Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6678
For at vi ikke skal terrorisere andre emner med oftopic diskusjon så tenkte jeg vi kunne ta dette opp her..




[CENTER][COLOR=Red]Hva er en god designer?[/COLOR][/CENTER]




Min teori :
En god designer er en som..
- Kan bruke hva som helst i sin komposisjon og beholde leselighet og ro.
- Kan lage noe stort utav noe lite og motsatt.
- Er tidsrettet men fortsatt tidløs.
- Kan bruke virkemidler fra fortid, nåtid og fremtid i sitt arbeid.
- Kan få hva som helst til å passe sammen.
- Tårer å trosse dagens regler og rettningslinjer for å danne fremtidens mote og regler.
- Kan lage komposisjoner som passer de forskjellige tidsrom og situasjoner.
- Kan lage en god komposisjon utav krav fra en ignorant eller dårlig arbeidsgiver.

alt jeg kommer på nå..
Det der høres for det meste ut som intetsigende markedsføringsprat
hva med å komme med relevant og ontopic bidrag til en forandring?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
IvIoyner har definitivt et poeng. Det du skriver virker som en designers våte drøm, men realiteten er helt anderledes.

Design er det funksjonelle og praktiske. Beveger man seg over på det metafysiske så er det kunst. Disse begrepene må skilles.

En god designer vet å skille disse begrepene, og vet også å benytte seg av de rammeverk som man kan trekke ut av dette skillet.
I tillegg skal designeren selvfølgelig ikke være fargeblind, noe jeg mistenker opptil flere av de selvutnevnte designerne på dette forumet for å være. Har også sikre kilder som opplyser meg om at flere av dem har 4 cm tykke colabunnbriller, noe som kan forklare en del av det oppgulpet som blir presentert.
Hva mener du/dere er en god designer da?
De fleste av de punktene der er jo i og for seg sanne, men alikevel totalt meningsløse, og noen er svært nære ved å motsi hverandre... Ihvertfall gjøre hverandre umulige å oppfylle... og det du har i siggen din er jo enda mer latterlig - en kreativ komposisjon er en god komposisjon? Hallo? Ok - du forsvarte jo de komposisjonene til han fyren med de gamer-siggene, og mente at de var bra. Syns du de var kreative? Var det noe nyskapende, originalt, noe du ikke hadde sett før, med dem?

Jeg kan godt lage en jævelig KREATIV ny forside til aftenposten aften, en avisforside som er absolutt grensesprengende og ulik enhver annen avis du noensinne har sett, men det er absolutt ikke sikkert at den dermed er funksjonell, og er det da egentlig godt design?

Godt design fungerer til sin oppgave, altså slik det er ment, og kommuniserer det kreatøren vil. Der, så enkelt.

Nå skal jeg ta kvelden, men skal se om jeg kan komme tilbake med litt mer i morra, for selv om spørsmålet/topicen er god, så er den "definisjonen" din helt på trynet... natti...
Min påstand:

En god designer er en som løser problemet til klienten på best mulig måte i løpet av kortest mulig tid.
Jeg må virklig si meg enig i NoRemorse sitt utsagn. Det er akkurat det en god designer er!
Poenget er jo egentlig hva "på best mulig måte" vil si, for det der kan du si om absolutt alt.
Så må man også skille web-designere og "alt annet"-designere. Å designe for web er noe av det absolutt vanskeligste som finnes og det er ekstremt få webdesignere som fortjener adjektivet "god". Helt klart, det er mange som klarer å lage noe som er visuelt flott, helt fantastisk og en fryd å se på. Men det hjelper lite når det er et helt ubrukelig webdesign. Internett og de fleste nettsteder har nesten alltid et ønske om å tilby en kundegruppe et utvalg tjenester og det gjør de best når brukerene/kundene umiddelbart finner fram til det de vil. Hvem ville vel lest db.no om man måtte gjennom 5-6 lenker og lete seg gjennom flere megabyte med grafikk før man fikk se nyheten?

Jeg mener at det som utgjør en god webdesigner er den som først og framst klarer å lage et webdesign som brukerene umiddelbart skjønner og veldig enkelt finner fram til den informasjonen de ønsker. Og ett annet moment som øker brukbarheten til en side er tiden det tar å laste den. Jo kjappere siden er(dvs. jo mindre grafikk den inneholder), jo mer brukbar er den. Så for meg må en god webdesigner klare å finne balansepunktet mellom høy brukbarhet og pent utseende.

For å lese mer om brukbarhet så anbefaler jeg Jakob Nielsens "Designing Web Usability". Selv om boka er gammel er poengene fortsatt helt vesentlige og det er også noe som har gått hus forbi nesten alle som kaller seg "webdesignere" idag.
For meg handler design om å lage noe som passer til budskapet man ønsker å få frem

F.eks lager man ikke grungy shit når det er en seriøs forskningspublikasjon. Det handler om å forstå hva klienten ønsker å oppnå og hvilken målgruppe han ønsker å treffe.

Dette gjelder ikke bare det man tradisjonelt tenker på som design, websider, trykk osv, men også dataprogrammer, bygninger, arbeidsplasser etc.
Sitat av atomet
og det du har i siggen din er jo enda mer latterlig - en kreativ komposisjon er en god komposisjon? Hallo?

Jeg kan godt lage en jævelig KREATIV ny forside til aftenposten aften, en avisforside som er absolutt grensesprengende og ulik enhver annen avis du noensinne har sett, men det er absolutt ikke sikkert at den dermed er funksjonell, og er det da egentlig godt design?
Vis hele sitatet...
en avisforside er også kreativ. Den er etter en standard MEN blir forandret hver dag. Små forandringer men med mange elementer av kreativitet. En avis ser ikke stort ut, men det er også en portfølje(altså ikke helt bokstavelig talt). Den avisen som velger store forandringer trenger ikke være funksjonell, men den kan.

Men det jeg mener med sig'en min er at ALT er egentlig et bra design så lenge du selv har lagd. Et design vi her ikke synes er bra er/vill bli/var bra på et tidspunkt. Men det betyr ikke at en piczo side er veldig bra, men til et tidspunkt har det vært eller vill bli bra. Trenger ikke være for alle. Men et spesielt publikum synes det er bra.
Sig'ens poeng : At det du lager er det alltid noen som liker, og kreativitet er lite, stort, fortid og fremtid.

Sitat av atomet
Ok - du forsvarte jo de komposisjonene til han fyren med de gamer-siggene, og mente at de var bra. Syns du de var kreative? Var det noe nyskapende, originalt, noe du ikke hadde sett før, med dem?
Vis hele sitatet...
De var kreative ja..At han valgte å bruke den typen bakgrund til den figuren som han gjorde er i seg selv en kreativ avgjørelse. Trenger ikke være så nytenkende. Men kreativitet er ikke bare nytenkende og nyskapende. Men å bruke virkemidler fra fortid eller nåtid i sine værk også.

Sitat av atomet
De fleste av de punktene der er jo i og for seg sanne, men alikevel totalt meningsløse, og noen er svært nære ved å motsi hverandre... Ihvertfall gjøre hverandre umulige å oppfylle...
Vis hele sitatet...
Men står det at en god designer MÅ gjøre de forskjellige punktene i hver komposisjon? Nei, men etter min teori så har en god designer kunnskapen og kreativiteten til at han KAN bruke de forskjellige punktene.

Sitat av atomet
Godt design fungerer til sin oppgave, altså slik det er ment, og kommuniserer det kreatøren vil. Der, så enkelt.
Vis hele sitatet...
Fungerer til sin oppgave ja.. Kort og godt. Og det sier seg selv at da må han kunne lage det arbeidsgiveren vill. Men arbeidsgiverne vill veldig mye forskjellig. Arbeidsgiverne vill ofte ha noe som skaper nytenkning, tar oppmerksomhet, gir en spesiell følelse, blir husket eller som minner deg på noe som har skjedd.
Å si at en designer må kunne gjøre oppgaven sin er bare en billig måte å slippe bort fra alle tanker om hva han egentlig må kunne.




Sitat av TipeX
Jeg mener at det som utgjør en god webdesigner er den som først og framst klarer å lage et webdesign som brukerene umiddelbart skjønner og veldig enkelt finner fram til den informasjonen de ønsker. Og ett annet moment som øker brukbarheten til en side er tiden det tar å laste den. Jo kjappere siden er(dvs. jo mindre grafikk den inneholder), jo mer brukbar er den. Så for meg må en god webdesigner klare å finne balansepunktet mellom høy brukbarhet og pent utseende.
Vis hele sitatet...
Men er du sikker på at alle brukere er ute etter nettsider som er enkle å bruke og raske?
Kanskje noen liker å sitte på nettet for å få nyskjerrigheten sin tilfredsstillt? Eller for å se hva som egentlig går ann å gjøre?
Det er en designers oppgave å treffe den typen folk som er målgruppen med de virkemidlene som tilfredsstiller deres behov.




Sitat av moridin
For meg handler design om å lage noe som passer til budskapet man ønsker å få frem

F.eks lager man ikke grungy shit når det er en seriøs forskningspublikasjon. Det handler om å forstå hva klienten ønsker å oppnå og hvilken målgruppe han ønsker å treffe.

Dette gjelder ikke bare det man tradisjonelt tenker på som design, websider, trykk osv, men også dataprogrammer, bygninger, arbeidsplasser etc.
Vis hele sitatet...
Dette er helt rett. Det er design i ALT mellom himmel og jord. En ting vi ofte ikke tenker over er at vi desiger hundene vår og andre husdyr(rasekryssning). Vi designer forsvaret i kroppen vår(medisin). Vi designer vår hverdag. Så bare det å designe en nettside er en større prosess enn det vi tenker oss.




[CENTER]
[COLOR=Red]ER VERDEN SÅ SORT/HVITT SOM VI GJERNE KAN FORESTILLE OSS?
OG
HAR VI ALLTID EN ARBEIDSGIVER SOM SIER HVEM, HVA OG HVOR?
[/COLOR][/CENTER]
Sist endret av KonTrax; 27. november 2005 kl. 15:39.
Sitat av KonTrax
Dette er helt rett. Det er design i ALT mellom himmel og jord. En ting vi ofte ikke tenker over er at vi desiger hundene vår og andre husdyr. Vi designer forsvaret i kroppen vår. Vi designer vår hverdag. Så bare det å designe en nettside er en større prosess enn det vi tenker oss.




[CENTER]
[COLOR=Red]ER VERDEN SÅ SORT/HVITT SOM VI GJERNE KAN FORESTILLE OSS?
OG
HAR VI ALLTID EN ARBEIDSGIVER SOM SIER HVEM, HVA OG HVOR?
[/COLOR][/CENTER]
Vis hele sitatet...
Hva du enn har fått i deg, jeg vil ha noe av det. Høres ut som bra shit


(hæ?)
Sitat av KonTrax
Men er du sikker på at alle brukere er ute etter nettsider som er enkle å bruke og raske?
Kanskje noen liker å sitte på nettet for å få nyskjerrigheten sin tilfredsstillt? Eller for å se hva som egentlig går ann å gjøre?
Det er en designers oppgave å treffe den typen folk som er målgruppen med de virkemidlene som tilfredsstiller deres behov.
Vis hele sitatet...
Hvem faen ønsker å surfe en nettside som ikke er logisk oppbygd og som med en gang gir deg hva du ønsker?
For meg høres det ikke ut som du prøver å beskrive en god (web)designer, men heller å forsvare samtidskunst i Venezia. "virkemidler fra fortid eller nåtid" wtf. Kom deg ned fra kultur-trippen din og oppdag at du driver med (som IvI sa) intetsigende markedsføringsprat

Det er det verste jeg har lest i hele år-
Kontrax - du gulper opp hemningsløse mengder med halvfordøyd sludder... hadde jeg prøvd å si sånne ting på skolen så tror jeg at jeg hadde blitt satt i skammekroken, og dette er sannsynligvis en av norges mest åpne skoler... hvis jeg ikke hadde blitt tuppa ut pronto...
En god designer er en som klarer å lage noe folk husker selv etter at de er logget av nettet
Design er kunst.. Design er kreativitet.. Design er utfordring..

Etter min teori så er Design ikke så sort/hvitt som dere vill ha det til. Men vis dere er mot min teori, hva med å komme med en utdypende av deres teori?

Etter min mening så er dere alt for påvirket av hvordan det "skal" være. Hvor ville vi vært i dag om alle gikk etter hvordan det "skal" være? Og ingen tenket for seg selv?
Det er ikke en teori før noen andre enn deg skjønner hva i helvete du mener når du sier at vi designer hunder og vårt eget immunforsvar. Dette handler ikke om at alle andre ser verden i sort/hvitt, det handler om at du ser en haug med farger som er hinsides det ultraviolette spekteret
Hehe, kan godt være enig i at det jeg skrev kunne vært skrevet om de aller fleste yrker, men poenget mitt er at det finnes så utrolig mange faktorer som spille inn at det er umulig å slenge alle designere inn i en bås. Hvilke egenskaper designeren må ha varierer fra oppdrag til oppdrag, og er forskjellig fra medium til medium. Ingen oppdrag er helt like og derfor er det ingen oppdrag som trenger akkuratt de samme kvalitetene. Det er vel det som er så tiltalende med designer-yrket Iallefall for min egen del...
Sist endret av NoRemorse; 27. november 2005 kl. 16:29.
Men det jeg mener med sig'en min er at ALT er egentlig et bra design så lenge du selv har lagd.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg veldig uenig i, det finnes helt klart dårlig design også.

Skrekkeksempel: Jeg lager en båt, den er veldig fin å se på, maler den i en fin farge og setter på en hel masse stæsj, problemet er at den ikke flyter. Er dette da bra design?

En annet eksempel: Jeg får i oppdrag å lage 1000 plakater som henges opp rundt omkring for et arrangement, når regnskapet skal gjøres opp viser det seg at det kom 20 betalende. Er dette bra design?

Svaret på begge disse er i min verden et klart 'Nei'
moridin: Du kan ikke klippe ut det sitatet og så si at det er feil. Det du bruker i sitatet er bare en del og den delen blir forklart i samme avsnitt som klippet fra.
Når det kommer 20 betalende kunder vill det si at du ikke treffer målgruppen. Det vill ikke si at det er dårlig design.
Det med båten, det kan være et bra design. Men funksjonaliteten er opp til hva den skal brukes til (visning eller på vannet)
Sist endret av TipeX; 27. november 2005 kl. 17:12.
Sitat av KonTrax
Det med båten, det kan være et bra design. Men funksjonaliteten er opp til hva den skal brukes til (visning eller på vannet)
Vis hele sitatet...
Funksjonalitet er et resultat av godt design. Hvis du må velge godt design eller funksjonalitet bør du bytte designer.
Sitat av KonTrax
moridin ::: Du kan ikke klippe ut det sitatet og så si at det er feil. Det du bruker i sitatet er bare en del og den delen blir forklart i samme avsnitt som klippet fra.
Når det kommer 20 betalende kunder vill det si at du ikke treffer målgruppen. Det vill ikke si at det er dårlig design.
Det med båten, det kan være et bra design. Men funksjonaliteten er opp til hva den skal brukes til (visning eller på vannet)
Vis hele sitatet...
når du henger opp 1000 plakater er det vel kanskje ønskelig med mer respons en fra 20 personer? er bra design rommer også fungsjonaliteten.. du blander det her med kunst.. et bra design til noe er hensiktsmessig.. bra kunst kan være så abstrakt som du får det til
design er funksjonalitet også ja.. men en bra designet bil/båt trenger ikke kunne kjøre/flyte vis det er ikke det den skal brukes til..
Hvis en båt ikke kan flyte, hva faen er den da godt for? De kan ikke lage utstillingsmodeller som ser helt forskjellig ut fra den ferdig båten. Deejiiisus.
Sitat av KonTrax
design er funksjonalitet også ja.. men en bra designet bil/båt trenger ikke kunne kjøre/flyte vis det er ikke det den skal brukes til..
Vis hele sitatet...
Nei, men den må alikevell ha funksjonalitet til det den skal brukes til. Hvis båten skal kjøre på vannet ville det eksemplet vært dårlig design, men hvis den skulle kun brukes til utstillinger må den være funksjonell i forhold til det. Design er funksjonalitet.

Edit: ... og hvis du får i oppdrag å lage en båt til en utstilling og den ikke kan flyte har du ikke tatt hensyn til funksjonene en båt skal ha, og dermed har du ikke designet en båt.
Sist endret av NoRemorse; 27. november 2005 kl. 17:40.
Sitat av KonTrax
moridin: Du kan ikke klippe ut det sitatet og så si at det er feil. Det du bruker i sitatet er bare en del og den delen blir forklart i samme avsnitt som klippet fra.
Vis hele sitatet...
Jeg tok ikke med resten av avsnittet fordi det rett og slett ikke forklarer noe. Søppel er og forblir søppel selv om man lar det stå i 20 år for å si det på den måten

Når det kommer 20 betalende kunder vill det si at du ikke treffer målgruppen. Det vill ikke si at det er dårlig design.
Vis hele sitatet...
Jo, når det ikke treffer målgruppen er det dårlig design. Designeren har da ikke forstått oppdraget.

Det er godt mulig selve produktet er godt håndtverk, men det har ingen relevans i denne sammenhengen. Et eksempel på dette kan f.eks være signatur-tråden til Reon for noen dager siden, siden de ble postet som signaturer slaktet jeg dem etter beste evne, men om konteksten hadde vært noe helt annet, f.eks en spillside for gamere hvor dette var en del av headeren ville tilbakemeldingen blitt annerledes.

Det med båten, det kan være et bra design. Men funksjonaliteten er opp til hva den skal brukes til (visning eller på vannet)
Vis hele sitatet...
Uansett hvor pen den båten er er det dårlig design fordi den ikke utfører den mest grunnleggende oppgaven en båt har: å flyte.

Hva om båten stilles ut på en messe og flere interesserte selskaper melder seg for å få masseprodusert produktet og gjøre deg rik, hva skal du si da? "neei, err....du skjønner, den flyter jo ikke" ?
Hvis du hadde vært på jobbintervju i et designerfirma måtte du ha kommet på noe bedre å si enn "Jeg tåler å trosse dagens regler og rettningslinjer for å danne fremtidens mote og regler, og samtidig jeg er tidsrettet men fortsatt tidløs."

De hadde ledd deg full.

Hører du ikke hvor jævla teit dette høres ut ?
Sitat av moridin
Jeg tok ikke med resten av avsnittet fordi det rett og slett ikke forklarer noe. Søppel er og forblir søppel selv om man lar det stå i 20 år for å si det på den måten


Jo, når det ikke treffer målgruppen er det dårlig design. Designeren har da ikke forstått oppdraget.

Det er godt mulig selve produktet er godt håndtverk, men det har ingen relevans i denne sammenhengen.

Hva om båten stilles ut på en messe og flere interesserte selskaper melder seg for å få masseprodusert produktet og gjøre deg rik, hva skal du si da? "neei, err....du skjønner, den flyter jo ikke" ?
Vis hele sitatet...
Herregud.. Gå i butikken og se på mobiltelefoner, de ser bra ut og funker til det de er til. MEN det er ikke alle plasser du kan slå dem på. Fordi det er visningsmodeller.
At en komposisjon som ikke er bra i en situasjon er alltid bra i en annen. Alltid noen som liker et værk uansett hvordan ser ut. Er det søppel?

Croyfer ::: Noen som sa det skal sies? og er det negativt å kunne bruke virkemidler fra fortid, nåtid og fremtid i samme komposisjon?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av KonTrax
Croyfer ::: Noen som sa det skal sies? og er det negativt å kunne bruke virkemidler fra fortid, nåtid og fremtid i samme komposisjon?
Vis hele sitatet...
Så da er dette godt design?
Hvis du ikke syntes det ber jeg deg forklare hvorfor.

http://home.no.net/~xyzhome/fortidnaatidoghitler.jpg
Sitat av KonTrax
Herregud.. Gå i butikken og se på mobiltelefoner, de ser bra ut og funker til det de er til. MEN det er ikke alle plasser du kan slå dem på. Fordi det er visningsmodeller.
At en komposisjon som ikke er bra i en situasjon er alltid bra i en annen. Alltid noen som liker et værk uansett hvordan ser ut. Er det søppel?

Croyfer ::: Noen som sa det skal sies? og er det negativt å kunne bruke virkemidler fra fortid, nåtid og fremtid i samme komposisjon?
Vis hele sitatet...
det er noen steder du ikke kan kjøre båt heller.. som på land:P hva så? båten skal fortsatt flyte.. og telefonen skal ringe..
Sitat av KonTrax
Noen som sa det skal sies? og er det negativt å kunne bruke virkemidler fra fortid, nåtid og fremtid i samme komposisjon?
Vis hele sitatet...
spørs vel på hvordan det gjøres som alt annet
Sitat av KonTrax
At en komposisjon som ikke er bra i en situasjon er alltid bra i en annen.
Vis hele sitatet...
det at folk har forskjellig smak er en ting.. men ting har dårlig design hvis det ikke funker til sitt bruksområde

øhm.. tror kanskje ikke du helt får frem det du mener..
Sist endret av Madstyle; 27. november 2005 kl. 18:19.
nso ::: ja.. enkelt og greit.. Det er alltid en sammenheng den passer i og noen som liker den..
Sitat av nso
Så da er dette godt design?
Hvis du ikke syntes det ber jeg deg forklare hvorfor.

http://home.no.net/~xyzhome/fortidnaatidoghitler.jpg
Vis hele sitatet...

jeg synes det var et godt design.. fordi det understrekte poenget ditt
Madstyle ::: Min sig har egentlig ingenting med posten å gjøre, det er bare en form for filosofi og en setning som viser til at om noen ikke liker det du lager, så betyr ikke det at det er dårlig. Personen har gitt sitt og fikk til noe han/hun selv synes om og da vill det si at har gjort en bra jobb selv om kanskje ikke passer inn der han/hun hadde tenkt å bruke det.

eksempel, cola var ment som medisin
selvsagt trenger ikke 100% av befolkningen like det du lager..
men en bra jobb har du ikke gjort hvis det ikke passer til det det skulle brukes til.. det kan godt være fint eller passe til noe annet, men en jobb er målsøking.. du setter et mål og jobber mot dt.. bommer du så er jobben mislykket.. uansett om du klarte å lage noe genialt annet så er jobben du startet på fortsatt ikke fullført:P
Madstyle ::: Jeg vet da det, men det er med tanke på når noen ikke klarer det de prøvde på så skal ikke rakke ned på dem. Som en trøst liksom.
Jo, dersom noen har laget et dårlig produkt bør de få høre at det er dårlig, og hvorfor det er dårlig.

Uten kritikk vil man aldri forbedre seg
kritikk og å rakke ned er to helt forskjellige ting til informasjon til en del på dette forumet
kritikk er gjerne konstruktivt.. nedrakking er destruktivt
som Madstyle sa, kritikk er positivt, å rakke ned er destruktivt.
Sitat av KonTrax
Design er kunst.. Design er kreativitet.. Design er utfordring..

Etter min teori så er Design ikke så sort/hvitt som dere vill ha det til. Men vis dere er mot min teori, hva med å komme med en utdypende av deres teori?

Etter min mening så er dere alt for påvirket av hvordan det "skal" være. Hvor ville vi vært i dag om alle gikk etter hvordan det "skal" være? Og ingen tenket for seg selv?
Vis hele sitatet...
Dette er helt på trynet... Design er absolutt ikke nødvendigvis kunst, det er ikke nødvendigvis kreativitet, og det er heller ikke nødvendigvis en utfordring.

Påvirket av hvordan det "skal" være? Jeg sier jo "alt til sitt bruk" hele veien. Det er DET som ER god design. Noe som fungerer. Det skal virke, gjøre jobben, eller si det designeren vil at det skal si. Utover dette kan det variere i det uendelige.

Hva jobben er, det kan variere, kanskje det skal være en webside - da skal du formidle et budskap, og den skal sannsynligvis være lett å navigere på, ihvertfall hvis det er endel forskjellig innhold.

En stol? Ok, den skal sannsynligvis være god å sitte i. De fleste vil også mene at den bør se sånn nogenlunde ut. Kanskje den skal helle mer mot den ene eller andre siden, men det er egentlig synsing og dermed mer individuelt. Dersom den fungerer som tiltenkt, og de tiltenkte brukerne er fornøyde, så er designen sannsynligvis god.

For en plakat, f.ex. for et arrangement, så er det igjen kommunikasjon det dreier seg om, men det er endel andre "regler" å forholde seg til enn for en webside, og man må tenke annerledes.

Kanskje det er kreativt, eller kanskje det vil være bedre å gjøre det skikkelig kjedelig og funksjonelt. OFTE kan det være lurt å tenke annerledes, gjøre noe på en ny måte, men det er absolutt ikke nødvendigvis det som er den beste løsningen. For å ta en webside som et eksempel, så kan man tjene mye ved å holde seg til endel "regler", eller "vedtatte" normer, fremfor å være alt for kreativ og finne på masse nye regler selv. Det er da viktig å kjenne og ta hensyn til disse, spesielt for å kunne bøye eller bryte dem med godt resultat.

Det finnes rett og slett ingen faste regler for hva som er god design, utenom at det gjør den jobben det var ment å gjøre, eller sier det det var ment å si. Det fungerer rett og slett som tiltenkt.
Sist endret av atomet; 27. november 2005 kl. 21:05.
Men vist du lager bare sider etter standard layout eller stoler etter standard utseende. Er du da en god eller bare atter en designer?

Jeg vill påstå at da er du bare atter en designer. Krigen om design på nettet, møbler, plakater og hva enn det skulle være er ikke en lett match.. Og hvordan kan man vinne den? Nytenkende? eller følge standard?
Hvis man lager en stol med en fot som velter hele tida, er man hvertfall en idiot (evt "kunstner").

Problemet det ser ut som om du har, er at når du tenker på design så tenker du kun på utseende. At det ikke nødvendigvis må passe til oppgaven/oppdraget, så lenge det er skikkelig, skikkelig fint.
Sist endret av mongeland; 27. november 2005 kl. 22:06.
mongeland ::: NEI! langt derifra! Det må passe til oppgaven/målgruppen. Men at standard oppbyggning ikke trenger å være best. Og at det vi i dag kaller funksjonelt ikke trenger å være det beste for alle målgrupper. Altså at man kan fortsatt strekke seg langt før funksjonaliteten ligger i fare.
Selv om det er det vi kaller mest funksjonelt så var også jorda flat en gang..
Sitat av KonTrax
Men vist du lager bare sider etter standard layout eller stoler etter standard utseende. Er du da en god eller bare atter en designer?
Vis hele sitatet...
Da driver man ikke med design, da jobber man på en fabrikk. Enten det gjelder websider,plakater eller stoler.
Jeg gjenopptar eksempelet med stolen, nesten alle er vokst opp med en typisk stol som har fire bein, en sitteflate og støtte for ryggen. Folk flest kjenner umiddelbart igjen en stol når de ser en og skjønner umiddelbart hvordan de skal bruke den. Da er en stol som har fire bein, en sitteflate og støtte for ryggen mye mer funksjonell som stol enn en sakkosekk. Selv om sakkosekk kan være like god å sitte i som en vanlig stol med fire bein, en sitteflate og støtte for ryggen, men mange flere kan å bruke en stol med fire bein, en sitteflate og støtte for ryggen. Dermed er den vanlige stolen med fire bein, en sitteflate og støtte for ryggen funksjonell for en mye større gruppe personer. Og det er som oftes det man vil, nå en bredest mulig kundegruppe.

Og som du prøvde å argumentere med tidligere, det finnes alltid noe som avviker fra normalen og det gjelder også ønsker om hvordan folk bruker internett. Men den hovedsaklige bruken er spredning av informasjon og det er i nesten alle tilfeller det en webdesigner vil bli brukt til. Skape ett nettsted som formidler informasjon best mulig, ikke gir folk en hallelujah-opplevelse i visuell framførelse og farger.
Har et lite spørsmål til deg Kontrax: synes du DETTE er et godt design? Hvis ja, kan du da begrunne hvorfor det er det? Og da forventer jeg at du kommer med en rimelig god grunn, ikke slike ting du har sagt til nå.
moridin ::: Du skjønner hva jeg mener..

TipeX ::: Joda budskapet må ut. Men med stolen din. Den går også gjennom masse forandringer. Det er ikke en selvfølge med 4 ben, rygg og at den er for en person. Men jeg skjønner hva du mener. Og håper du skjønner hva jeg mener.

B3nd1k ::: Den er utrolig rotete. Men viser til et hav av elektronikk og teknologi. Når du ser på sida får du følelsen "Her er det veeeldig mange varer, her kan man finne alt".
Så forsåvitt er dette ikke det værste selv om det kan virke slik. Du kan ikke si med hånden på hjertet at du ikke kikker rundt på fremsida når du kommer inn der. Det åpner for nysjerrigheten.

Eller noen uenige?
Jeg kunne ikke vært mer uenig. Blir faktisk svimmel av å se på siden, klarer ikke ha den oppe lengre enn 1 minutt maks. Det er en grunn til at akkurat den siden har blitt dratt opp som eksempel hver eneste gang det har vært nevnt dårlige design. Har ikke tall på hvor mange ganger folk har postet denne siden på et forum for å vise for en dårlig side det er til alle andre.

Mener du virkelig at absolutt alle andre tar feil, og at du har rett?
Jeg mener ikke alle andre har feil nei. Men om jeg skal finne hva som er rett så må jeg teste min teori vs deres. En som gir fra seg sin teori før den er motbevist er ikke noen god forsker.

Og deres ord sort på hvitt her på forumet er nok ikke nok for å motbevise ettersom menneskers holdning i bokstaver er noe helt annet enn i levende live. Og hva vet jeg om at dere i det hele tatt har forstått hva jeg mener. Så min teori lever videre men er selvfølgelig åpen for å høre hva andre sier. Hva tror du er grunnen til at jeg starta emnet? Hvorfor skulle jeg starte emnet om jeg mente dere alle har feil?

Altså den siden blir dratt opp hver gang det er snakk om stygge design? OY! Tror du dette er tilfeldig? Kan det hende at det er positivt? Den sida får på den måten utrolig mye trafikk og mer kunder. Selv om gjerne flere her sier de lukker før 1min har gått så er det mange andre i verden også som gjerne ikke gjør dette.
Og så er det benektelse. Sier ikke du driver benektelse, men det er en del av menneskets natur å benekte besøk/innteresse til/i sted/produkt om det ikke har bra omtale i hans/hennes miljø. Mennesket har et stort forhold til status. Ofte ubevist.

Konklusjon : dere har ikke rett eller feil og jeg har ikke rett eller feil