Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1021
Hei jeg skal snart til Praha og lurer på om det er noen som vet om en side med fortellinger og myter om Praha (Tsjekkia).

Har googlet men fant ikke noe eksakt om det.

Takker for alle svar
Mener du troll, huldra og Sarumann liksom? Eller bare sanne historier?
Don't drink the water(, they put something in it, that make you forget!)

Delvis off-topic. Når du er i Praha så må du komme deg på restaurant, er forbanna billig mat. Vi var 9 personer i Schlasniki (aner ikke hvordan man staver det ). En liten plass rett uttafor Praha, der betalte vi i underkant av 500 kroner for full middag til alle + drikke (brus, vin og øl).

Bare ikke bestill "mør biff", jeg endte opp med noe som så ut som om det var kverka og lagt rett på talerkenen

God tur


Edit: SKal btw til Praha selv om et par måneder, igjen
Sist endret av Polmen; 15. mars 2005 kl. 11:10.
En kjent myte fra Praha er Golem! En rabbi som laget et monster av leire, og fikk liv i den. Søk på "Golem" og/eller "rabbi Lõv"

edit: Franz Kafka var jo fra Praha. Du kan jo f.eks. lese Prosessen, eller Slottet!

Offtopic: Praha er en av verdens kuleste byer! Kos deg!
Sist endret av Frozk; 15. mars 2005 kl. 20:52.
Du kan bruke den gammeldagse metoden, og gå på biblioteket og spørre der. Har selv lånt en sånn bok der.
Om du meiner myter slik som Frozk skriv, er det ei ang. klokketårnet.
Det blir nemlig sagt at etter at han fyren som laga det hadde blitt ferdig, så skar oppdragsgivarane ut augene på fyren, slik at han ikkje kunne laga liknande klokker andre plassar.

*Skrive etter hukommelsen*

Praha er nice btw.


Edit:

Another fictitious story involves the clockmaker Hanus being blinded on the order of the Prague Councillors to prevent him from constructing another similar clock.
Vis hele sitatet...
http://www.answers.com/topic/prague-orloj

Og her står det noko ang. myter i praha. Ikkje mykje, men det hjelp deg kanskje.
Sist endret av hawkai; 15. mars 2005 kl. 21:22.
Sitat av hawkai
Om du meiner myter slik som Frozk skriv, er det ei ang. klokketårnet.
Det blir nemlig sagt at etter at han fyren som laga det hadde blitt ferdig, så skar oppdragsgivarane ut augene på fyren, slik at han ikkje kunne laga liknande klokker andre plassar.

*Skrive etter hukommelsen*

Praha er nice btw.
Vis hele sitatet...
*fortsetter etter hukommelsen* ... og plutselig en dag stoppet klokken. Den blinde mannen som hadde laget klokken var sporløst forsvunnet. Etter enda en tid fant de ut hvor gubben hadde tatt veien. Han hadde hoppet ned i klokkens maskineri og stoppet den. De fant bare restene av mannen.

Byen er nok stappfull av myter. Det er bare å finne dem, eller huske dem!

Forresten: Sist jeg var der, måtte jeg handle meg en dvd med Muldvarpen! Han kommer derfra, og har brent seg fast i netthinnen min da jeg var liten og såg på barne-tv.


Her er noen linker til tsjekkiske myter: http://travel.box.sk/newsread.php?newsid=2079

http://www.findarticles.com/p/articl...04/ai_n8057947


(googla på "Czech myths")
Sist endret av Frozk; 15. mars 2005 kl. 21:38.