Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 20860
Jeg har fått sjansen til å bli anbefalt til en sikkerhetsrelatert jobb av en bekjent.

I denne sammenheng må jeg registrere en søknad, og der leste jeg altså at; "Plettfri vandel (det vil bli søkt om uttømmende politiattest)" er et krav.

Jeg ble tatt for bruk av cannabis for noen år siden, og fikk bot for dette. (Innrømmelse)
Samt førerkortbeslag for 7 år siden.

Frykter jo selvfølgelig det værste, men er det noen sjangs for at dette ikke dukker opp på Vandelsjekk? Eventuellt om tid og innrømmelse har noe å si?

Takker for all info
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
er vel slik at boter ikke kommer på "rullebladet" men siden boten er grunent cannabis bruk er jeg ganske usikker. Angående førekort beslaget så kommer det vel ann på hva du gjore.
Dersom du har fått bot, ikke forenklet forelegg, vil det fremkomme.

Sitat av politi.no
Uttømmende politiattest
I en uttømmende politiattest skal alle ilagte straffereaksjoner for alle typer lovbrudd tas med, unntaket er forenklet forelegg. I en slik attest blir det opplyst om straffereaksjonene, uavhengig av hvor lang tid det er siden reaksjonen ble ilagt.
Vis hele sitatet...
https://www.politi.no/vestfold/tjene...olitiattester/
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Dersom du har fått bot, ikke forenklet forelegg, vil det fremkomme.
Vis hele sitatet...
Hva skiller bot og forenklet forelegg? Jeg tipper jo at det er forenklet forelegg er det jeg fikk den gang.
Bot, eller forelegg (+eventuell frihetsberøvelse) får du for en kriminell handling. Typ nark, innbruddd o.l Forenklet forelegg for du for en forseelse, mye brukt ved brudd på veitrafikkloven. Du blir ikke stemplet som kriminell for å ligge 5km/t over fartsgrensa, men ligger du i 100 i 50 sonen vil du få bot (vanlig forelegg) og sannsynligvis også opplæring i palleproduksjon.

Jeg tror du kan glemme den jobben som krever plettfri vandel. Dessverre.-

edit:bugs
Sist endret av pidget; 23. oktober 2014 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ElPepe Vis innlegg
Hva skiller bot og forenklet forelegg? Jeg tipper jo at det er forenklet forelegg er det jeg fikk den gang.
Vis hele sitatet...
Nå er det veldig fristende å slette innlegget / tråden og vise til regel 2 "Hva er 2 + 2? (søk / tenk)" (du finner reglene her)
Begge spørsmålene du har stilt er besvart med helt enkle søk på google.

Men jeg skal avskrive det til at flere enn meg er sløve på morgenkvisten, og bruker anledningen til generell folkeopplysning.


Forklaring på bot: https://snl.no/bot
Forklaring på (forenklet)forelegg: https://snl.no/forelegg

Eventuelt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Forenklet_forelegg

Dersom du vil gå virkelig dypt inn i materien:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=454417 (se 17.4.1.4 Narkotikaovertredelser – erverv, bruk og besittelse av små mengder til eget bruk)
Er det vanskelig å forfalske en vandelsattest? Sånn teoretisk sett...
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå er det veldig fristende å slette innlegget / tråden og vise til regel 2 "Hva er 2 + 2? (søk / tenk)" (du finner reglene her)
Begge spørsmålene du har stilt er besvart med helt enkle søk på google.

Men jeg skal avskrive det til at flere enn meg er sløve på morgenkvisten, og bruker anledningen til generell folkeopplysning.


Forklaring på bot: https://snl.no/bot
Forklaring på (forenklet)forelegg: https://snl.no/forelegg

Eventuelt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Forenklet_forelegg

Dersom du vil gå virkelig dypt inn i materien:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=454417 (se 17.4.1.4 Narkotikaovertredelser – erverv, bruk og besittelse av små mengder til eget bruk)
Vis hele sitatet...
Beklager i massevis. Men det er ikke alltid like lett å skjønne seg på "korrekt skrevet jus" i forhold til en ålreit kar som kan forklare det på folkemune...
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Er det vanskelig å forfalske en vandelsattest? Sånn teoretisk sett...
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett er det lett, du må bare finne en å kopiere.

Om det er så jævlig lurt er en annen sak, å bli huket inn for dokumentfalsk ødelegger i alle fall alle sjansene dine
Sitat av moridin Vis innlegg
Teoretisk sett er det lett, du må bare finne en å kopiere.

Om det er så jævlig lurt er en annen sak, å bli huket inn for dokumentfalsk ødelegger i alle fall alle sjansene dine
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo bare ringe politiet og be de sende meg vandelsattest hvor de tidligere kriminelle handlingene mine står. Forflalske logo, mal osv. og deretter stryke ut rullebladet mitt fra dokumentet. Bør ikke det funke i teorien?

Hvis det er en god forfalskning, så oppdager vel ikke arbeidsgiver det..
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Jeg kan jo bare ringe politiet og be de sende meg vandelsattest hvor de tidligere kriminelle handlingene mine står. Forflalske logo, mal osv. og deretter stryke ut rullebladet mitt fra dokumentet. Bør ikke det funke i teorien?
Vis hele sitatet...
Da jeg ble ansatt i nåværende jobb fikk arbeidsgiver vandelsattesten oversendt fra politiet.
Tror nok det er begrensede muligheter for å forfalske den å få den i arbeidsgivers besittelse.
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Jeg kan jo bare ringe politiet og be de sende meg vandelsattest hvor de tidligere kriminelle handlingene mine står. Forflalske logo, mal osv. og deretter stryke ut rullebladet mitt fra dokumentet. Bør ikke det funke i teorien?

Hvis det er en god forfalskning, så oppdager vel ikke arbeidsgiver det..
Vis hele sitatet...
Og hvis arbeidsgiver oppdager det, så snakker vi om bot eller fengsel opptil 2 år hvis de går videre med det. For ikke å snakke om en solid flekk på rullebladet.
I beste fall får du ikke jobben.
Sist endret av Sjanten; 23. oktober 2014 kl. 12:43.
Ikke forfalsk den, de tar selv kontakt for å få en kopi.
Siden det var en innrømmelsessak kan politiet skrive ut et forenklet forlegg, selv når det gjelder narkotikabruk. Sjekk papirene du fikk.
Hvis du var mindreårig kan det også hende at du kan få det strøket fra rullebladet hvis du har holdt deg unna trøbbel siden den gang.
På en uttømmende vandelsattest vil alt stå. Selv henlagte saker og påtaleunnlatelser.
Når man søker om vandelsattest blir den sendt direkte til arbeidsgiver, og du kan krysse av for om du ønsker tilsendt kopi. Å forfalske noe sånt ville kreve at du får tak i arbeidsgivers post før de åpner den i såfall.
En vanlig vandelsattest går 5-10 år tilbake i tid, mens en uttømmende vil vise alt som er registrert på deg, og hvilke straffereaksjoner du fikk.

Det er opp til arbeidsgiver å vurdere vandelsattesten din, enkelte kan gi sikkerhetsklarering dersom det er svært lenge siden det skjedde noe, eller det du har gjort er irrelevant iforhold til jobben, mens andre kan nekte deg jobb bare du tjuvlånte en moped som 16-åring.

Lykke til!
Sitat av lars? Vis innlegg
Ikke forfalsk den, de tar selv kontakt for å få en kopi.
Siden det var en innrømmelsessak kan politiet skrive ut et forenklet forlegg, selv når det gjelder narkotikabruk. Sjekk papirene du fikk.
Hvis du var mindreårig kan det også hende at du kan få det strøket fra rullebladet hvis du har holdt deg unna trøbbel siden den gang.
Vis hele sitatet...
Forenklede forelegg skrives kun ut for mindre forseelser av veitrafikkloven og tolloven.
Uttømmende vandelsattest får du ikke uten at du har en arbeidsgiver med gyldig grunn som krever dette, og da blir attesten sendt direkte til arbeidsgiver (jeg bad om kopi, men to år senere har jeg ikke fått mer enn en autorisasjonsamtale som bekrefter at alt faktisk var OK), med andre ord kan du ikke forfalske denne.

Det dummeste du gjør er faktisk å prøve å lure systemet. Det blir sett på som mye, mye verre enn det aller meste som dukker opp når de sjekker rulleblad, kredittverdighet, valutaregister etc.
Kommer vel litt an på hvor strenge de er, jeg selv mistet en jobb i våres for brudd på legemiddelloven i 1995 så de var ganske strenge, litt surt, men får ikke gjort stort med dessverre.

Jeg fikk selv attesten i posten selv, men kan være at de sender til arbeidsgivere å.

Kommer vel litt an på hvor strenge de er, jeg selv mistet en jobb i våres for brudd på legemiddelloven i 1995 så de var ganske strenge, litt surt, men får ikke gjort stort med dessverre.

Jeg fikk selv attesten i posten selv, men kan være at de sender til arbeidsgivere å.
Sist endret av susiserken; 24. oktober 2014 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mange som sier de krever uttømmende politiattest (*ser på den Amerikanske ambassaden*), men svært få som kan kreve det i henhold til sikkerhetsloven. Heldigvis har Politiet endret på sin praksis, så det er umulig for andre å se om det er en uttømmende eller vanlig politiattest du får utlevert. Politiet vil kun skrive på informasjon de mener er relevant for det aktuelle forholdet. Dessverre, som andre påpeker, så er politiet ganske strenge når det kommer til narkotika, så det kan slå begge veier.
Jeg ble tatt i 2011 for en mindre cannabis-mengde. Fikk meg jobb (trodde jeg) på et sted med sikkerhetsklarering. Arb.giver fikk ikke tilsendt papirene, kun jeg, og jeg måtte da ta stilling til om jeg ville gi denne til arb.giver eller ikke.
Det ble opplyst om 3 år som det skulle stå på papiret, mens det var satt av 1 ekstra år i karantene-tid pga førstegangs-forseelse (så teoretisk sett ville jeg ha sluppet det karantene-året hvis jeg var multi-kriminell med mer på papiret :S )
Kjipt med det karanteneåret, da saken ville ha vært "lagt død" i oktober nå...
Needless to say, jeg leverte ikke papirene til arb.giver, valgte heller å trekke meg fra stillingen (hadde nok ikke fått jobben likevel, så kanskje like greit.)
Vet ikke om dette karantene-greiene gjelder flere steder, men det gjaldt iallefall der jeg søkte. Det kom et eget skriv om dette ved siden av attesten (noe nytt kanskje?)
Hvis du er tatt for hasj så søk allikavel og legg ved rulleblad selv. Hvis flere gjør det så kan kanskje sånne småting utelukkes for andre søkere i fremtiden. Du har ikke akkurat noe på tape på det
Jeg har vært på intervju med ett av norges størtste forsikringsselskap/bank, og de ville gjerne gi meg jobben som forsikringsrådgiver. Det eneste som mangler nå, det er vandelsattest.

Kort fortalt; jeg ble stoppet med ett halvt kilo cannabis, 200 piller og masse subutex. Dette var i mars/april i år (om det skulle ha noe og si). Jeg vet det er på rullebladet mitt, men jeg har ikke sagt noe til arbeidsgiver om dette. Og jeg antar at de får attesten om noen uker.

Dette var (og blir siste gang ) første gang jeg ble stoppet/tatt for narkotika (har bare fartsbøter fra før av). Vil det være en sjangse for at jeg fortsatt får jobben? Mtp at det å bli stoppet med narkotika- ikke har noe som helst å gjøre med stillingen? Forsikringsrådgiver/konsulent er stillingen jeg forhåpentligvis skal begynne i.

Noen tips til hva jeg burde gjøre? Bare vente og håpe på det beste? Eller fortelle sannheten til arb.giver?
Er sykt keen på denne jobben, og jeg trenger den virkelig. Vil snuten være behjelpsom om jeg sier meg villig til pisseprøve (for å vise at jeg har sjerpet meg totalt)?

Edit: Jeg vet at dere ikke har alle svarene jeg lurer på, og dere syntes sikkert jeg burde kontakte politet. Jeg pratet med de igår (fredag), og fikk i svar; at di som hadde saken min var deverre "bortreist". Resten kunne ikke politibetjenten svare på.. Latterlig.

Noen tips, kjære freakere?
Sist endret av rullgardin; 25. oktober 2014 kl. 16:47.
Gratulerer med jobben du er tilbudt :-)

Om det sto utlysningsteksten at plettfri vandel kreves eller noe i den dur så ligger vel jobben tynt an!

Om det ikke sto noe om dette - og det ikke ble nevnt under intervju eller ved kontrakten du bør få tilsendt på forhånd så ville jeg ikke tenkt noe større på det.

Men det er klart; om jeg var arbeidsgiver og kunne lese i klartekst på en vandel det du nevner du er tatt for så ville jeg sterkt revurdere å gå finne en annen kandidat. Det er jo ikke akkurat småtterier du er tatt for.

Uansett så ville jeg holdt munn om dette til arbeidsgiver evnt. spør.
Hvis du ikke er ekstremt heldig kan du nok se langt etter den jobben.
I dagens Norge mister du jo muligheten til førstegangstjeneste, lappen og diverse jobbmuligheter for å bli tatt med 1g hasj, utrolig men sant (snakker utifra personlig erfaring).
Sitat av moridin Vis innlegg
Teoretisk sett er det lett, du må bare finne en å kopiere.

Om det er så jævlig lurt er en annen sak, å bli huket inn for dokumentfalsk ødelegger i alle fall alle sjansene dine
Vis hele sitatet...
Men nå har det seg jo sånn at en vandelsattest blir sendt til rekvirent, altså den som skal ha informasjonen, og det gjelder da kun de som har lov til å hente ut slike.
Dette er feks. arbeidsgiver ved ansettelse i jobb hvor man kommer i kontakt med barn og unge (Da får man kun uttømmende attest hvor sedelighets saker kommer med), eller feks Avinor eller Forsvaret (da kommer ALT med, alle saker inkl. ting som er oversendt feks barnevernet dersom vedkommende var under strafferettslig alder, 15 år.)

Hvordan du da skal klare å forfalske et dokument som blir sendt direkte til din potensielle arbeidsgiver stiller jeg meg litt undrende til....

Sitat av rullgardin Vis innlegg
jeg ble stoppet med ett halvt kilo cannabis, 200 piller og masse subutex. .........Vil snuten være behjelpsom om jeg sier meg villig til pisseprøve (for å vise at jeg har sjerpet meg totalt)?
Vis hele sitatet...

Jepp, en pisseprøve vil jo selvfølgelig vise at du har blitt en ærlig person som ikke prøver å smugle, selge eller frakte dop.
/irony

Hva tenkte du egentlig på når du skrev dette her? Hvordan skal en pisseprøve bevise noe som helst i forhold til det du har blitt dømt for?

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
I dagens Norge mister du jo muligheten til førstegangstjeneste, lappen og diverse jobbmuligheter for å bli tatt med 1g hasj, utrolig men sant
Vis hele sitatet...
Ang. førstegangstjenesten: Og bra er det! Når jeg var inne, så var det en som dro av et skudd langs standplass, fordi han var "litt sløv" etter å ha røyka seg en mornings.
Nei, dop eller annen rus er like greit at setter en masse begrensninger. Det finnes allikevel mer enn nok folk som er både motiverte, egnet og "plettfrie" nok til å besette de stillingene som er i forsvaret.
Hvorfor skal man ha inn folk som velger å ta sjansen på å ikke bli tatt, når de vet at det er en kalkulert risiko? De "velger bort" feks førstegangstjenesten til fordel for å røyke seg ei bønne, eller dra ei stripe. Hvorfor skulle forsvaret ta noen "sjanser", når de har mer enn nok folk de kan velge i?
Sist endret av Skytteren; 26. oktober 2014 kl. 02:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Dette er feks. arbeidsgiver ved ansettelse i jobb hvor man kommer i kontakt med barn og unge (Da får man kun uttømmende attest hvor sedelighets saker kommer med), eller feks Avinor eller Forsvaret (da kommer ALT med, alle saker inkl. ting som er oversendt feks barnevernet dersom vedkommende var under strafferettslig alder, 15 år.)
Vis hele sitatet...
Har du kilde på at barnevernsdokumenter fra før fylte 15 år er med på en uttømende vandelsattest?