Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1298
Hei! Tenkte at en oppgradering av hardware på pcen er på tide. Kjøpte PC'en i 2012, bygde den selv, og den snurrer og går enda!

Men den henger ikke helt med i dagens spillindustri.

Specs:
Hovedkort: Asus P8Z77-V Z77 S-1155 ATX IVY
Prosessor: Intel Core i7 3770 3.4GHz 8MB
PSU: XFX XXX Edition 750W Mudular
[COLOR="Red"]GPU: Asus GeForce GTX 670 2GB[/COLOR]
RAM: Corsair 16GB DDR3 Vengenance LP PC3-12800 1600MHz CL9
SSD: Intel 330 Series 2.5" 120GB
HDD: WD Black 3.5" 1TB 7200 RPM Sata/600 64MB


Hva er flaskehalsen? Føler det er GPU'en, men kan hende jeg tar feil. Hva skal jeg evt kjøpe nytt? Helst ikke dyre greiene. Men vurderer 770 hvis jeg skal ha nytt Gpu
Du har 3770 og z77 hk? Er egentlig ikke noe vits i å oppgradere før 800- serien. Du kan jo få deg en bedre ssd da jeg har hatt ganske negative opplevelser med min 330(trenger ikke bety at du har hatt det) kan si med hånda på hjertet at samsung 840 pro og evo er ganske gode SSDer.

Skriver på tlf så orker ikke skrive så langt, kan også beklage evt skriveleif.
Sist endret av Lamefeed; 23. juni 2014 kl. 16:23.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke hatt noen problemer med Intel disken. Og ja, hva er problemet med 3770 og z77? Har som sagt fungert veldig bra så langt, men henger litt etter i nyere spill som Arma 3 og Battlefield 4. Hvis 800-serien ikke kommer før neste år så går jeg for 770 nå i år, da jeg ikke har lyst til å vente lenge for å få bedre enn det som kommer på markedet senere. Jeg tenker at det alltid vil komme noe nytt uansett, og hvis man skal vente på det nyeste hele tiden så venter man for alltid.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Det er nå du skulle hatt en "K" cpu så kunne du fått mer ytelse. Både bf4 og Arma trenger jo mye cpu kraft. Men er du heldig kan du jo vinne 20+/-% mer ytelse av og overklokke gpu.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Vil nok ikke være så lurt å overclocke GPU'en min noe særlig nå. Da må jeg kjøpe en ny kjøling. Den er ganske varm allerede
Sitat av Erlendman Vis innlegg
hva er problemet med 3770 og z77?
Vis hele sitatet...
Det er da ingenting galt med det hovedkortet, og som du skriver så har det fungert helt greit og du har vært fornøyd med det En annen ting er om du hadde vært like fornøyd med ett hovedkort til 1000kr mindre, eller 1000kr dyrere også. Er det GPU du tenker å oppgradere har du nå ett hovedkort som støtter SLI, ikke helt sikker på hvordan gtx670'ene er i SLI men fungerer det greit ville jeg ha sett meg etter ett brukt,rimelig 670 kort i stedet hvis jeg var deg.

Grunnen for at jeg anbefaler m-atx hovedkort er at 90% av de som kjøper seg hovedkort med støtte for sli/cf og all slags funksjoner, ikke benytter seg av akkurat disse. Nettopp fordi det har kommet ut nye og mer fristende skjermkort når oppgraderingen står for tur. Så har du en god del som kjøper dyre hovedkort og akkurat for svak strømforsyning til å benytte seg av funksjonene som hovedkortet tilbyr. Dette gjelder faktisk ganske mange. Selv er jeg en person som fint kan slå ut håret litt og slå til på ett hovedkort som det ikke står Asus på, og en god strømforsyning som ikke er merket med AX eller Corsair, for jeg kan faktisk få bedre til rimeligere penge Det er ikke alltid det nyeste/dyreste som er best.

Det er noen få regler jeg holder meg til når jeg skal handle:

1. Oppdrive litt informasjon om det jeg har planer om å kjøpe, velger jeg riktige deler i forhold til pris/ytelse/behov++?

2. Hva annet finnes på markedet?

2. Å kjøpe det jeg har behov for i dag, og ikke for fremtiden, (med mindre den er veldig nær)

Har fungert helt utmerket for meg
Som AMD-mannen jeg er vil jeg anbefale 280x, med mindre du trenger/bruker noe av det Nvidia tilbyr som Shadowplay eller PhysX.

280x og 770 gir lik ytelse, men med 280x får du bedre ytelse-til-krone ratio. Kjøper du en med tredjepartskjøler er heller ikke varme eller støy ett problem.

Er ingen tilhenger av SLI/CF oppsett da disse gir mange problemer in-game som f.eks stuttering. Det kan derimot være verdt å nevne at 670 i SLI vil gi meget god ytelse

Ville derimot solgt det for rundt en tusenlapp og heller kjøpt 280x. 770 er også ett godt kort, så vil du ha Nvidia er det ett veldig godt kjøp.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Vil nok ikke være så lurt å overclocke GPU'en min noe særlig nå. Da må jeg kjøpe en ny kjøling. Den er ganske varm allerede
Vis hele sitatet...
Hvis den er ganske varm allerede er det kanskje der flaskehalsen er. Nyere cpuer har det nemlig slik at blir de for varm, så klokker de seg ned for å unngå skade.
Kjøp deg en Cooler Master Hyper 212
fantastisk billig investering for å se om prosessoren din fortsatt holder koken! Kanskje grunnen til at prosessoren di ner varm er fordi du ikke har skiftet kjølepasta og bruker stock kjøler(som er DRITT)?

Lær deg enkel overklokking ved å sette av en dag og skru læreviljen på max. Kjøp deg ny GPU etter budsjett(770/280x eller bedre). Så er du good to go for flere av dagens spill.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Ytelsen fra 670 til 770 er ikke verdt pengene i en oppgradering spør du meg. Enten kjøp deg et billig 670 og kjør i Sli eller så sparer du penger til 780 eller 290.

Sitat av Quasar Vis innlegg
Lær deg enkel overklokking ved å sette av en dag og skru læreviljen på max. Kjøp deg ny GPU etter budsjett(770/280x eller bedre). Så er du good to go for flere av dagens spill.
Vis hele sitatet...
Skal virkelig sette seg inn i ting også da, når han skal overklokke en ikke "k" prosessor og få en brukbar ytelses økning av det.
Sist endret av Lima; 26. juni 2014 kl. 02:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Prosessoren min er ikke varm. GPU SKJERMKORT er varmt.
Prosessoren holder seg på rundt 40-50 grader når jeg spiller, mens gpu ligger på rundt 60-70.

Skal se litt rundt, og evt se litt på 280x og 770. Se
Sist endret av Erlendman; 26. juni 2014 kl. 05:25.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Prosessoren min er ikke varm. GPU SKJERMKORT er varmt.
Vis hele sitatet...
Au. jeg leste feil, beklager avsporingen. Uansett, ingen av de temperaturene du har er særlig høye.
Å bytte fra gtx 670 til R9 280x blir på lik linje som å bytte fra 670 til 680. Gtx 670 ligger jo faktisk over hd7970 når det kommer til ren ytelse. R9 280x er på lik linje med 7970ghz. Selv har jeg kun kjørt enkelt skjermkort oppsett. Har hatt 2 av gtx 670 kortene, ett hd7970 og ett 7970Ghz. Var mest fornøyd med gtx 670. Dette sier jeg selv om jeg har skjermkort fra AMD i maskinen nå

Sitat av Lima Vis innlegg
Ytelsen fra 670 til 770 er ikke verdt pengene i en oppgradering spør du meg. Enten kjøp deg et billig 670 og kjør i Sli eller så sparer du penger til 780 eller 290.
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig. Selv om en bytter til ett nyere kort hjelper det jo egentlig veldig lite når ytelses forskjellen er så liten. Noe annet er jo hva en forventer av ett skjermkort til rundt 2000kr. Det nytter ikke å ta det for gitt at det skal kjøre alle spill på ultra til enhver tid, samtidig at det skal tilfredsstille alles krav når det kommer til FPS.