Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  126 5205
Synes det er latterlig å boikotte nasjonale prøver. Det er et tiltak som forsøker å finne satsningsområder og danne seg et bilde av hvordan nivået til norske elever er i forskjellige fag.
Jeg ser heller ikke noe problem med at prøvene offentliggjøres. Hvis du hadde vært forelder, hadde du ikke hatt interesse av å se hvilke skoler som hadde best nivå?
Jeg har akkurat hatt prøven nå. Det er ikke noe problem i det hele tatt, tenkte på å boikotte, men er faen ikke vits engang.
Er pissenkelt. Drit i å boikotte og bare ta den jaevla prøven.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av knuttta
Synes det er latterlig å boikotte nasjonale prøver. Det er et tiltak som forsøker å finne satsningsområder og danne seg et bilde av hvordan nivået til norske elever er i forskjellige fag.
Jeg ser heller ikke noe problem med at prøvene offentliggjøres. Hvis du hadde vært forelder, hadde du ikke hatt interesse av å se hvilke skoler som hadde best nivå?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man ha interesse av å vite hvilken skole som har best nivå?

Polmen: Hvis du hadde tenkt å boikotte for å slippe prøven synes jeg det var bra du gjennomførte den.
Opprinnelig postet av SilverKhan
Hvorfor skal man ha interesse av å vite hvilken skole som har best nivå?

Vis hele sitatet...
Som forelder, vil du såklart finne skolen ditt barn passer best på, gjerne den skolen med best resultat.
Opprinnelig postet av knuttta
Som forelder, vil du såklart finne skolen ditt barn passer best på, gjerne den skolen med best resultat.
Vis hele sitatet...

Man tar helst den nærmeste skolen. SLik er det, da slipper foreldre å betale for buss/tog/kjøring bl.a + barna får venner i nærmiljøet.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av knuttta
Som forelder, vil du såklart finne skolen ditt barn passer best på, gjerne den skolen med best resultat.
Vis hele sitatet...
Når barna begynner i barneskolen bør gå på en skole som mange i nærmiljøet bor slik at man kan få mange venner. Skolen bør også ligge nærme slik at små barn slipper å reise langt, pensum har ikke en dritt å si...

Når barna begynner på ungdomskolen, er pensum såpass lett, og ikke minst felles for alle skoler, så det ideelle må jo være at alle skoler er like bra...

Når barna begynner på videregående er det ikke lenger opp til foreldrene...

Grunnskolen er obligatorisk for alle, og bør derfor være lik for alle.
Opprinnelig postet av SilverKhan
Når barna begynner i barneskolen bør gå på en skole som mange i nærmiljøet bor slik at man kan få mange venner. Skolen bør også ligge nærme slik at små barn slipper å reise langt, pensum har ikke en dritt å si...

Når barna begynner på ungdomskolen, er pensum såpass lett, og ikke minst felles for alle skoler, så det ideelle må jo være at alle skoler er like bra...

Når barna begynner på videregående er det ikke lenger opp til foreldrene...

Grunnskolen er obligatorisk for alle, og bør derfor være lik for alle.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare elvene som blir testet her også lærerene.
Men det har jo veldig mye å si hvilken lærer du har, hvilket milijø du har rundt deg osv når du skal prestere på skolebenken.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
SkiM: Ja, nettopp...?
Hadde denne prøven i dag, og bortimot hele klassen boikotta. Ser ikke poenget med denne prøven, og iallefall ikke poenget med at den skal offentligjøres!..
Er litt forvirrende, fordi Elevorganisasjonen oppfordrer til å boikotte, mens lærerne fører fravær osv hvis du gjør det.!
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
zeal: De KAN ikke føre fravær dersom dere var i timene... Boikotten gikk ut på å møte opp men ikke gjøre prøven.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Sitter faktisk og har norsk prøven nå, boikotta, ferdig og sitter på macen og flipper.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Lærerne på vår skole ble faktisk enige om å ikke la resultatene fra de nasjonale prøvene telle på helhetsvurderingen. Sitter og boikotter nå.
Er det ingen som har URLen til svarene på de nasjonale prøvene!?
Sist endret av Sabbi; 27. januar 2005 kl. 13:55.
Jeg har nettopp kommet hjem etter å ha "hatt" prøva. Før vi startet var jeg i tvil om det var noe vits i å boikotte, jeg ga derfor prøva en sjanse. Jeg hadde et håp om at oppgavene var såpass gode at vi faktisk kan bli vurdert ut i fra dem. Desverre er oppgavene altfor dårlige. På flere "multiple choice" oppgaver kunne flere av alternativene lett forsvares som riktige. Og det gikk ikke klart frem hva alle oppgavene egentlig spurte etter.

Jeg fant ut at jeg skulle jobbe så fort jeg kunne frem til pausen (dette gikk garantert utover kvaliteten på besvarelsene) vi fikk midt i og levere da. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at jeg boikotter resten av de nasjonale prøvene.

btw. sorry for dårlig skrevet og rotete post, har bare ikke tid til å skrive den om nå. Dessuten er jeg ganske oppglødd over den teite prøva.
▼ ... over en måned senere ... ▼
nice! takker
usertitle import
bleh's Avatar
Genialt! Genialt!

edit: hvis noen vil legge ut spoiler så hadde det vært konge.
edit2: Jeg har allerede gitt linker til rundt 40 stykk, og det spres som bare faen. Folk har ringt meg nå i ett sett og mast.
Sist endret av bleh; 14. mars 2005 kl. 19:55.
I tilfelle at noen av disse speila skulle være nede : http://home.no.net/dntom/nasjonal/

Del med så mange som mulig som skal ha prøven, så får vi ødelagt grunnlaget for de nasjonale prøvene!
Hos oss får vi som boikotter en annen prøve. Bedre enn å få den nasjonale prøven.
Og i tilfelle DonTs dump går ned; http://www.smuss.org/nasjonaleprove/
Sist endret av commie; 14. mars 2005 kl. 20:08. Grunn: leif
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nettavisen : Det blir ikke noe av den planlagte offentliggjøringen av mandagens nasjonale prøve i engelsk.
I en melding fra gruppen som går under navner Elevaksjonistene forklares det hele med sikkerhetstiltak gjennomført av Utdanningsdirektoratet.
.........................

Noen som vet konkret hva disse sikkerhetstiltakene består av? Får skolene utlevert prøvene i morgen over nett?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle365684.ece
– Vi gjennomfører prøven som planlagt, men har skjerpet sikkerheten ved at det er gått ut en e-post til alle rektorene. Her blir de pålagt å vente med å dele ut prøven til den dagen den skal holdes, altså mandag, sier kommunikasjonsrådgiver Trine Oskarsen i Utdanningsdirektoratet til NTB.
Vis hele sitatet...
Så det vil si at elevaskjonistene ikke har lagt den ut? trodde dem hadde alt under kontroll med slik jeg
Jeg boikottet engelskprøven i dag. Den kunne like gjerne vært en tentamen, og jeg ser ikke poenget i å ha to helt like prøver når jeg har matteoppgaver å gjøre. Jeg gikk rolig ut av klasserommet og koste meg med realfag i to timer.
STOPP NASJONALE PRØVER NÅ!

De nasjonale prøver fortsetter tross all motstand. Fremdeles skal det
gjennomføres en rekke prøver ut over våren, både i grunnskolen og den
videregående skolen. Utdanningsforbundet har bedt om at de resterende
prøvene avlyses og heller ikke gjennomføres i 2006. Gjennomføringen i
år har vært preget av en rekke problemer, ikke minst i forhold til
personvernet. Elever er blitt registrert med personnummer uten at det
er innhentet samtykke fra elevene eller deres foresatte. Selv om det
nå i all hast er kommet et nytt innloggingssystem for lærere, er det
fortsatt uavklart hva som skal skje med data om elevene videre
framover.

Prøvene har ført til betydelig byråkratisering og merarbeid både for
skoleleledelsen og de involverte lærerne, det har medført økte
utgifter for kommuner og fylkeskommuner og forstyrrer det faglige og
pedagogiske arbeidet på skolene. Prøveresultater skal offentlggjøres
til tross for faglige råd om at det ikke bør skje, og til tross for at
prøvene gir et fullstendig upålitelig grunnlag for rangering av
skoler. Det er meningsløst at prøvene skal fortsette som før. Det er
ikke dokumentert at flere hundre millioner som alt er brukt til disse
prøvene, har gitt noen positiv effekt i skolene, snarere tvert imot.

Dette er klare brudd på Stortingets forutsetninger for å bruke
nasjonale prøver som et ledd i et nytt kvalitetvurderingssystem.

Om få uker legger SV fram et lovforslag om å stoppe prøvene. Det
finnes ingen annen måte å få stanset de nasjonale prøvene enn å
markere en folkelig motstand mot å gjennomføre prøver som ikke
fungerer etter forutsetningene og som dessuten representerer en
betydelig sløsing med tid og penger.

Det haster, og derfor ber vi deg undertegne oppropet og videresende
denne mailen til venner og kjente.

STOPP NASJONALE PRØVER NÅ!



Klikk på denne adressen og signer:


http://www.opprop.no/opprop.php?id=nasjprov
Vis hele sitatet...
1234567890
Sitat av meitemark
Det er ikke direkte det som er poenget med disse prøvene, hovedpoenget er at man skal finne ut hva det burde satse mere på.
Vis hele sitatet...
Jeg mener personlig at de ikke skal satse så mye på en liten DEL. Alle som går skole har forskjellige fag, noen lette, noen vanskelige.

Skulle de ha satset noe som helst, så burde de kanskje satse på å gjøre alle skolene "bedre".

Slik at alle får noe ut av dette prosjektet.