Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3983
Har et problem hos min bestemor.
Når jeg tar kanalsøk på TVen (kun med koax rett i TV, ingen boks) så får jeg inn flere kanaler som nyhetskanalen, MAX, NRK2 og NRK3, men ikke NRK 1, som er den eneste kanalen hun ser på. Har prøvd med 2 forskjellige TVer, så lurer på om feilen er med antennen eller noe, at den ikke får nrk1 signalet.

Får det inne via boks, men hun klarer ikke å forholde seg til 2 fjernkontroller, så jeg trenger å få NRK 1 inn på TV uten dekoder.

NRK1 pleier jo alltid å være basic når man ikke har dekoder.
Sist endret av Roaccu; 9. januar 2017 kl. 22:07.
Prøv med en annen antennekabel, hvis ikke det skal hjelpe, en tekniker fra selskapet som gir henne disse kanalene?

edit: så ikke at du skrev hun hadde dekoder. men det er mulig å koble dekoderen til tven eller bruke fjernkontrollen til tven med dekoder så trenger du bare en fjernkontroll.
Sist endret av xtuV; 10. januar 2017 kl. 00:07.
Det er litt rart at det bare er Nrk 1 som ikke kommer inn. Det pleier heller å være den som dukker opp der.
Det kan være at problemet ligger hos den lokale antenne-distributøren.

Hvis det er antenne på taket hun har, kan det også hende at den må justeres.
Men ville begynne med å spørre den lokale antenne-distributøren som Röyksopp nevner, evnt spørre naboen først om de kan se om de får den inn analogt.

Siden det ikke er mange som bruker analoge signaler lenger kan det være at ingen har sagt ifra at Nrk1 har falt ut.

Min lokale distributøren skal iallefall kutte de analoge signalene ganske snart, hvis det ikke blir utsatt igjen.

Hun burde kanskje få seg kortleser i Tv isteden for boks, hvis tven støtter dette da.
Hvis ikke så ville jeg bedt henne om å kjøpe ny tv som støtter kortleser, det er den beste løsningen for gamlinger, og de fleste har råd til ny tv, er bedre enn å irritere seg over ting når man er så gammel, synes jeg
Sist endret av Spaceman; 10. januar 2017 kl. 00:52.
NRK har vel sluttet å sende analogt. Du må nok ha en dekoder for det. Et forslag er RiksTV. Da betaler du kun for boksen og får gratis-kanalene gratis. Vi hadde nemlig det samme problemet på hytta.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
NRK har vel sluttet å sende analogt. Du må nok ha en dekoder for det. Et forslag er RiksTV. Da betaler du kun for boksen og får gratis-kanalene gratis. Vi hadde nemlig det samme problemet på hytta.
Vis hele sitatet...
Det er ingen kanaler som sender analogt - og alle moderne TVer støtter DVB-T.

Det trådstarter må opplyse om er om vedkommande bruker Canaldigital e.l., eller har antenne på veggen - og kva tv.
Anbefaler TV med cam-modul og kortet rett i TV.

CD sin nye fjernkontroll kan også skru av/på TV, velge source osv så man kan forholde seg til en fjernkontroll, Evt en universalfjernkontroll du kan legge inn både TV/dekoder
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
NRK har vel sluttet å sende analogt. Du må nok ha en dekoder for det. Et forslag er RiksTV. Da betaler du kun for boksen og får gratis-kanalene gratis. Vi hadde nemlig det samme problemet på hytta.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje det kommer litt an på hvor du bor. Her får jeg fortsatt Nrk og begrenset antall kanaler hvis jeg kobler tv'en rett i veggen.

Men ifølge min distributør så skal de kuttes ut før sommeren.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ingen kanaler som sender analogt - og alle moderne TVer støtter DVB-T.

Det trådstarter må opplyse om er om vedkommande bruker Canaldigital e.l., eller har antenne på veggen - og kva tv.
Vis hele sitatet...
For å bruke DVB-T så må du jo ha kort og kortleser i tv.

Jeg er ikke helt sikker, men det er vel analoge tv-kanaler om man har en gammel kasse tv og plugger den rett i veggen og det fungerer?

Edit: Ok, leste nettopp at den siste analoge senderen stengte i 2009. Så vidarlo har selfølgelig rett.
Sist endret av Spaceman; 10. januar 2017 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg får inn ca. 10 kanaler analogt så det at det ikke sendes analogt stemmer ikke.
Til og med TV-en gir meg beskjed om at kanalene ikke er digitale.

Men de er analoge i den formen av at det er GET selv som sender de analogt, de analoge senderne det snakkes om er vel bare det vanlige bakkenettet som ble digitalt når vi fikk riks-tv.

Dette er fra GET sitt kabelnett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Spaceman Vis innlegg
For å bruke DVB-T så må du jo ha kort og kortleser i tv.
Vis hele sitatet...
Ikkje for å ta inn NRK meg bekjent. På Rikstv.no står det at nrk er fritt tilgjengeleg i bakkenettet, og eg har ikkje behøvd kort for å ta det inn via DVB-T.
Trådstarter
Skal stoppe grublingen her, var innom 2 dager etter og det løste seg ved et nytt kanalsøk, skjedde kanskje en feil på forrige tidspunkt jeg prøvde. Jeg fikk ikke inn noen kanaler digitalt dog, fikk inn 10 kanaler med varierende analog kvalitet. Er snakk om Oslo.
Sist endret av Roaccu; 10. januar 2017 kl. 20:07.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Et generelt tips er å se frekvensen på kanalen på enheten som får den inn for så å gjøre et manuelt kanalsøk på akkurat den frekvensen på den andre enheten.