen atmosfære/stemning her vi bor nå, og merker at jeg nærmest sitter med skuldrene oppunder øra så fort jeg passer Oslogrensen på vei til Oslo.
Har alt av det mest nødvendige og mere til innen gangavstand, bedre luft, mye mindre støy og mye triveligere omgivelser.
Hvor på bygda snakker vi egentlig? Du har fått svar fra alt fra småbyer til skikkelig "bødga", typ under 100 sjeler. Det er nok ikke helt samme type liv.
Sist endret av *pi; 10. april 2020 kl. 23:04.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvor på bygda snakker vi egentlig?
Vis hele sitatet...
Litt nysgjerrig på dette selv. Kommer selv fra en ''bygd'' på ca 10 000 innbyggere, men grunnen til det ''høye'' innbyggertallet er fordi det er en veldig stor kommune i en av norges største fylker. Avstanden mellom de forskjellige stedene i kommunen er store, men vil helt klart definere det som bygda uansett.

Jeg gjorde motsatt av deg ts - flyttet fra bygda til byen, men må ærlig si at jeg savner bygda litt. Tanken på at hvis jeg selger leiligheten på 35 kvm og at jeg da kan få enebolig på 120 kvm+ og muligens en ny bil frister mer og mer jo eldre jeg blir. Da jeg flyttet fra bygda og til byen lovet jeg meg selv at jeg aldri skulle tilbake, men nå er jeg ikke så sikker på det lenger.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Nå bodde jo jeg i bygd før jeg bodde i by, men herregud å deilig det var å komme seg ut av byhelvete og tilbake ut på bygda.
Ikke noe bråk og tjas, stille og rolig. Anbefaler å sjekke ut aktiviteter/grupper du evt kunne meldt deg inn i for å finne venner, er litt vanskeligere enn i by. Er det noe spesifikt du lurer på?
Vis hele sitatet...
Høres bra ut
Lurer på hvordan en bygutt blir tatt imot på bygda?

Sitat av Boble Vis innlegg
Jeg kommer fra by litt utenfor en større by, bodd i storbyen i mange år som student, og flyttet til bygda for arbeid. Jeg har selv "alltid" ønsket meg til bygda, har hatt sommerjobb der av og til før jeg valgte å flytte så langt fra byen.

Sladra, eller det at alle mener noe, tror de vet, o.l. er kanskje størst
e forskjellen for min del. Jeg var ikke vandt med at folk visste hvem jeg var, eller kunne fortelle meg at jeg hadde kjøpt flere ulike hus.. :P Men i den store sammenheng har det egentlig lite å si, man kan velge å ikke bry seg så mye om hva folk tror de vet, og heller le litt av at folk er innmari opptatt av det og at de kan få tro hva de vil - du vet jo selv hva som er sant. Likevel har det en betydning, for jeg lærte selv at man kanskje i større grad må stå for det man gjør eller sier i større grad i en by. Snakker man med noen om noe, kan du vedde på at flere får det med seg, og snakker du stygt om noen kan du være sikker på at de på en eller annen måte plutselig er relatert på noe vis. Velg hva du vil folk skal vite, snakk med folk deretter er mitt råd Jeg plages ikke mye av dette med sladra.

Kulturtilbudet er på en annen måte, det er ikke mengder av tilbud i melde seg inn i, men vil du engasjere deg i noe eller bidra er det alltid velkomment. Du kan få for mange verv tror jeg Det "enkleste" er kanskje å finne ut hva man liker å drive med, gjøre det, og oppsøke likesinnede. Det er ikke alltid like lett, men de finnes! Still opp på arrangementer selv om du kanskje føler det påtrengende eller ikke direkte invitert. Erfaringsmessig kan arrangementer og tilbud opplyses på facebook, men også som en lapp på Kiwi. Man bør komme seg ut, oppsøke steder og folk selv - det synes de er hyggelig. Kanskje har kommunen oversikt eller kan være behjelpelig dit du vil flytte.

Viktigste grunnen til at jeg trives på bygda er at jeg har en flott jobb, men mest av alt at jeg har funnet meg gode venner her og trives litt unna folk og mas og stress. Her kan man gjøre andre ting enn å shoppe og gå på byen og skravle på kafé.

Det med lange avstander er en tilvenningssak. Sammenlikning med pendling t/r jobb til bykjerne som tar kanskje 1,5 time hver vei med offentlig transport, kommer du mye lenger med bilpendling på bygda, og arealet for mulig bilpendling blir mye større. Sammenliknet med å bo "midt i" byen blir ingenting mer praktisk enn å ha buss eller bane rett utenfor døra - det er kanskje det eneste man kan savne på bygda av og til. Men det savnes mindre og mindre.

Du blir avhengig av bil. På godt og vondt Før var en times reise for å besøke noen kjempelangt og tillagt sjeldenhetene, nå ansees det som en helt mulig kveldstur hvis man ønsker å møtes, og kanskje er det avstanden du må for å finne butikken/forhandleren du trenger en del fra. Plutselig kan det kombineres med å besøke noen også. Lang avstand er ikke farlig, og noe man blir vandt til, heldigvis!

En annen tanke om din situasjon: kan det være aktuelt å søke permisjon fra nåværende jobb for å teste livet i f.eks. et år? Noen har muligheten til det - og gjør at det ikke blir et fullt så vanskelig steg å ta. Likevel vil jeg si at det kan ta mer enn et år å virkelig trives og finne akkurat de vennene og menneskene som gjør at du ønsker å bli værende
Vis hele sitatet...
Der fikk du en KP for utfyllende innlegg og alt som jeg trengte å vite og litt til Jeg er mest keen bare å flytte ut av byen pga alt mas og fjas som mange her sier det samme. Tenker å melde meg inn på jaktlaget, men har aldri jaktet før og er gira å ta jegeprøve i løpet av neste år før elgjakta starter om høsten. Må man ha bestått jegeprøve før jaktlaget eller kan man ta jegeprøve via jaktlaget? Har mye erfaring med fisking og har noen å fiske med der på bygda.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ja. Jeg har aldri angret.

Sladder: Tja, folk her er ikke mer sladrete enn byfolk, men her vet de hvem du er. Det er pluss og minus med det. De bryr seg jo mer om deg også. Man er tettere på og mer avhengig av naboene, da blir det mer konflikter men også mer samhold. Litt som en familie. En uting ved å flytte til et sted slekten din kommer fra, er at folk har en del forventninger til deg basert på dem. Først og fremst et problem dersom du i liten grad er som dem. Men folk finner ut av hvem du er etterhvert.

Kulturtilbud: Ja det er ikke til å stikke under en stol. Her er det absolutt ingenting kulturtilbud, men mindre man arrangerer det selv. Jeg anbefaler sterkt å engasjere deg i bygdelag eller liknende og bidra til aktivitet og utvikling. Man får ikke noe gratis her, men det er en god følelse å kunne påvirke og bidra så direkte til miljøet rundt deg. Ellers så tenker jeg at jeg sparer såpass mye penger på å bo her at jeg kan unne meg å betale for et hotellrom når jeg skal nyte mer urban kultur.

Lang avstand: Plager meg lite, siden bilkjøring er min guilty pleasure. Jeg brukte like lang tid til jobb i byen i gjennomsnitt, bare med mye større variasjon pga kø. Handling krever litt planlegging siden det ikke er butikk her, men det er fordeler ved det også.

Noe som kan være ulemper: Det kan være skikkelig rævva miljø, det er selvsagt mer sårbart når det er færre. De store talls lov tilsier at prosenten idioter vil være mer gjennomsnittlig i en by, på bygda kan det være alt fra en enkelt idiot til alle unntatt deg.

En annen ting, litt dårlig utvalg om du er singel. Gjelder forsåvidt også venner, men der er det også noen fordeler ved det også. Man møter en del folk man ikke ellers ville blitt kjent med, og det kan være veldig fint. Men som enslig tror jeg ikke jeg ville flyttet til et så lite sted, men mindre jeg ønsket å forbli det.

Også kan det være dårligere jobbmarked, litt avhengig av hva du driver med. Samtidig er det kanskje flere stillinger som er mindre spesialisert, der du får gjøre mye forskjellig. Det kan jo være et pluss, alt ettersom.
Vis hele sitatet...
KP til deg! Har erfaring og utdannelsen som er knyttet til primærnæringen på bygda, så det blir ikke stort problem å skaffe meg jobb der heller. At jeg kan gjøre litt av alt passer ganske bra for meg, for da kan jeg lære så mye.

Sitat av Huskestuggu Vis innlegg
Har bodd i ei bygd (som nettopp fikk bystatus) halve livet og har bodd i Oslo halve livet. Bor på bygda nå.

Vil si jeg savner butikkene, utelivet og andre ting som skjer i Oslo. Jeg setter mye mer pris på hva hovedstaden har å by på nå som jeg bor i ei bygd.

Det er litt kjedelig til tider på bygda, har ikke like stort nettverk, men jeg trives veldig pga at jeg faktisk har råd til en fin leilighet noe som jeg bare kunne drømme om å ha i hovedstaden.

Jeg vil foreslå å bo maks en time fra en storby, fint å ha mulighet til å ta en bytur uten å bruke halve dagen i bil eller tog. Det er også mange fine småbyer som Lillehammer og Steinkjer, hvor du får litt av det beste fra begge verdener.

Anbefaler sterkt å ha bil hvis du skal bo på bygda, nesten obligatorisk.
Vis hele sitatet...
Sparer penger til å skaffe meg en bil nå Nærmeste småbyen ligger halv time unna og storbyen er ca 1,5 time.
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Litt nysgjerrig på dette selv. Kommer selv fra en ''bygd'' på ca 10 000 innbyggere, men grunnen til det ''høye'' innbyggertallet er fordi det er en veldig stor kommune i en av norges største fylker. Avstanden mellom de forskjellige stedene i kommunen er store, men vil helt klart definere det som bygda uansett.
Vis hele sitatet...
Ja det er mange i kommunen her også, men innen gåavstand er det under 100 mennesker og ingen butikker. Ser ikke så mye til kommunen her, for å si det sånn.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvor på bygda snakker vi egentlig? Du har fått svar fra alt fra småbyer til skikkelig "bødga", typ under 100 sjeler. Det er nok ikke helt samme type liv.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i selve grunnlovsbygda og bor på et byggefelt, men kommunen er relativt stor, så vidt større enn Oslo i areal, men med knapt over 0,2% av Oslos befolkning i innbyggertall, har man også muligheten til å bo lite sentralt om det er ønskelig.
Om det kun hadde vært opp til meg, hadde vi nok bodd litt mer øde, men har andre familiemedlemmer å ta hensyn til, hvor blant annet godt kollektivtilbud var essensielt, og har også internett via fiber, som for min del veier opp for mye.
Sist endret av Veggen; 10. april 2020 kl. 23:45.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg bor i selve grunnlovsbygda og bor på et byggefelt, men kommunen er relativt stor, så vidt større enn Oslo i areal, men med knapt over 0,2% av Oslos befolkning i innbyggertall, har man også muligheten til å bo lite sentralt om det er ønskelig.
Om det kun hadde vært opp til meg, hadde vi nok bodd litt mer øde, men har andre familiemedlemmer å ta hensyn til, hvor blant annet godt kollektivtilbud var essensielt, og har også internett via fiber, som for min del veier opp for mye.
Vis hele sitatet...
Fiber har faktisk vi også, til og med bygda innenfor der det bor hele tre familier

Sitat av Tokis Vis innlegg
Lurer på hvordan en bygutt blir tatt imot på bygda?
Vis hele sitatet...
Med mindre du oppfører deg som et arrogant klæssetryne så tviler jeg på at de holder det imot deg.

Tenker å melde meg inn på jaktlaget, men har aldri jaktet før og er gira å ta jegeprøve i løpet av neste år før elgjakta starter om høsten. Må man ha bestått jegeprøve før jaktlaget eller kan man ta jegeprøve via jaktlaget? Har mye erfaring med fisking og har noen å fiske med der på bygda.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke jegerprøven med mindre du skal skyte. Jeg aner ikke hvordan man jakter elg, men hvis det er drivjakt ala hjort så trenger de folk til å jage. Og selvsagt til slakting, det settes stor pris på at noen er ivrig på det også. Det er nok av dem som synes det er mest stas å skyte og drikke snaps etterpå.

Men jegerprøven er kjekk å ha uansett da, det arrangeres rundtomkring, typisk av lokale NJFF-klubber. Og skal du skyte storvilt, må du skyte opp før hver sesong, med våpenet du skal jakte med.
Sist endret av *pi; 11. april 2020 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, og lykke til med småbruklivet!

Vokste opp i Oslo, men innenfor markagrensa, så det var fortsatt ett stykke fra folk (Ca 1 km skog til nærmeste nabo). Så fant man kjærligheten i Nordland, og flyttet til en by der. Etter ca 10 år i byen med naboer under og på alle kanter og ingen hage fikk jeg nok, så vi flyttet ut på bygda. Dette er tredje året, og ingen av oss angrer ett sekund.

Jeg har ikke lappen, men det tar meg 20 min å sykle til butikk/buss. Gubben jobber i byen og kjører ca 40 min hver vei.
Kattene har det mye bedre og holder musa unna veggene og jeg får lage meg en ordentlig frukthage mens jeg ser ørn, elg, hjort og rådyr jevnlig. Husene kan kreve en del vedlikehold, men det gjør ikke så mye, syns vi.

Ulempene kommer veldig an på bygda. Noen steder bryr seg om hva alle gjør, noen lar alle være i fred. Her er vi ganske enstøinger hele bunten virker det som.
Ting som vann/kloakk/strøm er litt mer utsatt i bygdene og steder med bare en vei inn og ut kan fort bli sperret inne ved dårlig vær osv.

Vi er ikke så mye på konsert eller ute på byen, men hvis det skjer noe spesielt ordner vi overnatting der det skjer, så føler ikke vi går glipp av noe, bare at vi er litt mer selektive på hva som er verdt bryet.

Elgjakt er ikke så lett å komme seg inn i. Man må ha jegerprøven, jegerkort og være med i et jaktlag, som stort sett er fulle med ventelister. Men dette kan du finne mer ut av på NJFF, norges jakt og fiske forbund.

Håper du finner deg jobb, bygdelivet kaller!
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Elgjakt er ikke så lett å komme seg inn i. Man må ha jegerprøven, jegerkort og være med i et jaktlag, som stort sett er fulle med ventelister.
Vis hele sitatet...
Mulig dette er veldig annerledes med hjort, eller bare veldig ulikt fra sted til sted. Her hadde du garantert fått være med om du var nabo, men du måtte representert en av grunneierne i valdet og denne ville hatt rett på kjøttet. I praksis ville du få noe. Men her selges ingen jaktretter, så det er ikke noen venteliste av fremmede.
Her selger vi vald til jaktlag og får noen hundrelapper i året for det. Ville heller hatt kjøtt, men da må alle grunneierene være enige og jeg tror de er drittlei elgkjøtt -.- Tipper nok ikke at noen hadde klaga om det forsvant en elg eller hjort i ny og ne, men.

Ser at regjeringen har åpnet mer opp for solo-jakt på elg de siste årene, så har visst tatt feil der. Men alle prøver og avgifter må være på plass, i tilegg til en godkjent ettersøkshund. Blir for mye styr for min del-.-
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Ser at regjeringen har åpnet mer opp for solo-jakt på elg de siste årene, så har visst tatt feil der. Men alle prøver og avgifter må være på plass, i tilegg til en godkjent ettersøkshund. Blir for mye styr for min del-.-
Vis hele sitatet...
Ja det er mye styr hvis du skal gjøre det alene, helt klart. Her får alle som kjenner en grunneier i praksis være med på fellesjag, men fordelingen av kjøtt går på grunneier og grunneier som deltar (selv eller med en annen). Hvordan den grunneieren deler utbyttet med jegerne "sine" er deres sak. Det har ingenting å si hvem som skyter.

Og ja, man kan bli ganske lei av vilt, men man slipper unna "kjøttskammen", hehe. Skal vel lete lenge etter mer bærekraftig mat.

Småvilt er mye mindre omstendelig, og kanskje greit å starte med. Men absolutt en fordel med hund.
Sist endret av *pi; 11. april 2020 kl. 21:12.
▼ ... over en måned senere ... ▼
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Åssen ser politi på ulovlig motocross kjøring på veiene og trimma moped? Den bygda som jeg skal flytte til har 1 politimann som kalles politikontakt er på bygda 1-2 ganger i uka og nabobygda resten av uka. Har faktisk aldri sett patruljende politibil på bygda og har sett kun trafikk kontroll 2-3 ganger på 20 år.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg har erfaring. Vanskeligere med drugs, bedre datingpool, mer stille og ro. Mindre urbanitet. Var veldig ålreit i en periode.
Mye alkohol, mye bygdetroll, rasisme, ignorans, men det er det egentlig overalt. Mulig finnmark er spesielt

Folk er paranoide om hva naboen mener om dem, og så har du da motreaksjonen folk som skal være ekstra gærne pga bygdedyret

Bodde på grünerløkka i 10 år, syns det har vært veldig kult å bo i finnmark i 2 år
Sist endret av meaculpaUIO; 24. mai 2020 kl. 19:18.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Åssen ser politi på ulovlig motocross kjøring på veiene og trimma moped? Den bygda som jeg skal flytte til har 1 politimann som kalles politikontakt er på bygda 1-2 ganger i uka og nabobygda resten av uka. Har faktisk aldri sett patruljende politibil på bygda og har sett kun trafikk kontroll 2-3 ganger på 20 år.
Vis hele sitatet...
Er fra et bittelite sted med 4-500 innbyggere selv. I løpet av de 20-etellerannet årene jeg har bodd på samme sted, har politiet kun hatt kontroll på ett sted. Alle i bygda vwt hvor de står, verre med de som kommer tilfeldig forbi, da det blir delt ut bøter for mange hundre tusen hvert år. Er heller ikke lensmannskontor i nærheten, men purken har skytetrening oppi skauen 1-2 gangeri uka, så de kommer kjørende gjennom plassen noen ganger.