Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2680
God kveld freaks.

Jeg er veldig dårlig med watt, kilowatt osv.. kan ikke regne kid nr på regningen engang.. (er dum)
Saken er at jeg skal nå bruke en campingvogn som midlertidig bolig pga privat årsak.
Vognen har 3 kilowatt når man kobler til strøm, men hva er 3 kilowatt og kan jeg bruke min stasjonær?

Redigere mye video og sånt i arbeid, er da ganske avhengig i å ha noe brukbart. Får ikke sponset laptop med drivkraft, har nylig oppgradert min arbeidsmaskin... "stasjonær maskin"

Litt om min gpu "850w" kjøre 2 gtx i SLI modus og bruke AMD, 2 ekstern skjermer og datalagring enhet(12v)

Vil det bli problematisk med stasjonær i vogna, eller må jeg nesten bare punge ut 10lapper til en laptop selv?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det er ikke noe problem å bruke en stasjonær. 1 kilowatt er 1000 watt.
Jeg har en filserver som full av disker, i skrivende stund har den lite belastning og trekker da 183 watt.
Selv med full prosessorbelastning går den ikke over 250 watt.
På TG har hver deltager en ampere på 230V, altså 230W. Det holder fint til gaming PC og utstyr. Du kan eventuelt kjøpe en strømmåler på Clas Ohlson hvis du er interesert i eksakt forbruk.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Gjorde kjapp "back of the napkin"-matte på oppsettet mitt og kom fram til omtrent 1000w max. Vil tro 3kw burde gå greit for vanlige oppsett


(Inkl. data, 3x skjermer, lydanlegg, DAC/headphone amp, ekstern hdd mm.)
Si at du har elektrisk komfyr og kjører de to største kokeplatene samtidig da bruker du vel kanskje noe i overkant av 3kw, feks 2kw + 1,5 kw. Om du har varmtvannbereder i vogna som kicker inn mens du gjør andre ting så kan sikring ryke. Det du må tenke på er at du vil bruke noe strøm til oppvarming (her vil jo pc faktisk avhjelpe varmeovn, da pc produserer mye varme)

Din stasjonære vil nok kunne trekke opp mot 1 kw, feks under redigering og annet som gir høy cpu, kan du skaffe deg en god PSU? Da slipper du å miste noe om strømmen går i sort. Har du feks 3 fete grafikk kort så er du kanskje opp mot 1.5kw under redigering. Forsøk å unngå å gjøre andre strømkrevende ting i vogna mens du jobber på pc'n så går det nok bra. Du vil jo fort merke hvor mye du kan presse kursen før ting blir svart. Ellers ville jeg fokusert på å holde nogenlunde jevn temp i vogna pga kondens og fukt som kan tære på pc.

Lykke til med campinglivet, misunner deg ikke. Trangt og kjipt i vogn over tid.
Sist endret av frtoretang; 11. april 2016 kl. 20:41.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det går fint, men ha i bakhodet alt annet du har der som trekker strøm, gjerne noe oppvarming når det blir kaldt, kanskje en mikrobølgeovn, noe lys osv.

Edit: De færreste maskiner trekker oppimot 1.5kw, da snakker vi spesielt interesserte. Det skal også godt gjøres å trekke mer effekt enn det psu kan gi.
Sist endret av Fleff; 11. april 2016 kl. 20:42.
Opp mot 1k på en stasjonær hørtes ut som en liten overdrivelse, med mindre du kjører 980ti SLI og ekstremt strømkrevende CPU.. Setup'en i min signatur trekker 5-600watt under 90% load på alle komponenter.
Dette er inkludert 3 skjermer.

970SLI står for omtrent 300watt av dette, hvorav et 980Ti vil være rundt 250W til sammenligning.

Det eneste du risikerer som nevnt dersom du bruker andre strømkrevende hvitevarer samtidig.
Sist endret av MrCryptical; 11. april 2016 kl. 20:59.
Sitat av datagutten Vis innlegg
1 kilowatt er 1000 watt.
Vis hele sitatet...
Da er det oppklart, takk

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Gjorde kjapp "back of the napkin"-matte på oppsettet mitt og kom fram til omtrent 1000w max. Vil tro 3kw burde gå greit for vanlige oppsett


(Inkl. data, 3x skjermer, lydanlegg, DAC/headphone amp, ekstern hdd mm.)
Vis hele sitatet...
I såfall er det ingen problem, da jeg dropper 2 skjermer pga plass mangel

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Lykke til med campinglivet, misunner deg ikke. Trangt og kjipt i vogn over tid.
Vis hele sitatet...
Trangt er det, men koselig blir det kanskje?

Sitat av MrCryptical Vis innlegg
Opp mot 1k på en stasjonær hørtes ut som en liten overdrivelse, med mindre du kjører 980ti SLI og ekstremt strømkrevende CPU.. Setup'en i min signatur trekker 5-600watt under 90% load på alle komponenter.
Dette er inkludert 3 skjermer.

970SLI står for omtrent 300watt av dette, hvorav et 980Ti vil være rundt 250W til sammenligning.

Det eneste du risikerer som nevnt dersom du bruker andre strømkrevende hvitevarer samtidig.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg skal koble en strømmåler på vongen, så jeg kan se hva den bruker på normal basis.

Til dere andre: Bruker gasskomfyr, men strøm på kjøle og fryser.
Sist endret av justastonedhuman; 11. april 2016 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KainN
Kanskje jeg skal koble en strømmåler på vongen, så jeg kan se hva den bruker på normal basis.

Til dere andre: Bruker gasskomfyr, men strøm på kjøle og fryser.
Vis hele sitatet...

Du trenger egentlig ikke en strømmåler for du vil kjapt merke når du trekker for mye. Det blir mørkt
Siden du har gasskomfyr så kan du jo fint steke og koke mens rendering pågår på pc.

Det er endel vogner som har disse "båtberederne" som tar få liter vann men som til gjengjeld varmes fort opp. Om du har en slik i vogna bør du kanskje sjekke maks w på den. Opp til 2 kw er vanlig.


Sitat av Fleff Vis innlegg

Edit: De færreste maskiner trekker oppimot 1.5kw, da snakker vi spesielt interesserte. Det skal også godt gjøres å trekke mer effekt enn det psu kan gi.
Vis hele sitatet...

Ja jeg tok godt i der, men tenkte siden det er jobb pc og han jobber med video så kan det jo være skikkelig fete skjermkort som trekker masse watt. Hadde ikke lest godt nok det første innlegget

Ps: Det er flere psu som leverer 1500w
Sist endret av frtoretang; 12. april 2016 kl. 01:25.
Uvaksinert 👍
Det var flere maskiner på TG med doble skjermkort og 1000watt power. Disse gikk også helt fint på 1A (230watt). Det at poweret kan gi 1000watt eller 1500watt er nok mer at det kan gis i spisseffekt ikke at maskinenen bruker det kontinuerlig. Kom ikke å fotell meg at de spilla mange av disse spilte bruker mindre av maskinen enn redigering. Hvis noen har en maskin som de tror trekker 1000watt så er det bare tull, den gjør kanskje det i noen millisekkunder men ikke over så lang tid at en treg 1A sikring slår ut en gang. Så bare putt på det du ønsker av stasjonær pc, det går bra.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
På TG har hver deltager en ampere på 230V, altså 230W. Det holder fint til gaming PC og utstyr. Du kan eventuelt kjøpe en strømmåler på Clas Ohlson hvis du er interesert i eksakt forbruk.
Vis hele sitatet...
1. Volt (230v er det vanlige) og Ampere er ikke det samme, heller ikke watt. Les deg opp før du kommer med helt feil info.

OT; en campingvogn har helt sikkert 230v uttak.
Uvaksinert 👍
Sitat av monoxide Vis innlegg
1. Volt (230v er det vanlige) og Ampere er ikke det samme, heller ikke watt. Les deg opp før du kommer med helt feil info.

OT; en campingvogn har helt sikkert 230v uttak.
Vis hele sitatet...
Han skriver at de har en ampere på 230V, altså en kontakt med spenning på 230V og her kan man trekke 1A og dette gir da 230W. Poden var der og manga hadde råe maskiner og de fikk tilgang til 1A (mulighet for å trekke 230W totalt) på trege sikringer. Min pode hadde med seg en I7 med 1 stk GTX 980 ti og to stk 24" skjermer.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av monoxide Vis innlegg
1. Volt (230v er det vanlige) og Ampere er ikke det samme, heller ikke watt. Les deg opp før du kommer med helt feil info.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Watt

"In terms of electromagnetism, one watt is the rate at which work is done when one ampere (A) of current flows through an electrical potential difference of one volt (V).

W = V*A"
Hvor får du oppgitt at vognen blir forsynt med 3kW?
I vekselstrømsteknikk så er ofte Watt ikke bare UxI siden det ikke er en ren resitiv last, dog de fleste smps har fasekompensering til en effektfaktor på feks 0,98.
Sitat av HwT Vis innlegg
Hvor får du oppgitt at vognen blir forsynt med 3kW?
I vekselstrømsteknikk så er ofte Watt ikke bare UxI siden det ikke er en ren resitiv last, dog de fleste smps har fasekompensering til en effektfaktor på feks 0,98.
Vis hele sitatet...
Selgeren oppga dette til meg, både på forhandler og privat basis. . Snakk om boggivogner med dusj, wc og relativt høy standard.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av HwT Vis innlegg
I vekselstrømsteknikk så er ofte Watt ikke bare UxI siden det ikke er en ren resitiv last, dog de fleste smps har fasekompensering til en effektfaktor på feks 0,98.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent gir vel U*I en grei nok indikasjon for hvermannsen. (Jeg er dog ikke elektriker, så kan fint hende jeg sier noe riv ruskende galt)