Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1418
Opprinnelig postet av osWald
Mener du seriøst at det er flere og flere trykkerier som går over til RGB? Kan du utdype det litt?

Har aldri vært borti det før.

Når det gjelder dette med ICC-profiler osv. er det jo bare å spørre trykkeriet før du begynner å lage det du skal trykke, om du kan få deres profil oversendt. De fleste seriøse aktører gjør det, for at du skal få et mest mulig korrekt ferdig produkt.
Vis hele sitatet...
Dette med RGB fungerer egentlig på samme måte som ICC-profilen, men trykkeriet sikrer seg for at du ikkje har lasta feil ICC-profil (eller ingen i heiletatt). Å få det i RGB gjer og at dei kan og bruka forskjellige "CMYK-profiler" alt etter om dei skal senda saken til trykkplate, prøvetrykk, fargeprint, digitaltrykk, osv...
Meiner enkelte også har CMYK'ing i RIP.

Så - dersom du f.eks. er fotograf ville eg aldri, gjentar ALDRI, sendt bilder til aviser, trykkerier, osv i CMYK. Dette fordi det er veldig for gjort å gjera feil, og på foto merkes fargefeil fort (av vanskelige fotografer).

Men - er lurt å høyra med trykkeriet, for viss du ellers sender noko i RGB - så pass på å gjer dei oppmerksomme på det - så ikkje trykkeriet trykker den som om det var CMYK. Da får du eit katastrofalt resultat - der alt som var i RGB blir svart, viss eg husker riktig.
Men - uansett om du har glemt å gi beskjed - og det blir svart - vil eg påstå at dette er svikt i kvalitetssikringa til bedriften. Eg hadde vertfall ikkje gitt meg før eg hadde fått nytt.

Eit tips i samme slengen er å alltid levera med fargeprint til trykkeriet - eller be om korrektur (fargeprint), eller evt. prøvetrykk. (Prøvetrykk må du sikkert betala ekstra for.) Dersom ting ikkje blir som på korrekturen har du da HÅNDFASTE bevis for at ting ikkje blei som du lova.

Ellers - så er det selfølgelig lurt å høyra med trykkeriet først.
Dette blir og fort ein test på kor seriøse dei er.
For viss dei ikkje ane kva du snakker om, så foteller det litt.


Ein anna ting som ikkje er blitt nevnt her er RGB-proftil.
Her er det også forskjell på kva farger som "forsvinner". Og enkelte av desse profilene fjerner litt mykje av fagene som KAN bli gengitt i CMYK. Anbefaler "Adobe RGB" for arbeid som seinere skal konverteres til CMYK - men kan ikkje lova at dette er det beste valget. (også anbefalt valg i Photoshop CS ser eg)
Sist endret av 2rB; 19. oktober 2004 kl. 17:12.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Man burde egentlig være med til trykkeriet og lage et test eksemplar først. Så kan en sjøl se hvordan produktet blir.. Hvertfall det jeg har lært på skolen
Takker for informasjonen 2rB...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jepp, jeg er fotograf og sender alltid sRGB eller adobeRGB med fargeprofiler innebygget.

Men dersom man sender trykksaker, så er det vel stort sett CMYK det går på likefullt? Jeg vet om en del trykkerier som godtar RGB, men de tar en del spenn for å omsette til CMYK, og krever i tillegg prøvetrykk.

Det bør legges merke til at dersom man sender fotografier til fotofremkallingstrykkerier (eurofoto etc), så må disse være i RGB, siden de bruker en tre-farget laser på fotopapir: dvs disse trykker faktisk i RGB, ikke i cmyk

h
Den første posten i den tråden her er jo tatt helt ut av kontekst.

Den var opprinnelig del av en annen tråd, som omhandler det å lage en plakat, som så skal trykkes.

Det er i den forbindelse jeg er ukjent med bruk av RGB i forhold til CMYK.

RGB har et mye mye større fargespekter enn CMYK, så på fotografier og andre "bilder" skjønner jeg at det bør være en RGB profil, og ikke CMYK.

Problemet jeg ser, er at en trykksak som klargjøres til trykk i CMYK, bør vel ikke inneholde RGB elementer, selv om disse er bilder, så lenge produktet mest sannsynlig skal trykkes i CMYK uansett?

Om ikke annet bør alt lages i RGB, slik at man ikke blander to fargemodeller i samme dokument.
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
Grunnen til at eg fjerna denne frå posten om å laga plakat var at den begynte å bli temmelig off-topic.

Det eg skulle fram til er at enkelte bedrifter er begynt å kjøre REIN RGB-PLATFORM.
At man da lager eit produkt i RGB - og trykkeriet konverterer til CMYK. MEN LEGG MERKE TIL at dette er forskjellig fra trykkeri til trykkeri. Venter dere noen år vil dere nok se at fler og fler trykkerier begynner med å ta imot jobber i RGB.

Grunnen til at eg tok opp det med RGB-profiler er at det er forskjellig farge-spekter i disse også, og resultatet etter konvertering til CMYK vil bli forskjellig alt etter hvilken RGB-profil du begynte med.
RGB er lys-farger, man kan ikke printe med lys. Blander man like deler med rød grønn og blå lys-farge, får man hvit. Hiver man inn en rød, en grønn og en blå pulver-patron i printeren og skal printe samme blandingen, får du en brun/svart farge. Så hvordan Eurofoto får til dette, er jeg veldig spent på å høre... Inverterer de bildet?
I like turtles
Skyfex's Avatar
cavey: De konverterer gjerne bildet til CMYK først. Saken er at trykkeriene har begynt å gjøre konverteringen selv, istedenfor at du må jobbe med CMYK eller konvertere til CMYK før du sender inn trykket ditt.

Ihvertfall slik jeg har forstått det
Opprinnelig postet av SharQ
Det bør legges merke til at dersom man sender fotografier til fotofremkallingstrykkerier (eurofoto etc), så må disse være i RGB, siden de bruker en tre-farget laser på fotopapir: dvs disse trykker faktisk i RGB, ikke i cmyk

h
Vis hele sitatet...
<- var denne jeg siktet til
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
Cavey:
Hvilken farge er det i dei fleste blekkskrivere til hjemmebruk da?

Jo...
Svart + Rød, Grønn og Blå.

Edit:
Eller tenker eg heilt feil no...?
Vart med eit litt usikker.
Det er vel helst CMYK i en vanlig blekkskriver.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
2rB: hvis du leser det Casey sier vil du nok fort skjønne det: man kan ikke printe i RGB.
For å illustrere dette: hvis man blander alle fargene i RGB får man hvit.
http://galehus.com/imadethis/rgb.gif

Hvis man derimot blander alle fargene i CMY får man en mørk farge. K (korreksjonsfargen/keycolor) legges til for å tone det til 100% svart.
http://galehus.com/imadethis/cmyk.gif


RGB er en fargemodell for øyets persepsjon av lys og farger. Denne fungerer bare på skjerm, det sier segselv at en blanding av mange farger blekk ikke kan bli hvit. Derfor brukes ikke RGBmodellen i print.
Sist endret av Cadex; 26. oktober 2004 kl. 23:37.
cmyk = cyan magenta yeallow og key (svart?)

som er det du finner i "hjemmeprinteren" ja.

ps. dette tror jeg jeg har fra et HjemmePC blad fra mange år siden meget trolig at SharQ har skrevet det :P
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
Kan dette med farger sånn egentlig...
Får skylde på at eg har vært syk og sengeliggende alt for lenge... (bortforklaringer... )

MEN - om du har ein skriver med RGB (om det finnes - dette er for å illustrere mitt poeng) - så vil fargene for all del ikkje bli HVIT om du blander sammen Raud, Grønn og Blå - så det går ikkje ann å tenka slik som dere tenker - med å vise til at lyset er i RGB. For du kan blande sammen ein god del farger med desse fargene.

MEN - tilbake til fotobutikkene - så trur eg nok at dei bruker MEIR enn 4 farger - altså 6 eller 8 (om ikkje meir) seperate farger for å lage bildene - for du vil aldri få skikkelig SMELL i ALLE fargene i bildene dersom du bruker CMYK. Derfor må nok bildene leveres i RGB - for du misser for mykje farge-info dersom du konverterer til CMYK.

(så skal eg legga til at denne gang uttaler eg meg om noko eg IKKJE VEIT - men ser som høgst sansynlig ut fra logisk tankegang (i min verden))
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Ifølge den tesen du legger fram her må man da lage en alternativ fargemodell som blir en blanding av R, G og B for trykk, som ikke er den samme som RGB slik det fargerommet er laget for skjerm, noe som bare blir mer arbeid enn problemløsende.

Store plottere og muligens flere og flere presser har gjerne flere farger enn CMYK, akkurat hva format disse skriver best ut med vet jeg ikke, men RGB er et definert fargerom, og det kan fastslås at det ikke går ann å skrive ut RGB slik vi kjenner det fargerommet med dagens teknologi. At det gjerne brukes en annen spesiell trykkmetode som baserer seg på enda flere farger enn disse mest kjente er nok ikke usannsynlig, dette har jeg som eget emne til vårsemesteret, så kan ikke uttale meg totalt sikkert om det. Ser for meg at AdobeRGB er det beste fargerommet å levere fra seg et bilde i, men det må nok ordnes før det trykkes.

Men EuroPress er ihvertfall et CMYKformat som er annerkjent og brukes hos mange større trykkerier.