Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2751
Hei Freak! Har lurket rundt her inne i årevis, endelig har jeg fått registrert meg en bruker her. Jeg har ved flere anledninger sett at det er mye IT kompentanse her inne, og derfor rekker jeg ut til dere.

Litt historie først :
Har i flere år vært interessert i dette med servere, hosting og slikt. De siste 2 årene har jeg kjørt en relativt stor dedikert server hos Hetzner, med ett subnet og Proxmox kjørende for å spinne opp virtuelle servere enkelt. Dette har fungert helt perfekt, men behovet har endret seg med tiden, og derfor strekker jeg meg ut til dere for å be om råd.

Jeg er litt sær, så jeg har litt ønsker til hvordan ting skal fungere. Derfor kommer jeg nå med noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

-Først og fremst - Valg av virtualiserings plattform. Hva er det som er greit og billig/gratis å bruke i denne verden i dag? Jeg ønsker mulighet til å lage backup av hele images, samt å kunne overføre disse til en FTP server ett annet sted. Ønsker at filen skal kunne brukes flest mulig steder også, så ett kjent format er bra. Hva anbefaler dere her? Er windows server 2012 R2 i bunn med hyper-v kjørende .vhdx greit her?

-Så videre til den virtuelle maskinen. Her ønsker jeg å ha alt jeg trenger på ett og samme sted, istedenfor å ha 25 forskjellige virtuelle maskiner kjørende som før. Da jeg har sluttet å hoste ting for venner og bekjente, har behovet her endret seg litt. Mine behov i dag er web, FTP, plex media server, en torrent klient som enkelt kan administreres, openvpn, teamspeak3 og kanskje en minecraft server. Jeg har begrenset erfaring i Linux, men noe erfaring har jeg. Har tidligere brukt Debian 8 til å kjøre webmin og virtualmin på webservere. Jeg har brukt mye klipp -> lim inn guider, men ca der stopper mine kunnskaper. Jeg tenker at hvis jeg har mye kjørende på Linux, og noe går galt, vil jeg ha store problemer med å finne feilen, samt rette den opp pga mitt kunnskapsnivå. Jeg kan fint bruke terminaler, men jeg må ærlig si at jeg trives bedre med GUI i veldig mange tilfeller.

-Så kommer vi videre til host. Per i dag har jeg egentlig ikke stor bruk av ressurser annet enn diskplass. Den dedikerte jeg kjører i dag kjører 4 x 4TB disker i raid-5, samt 2 x 1TB ssd i raid-1. Ser i proxmox at jeg bruker ca 75% av tilgjengelig plass, men mye av dette er backup filer, samt mediafiler som ikke brukes lenger. Jeg tror jeg ville klart meg relativt godt med ca 2TB brukbar diskplass. Jeg ønsker å skalere alt ned til en VPS istedenfor ca 25 som kjører i dag.

-Så til mitt siste spørsmål - Finnes det en enkel måte å eksportere og spinne opp images laget i proxmox? Jeg har googlet litt, men det ser ut som at det er mer komplisert og vanskelig enn det jeg føler meg komfortabel med å legge ut på. I tillegg står det i flere av trådene jeg har lest at informasjonen er utdatert og ikke lenger fungerer.


Håper at noen kan ta seg tid til å lese igjennom og komme med svar til meg. Tusen takk på forhånd.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er i "teorien" stort sett gjørbart å konvertere vps'er fra èn virtualiseringsprogramvare til annen, men i praksis er det mye jobb og krever gjerne mye manuelle cleanups. Det er derfor greit å holde seg til den man er fornøyd med.
Jeg laget i jobbsammenheng en gang et program for å automatisk konvertere og flytte VPS'er fra HyperV til XenServer siden vi overså VPS'er i antall flere tusen og ville vekk fra HV, men da var det snakk om ~50 sjekker og opprydninger før jeg i det hele tatt turde sette igang konverteringen fordi det var så mye som kunne gå gale.

VPS med 2 TB lagringsplass skal du nok arbeide litt for å finne, og jeg kan ikke helt se for meg hvorfor du da snakker om virtualisering når du bare skal ha èn instans kjørende. Hvorfor ikke bare kjøre vanlig dedikert og sette opp ekstern backup?

Ifølge listen din over så skal du kjøre veldig simple og enkelt administrerbare ting, så hvorvidt du gjør det på Windows eller Linux er litt likegyldig og jeg ville valgt det du er mest komfortabel med selv. Gjør deg dog obs på at ting som torrent-klient og å hoste spillservere går litt på tvert av hverandre siden torrent typisk stjeler mye linje og spillservere ønsker lav latency.
transip.eu levere vertfall mengen lagring du vil har, men det koster.
La til 40TB som er max
Bilde
Sist endret av l0hre; 19. februar 2017 kl. 01:38.
Trådstarter
3 0
Sitat av nso Vis innlegg
Det er i "teorien" stort sett gjørbart å konvertere vps'er fra èn virtualiseringsprogramvare til annen, men i praksis er det mye jobb og krever gjerne mye manuelle cleanups. Det er derfor greit å holde seg til den man er fornøyd med.
Jeg laget i jobbsammenheng en gang et program for å automatisk konvertere og flytte VPS'er fra HyperV til XenServer siden vi overså VPS'er i antall flere tusen og ville vekk fra HV, men da var det snakk om ~50 sjekker og opprydninger før jeg i det hele tatt turde sette igang konverteringen fordi det var så mye som kunne gå gale.

VPS med 2 TB lagringsplass skal du nok arbeide litt for å finne, og jeg kan ikke helt se for meg hvorfor du da snakker om virtualisering når du bare skal ha èn instans kjørende. Hvorfor ikke bare kjøre vanlig dedikert og sette opp ekstern backup?

Ifølge listen din over så skal du kjøre veldig simple og enkelt administrerbare ting, så hvorvidt du gjør det på Windows eller Linux er litt likegyldig og jeg ville valgt det du er mest komfortabel med selv. Gjør deg dog obs på at ting som torrent-klient og å hoste spillservere går litt på tvert av hverandre siden torrent typisk stjeler mye linje og spillservere ønsker lav latency.
Vis hele sitatet...
Takker for ett godt svar.

Hovedgrunnen til at jeg ønsker å kjøre det virtuelt, er at dersom noe skulle skje, så er det ofte komplisert å få alt opp å gå igjen på ett annet sted. Jeg har frem til nå stort sett kjørt Linux, og skulle hosten gi opp så er det så mye instillinger, software og i det hele tatt som må settes opp manuelt og knotes til for å få alt opp igjen. Jeg har veldig lite erfaring med dette innen Linux. Når det er kun en fil å ta backup av, som kan spinnes opp og kjøres hvor som helst på en annen host med noen få tastetrykk, så er dette mye enklere for en som har begrenset erfaring. Derfor ønsker jeg å kjøre det virtuelt.

Det er mye mulig at jeg er litt på jordet med ønskene mine.
Har selv en slik kjørende, med to virtuelle maskiner som kjører i hyper-v. En pfSense router-maskin og en Debian-maskin som tar seg av diverse mindre serverrelaterte oppgaver som ganske enkelt funker best på Linux siden det er mer programvare tilgjengelig.
Hyper-V i Server 2012 er jo ikke så alt for gammel og ser ut til å ha ålreit støtte for mange systemer, inkludert syntetiske nettverkskort som fungerer i pfSense noe som gir betraktelig bedre ytelse.

Nå skal jeg på ingen måte skryte på meg at jeg er noen ekspert på dette området, bare så det er sagt.
Virtuelle maskiner i hyperv kan gis flere disker, enten i form av vituelle disker lagret i en fil eller hele fysiske harddisker, er derfor nær sagt ubegrenset hvor mye lagringsplass de kan ha. -Virtuelle disker kan dog ikke være større enn 2TB.
SErver2012 sin innebygde backupfunksjon kan jevnlig ta fulstendig backup av valgte vituelle maskiner (Eller alle for den saks skyld) og lagre de hvor som helst. Disse kan enkelt gjenopprettes dersom det er nødvendig.
Er også mulig å ta en fulstendig snapshot av hele den fysiske maskina.

Valg av OS, koker vel ned til hva du skal bruke den til.
Dersom du foretrekker Windows bruker du sekvsagt det, så fremt det finnes programvare til oppgavene du vil bruke den til.
Slik sett har Linux en stor fordel da det finnes veeeldig mye programvare tilgjengelig. Debian er et godt valg for nybegynnere i Linux-verden siden mange programmer er å få tak i som ferdige pakker som lastes ned og installeres automagisk i fra terminalen, f.eks Apache webserveren: sudo apt-get install apache -Enkelt
Sist endret av varg300; 23. februar 2017 kl. 00:54.