Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2487
Jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å få seg en skikkelig rus på alkohol.
Jeg har et rimelig avansert apparat (ikke billigutstyr) og det viser nå 2,3 i promille. (Etter å skyllet munnen og ventet etc.)
Likevel føler jeg meg ikke beruset. Normalt skulle man vel være rimelig dritings med en slik promille?

Er det meg et er noe galt med, eller er det dissse "forskerne" som er gale? "Forskerne" opererer jo med promillenivåer som er helt på jordet. Jeg hadde f.eks. ikke hatt noen problemer med å sette meg i bilen å kjøre nå. [COLOR=DarkOrange]Promille? Nivå og evner.[/COLOR]

I følge apparatet så må jeg opp i 3.5 - 4 for å bli dritings. dette begynner å bli dyrt.

Er det noen som har noen gode forslag? Eller er det noen som kan forklare meg hvorfor jeg må opp i en så høy promille for å få rus? Trodde dette var avhengig av vekt etc. Selvsagt skjønner jeg at stort inntak over lang tid spiller en rolle. Men gir det slike utslag da?

(P.S. Jeg drikker hver dag, og det meste av døgnet.)
Du har vel egentlig ganske enkelt bare blitt herdet. Men dette er vel oppriktig talt ikke mitt fagområde, så skal vel egentlig la noen andre ta den:P
Altså, om du ser på finnske trailersjåfører for eksemepel, så kan de ha en sinnsyk promille før de ikke klarer å kjøre, men dette kommer jo helt klart av at noen av de ikke har gjort stort annet enn å drikke hele livet. Om det stemmer at du drikker hver dag, og hele tiden, så vil jeg nok anta at dette er grunnen til at du må opp i en så høy konsentrasjon av alkohol før du opplever noen rus.

Er jo bare å ta russetiden som et eksempel på å bli herdet :P Etter 17 dager med konstant fyll, så blir man ikke full av en helflaske lengere.... Men derimot, så blir man veldig full av en helflaske etter 6 mnd i militæret, uten noen som helst tilgang på alkohol.

Høyt inntak over til vil jeg påstå at er den avgjørende faktoren her... Akkurat som med alt fra hasj til jogging.
Sist endret av Randalv; 30. desember 2007 kl. 11:55.
Sitat av Bratsj
Jeg hadde f.eks. ikke hatt noen problemer med å sette meg i bilen å kjøre nå.
Vis hele sitatet...
Ikke for å drasse tråden inn i moraliserende-land, men jeg håper da inderlig at det ikke var noe du reelt kunne gjort. Selv lave promiller der en selv kanskje tror en er upåvirket har enorme innvirkninger på kjøreferdighetene.
Sitat av Bratsj
Jeg hadde f.eks. ikke hatt noen problemer med å sette meg i bilen å kjøre nå.
Vis hele sitatet...
Fordi om du ikke føler deg beruset, er det evner som reaksjon osv som reagerer treigere.

Sitat av Bratsj
(P.S. Jeg drikker hver dag, og det meste av døgnet.)
Vis hele sitatet...
Vis dette skjer over tid, da venner kroppen selvfølgelig til seg dette.

Du sier at du har 2.3 promille, å ikke føler deg beruset. En "normal" person ville gjort det. Ved ca 4.5 promille? ville en "normal" person vært død. En som har drukket hver dag, til alle døgnets tider over lang tid, kan ha 4 i promille, men istedet for å være nær døden `Bare` være skikkelig full.
Sist endret av Volch0k; 30. desember 2007 kl. 13:40.
det kan jo være en psykisk faktor også som gjør at du ikke føler deg beruset til tross for den høye promillen. normalt når man drikker seg full er jo det man opplever en forandring fra den normale tilstanden. når du går rundt å drikker døgnet rundt så blir vell det normale for deg å være rusa, så hvis du skal oppleve en forandring fra det som er normalt for deg så trenger du naturligvis mer alkohol. også danner jo selvfølgelig kroppen din en toleranse.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå er du jo selverklært alkoholiker, så jeg vet ikke helt hva du forventer? Dette er god gammeldags tolleranse. Promillenivåene settes ut i fra hva en person uten tolleranse vil tåle, ikke ut i fra hva en misbruker med høy tolleranse tåler.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Protip: Korrekt promille får man ved en blodprøve, ikke noe VERY ACCURAT ALCOMETER L000K du har handla på ebay
Hør på Tias. Du har jo tidligere klaget over at alkoholikere ikke får kjøre bil med ulovlig høy alkoholpromille når de ikke føler seg fulle, og du vet nok godt selv hvorfor du må drikke så mye for å bli full nå.

Toleranse gjelder de aller fleste rusmidler, ikke bare alkohol. Ruser du deg hver dag, må du til slutt justere opp dosen for å oppnå samme rusen.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Nå finner jeg ikke den artikkelen noen plass, men har hørt om en lastebilsjåfør som hadde 5.5 i promille =) Så du har enda mye å gå på!

Men viss du drikker vær dag, så forklarer det det meste hvorfor du ikke greier å bli full nå.

Søkte på vg.no og fann ikke artikkelen der heller, bare:
Utrolige historier - VG Nett VG Nett
Utrolige historier Gå til første sak Gå til menyen Gå til høyrespalten Lørdag 24. november VG Nett-logo ...saken Hadde 5.5 i promille Finnen (39) vant...med en livstruende promille på 5.5. Les hele... Les hele saken Lastebilsjåfør kjørte 57 år uten lappen...
Sist endret av Joey; 30. desember 2007 kl. 16:40.
Om du synes det begynner å bli dyrt å måtte drikke så mye, så kan du jo prøve å drikke litt hardere. Hvis du er heldig kommer du til å skade/ødelegge leveren din, og dersom du i tillegg er så heldig å overleve så kan du se frem til en lysende fremtid med lav alkoholtoleranse.
Sist endret av Slaktern; 2. januar 2008 kl. 16:50.
hey

synes dette var en trist historie jeg er det slik at trådstarter "må" drikke ? eller var dette en test eller noe ?

slik jeg forstår der så har han problemer med rus.
Lovlig rus eller ei
Trist er det uansett.


men for Guds skyld: drikker du så mye som du sier, så gjør oss alle en tjeneste og ikke kjør bil eller annet motorisert kjøretøy ! (skogen går kanskje greit men)

har selv en far som er slik, er ikke akkurat mye å skryte av håper du klarer deg gjennom det !

lykke til !
-tommen
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ok. Bratsj - nå begynner jeg å bli litt lei av det maset ditt.
Alle som har litt oppi hodet forstår at det å kjøre med promille ikke er hellig.
At du mener noe annet, er det samme som at jeg mener at Gulars var rød.
Seriøst.!.

Du er nå tredje gang du tar opp emnet og har sett meg lei av disse omformuleringene av postene dine. I bunn og grunn virker du som en bitter alkholiker som hater narkomane. Du ønsker at folk skal ha medlidenhet til stakkars deg som har det så vondt, som alkoholiker.
Jeg har tidligere sagt i -Denne tråden her- at jeg synest det er forkastelig at alkoholikere ikke har et skikkelig behandlings opplegg. Men det gjelder også for narkomane. Etter å ha lest ferdig tråden (jeg linket til) trodde jeg du hadde lagt på is, må jeg bare si at det lille virkelighetsnevet jeg trodde du hadde - ikke er noe annet enn ønsketenkning fra min side.
Vi skjønner at du er sint, forbanna og hater narkomane. Er det noe særlig mer du ønsker å fremme?

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=96473
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=96746

God damn!!!
Sist endret av spQ; 4. januar 2008 kl. 19:29. Grunn: link fiks
Jeg har ikke tenkt til å anngripe deg på noen måte. Men jeg vil tro at grunnen til at du ikke føler deg full med denne promillen er grunnet at du er "herdet". Husker du første gangen du ble full? Var ikke så mye som skulle til, neste gang var det kanskje litt mer.

Etter tidligere erfaringer med alkohol, sitter jeg blant annet igjen med oppfatningen om at kan vende seg til det psykisk som alle andre rusmidler utgjør de største forskjellene på hvorvidt du føler deg ruset eller ikke. Sånn har hvertfall jeg følt det, har kun drukket daglig i perioder, men selv de periodene jeg bare drakk ukentlig, så merket jeg for mitt vedkommende at jeg hadde større kontroll den sjette helgen, i forhold til den første, selv om alkoholen var ute av kroppen min mellom vær av gangene jeg drakk.

Så tror jeg også at du glemmer en liten detalj, at selv om du ikke føler deg ruset, så har du inntatt alkohol, som påvirker reaksjons-evnen din. Vil du hvirkelig sette deg bak rattet og utsette andre i trafikken for unødvendige farer, selv om du ikke føler deg ruset?

Må ærlig innrømme at jeg har lest de forrige postene dine, og jeg er enig i mye av det du sier. Det er mange svikter i systemet, men å forandre reglene slik de står på en sånn måte at alkoholikere (beklager om du finner utrykket nedlatende) kan kjøre i bil med promille er jo ikke forsvarlig, da vil det jo heller være mer fornuftig å forandre reglene slik at narkomane (beklager om noen finner dette utrykket støtende) som er på metadon behandling heller ikke skal få kjøre. Er du ikke enig?
Jeg skjønner ikke at jeg gidder, men følg med nå Bratsj - det er dette du spør om.

Vi kan skille mellom to hovedtyper alkoholvirkninger:

- Enkeltinntak: Dette er virkninger som skjer mens du drikker
- Gjentatte inntak: Dette er virkninger som skjer gjerne etter hyppige inntak, som kan bre seg alt fra måneder til år, og som finnes selv når all alkohol er borte fra kroppen.

Enkeltinntak kan best beskrives på et forum som nff lik en klassisk god helgfyll, selvom det dekker andre måteholdne former også.

Gjentatt inntak kan best beskrives på samme forum som god gammeldags alkoholisme, og dekker stort sett ingen andre beskrivelser enn det.

Felles for de begge er at det påvirker hjernen og sentralnervesystemet - to viktige deler av kroppen som går som hånd i hanske.

Virkningen av lave konsentrasjoner av alkoholinntak:
En lett positiv oppstemthet med følgene reduserte konsentrasjonsevne, evne til læring og til tider et hemmet kortidshukommelse. Har du vært på fylla, og våknet opp dagen etter der du må tenke deg om minimum to ganger hva du spesifikt gjorde dagen før, hvem du snakket med eller hvor du befant deg - kan dette påskrives en virkning av et alkoholinntak.

Denne følelsen vil hos gjennomsnittet av befolkningen uten et alkohol-problem inntreffe et sted rundt 0,5 i promille - og det er ikke særlig vanskelig å høyne denne promillen noe. Les videre.

De nevnte virkninger som positiv stemningsleie (schkål), konsentrasjon, evne til å lære og dårlig kortidshukommelse som å ta opp en og samme tråd 3 ganger på rappen, bli klart tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i hjernen stiger mot 1,0 i promille. I tillegg så kommer en viss form for kritikkløshet og økt risikovillighet inn i bildet - hvis du kjenner deg igjen i de nevnte symptomer eller tegn, så er det ansvarsløst å la deg kjøre med promille i blodet. Kritikkløshet og økt villighet for risiko er ikke kjennetegn på en god sjåfør i trafikken.

Selvom du med denne alkoholkonsentrasjonen i hjernen og blodet ikke merker reduksjon i ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene for gjennomsnittet av befolkningen utløse aggresjon, øke ulykkesrisiko og føre til selvmord. Dette kan skje plutselig og er avhengig av situasjon, tid og sted som "triggering" for nevnte risiko, for å nevne noe.

Med økende alkoholkonsentrasjoner i blodet (og hjernen) vil forskjellige ferdigheter kunne reduseres. Balansen blir dårligere, kontrollen av bevegelser og tungen blir ikke som før. Ved slike blodalkoholkonsentrasjoner, gjerne fra 1 til 2 promille, blir vi trette og sløve, og vi kan bli kvalme. Ved promille på 1,5 og høyere vil de fleste ha problemer med å huske alt som skjer, og hukommelsestapet vil øke med stigende alkoholkonsentrasjon.

Ved svært høy alkoholkonsentrasjon vil deler av nervesystemet bli lammet. Det farligste som kan skje da, er at respirasjonssenteret (pustesenteret) i hjernen hemmes så mye at pustingen stanser og døden inntrer. Promille fra rundt 3,0 promille og oppover kan være dødelig. Risikoen for denne livsfarlige komplikasjonen økes dersom man samtidig bruker medikamenter som virker dempende og sløvende på hjernen. Dette kan være beroligende midler, sovemidler, sterke smertestillende midler og midler mot epilepsi. Slike legemidler øker også risikoen for at man blir sterkere påvirket ved lavere blodalkoholkonsentrasjon.

De to siste avsnittene tok jeg en direkte sakse-og-lime teknikk, for så mye tid fant jeg ut at jeg ikke gidder bruke på dette. Her er linken som du ved en edru anledning kan sette deg ned å få svar på spørsmål du antageligvis har vanskelig med å lære. Merk svarene er det du har vanskelig å lære.

http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_...i_kroppen_7815

Når det kommer til det andre, skal jeg fatte meg i korthet:

At heroinavhengige får subutex og metadon er et nedtrappingsprogram som ikke er ment å gi de rus, men en sjans til å overleve gjennom avrusningen. Langtidsavhengige på bl.a. heroin er ikke bare nødt til å gå igjennom et helvete uten like når de skal avvennes, da i form av den psykiske tilstanden som på lik linje med alkohol kalles abstinenser - det er mer komplisert enn som så.

En annen likhet som er beklagelig hvis vi sammenligner alkohol og heroin, er den delen som kalles fysisk avhengighet. Jeg siterer:

Fysisk avhengighet består i avvenningsplager når en slutter med stoffene og økt toleranse for stoffenes virkninger. De rusmidler som utpreget kan gi dette, er særlig alkohol, heroin og andre opiumsstoffer og avhengighetsskapende medisiner. I praksis ser en sterke avvenningsplager først og fremst ved alkohol og medisiner. Ulovlig omsatte rusmidler inneholder oftest for varierende og små stoffmengder til at sterk fysisk avhengighet utvikler seg. Ved bruk av disse stoffene er avvenningsplagene langt mildere enn de fleste tror. Pasienter som får morfin som legemiddel, kan imidlertid utvikle betydelig fysisk avhengighet i løpet av kort tid. De oppfatter avvenningsplagene som en influensa-liknende overgangsplage. Heroin har en sterkere avvenningsplage og kan i flere tilfeller føre til krampe, oppkast og svettetokter. De pysiske lidelsene kan være meget sterke når en misbruker slutter med heroin etter lengre bruk. Ytterst få ønsker deretter å fortsette med stoffene, men det er en vanskelig prosess å slutte med et misbruk etter mange år.
Vis hele sitatet...
Sitat hentet fra narkoman.net

Som du leser fra sitatet, så er forskjellige grader av avvenningsplager også blant opiatene, derav heroin slår dårligst ut - enda mer enn morfin selvom de begge reduserer kroppens egen produksjon av smertestillende kalt endorfiner. Faktisk er det for en som har bygd seg opp en betydelig toleranse på heroin direkte (kan være) farlig å bare kutte ut helt brått - selve produksjonen av det livsnødvendige endorfinet må nemlig stabiliseres først. Dette er en omgående behandling som er svært vanskelig for den narkomane å følge, for trangen til å oppleve denne følelsen blir ikke bare opplevd psykisk sterkt, men også i kombinasjon fysisk sterkt. Som selvskreven alkoholiker, Bratsj, vet du akkurat hva det er jeg snakker om her - men hverken du eller jeg vet hva heroinisten må gjennomgå.

Subutex gis gjerne til yngre mennesker, siden metadon faktisk - til tross for dets absolutte mangel på rus og lignende egenskaper som antabus, så er ikke dette et stoff du bare drikker deg god og mett på. Dette er sterke greier, og en fulldreven heroinist skulle klart å innta en dose som ville satt en okse i svime - og ennå ville heroinisten søke etter enda mer. Det som er tilfellet her, er at heroinisten etter all sannsynlighet må gjennomgå to eller tre avvenninger: Heroin, subutex/morfin, metadon. Alkoholikeren skal klare seg igjennom en! Dette med de to/tre avvenningene er ikke alltid tilfelle, men det er ikke uvanlig heller. Disse medisinene gis ikke som no snacks, faktisk så ville vel heroinisten byttet bort antihistaminene han får på avrusning mot den apedopen alkoholikeren får på avrusning, siden preperatene han/hun får er for "mildt" til å dempe rustrangen - det må en stor dose viljestyrke i tillegg, like stor som alkoholikerens.

En annen ting er faktisk de som ikke er hverken på avvenning for alkohol eller heroin, for eksempel speed- eller enda verre, kokain og benzo-misbrukere. De får antihistamin (vallergan) og eventuelt tegretol. En alkoholiker kan faktisk få nerveberoligende i ekstreme tilfeller hvis misbruk av dette ikke har vært på historikken - til og med nosenan hvis de en ikke så alltid sjelden gang plutselig får vondt i ryggen eller annen smerte forårsaket av for mange svært diffuse hendelser, men nekter fortsatt å ta imot råd om den beste måten å bearbeide rygg-plagene på (nå var jeg litt stygg, dette er kanskje ikke tilfellet - beklager, tenkte bare på et spesielt tilfelle).

Jeg med min rushistorikk, hvis jeg ønsker å ta opp lappen igjen, må faktisk få godkjennelse av min fastlege og fremvise for biltilsynet at jeg har vært rusfri i minimum tre måneder sammenhengende, enkelte ganger kan fastlegen forlenge denne fristen til seks måneder tror jeg, overfor biltilsynet. Jeg veit det er strengt overfor de som er på et subutex/metadon nedtrappingsprogram, så dine klager er jeg overhodet ikke kjent med. Det er strengere for dem enn det er for meg.

Når det gjelder behandlingsapparat er det likt for alle, du havner bakerst i køen for hver gang du dropper et av kravene som stilles for søker - den første er oppmøte. Hvis du opplever en lang ventetid, vit at jeg søkte mens jeg var som lengst nede, og hadde nesten avruset meg selv før jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått plass. Hvis jeg, av en eller annen årsak ikke hadde møtt opp, går den plassen videre til neste på lista - dette innenfor den samme lista som behandles av den pleieren som vil få ansvaret for ditt "opphold". Det er en slags mynt-og-kron, men det er andre enn deg som venter. Og mange som ikke møter opp. Dette gjelder de offentlige.

Men du har noe som heter evangeliesenteret da, dette er privat. Her blir du behandlet likt som narkomane, du får all den hjelp og den støtte du trenger, råd og veiledning, arbeidstrening, etc. etc. Men initiativet ligger her hos deg, ingen kommer og henter deg til denne behandlingen hvis ikke du selv tar det skritt og kontakter dem! De har sentre over hele landet og hvordan det er med ventetid vet jeg ikke, men jeg fikk inntrykk av at det ikke skulle ta for lang tid med mindre du er så kresen at du bare til et bestemt plass da, som Finnskogen. Her får du medisinsk støtte, pleiere og psykiatrisk hjelp. Videre har du sosionom-hjelp og god kontakt med ditt lokale sosialkontor med hjelp og veiledning av de frivillige hjelperne i rusforebyggingsarbeidet som foregår her.

I Norge er det ikke to båser innen rusavvenning, selvom det i mine øyne strengt tatt skulle vært det - for det er ikke rart at en med alkohol-problemer kan føle seg litt mistilpasset sammen med folk med rusproblemer. Enten er de for unge, eller for nedkjørte osv. Dette gjelder ikke alle, men en med alkohol-problemer trenger overhodet ikke se ut som en uteligger. Dessverre oppsøker ikke disse hjelp, pga. de ikke ønsker å fremstilles sammen med "narkomane" og mange tror at narkomane blir høyere verdsatt i systemet - BS! Til din informasjon, så tror narkomane det samme om alkoholikere, av diverse årsaker. Spesielt på det plan som innebærer sosialhjelp og bolig.

Etter avvenning har du noe som kalles AA på lik linje med NA. Her får du råd og veiledning fra folk som lett kan identifisere seg i din situasjon, har gjennomgått eller gjennomgår det samme og kan støtte deg igjennom harde tider - og det er gratis! Du får til og med et sånt pent nøkkelknippe, og et nytt etter et halvt år, 9 måneder og et år osv. Mange påstår at disse to tilsammen, evangeliesenteret og AA hjelper, ikke la noe være uprøvd - så kanskje du også oppfatter at den beste måten å vurdere dine evner for bilkjøring er i edru tilstand.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Veldig bra Paranoy.
Jeg håper at dette kan hjelpe Bratsj til å sette ting litt i perspektiv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Ja, jeg rører ikke bilen lenger. Den har stått under pressenning i tre år. Ble nemlig tatt en gang til, og mistet førerkortet "for alltid". Det var heller ingen stor sak, men jeg hadde kranglet med dama, og bestemte meg for å dra til ei annen. Underveis skjønte jeg hva slags galskap jeg holdt på med, og parkerte på en stor parkeringsplass for å legge meg til å sove. Kom ikke så langt. Dama hadde ringt politiet og dett var dett.
Etter hva jeg forstår, så skal ikke Subutex/Methadon gi garvede heroinister noe særlig rus. Men det jeg ikke forstår da, er hvorfor folk er villig til å kjøpe dette på gata. Jeg har hørt priser på opptil 400 kr. for en Subutex. Det må da være galskap å betale så mye for noe som ikke virker? Og å kjøre på det virker da helt urimelig? Methadon skal være enda sterkere etter hva jeg har fått vite. Men det finnes Methadon-brukere som til og med har sjåførjobb.
Kan noen forklare meg dette?
Du må huske på at ikke alle som kjøper legemidler på gata er hardbarka heroinister da. De er ofte misbrukere av ymse droger, og noen av disse stakkarene vil få en viss ruseffekt av både metadon og subutex.

Men dette har vi diskutert til døde i flere andre tråder, så nok om det..
Sist endret av mentalmelt; 22. januar 2008 kl. 07:53.
Bratsj: Jeg vil egentlig bare si lykke til. Jeg håper at du får startet med avrusning, slik at du kan bli kvitt disse problemene. Når du først har blitt rusfri, vil du nok ikke angre på det ble slik. Det vil (sansynligvis) bli bedre for deg, og det vil bli bedre for alle rundt deg. Er selv barn av alkoholiker(familie), og har sett faren min spolere et eksteskap og et samboerskap pga. alkoholen. Han er nå rusfri, og jeg er rimelig sikker på at han har det bedre nå, enn det han har hatt på veldig mange år.

Og, det er vel kanskje like så greit at du ikke har lappen på bil, og at du ikke får den før du er rusfri igjen?

Paranoy: Utrolig bra innlegg. Det er et innlegg som de fleste burde lese. Takk for at du faktisk gadd å skrive/klippe-lime
Sist endret av MoleInOne; 22. januar 2008 kl. 09:19.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Bratsj
Ja, jeg rører ikke bilen lenger. Den har stått under pressenning i tre år. Ble nemlig tatt en gang til, og mistet førerkortet "for alltid". Det var heller ingen stor sak, men jeg hadde kranglet med dama, og bestemte meg for å dra til ei annen. Underveis skjønte jeg hva slags galskap jeg holdt på med, og parkerte på en stor parkeringsplass for å legge meg til å sove. Kom ikke så langt. Dama hadde ringt politiet og dett var dett.
Etter hva jeg forstår, så skal ikke Subutex/Methadon gi garvede heroinister noe særlig rus. Men det jeg ikke forstår da, er hvorfor folk er villig til å kjøpe dette på gata. Jeg har hørt priser på opptil 400 kr. for en Subutex. Det må da være galskap å betale så mye for noe som ikke virker? Og å kjøre på det virker da helt urimelig? Methadon skal være enda sterkere etter hva jeg har fått vite. Men det finnes Methadon-brukere som til og med har sjåførjobb.
Kan noen forklare meg dette?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, men som jeg har skrevet tidligere så er det ikke de "narkomane" som blir ruset på disse preperatene, men de som er på vei til å bli det.
En heroin misbruker som går over til å bruke Subutex vil bare bli frisk og funksjonabel i hverdagen, uten å bli ruset. Det kan være at personen vil kjenne en liten rus helt i innkjørings fasen av stoffet, men da får personen ei heller kjøre bil eller operere motoriserte kjøretøy eller maskiner.
Rusen vil imidleritd avta veldig raskt, og når kroppen først har vendt seg til stoffet -> Vil personen ikke lenger bli ruset. Det samme gjelder for Metadon.
Men for Metadon finnes det mange forskjellige mg. styrker. Hvis en person overstrider sin dosering, eller anskaffer seg høyere mg. styrke enn legen har anbefalt vil personen kunne føle litt rus.

Problemet med dette er jo at personen bare ødelegger for seg selv. Som du sier er det folk som bruker Metadon som har sjåfør jobber.
Jeg tviler sterkt på at en "narkoman" som har fått skikk på livet sitt, går på Metadon behandling og har fått jobb -> Ønsker å ødelegge dine sjanser med å trikse å mikse med doseringen for å bli bittelitt ruset.
Men, dette skal jeg selfølgelig ikke utelukke. Men min personlinge mening er at er bra dum hvis de fucker til noe slikt. Men jeg vet jo at dette er noe som skjer.
Men, har personen vært ærlig under ansettelsen, vil det ikke være rom for å være ruset på jobb. Dette ville garantert arbeidsgiver raskt funnet ut av også. Noe som kan resultere tap av behandling. Dette er så vidt meg bekjent ikke noe ønske tenkning.

De som kjøper Metadon og Subutex på gaten er gjerne dem som synest at Heroin er et mye skittnere stoff enn begge de to nevnte, derfor misbrukes det medikamenter i stedetfor.
Jeg tror at mange unge går med tanken at de ikke vil bli fysisk avhengig fordi de ikke bruker Heroin.
Det ligger en slags falsk trygghet bak disse legemiddlene, nettop fordi "man kan jo få dem av legen".
Jeg tror dette er den største misforståelsen blandt unge som søker rusmiljøene i dag.
Det er "ingen" som ønsker å bli som han med Heroin sprøyten i armen, så derfor snortes det heller Subutex eller drikkes Metadon for en liten (til - god) stund, før rusen avtar og de fysiske plagene kommer på banen.

Når det er sagt, er det jo de Narkomanene som selger Subutex og Metadon som ikke bruker dette til den behandlig det er ment for.
De som står på gaten å selger dette, bytter det ofte til seg i "dop" eller i penger for å kunne kjøpe "dop".
De som bytter bort medisinen sin vil du tvilsomt se bak rattet av en bil, ettersom de garantert ikke har penger til en bil engang. De vil heller ikke ha noe fordel da det gjelder jobb søking.
De som bytter bort medisinen sin, gjør jo garantert dette fordi de ikke får rus av dette selv lenger og ønsker noe sterkere i pelsen.
Sist endret av spQ; 22. januar 2008 kl. 13:06.