Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2650
Hei.

Jeg ønsker en simpel bevegelsessensor også gjerne kunne sendt signal til lys/lyd mottaker gjerne trådløst.

Greia et at som nå, katta er ute. Og hun kommer utfor stuevinduet å venter på sofaen der til jeg kommer å åpne. Og det er så slitsomt å drive å styre opp å ned fra senga for å plystre ut verandan hele tida.

Er masse alarmer på ebay, men pga samboer å sønn på 2år passer det ikke med 130db kattealarm.

Hadde vært perfekt med trådløst å bare tape på vi diet på utsiden og hatt en eller annen form for lyd/lys mottaker. Kan jo ha sensoren på innsiden pekende ut vinduet også. Så trenger ikke trådløst. Er mer åssen den gir lyd/lys fra seg inne.

Noen tips til enheter?
Vil den inn når den ikke spør om det da? Mine katter blir slippet inn når de får øyekontakt med meg (om jeg er oppe og de titter inn vinduet), eller så dunker de på ruta om jeg sover ��
Her finnes det mange løsninger alt etter hvor komfortabel du er med DIY eller hvor mye penger du vil putte i det.

Alt1: Du kan kombinere en trådløs PIR (bevegelse detektor) med enten zwave eller 433mhz som er koblet direkte mot en lampe, for dette oppsettet behøver du ingen smarthuskontroller og enhetene kobles direkte mot hverandre. Du kan også trigge lyd etc.
Alt2: Philips HUE PIR med Philips HUE lamper.

Det billigste vil være 433mhz PIR med 433mhz stikkontakt adapter som koster noen hundrelapper på clas ohlson.

Om du er komfortabel med arduino kan du bruke mysensors til å trigge forskjellige typer høyttalere, ledstrips etc som varsler ved bevegelse.

Her hjemme har jeg en smarthuskontroller og flere PIR sensorer (stue, kjøkken, gang etc). Om nattmodus er aktivert og det registreres bevegelse i noen av rommene mellom angitte tidsrom (som feks om ungene våkner om natten) får jeg både en stemme på høyttalerne på soverommet og pulserende lys i en av lampene på soverommet. Om alarmmodus er aktivert blinker de fleste lampene i huset med blått og rødt ved bevegelse.
Har selv katteluke som kun åpnes via chippen til kattene min. Har også en "Katte-alarm" ved inngangsdøren. Den fungere ved at du setter opp en sensor som registrer bevegelse og sender til en mottaker. På den kan jeg velge om det skal blinke, kan velge ringetone og volum eller om den skal være lydløs.


https://www.coolstuff.no/Cat-DoorBell
Sitat av Millymini Vis innlegg
Vil den inn når den ikke spør om det da? Mine katter blir slippet inn når de får øyekontakt med meg (om jeg er oppe og de titter inn vinduet), eller så dunker de på ruta om jeg sover ��
Vis hele sitatet...
Joda den vil inn når våre blikk møtes, men jeg vet jo aldri når hun er utfor vinduet.

Så når hun vil ut i 23 tiden pleier jeg å ha alarm på 0230-0330 for å slippe ho inn. Og for å slippe mye plystring å kattekall til alle døgnets tider hadde det vært kjekt med en varsler.

Takker mye for tips, nå blir det kattealarm !