Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7507
Heisann!

Jeg er en kar som begynte med helgefylla når jeg var rundt 15 år gammel, og da var det alltid sprit som var favoritten for å bli full. Dette drakk jeg "hver helg" til jeg var rundt 20 år, men en dag så ble jeg plutselig lei. Jeg begynte å bli kvalm bare av tanken på sprit, og etterhvert kuttet jeg spriten helt ut.
Etter en stund fant jeg ut at øl var helt supert både for kos og for å bli full. Etter som årene gikk fant jeg ut at jeg var LITT for glad i øl, og jeg hadde utviklet en avhengighet som var vanskelig å kvitte seg med. Etter mye arbeid med min egen psyke, greide jeg å kutte ut de store mengdene med øl. Samtidig bestemte jeg meg også for at jeg fortsatt skulle kose meg med en øl eller 3 når jeg føler for det. Dette har forresten funket helt fint. MEN: Den siste tiden har jeg begynt å bli skikkelig uvel når jeg drikker øl (Bare etter 1 øl). Det virker som kroppen ikke godtar alkoholen. Det føles VELDIG likt den samme følelsen jeg fikk når jeg måtte kutte ut med brennevinen.

Er det noen som har opplevd det samme? Er det fysiologisk, eller ligger dette bare i hodet? Jeg synes det er utrolig surt å må gi slipp på en lørdagspils eller to, da dette på en måte er belønningen min etter en hel uke med jobb og slit.

Merk: Jeg er ikke ute etter hvordan jeg skal greie å bli full på øl igjen, dette er fullstendig uaktuelt for meg. Jeg lurer bare på om det er slik at om man får avsmak på noe så forblir det slik for evig.
Sitat av kontoutskrift Vis innlegg
Jeg lurer bare på om det er slik at om man får avsmak på noe så forblir det slik for evig.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe særlig kompetanse innen dette, men jeg har ihvertfall en del personlig erfaring. Jeg har fått stygga på en god del ting oppigjennom årene, og det har vært så jævlig at jeg ble kvalm bare av å tenke på det. Men så går det noen måneder/år, så spiser/drikker jeg det igjen uten problem.
Det eneste unntaket for meg er alkoholholdige drikker. Der har jeg fått styggen på blåbærvodka, pærecider, sviskelikør(!) og tequila. Det er årevis siden, og jeg takler ikke lukta en gang den dag i dag.

Håper du kommer deg over dette, for øl er gudenes gave til menneskeheten!
Ja jeg har vært borti dette, på to forskjellige måter.
Først, at jeg drakk meg stygg på tequila mange ganger, helt til jeg kom dit at jeg ikke tålte det i det hele tatt. Nå, seks år senere, KAN jeg tåle en shot om den blir plassert foran meg - men det smaker fortsatt grøftefyll og dårlige minner.

Men jeg har også opplevd å få avsmak for alkohol generelt. Først at jeg ikke lenger likte å drikke meg full, fikk ikke lenger god effekt, blir bare trøtt og sløv og liker ikke effekten i det hele tatt, Men jeg elsker vin, kose meg med et glass til maten, eller bare ligge på sofaen "med noe godt i glasset". Ble veldig trist da avsmaken for alkohol generelt, både effekten og selve smaken, ble så sterk at vin ikke lenger var godt. For meg var det ingenting annet å gjøre enn å vente. Har nettopp begynt å få sansen for det igjen nå men det er kanskje et år siden sist. Må fortsatt holde meg til ett glass, for har bare fått igjen smaken, misliker fortsatt effekten.

Har derimot inntatt alkohol sammen med andre ting, men det blir en helt annen sak
Har mistet helt lysten for sprit. Øl liker jeg godt (aller mest på grunn av smak), men effekten har endret seg for meg. Jeg liker fortsatt den avslappende effekten jeg kan få av alkohol, men jeg har ikke den store sansen for å være særlig beruset lengre. Har de siste par årene begynt å følt meg dårlig relativt kjapt etter litt større inntak alkohol, nesten som om jeg får hangover med en gang. En slags skitten følelse. Har også opplevd at jeg får flere negative virkninger, som at jeg blir mye raskere irritabel og kortere lunte.

Synes det er like så greit, da jeg ikke ser moroa i å drikke seg helt sanseløs lengre. En velsignelse for min del, da jeg var relativt glad i alkohol.
Var på speeden i et lite år; til slutt fikk jeg bare nok og sluttet over et par dager. Etter det tok det laaang tid før jeg klarte å like speed igjen.

Cannabis har det skjedd med og; først ga det meg angst og drittfølelse - nå gir det meg bare veldig, veldig lite. Kjekt en gang i blant bare.

Cannabis kommer jeg nok aldri til å bli noen stor fan av igjen, men amfetamin er faen meg bare stas nå
Til trådstarter, om det ikke er noe fysiologisk som ligger til grunne som f.eks allergi eller lignende, så er det kroppen som sier nei takk! Kan du ha vitaminmangel eller spiser for lite næringsrik mat så bør du uansett prøve multivitamin,bvitamin,tran etc. Kan være mangel på bvitamin om du har drukket mye øl over lang tid.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Cannabis har det skjedd med og; først ga det meg angst og drittfølelse - nå gir det meg bare veldig, veldig lite. Kjekt en gang i blant bare.
Vis hele sitatet...
Sånn var det for meg og, variasjon med det gode grønne var løsningen for meg! Røyker ikke så ofte nå lenger uansett.
Har selv kuttet helt ut alkohol, går an å ta seg et glass vin men noe mer er ikke aktuelt. Skjønner meg ikke på folk som bastant drikker seg tilbakestående på snabelstoff.. Jada, ikke føl deg truffet med mindre du er ute hver eneste helg.. At folk orker å drasse ut hver faens helg å eliminere mest mulig hjerneceller og prøve å få seg et ligg eller gjøre noe idiotisk for deretter å ha fylla å skylde på!! Virker som om noen aldri "vokser opp" fra grøftefyll som candela så fint fikk ordlagt seg hehe
Og ja er det en "skitten" rus? Trossalt et ypperlig løsemiddel, eller malingsfjerner om du vil, blandet med sukker, vann, E-stoffer og smakstilsetning!
Dessuten er det utrolig helseskadelig i de mengdene mange nordmenn inntar..

Menmen, whatever floats your boat!
Begynn å brygge øl selv, så skal du fort se at du faen ikke er lei i det hele tatt
Norsk butikk-øl har desverre ganske merkelig kvalitet. SKal du ha brukbart øl, må du nesten kjøpe mikrobryggeriøl til 40-50 kr flaska, og det blir fort dyrt.

Koster under 500 kr for alt du trenger for å sette din første sats med øl. Begynn med ekstrakt-kit på europris, så er du igang. Senere kan du utvide og kjøpe inn proffere utstyr.
Jeg har hatt det slik du beskriver siden første gang jeg drakk brennevin, har i ettertid ikke kunnet fordra lukten eller smaken av brennevin. Etter den opplevelsen klarte jeg bare og drikke vin og drakk kun det i mange år. Men etter en kveld jeg ble sittende og gulpe vin har jeg ikke klart og drikke noe sterkere en rusbrus. Liker selve rusen alkohol gir meg, men smaken liker jeg så dårlig at jeg sjeldent drikker mer en 3 ganger pr år.

Amfetamin ble jeg også som Tøffetom sier brått lei av, miljøet og settingen rundt amfetaminen ble jeg så sliten av at jeg brått fikk nok. Det varte ganske lenge og et par år ble jeg uvel av bare tanken på speed. Nå i dag er jeg veldig glad i rusen igjen.

Hasj har jeg røyket daglig dem siste 10 åra, det har bydd på få problemer og jeg tror ikke jeg kan få avsmak på hasj.

Morfin og heroin har vært mitt rusmiddel, rusen gjør meg lykkelig og jeg får det så bra jeg overhodet kan, men jeg ble sliten og lei av abstinenser, leger og all stress det medførte. Så en dag kasta jeg oxycontinen og slutta cold turkey. Det gikk ikke, men avsmak fikk jeg og jeg kan huske at enda jeg var full av abstinenser i 3 uker var morfin det siste jeg kunne tenke meg.

Basert på mine erfaringer av div rusmiddler er det mulig og få avsmak på alt av rusmiddler, livssituasjon og andre ting som skjer i livet er med på avgjøre hva vi føler vi har behov for av div rusmiddler. Jeg tror det er andre ting en ølen som gjør at du føler deg uvel etter noe innabords.
Heisann! Først og fremst: Takk for mange gode svar!

Marshmallows: Må bare satse på det går over med tiden da, for jeg er enig: Øl er en gave til menneskeheten! Kanskje en litt for god gave igrunn....

Candela: Jeg var å kjøpte meg en vinflaske tidligere i dag, så jeg tenkte å prøve å ta meg et par glass til maten i morgen! Satser på jeg har funnet meg noe jeg kan kose meg med fremover.

Lacertosus: Det du sier om å få en "hangover" med en gang, det er akkurat slik jeg føler det (Selv om jeg kjenner det selv om jeg ikke har drukket mye). Det er utrolig irriterende, da dette aldri har vært et problem tidligere. Jeg håper så inderlig at dette går over, for å nyte en kald øl i ny og ne, det er helt fantastisk!

Tøffetom: Det er slik med narkotika også altså? Jeg kunne vel igrunn tenke meg det, men har ikke personlige erfaringer på det feltet. Kjenner meg dog igjen med dette med angst og føle seg som en dritt. Dette gjorde at jeg kuttet ut alkohol i et helt år en gang. Turte ikke drikke, for jeg visste dagen etterpå kom til å bli et helvete, psykisk sett. Dette var rett etter jeg fikk diagnosen panikkangst. Og ja, det var alkoholen som trigget angsten min.

Monoxide: Jo ja tja, det kan være. Men jeg tar det meste av kosttilskudd (vitaminer, sanasol og tran) i tillegg til at jeg spiser ganske sunt. Men man vet jo aldri. Har uansett ikke drukket mye øl over lang tid, så tviler på det er mangel på b-vitamin i så fall.

Alzo88: Jeg kjenner mange som brygger, så dette kan være en utvei. Men jeg er en "øl-pingle", det vil si at jeg igrunn bare liker lyst øl/pils med lite smak. Med en gang jeg drikker noe mørkt eller annerledes blir jeg skikkelig uggen. Men det er vel sikkert bare en vanesak det også. Og i tillegg er det sikkert fullt mulig å brygge godt lyst øl også? Er bare det at alle jeg kjenner brygger relativt mørkt øl.

Norskesvensken: Det var liksom det som skjedde med meg også. En dag jeg var på fest begynte jeg plutselig å gulpe øl, og etter det har jeg blitt uggen av bare en øl eller to. Irriterer igrunn meg noe grenseløst, men jeg har vel som dere sier "fått stygga på øl". Det er vel uansett ikke det verste som kan skje, da alkohol er noe som har fucka opp en del for meg før i tiden. Har riktignok god kontroll nå om dagene (de siste 2 årene faktisk), men vet utrolig godt hvor fort det er å havne utpå igjen. Jeg får heller bare holde meg unna øl, og prøve å kose meg med et glass vin eller to i helgene. Så tar jeg meg en fyllekule en gang i blant når anledningen passer seg, OM jeg greier å drikke meg full da. :P
Sist endret av kontoutskrift; 4. mars 2016 kl. 19:46.
Sitat av kontoutskrift Vis innlegg

Lacertosus: Det du sier om å få en "hangover" med en gang, det er akkurat slik jeg føler det (Selv om jeg kjenner det selv om jeg ikke har drukket mye). [....]

OM jeg greier å drikke meg full da. :P
Vis hele sitatet...
Ja den hangoveren med en gang opplever jeg og. Eller i hvert fall å bare få lett hodepine og litt nedsatt allmenntilstand. Rart. Hadde et glass vin til middagen nå, det var digg (smaksmessig), så comedown en time senere. Wtf.

Lurer ærlig talt veldig på om jeg noen gang kommer til å klare/orke/gidde å drikke meg full igjen. Er så lenge siden jeg har blitt gladfull, at tviler på at det noen gang vil skje nå. Å bli sånn glad og løssluppen og knisete som i tenårene, det skjer ikke lenger. Skjønner ikke at folk orker å drikke helg etter helg, år etter år! Kan vel estimere at jeg har vært gladfull kanskje, tja... 4-500 ganger? (studentliv), ser ut til å ha fylt min livskvote. Oh well. Drittrusmiddel uansett
▼ ... over en måned senere ... ▼
Update:

Jeg holdt meg unna alkohol i en måned og drakk meg noen øl igjen i går. Det både smakte godt og føltes godt. Utrolig deilig å kunne nyte øl igjen, men jeg må virkelig passe på at det ikke blir flere enn noen få i ny og ne. Jeg orker virkelig ikke å bli avhengig igjen. Det er ikke det at jeg ønsker å bli full, men fy fader så godt det var med øl i går :P
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei, TS. Det virker på meg som om du er alkoholiker/har et alkoholproblem. Jeg er selv alkoholiker men har omsider,etter mange tiltak, beinhard jobbing, ,innleggelser, AA-møter osv,, klart å bli edru.
Etter dette får den minste lukt eller smak av alkohol frem brekningsfornemmelser. Jeg må drikke meg "forbi" dem før alkohol kan drikkes igjen (ja, jeg har hatt noen sprekker).
Det er akkurat som om hjernen min assosierer alkohol med noe giftig (hvilket det faktisk er��) og gir beskjed om at alkohol skal ikke inn i kroppen min.

Jeg tror jeg skriver dette fordi du nevner at alkohol har skapt problemer for deg tidligere og du ikke ønsker å havne der igjen. Så når du nå opplever en veldig positiv opplevelse av å å drikke øl igjen får det alarmklokkene mine til å ringe. Vær bevisst ditt drikkemønster nå, så du ikke blir fanget av alkoholen igjen. Det kan være utrolig vanskelig å komme seg ut av igjen.
Skrevet med alle beste ønsker om at du ikke utvikler et problematisk forhold til alkohol igjen��

Haha, ser nå at tråden er over 5 år gammel. Regner med at TS har funnet ut av problemstillingen sin nå.
My bad, bare å slette innlegget mitt mods
Sist endret av folablakken; 27. juni 2021 kl. 23:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Er det slik at det tar lengre tid for kroppen å bli full, om en har drukket i et par år? Har vært student en god stund nå, og drukket hver helg + et par torsdager. Her om dagen drakk jeg 7-8 halvlitere pils, og ble brisen, men ikke i nærheten av full? Veldig rart. Er helt vanlig bygd, 1.90 og 92kg.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det kanskje lurt å bytte over til sprit?

Blir så trøtt av alkohol for tiden, aner ikke hvorfor.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det kanskje lurt å bytte over til sprit?

Blir så trøtt av alkohol for tiden, aner ikke hvorfor.
Vis hele sitatet...
Det er ikke fremmed at man bygger opp toleranse med rusmidler med hyppig bruk.
Og med alkohol så går toleransen veldig fort opp når man drikker ofte.

Det er sunt for enhver person og trappe ned. Kanskje prøv å ikke drikke alkohol hver gang det er fest? Eller prøv alkoholfri?

Det er synd hvor mye drikkepress det er på fest, men det er like interessant å være edru blant folk som drikker synes jeg. Også vet du at du ikke vil føle deg dritt neste dag. Prøv å heller nyte 2-4 øl maks hvis du absolutt må.

Men ta deg gjerne en lengre pause også
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Det er ikke fremmed at man bygger opp toleranse med rusmidler med hyppig bruk.
Og med alkohol så går toleransen veldig fort opp når man drikker ofte.

Det er sunt for enhver person og trappe ned. Kanskje prøv å ikke drikke alkohol hver gang det er fest? Eller prøv alkoholfri?

Det er synd hvor mye drikkepress det er på fest, men det er like interessant å være edru blant folk som drikker synes jeg. Også vet du at du ikke vil føle deg dritt neste dag. Prøv å heller nyte 2-4 øl maks hvis du absolutt må.

Men ta deg gjerne en lengre pause også
Vis hele sitatet...
Stemmer dette? Så om jeg tar en pause på 3-4 mnd fra alkohol, forså å drikke, så vil jeg bli mye fullere full? Enn om jeg drikker etter å ha drukket i 6 mnd i strekk?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stemmer dette? Så om jeg tar en pause på 3-4 mnd fra alkohol, forså å drikke, så vil jeg bli mye fullere full? Enn om jeg drikker etter å ha drukket i 6 mnd i strekk?
Vis hele sitatet...
Ja såklart. Jeg kunne drikke 8 drinker på byen i tillegg til tre fire øl på vors uten å bli veldig full bare brisen og gladfull , men da festa jeg en til tre ganger i uka i flere år.

Nå når jeg drikker tre ganger i året blir jeg ordentlig tipsy etter 2-3 øl og brisen etter halvannen
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja såklart. Jeg kunne drikke 8 drinker på byen i tillegg til tre fire øl på vors uten å bli veldig full bare brisen og gladfull , men da festa jeg en til tre ganger i uka i flere år.

Nå når jeg drikker tre ganger i året blir jeg ordentlig tipsy etter 2-3 øl og brisen etter halvannen
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du til å bli full? Når du festet tre ganger i uka.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan fikk du til å bli full? Når du festet tre ganger i uka.
Vis hele sitatet...
Det står egentlig i forrige posten men som sagt kunne jeg drikke ekstremt mye uten å bli dårlig og sjanglete og snøvlete. Vors mange øl, byen mange drinker og shots, nach gjerne en halv eller hel flaske sprit og mange øl
Økt toleranse får man av alle rusmidler man bruker jevnlig og jo sjeldnere du drikker jo mindre trengs for å bli full og motsatt