Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1753
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg er kjent med at mange drar på reiser til utlandet for å delta i ayahuascaseremonier, feks i Peru. Har hørt at dette skal kurere avhengighet. Lurer på om noen har erfaring med ayahuasca eller andre psykedlika og rusavhengighet. Hva er det egentlig som skjer? Blir man skremt av noe, slik at man tenker at disse detaljene med feks alkohol ikke er viktig lenger, det finnes større ting i dette universet å bekymre seg for?

Eller er det slik at det skjer noe annet, slik at man kan omgås rusmidler (i mitt tilfelle alkohol) som andre, men mer moderat, og uten tanke om å bli dritings hver gang?

Håper det er mulig å oppfatte essensen i spørsmålet.
Det finnes ingen snarevei til å bli knitt rusavhengighet.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har forstått det som at man får en opplevelse innenfor jeg'et der man ser sine egne destruktive mønstre mye klarere, og derfor "våkner" opp fra sine egne selvforsvarsmekanismer som benektelse osv. Uansett er det ingen mirakelkur, bare et dytt i riktig retning, uten at det heller er en garanti. Det krever nok mye jobb selv også. Men jeg har ikke prøvd, så andre kan nok forklare det bedre.
Jeg vill påstå at en psykedelisk opplevelse er en ganske personlig greie. Hva en slik opplevese innholder påvirkes av så mange faktorer, som omgivelser, ditt indre ståsted osv. Jeg tror mange kan oppleve så sterke inntrykk av livet at det rett og slett drar psyken ut av den psykiske "jeg må ha rus" bobla. Som i det psykiske er et reaksjons system. Slik jeg ser det.

Jeg har selv opplevd så mange forskjellige opplevelser av psykedeliske stoffer. Alt fra å se intense visjonelle hallusinasjoner, jeg har sett blodårene og alt innhold i hendene mine. Jeg har sett geometriske figurer inne i hodet mitt. Jeg har også reist igjennom landskap med pyramider av gull omringet av regnbuer og merkelige dyr jeg ikke kan finne på jordkloden.

Jeg har også brølt til himmelen, lurt på hvorfor jeg er er. Spydd. Grått, ledd. Sett min venn bli en 20m lang pølse aktig skikkelse der han der han løp forbi meg. Jeg har sett øyne i alle planter og trær. Dette har gjort meg mer bevisst naturen rundt meg. At den er i live på et mye dypere nive enn jeg først trodde.

Jeg har koblet meg på en form for bevisshets energi. Kanskje noe likt de de kaller shakti i Hinduistisk tradisjon. Å følge denne har vist meg hvor en vi alle sammen er. At det egentlig ikke er forskjell på oss, på et dypt spirituelt nivå.

Jeg har danset til heftig spaca alien musikk. Også kjent som psytrance, i timesvis. Jeg har blitt dratt ut av kroppen min flydd rundt dansegulvet i takt med musikken og så sklidd tilbake inn i kroppen igjen.

Denne lista er lang. Jeg har et hav av psykedeliske opplevelser bak meg. Sliter jeg fortsatt med avhegighet? Tja både og (jobber fortsatt med nikotin). Men jeg forstår bedre hva jeg er ute etter i livet. Jeg forstår at (ihvertfall psykisk) avhengighet er et respons system på innsiden. Jeg ser for eks. Hvor avhegighetsskapende sukker, sex, og div. Matvarer kan være. På lik måte som rus. Bare mer skjult pga. Mindre somatiske symptomer. Kunne jeg lest meg opp til dette? Helt sikkert. Men jeg hadde ikke sett det like klart som jeg gjør nå.

Hvis du prøver psykedelika:
Kommer du til å oppleve noe av dette? Kanskje, men mest sannsylig ikke akkurat dette. Det er en personlig opplevelse som formes av omstendighetene rundt deg og deg selv. Dit indre ståsted, tro, fokus. Hva du putter inn i deg er det du får ut. På en måte.

Jeg ser på psykedelika som en funksjon som intensifiserer opplevelsen av livet. Både innad of utad. Imotsetning til mange andre rusmiddler som sløver deg ned.
Det er vell gjort noe forskning tidligere på f.eks LSD og fleinsopp mtp avhengighet som viste relstivt gode resultater. Merk at dette gjerne skjer i terapeutisk setting med nøye dosering kombinert med samtalebehandling etc. Det er litt mer komplisert enn å plukke seg noen sopp og prøve selv. Litt som studiene på MDMA og PTSD. Stoffet i seg selv er ikke det som kurrerer traumet, men senker guarden og lar pasienten bearbeide traumet i ennterapeutisk setting.
Jeg har stor tro på ayahuascha. I mitt tilfelle har jeg flere sermonier bak meg..Du er uansett nødt til og holde deg noen uker borte fra alkohholen før en slik sermoni.Ellers så var beskrivelsen til "bewaah" i svaret over her såpass reflektert og uftyllende. Det kan jeg stille meg bak, men jeg tror at det psykidelsiske stoffet Ibogain er en kjappere quick fix for avhengighet. Allstå om man leter etter et stoff som gjør jobben for deg. Min erfaring med ayahuascha er at den viser deg veien, men du må selv gå den...Jobben er det alltså du selv som må gjøre.
Utfordringen med avhengighet er gjerne ikke abstinensene ved å slutte, men det å få tilbakefall i ettertid.
Sist endret av Mumrikken; 26. januar 2020 kl. 13:17.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Psykedelika har en tendens til å få meg til å ''ta meg sammen'', og bli et bedre mennesker på mange måter. Deriblant så har det resultert i at jeg sjeldnere drikker meg full. Effekten ser ut til å være størst de første to ukene, og så sakte men sikkert svinne hen litt...
En ting jeg har lagt merke til i alle solskinnshistoriene med heroinister osv, er at de som har reist ned dit avhengige og kommet tilbake uten den bagasjen og ett nytt syn på livet

Det er de som har vært der noen uker, fått faenskapet ut av kroppen, blitt ferdig med abstinensene og fått tura såpass hardt at de har fått ett annet syn på livet.

Men etter det jeg har erfart og lest, så er nok iboga en raskere quickfix.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er dog ingen garanti at selv med en initiell god effekt, så kan gamle vaner komme snikende tilbake.

Det var en eller annen dokumentar om ayahuasca, og der var det en fyr som hadde samboer og hun var veldig støttende til at han skulle ned til Sør-Amerika for å bli med på en seremoni. Men så etter noen måneder begynte han å skli ut i misbruk igjen, og mente da han måtte ha enda en ayahuasca seremoni.. I dokumentaren snakker samboeren om at effekten visstnok detter av etter noen måneder, så han her var overbevist om at han måtte ha et par slike ritualer i året.

Der hviler fremdeles på deg, den psykedeliske opplevelsen kan få deg på rett spor, men det er fremdeles opp til deg å opprettholde rusfriheten, og ingen må tro at det skal være en enkel sak.
Sist endret av Dodecha; 26. januar 2020 kl. 22:22.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for mange gode svar! Det jeg også lurer på er hva som egentlig skjer. Vil man ved bruk av psykedelika kunne få et normalt forhold til feks alkohol igjen, eller gjør opplevelsene at det er lettere å gjennomføre totalavhold?
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Det finnes ingen snarevei til å bli knitt rusavhengighet.
Vis hele sitatet...

I mitt tilfelle var det . jeg var alkoholisert drakk hver dag og hadde røkt tobakk å hasj i over 10 år

tok bark fra en busk i afrika kalt iboga . flood dose . var rusfri etter trippen var over. skaffet på ibogaworld

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for mange gode svar! Det jeg også lurer på er hva som egentlig skjer. Vil man ved bruk av psykedelika kunne få et normalt forhold til feks alkohol igjen, eller gjør opplevelsene at det er lettere å gjennomføre totalavhold?
Vis hele sitatet...

total avhold! iallefall når det kommer til alkohol og tobakk skal ikke mye for å bli inndrukken

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for mange gode svar! Det jeg også lurer på er hva som egentlig skjer. Vil man ved bruk av psykedelika kunne få et normalt forhold til feks alkohol igjen, eller gjør opplevelsene at det er lettere å gjennomføre totalavhold?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er dog ingen garanti at selv med en initiell god effekt, så kan gamle vaner komme snikende tilbake.

Der hviler fremdeles på deg, den psykedeliske opplevelsen kan få deg på rett spor, men det er fremdeles opp til deg å opprettholde rusfriheten, og ingen må tro at det skal være en enkel sak.
Vis hele sitatet...
helt enig
Sist endret av dekommeri2033; 26. januar 2020 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Psykedelia kan fasilitere erkjennelse, forståelse, endring. Det kan vise deg tyngden og dybden i det du gjør mot deg selv.
Mette russug.

Men det kommer også fra deg selv. Det er du som gjør endringene, ombestemmer deg, og fastholder i ettertid.
Hvis man tror det viktigste er "medisinen" i seg selv, og ikke ens eget hode som endrer seg, så tar man faktisk veldig feil.
Det er medisinen i kombinasjon med deg selv, som kan forandre, kurerere, avdempe og transformere.

Man har et valg, og psykedelika kan forsterke og illustrere valgene man har.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det funket for meg, ufrivillig etter badtripp påsyrr. Holdt meg unna cannabis 1 år etter, pga fikk dårlig samvittighet og preg fra trippen når jeg røykte.

Dette er nok spesielt mtp cannabis er ganske likt psykedelika. Usikker på hvordan det er med opiater og speed.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det var altså som ventet. Kan man bruke sopp fra de norske skoger, eller er man nødt til å reise til type Peru? Har hørt at den norske varianten er snillere.
Har hatt diverse avhengigheter opp igjennom, og har vel mer eller mindre fortsatt Det. Men jeg opplever ofte på psykedelia at jeg får "tilbud" om å endre på ting I livet, men bare hvis jeg vil.
For eksempel, jeg har tydelig forstått hvordan kronisk bruk av cannabis ikke er fornuftig, og at jeg absolutt bør bli kvitt den vanen hvis jeg skal gjøre fremskritt og være så effektiv som mulig med å få ting gjort. Allikevel føler jeg ikke at Det på dette punktet I livet er Det viktigste å gå inn for, konsekvsnsene er tydelige men ikke katastrofale så jeg sparer meg foreløpig for forandringens ubehageligheter.

Speed som Det forbrukes mye av merker jeg nesten at jeg unnviker muligheter for å bruke psykedelia med vilje og gidder ikke vente lenge nok med å ta Det til at Det ikke er sjanse for nedtur på trip. Men jeg tror at Det kunne fått meg til å revurdere forbruket mitt av speed.

Sigaretter slutta jeg med en mandags Morgen på jobb. Hadde da tatt mikrodose med fleinsopp før jobb. Jeg følte ikke noe behov for nikotin, og jeg hadde faktisk ikke lyst til å ta en pause for å stå og puste inn og ut giftig røyk. Det var mye mere interessant og gjøre jobben best mulig. Hadde med meg røyk hver dag hele uka og to av dagene tok jeg sopp på Morgen(onsdag+mandag). Men interessen for røyk totalt forsvunnet og nå etter to år har jeg enda ikke røykt tobakk annet enn I mekk.
Sist endret av Bluesky_; 27. januar 2020 kl. 00:17.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg fikk også beskjed av soppen å slutte å røyke cannabis. En av trippene "tema var oppe" var den ganske hard med meg.
Det er en av grunnene til at jeg bare tar medium doser i trygge settinger, for jeg orker ikke å havne i domstolen med soppen.
Heldigvis får man noen ganger bare trøst og relief, istedenfor en pekefinger. Det kommer nok an på hva en selv føler en trenger
innerst inne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for mange gode svar! Det jeg også lurer på er hva som egentlig skjer. Vil man ved bruk av psykedelika kunne få et normalt forhold til feks alkohol igjen, eller gjør opplevelsene at det er lettere å gjennomføre totalavhold?
Vis hele sitatet...
Personlig så kutta jeg både alkohol og nikotin uten psykedelika. Jeg har aldri konfrontert avhengighet på tur, men jeg tror de fleste burde greie det uten. Føler jeg aldri har lært noe nytt etter turene mine bare hatt det gøy, så folk er nok forskjellige her.

Jeg var aldri alkoholiker, så tipper det er verre om man drikker mye hver dag eller prøver å bli kvitt en heroin avhengighet f ex.

Om du vil prøve burde du ha en tripsitter og en slags liste over ting du vil konfrontere. Det er lett å bli distrahert av andre ting
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei

Jeg er kjent med at mange drar på reiser til utlandet for å delta i ayahuascaseremonier, feks i Peru. Har hørt at dette skal kurere avhengighet. Lurer på om noen har erfaring med ayahuasca eller andre psykedlika og rusavhengighet. Hva er det egentlig som skjer? Blir man skremt av noe, slik at man tenker at disse detaljene med feks alkohol ikke er viktig lenger, det finnes større ting i dette universet å bekymre seg for?

Eller er det slik at det skjer noe annet, slik at man kan omgås rusmidler (i mitt tilfelle alkohol) som andre, men mer moderat, og uten tanke om å bli dritings hver gang?

Håper det er mulig å oppfatte essensen i spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jeg synes spørsmålet ditt var klart og tydelig. Det er påvist god effekt mot avhengighet i studier, men da i en såkalt "terapeutisk setting". Det betyr i hovedsak at man jobber med en terapeut for å konkretisere og snakke om sitt mål (alkoholavhengighet i ditt tilfelle) før man blir støttet gjennom en psykedelisk opplevelse. I etterkant jobber man med å tolke/integrere opplevelsen og innsikten inn i livet. Noen retreater tilbyr dette i Nederland og Sør-Amerika. Det er individuelle opplevelser, men mange rapporterer om at de får innsikt på en annen måte. Som leder til et valg om å jobbe med avhengigheten sin. Jeg har ikke hørt om at folk har blitt skremt til å gjøre endringer i slike terapeutiske settinger. Noen magisk hjernevasking er det ikke, men det kan gi et dytt i riktig retning.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man må fortsatt gjøre jobben selv, men sopp kan hjelpe deg å se hvordan og hvorfor du må gjøre jobben.
Du kan få vanvittig avsmak for alkohol og tobakk når du er påvirket av sopp - det i deg selv som fortsatt bryr seg
veldig sterkt om hva du gjør mot deg selv, og hvorfor du gjør det.