Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 984
Hei

Jeg har et spørsmål.
La oss si jeg har en ratingssystem, og jeg lagrer brukerens $_SERVER['REMOTE_ADR'] i en database. Hver gang noen gir en rating sjekker jeg brukerens remote adr mot de som eksisterer i databasen.

Ville dette vært en god ratingssystem?
Kunne noen jukse på dette?
og evt. hvordan kan jeg bygge en sikker ratingssystem?

Takk.
Med et simpelt proxy-script vil man vel kunne avgi flere stemmer, da dette logger IP-adressen din.
Trådstarter
52 2
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Med et simpelt proxy-script vil man vel kunne avgi flere stemmer, da dette logger IP-adressen din.
Vis hele sitatet...
Hvor mange ip adresser kan man lage med en proxy ? Det er jo et par stykker - går jeg ut i fra?
edit: går det ann å blokkere proxy ?
Sist endret av i mac; 19. mai 2010 kl. 22:44.
Jeg bruker `echo $REMOTE_ADDR` for å "huske" brukere på langvann.ath.cx - funker greit helt til de bytter IP, eller til de benytter proxy.
Sitat av i mac Vis innlegg
Hvor mange ip adresser kan man lage med en proxy ? Det er jo et par stykker - går jeg ut i fra?
edit: går det ann å blokkere proxy ?
Vis hele sitatet...
Du kan jo blokkere IPene som proxiene bruker.
Her har du en liste over web-proxies, nettsider folk kan bruke for å "skifte IP midlertidig":
www.proxy.org
Proxyer kan generere utrolig mange fake hits, men det finnes måter å beskytte seg mot det på.

Denne her vil f.eks. kunne filtrere vekk en god del.

http://www.roscripts.com/PHP_Proxy_Detector-75.html
Nå vet jeg ikke hva du har planlagt, men hva med å bare tillate at registrerte brukere kan avgi en stemme?
Da kan du sjekke om en bruker har avgitt en stemme i stede for å sjekke opp mot IP-adresse - noe som egentlig er en grei løsning da flere brukere kan dele samme IP-adresse.
Sist endret av s1gh; 19. mai 2010 kl. 22:48.
Trådstarter
52 2
Sitat av Arisia Vis innlegg
Jeg bruker `echo $REMOTE_ADDR` for å "huske" brukere på langvann.ath.cx - funker greit helt til de bytter IP, eller til de benytter proxy.
Vis hele sitatet...
Det er vel en dum måte å huske brukeren på da.
Brukerene mine må i tillegg være innlogget for å stemme, kan jeg da bruke deres identifikasjon som f.eks ID/brukernavn/passord i tillegg til REMOTE for å sikre meg at inggen falske stemmer blir gitt ?

Sitat av s1gh Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hva du har planlagt, men hva med å bare tillate at registrerte brukere kan avgi en stemme?
Da kan du sjekke om en bruker har avgitt en stemme i stede for å sjekke opp mot IP-adresse - noe som egentlig er en grei løsning da flere brukere kan dele samme IP-adresse.
Vis hele sitatet...
Ja, brukerene mine må være innlogget for å kunne stemme.
Så, kan vi si at det er hundre prosent sikker hvis jeg sjekker både mot brukeren og remote adressen? Kan to personer ha samme remote adresse? (jeg tenker hvis de begge får ny remote adresse så bør vel andre kunne få andres remote adresse?) tar jeg helt feil?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Tja, hva med de som sitter på en felles ip-adresse? Du har flere headere du kan bruke, http_x_forwarded_for dersom man har en ikke-anonym proxy. I tillegg kan det også være greit å bruke andre tilleggsheadere for å identifisere samme bruker, finner sikkert en god del svar på dette hvis du søker litt.
Sitat av i mac Vis innlegg
Det er vel en dum måte å huske brukeren på da.
Brukerene mine må i tillegg være innlogget for å stemme, kan jeg da bruke deres identifikasjon som f.eks ID/brukernavn/passord i tillegg til REMOTE for å sikre meg at inggen falske stemmer blir gitt ?
Vis hele sitatet...
Du kan kreve registrasjon hvor de er nødt til å aktivere kontoen via en gyldig e-post adresse og deretter sørge for at hver bruker kun kan stemme en gang. Dersom du i tillegg filtrerer vekk proxyer med scriptet nevnt ovenfor og bruker IP-adresse til å hindre at flere brukere kan opprettes fra samme IP burde det være sikkert nok.
Selvfølgelig kan det skje at IP-adressen jeg har i dag, blir din i morgen - sett at vi har samme ISP. Jeg er dog usikker på hvordan dette fungerer i praksis.

To personer kan selvfølgelig ha samme IP-adresse. Her jeg bor er vi jo 5 stykker som har samme adresse.
Trådstarter
52 2
Sitat av danielsk Vis innlegg
Du kan kreve registrasjon hvor de er nødt til å aktivere kontoen via en gyldig e-post adresse og deretter sørge for at hver bruker kun kan stemme en gang. Dersom du i tillegg filtrerer vekk proxyer med scriptet nevnt ovenfor og bruker IP-adresse til å hindre at flere brukere kan opprettes fra samme IP burde det være sikkert nok.
Vis hele sitatet...

Okey skal vi se her. Jeg er enig i det meste, men jeg er uenig at flere brukere ikke skal få lov til å registrere seg fra samme IP. Det kan være flere *familer som bruker samme PC men som samtidig har forskjellige epost adresser ?

Kan en som er bruker (og har gyldig epostadresse) bruke proxy til å lure meg?

edit: familiemedlemmer*
Sist endret av i mac; 19. mai 2010 kl. 22:55.
Trenger ikke bruke samme PC for å ha samme IP-adresse, bare sånn at det er sagt.

Hvis systemet ikke tillater at flere kontoer blir opprettet fra samme IP-adresse kan man selvfølgelig opprette kontoen via en annen IP - ved hjelp av f.eks. en proxy.
Trådstarter
52 2
Sitat av s1gh Vis innlegg
Selvfølgelig kan det skje at IP-adressen jeg har i dag, blir din i morgen - sett at vi har samme ISP. Jeg er dog usikker på hvordan dette fungerer i praksis.

To personer kan selvfølgelig ha samme IP-adresse. Her jeg bor er vi jo 5 stykker som har samme adresse.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg det er best å la IP ligge i fred, da jeg ikke ønsker noen komplikasjoner. Da er spm om det er nokk å sjekke mot selve brukeren som er registrert og har verifisert sin epostadresse ?
Sist endret av i mac; 19. mai 2010 kl. 22:57.
Det første jeg tenkte når jeg leste på siste posten din, var en tabell med bruker_id, video/bilde/whatev_id, vote

Da skal det hele være temmelig enkelt!
Det finnes bedrifter og skoler med over 1000 brukere bak en og samme ruter, og dermed samme ip-adresse for alle brukerne.