Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6447
Anonym bruker
"Lilla Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg fikk for en tid tilbake en jakke fra en tidligere kompis som han hadde med seg etter forsvaret. Denne kompisen skylder meg noen kroner og jeg bestemte meg for å legge jakken ut på finn.

Jeg ble i dag ringt opp av militærpolitiet som ønsker at jeg skal møte opp og levere denne på nærmeste leir med deponi, eller levere jakken hos dem.

Er det noen som har vært i lignende situasjon før? Vil jeg få en bot eller annet for å ha forsøkt å selge jakken? Eller ønsker de kun at jakken blir returnert? Det er snakk om en jakke som hovedsaklig brukes i felt og på øvelser...
Høres usannsynlig ut at det er MP at de skal bry seg om slikt. Regner med det er norsk flagg og jib jakke elns? Bot vil du neppe oppleve uansett.
Anonym bruker
"Lilla Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Høres usannsynlig ut at det er MP at de skal bry seg om slikt. Regner med det er norsk flagg og jib jakke elns? Bot vil du neppe oppleve uansett.
Vis hele sitatet...
Kan garantere deg at det var MP, har gått med på å møte de på mandag og levere jakken på en leir. Tviler på at noen andre ville bruke tiden sin på det. Spurte om muligheten for å sende i posten, men de ønsket at jeg møtte opp og leverte den selv.
Tror det er noen som forsøker å lure deg her, tror neppe militærpolitiet bryr seg nevneverdig med dette.
Uansett så ville jeg sagt at de får komme og hente den på din adresse, samt at de legitimerer seg.
Hvem er så dum at de utgir seg for å være MP forså å be TS levere jakken på nærmeste leir eller deponi?
Feltjakker selges mange steder. Jeg hadde ikke giddet å levere den inn uten en bedre begrunnelse enn at de vil ha den.

Eks:
http://www.sandefjordpaintball.no/in...oducts_id=2430
Anonym bruker
"Kvalm Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er militær eiendom, så det er mulig de har myndighet til å ta den fra deg om du er ute i offentlig rom med den. Men utover det har militærpolitiet ingen myndighet over deg. De kan ikke skrive ut bøter eller forelegg heller. Det de kan gjøre, og som de sikkert kommer til å gjøre, er å politianmelde deg hvis du ikke leverer den inn.

Det er vel litt avhengig av hvem du møter på, men alle som har vært innom Forsvaret vet at MP er bygd opp av folk som tror de skal redde verden, så det er godt mulig du har bæsjet litt på leggen her. Jeg ville ikke vært overrasket om de politianmeldte deg etter at jakken var levert.

Spørsmålet er om Politiet gidder å bruke tid på det. Det er såvidt jeg kjenner til ikke lov å omsette multispektral kamuflasje, som M/02 har, til sivile i Norge. Når det kommer til feltuniformen så er det noe alle blir fortalt i rekrutten, og at man blir politianmeldt hvis man ikke leverer den inn. Nå pleier de ikke å gjøre det da.
Hvilken jakke dreier dette deg om? man får kjøpt samtlige på nett. så hadde vært morro og se.
Får kjøpt samtlige på nett ja, men ingen av de har vell norsk flagg på siden. Uansett høyst uvanlig detta her.
Kupper tråden bittelitt. Jeg har en norsk stridvest og kevlar hjelm med trekk som jeg er interresert i å selge. Blir det konsekvenser av å legge det ut på finn? Er originalt utstyr
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har også en del jeg tenkte å selge av. Kanskje jeg skal droppe det
Hvorfor skulle dette vært ulovlig?
Ja hvis det er stjelt fra forsvaret er det jo det, men hvis man har kjøpt det selv, hva er problemet?

https://m.finn.no/bap/forsale/search...q=milit%C3%A6r
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å selge militært utstyr på finn ville jeg tenkt nøye over før det legges ut. Jeg mener å ha hørt at det ikke er lov for sivile å bære militæruniform så lenge flagget er på og eventuelle grener i forsvaret. (Usikker på om dette stemmer)
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Får kjøpt samtlige på nett ja, men ingen av de har vell norsk flagg på siden. Uansett høyst uvanlig detta her.
Vis hele sitatet...
Man får kjøpt flagg og navn merker samme sted.

Stjal denne fra en annen tråd: https://freak.no/forum/showthread.php?t=181036

Staffeloven § 165.

Misbruk av offentlig uniform, kjennetegn eller tittel mv.

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

a) ved uhjemlet bruk av uniform eller på annen måte offentlig utgir seg for å ha offentlig myndighet på en slik måte at det er egnet til å skape uleilighet for noen eller svekke tilliten til den offentlige myndigheten,

b) uhjemlet bruker et norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe som lett kan forveksles med slike, eller

c) uhjemlet offentlig eller i rettsstridig øyemed bruker norsk eller utenlandsk offentlig tittel.

Det fremgår av forarbeidene til punkt a) at: Å opptre i politiuniform på en privat og lukket karnevalsfest må passere, men om man ved festens avslutning begynner å dirigere trafikken utenfor festlokalet, er den objektive grensen for det straffbare passert. Uniformsbruk mv. på en offentlig scene som ledd i en teaterforestilling o.l. vil heller ikke bli rammet av bestemmelsen.

I tillegg viser rettspraksisen at det kun er i tilfeller hvor tiltalte har utgitt seg for å ha offentlig myndighet, vedkommende har blitt straffet. Så lenge offentlige uniformer (militære/politi/lege/brannmann) ikke misbrukes, går det nok som regel bra.

Problemstillingen rundt det norske flagget knyttes til punkt b). Det er en videreføring av den gamle straffeloven § 328 hvor det følger av forarbeidene at "flagg" skal gå under "offentlig våpen, merke eller segl".
Sist endret av Sterol91; 10. mars 2017 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.