Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1893
http://www.sommerparade.no

Nordens største gateparade legges ned
Etter siste møte i Foreningen SommerParade har styret vedtatt å permanent legge ned SommerParade-arrangementet. Det som hadde vokst til Nordens største gratis-arrangement, må innse at de økonomiske betingelsene har gjort gjennomføring umulig. Fjorårets SommerParade ble avlyst grunnet mangelende midler og lite kommunal støtte, mens samme faktorer nok en gang ligger til grunn for årets vedtak å legge ned SommerParade.
Vis hele sitatet...
http://www.t-44.com/909/

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, fikk aldri oppleve dette selv, men til dere som har vært med på dette. Hva synes dere? Tror dere at vi kan få en ny "Sommerparade" ?

En i Bergen kanskje?

Takker Jinxen for info.
Sist endret av Frazzy; 8. februar 2005 kl. 18:45.
Bah, synd, dette hadde jeg sett frem til i år. Var inne i 2001, var bare 16 år da. Så det ble ikke store festen :P
Hva? Får vi ikke flere festlige opptog fylt av drag queens på E som svinger seg til de nyeste tiesto-låtene?

Skandale!

P.S.
Døde ikke hele techno/rave-kulturen for ca. 10 år siden, samtidig med at de første trance-homsene begynte å merke ettervirkningene av knips/ghb?
[ironi]ja nei, dette var grusomt[/ironi]
Frazzy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pacifist
[ironi]ja nei, dette var grusomt[/ironi]
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har noe mer saklig og kommer med, så trenger du ikke å poste i det hele tatt! Noen liker trance/techno og andre liker rock/punk.
I dette tilfellet syntes jeg at jeg var saklig, sommerparaden er noe som går utover folk som liker trance eller ikke, at en gjeng med syrehoder skal ødelgge dagen min ved å kjøre igjennom byen med musikk som blir kjørt igjennom cerwin vega høytalere(gud forby!!!) hele dagen, man kan ikke unngå å bli påvirket av dette....

og du er ganske stereotypisk i måten du klassifiserer folk på, noen liker trance andre liker rock/punk...jeg liker mye musikk utenom "rock og punk", mye electronisk basert også, men trance techno er musikk helt uten sjel, og musikk uten sjel er ikke musikk....

takk og farvel
Nå skal jeg ikke være bråkjekk og komme med ting som kanskje ikke er sant, men det går vage rykter om at noen muligens kankje vurder å arrangere en Hyperstate i spektrum i år. Hvis det er noen trøst... Har jo ikke vært arrangert siden 2001, men de (meg) som har vært på Hyperstate kan si at om man liker trance/house så er dette noe man bare må få med seg! Når det er sagt vil jeg jo være enig i at trance-bølgen gikk dunken for noen år siden. Ikke mange houseparties for tiden...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sommerparaden var fet.. spesiellt siden de hadde drumnbass vogn, ( http://www.drumandbass.no/ )
begynnte å regne på slutten, skikkelig tjukkt troperegn omtrent.
Jeg klarer ikke og bry meg så veldig mye siden jeg ikke har vært med på paraden, og bor ikke i Oslo, men det virker som ett fint arangemang som setter farge på bybilde. Forandring fryder, så jeg kunne godt tenkt meg og være med på paraden ett år, men det kommer vist nok ikke til og skje..
å sette alle disse i bås som "syrehuer" er vel å dra den litt langt? etter at jeg var på siste hyperstate og metropolis i lillestrøm der det var en del syrehoder, så er langtifra alle det!

håper ryktet om at hyperstate kommer tilbake er sant da er den helga booka
Jeg var en del på houseparties under forrige "techno" bølge, det var gøy, spesielt med alt som fulgte med. Greia med "forrige" techno bølge var er at den ble overkommersiell; labels og arrangører skjønte liksom ikke når det var nok. Det ble overeksponert og oppbrukt. Når det kom busslass med 18 åringer fra lilestrøm med lightsticks og kråke-linser ble det hele patetisk.

Når jeg sier "forrige" bølge mener jeg seff at dette har skjedd før. Husker sjefen min fra mine tider på posten hadde vært på ibiza; han har nå kone, to unger og hund for å si det sånn. Technoen må finne ut hvor den vil være i musikkverden, den må finne sinn plass, sette en protokoll. På slutten av nittetallet var det vel ca 50 sub-sjangere av technoen, det ble for dumt. Lag enkle og faste rammer. Technoen er død nå, men kommer nok tilbake. Forhåentligvis uten noen sommerparade, og antagligvis uten meg.
Sist endret av Eriken; 12. februar 2005 kl. 20:57.
Technoen må ikke finne noen som helst plass, den kan få utvikle seg dit den vil. Personlig ønsker jeg jo selvsagt at det skal forbli underground og være litt spesiellt. Jeg mener nrkmpetre har føkka opp mye for elektronika sjangeren i norge ved å spille et så lite utvalg av søppel-låter.

eriken:
sjangerdiskusjon er håpløst men gøy. Hvem er vel du som kan si hvor mange genre som tilhører denne musikkstilen? bare tull. Det er ikke no mål å sette en så eksperimentiell musikkform i båser eller faste rammer. techno som begrep i dag er totaaalt utvannet; i min oppfattning er techno monoton, rytmisk elektronisk musikk med lite melodilinjer.

Jeg mistenker deg for å sidestille techno med trance, det er blasfemi.
Sist endret av knusp3r; 17. februar 2005 kl. 22:59.
Sitat av knusp3r
Technoen må ikke finne noen som helst plass, den kan få utvikle seg dit den vil. Personlig ønsker jeg jo selvsagt at det skal forbli underground og være litt spesiellt. Jeg mener nrkmpetre har føkka opp mye for elektronika sjangeren i norge ved å spille et så lite utvalg av søppel-låter.
Vis hele sitatet...
kremt kremt....electronica, kan ikke huske å ha hørt elektonika på nrkmptre noen gang, tekno og trance er så absolutt ikke elctronica....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Pacifist
I dette tilfellet syntes jeg at jeg var saklig, sommerparaden er noe som går utover folk som liker trance eller ikke, at en gjeng med syrehoder skal ødelgge dagen min ved å kjøre igjennom byen med musikk som blir kjørt igjennom cerwin vega høytalere(gud forby!!!) hele dagen, man kan ikke unngå å bli påvirket av dette....

og du er ganske stereotypisk i måten du klassifiserer folk på, noen liker trance andre liker rock/punk...jeg liker mye musikk utenom "rock og punk", mye electronisk basert også, men trance techno er musikk helt uten sjel, og musikk uten sjel er ikke musikk....

takk og farvel
Vis hele sitatet...

Hvorfor skal alle rockerne ødelegge mine nydelige sommerdager i kr.sand hver sommer, og det varer lenger enn en dag..... (Quarten altså)

Bare et lite poeng, trance pleier ikke å bli spillt på overalt, pleier ikke å være store konserter i Norge. Så hvorfor skal ikke vi få lov til ha en dag for oss selv?


Halvparten av folk som sier at de hater Trance har aldri hørt musikk fra sjangeren "Trance". Som noen sier litt over her så er det mye av kommersielle radio kanaler osv sin skyld som sier at de spiller trance, men egentlig er det vocaltrance og annet fjortiss pjatt.....
Arranger egen sommerparade!

Men seriøst, det er et problem å starte et "nisje"konsept her til lands. Ta f.eks Kristiansand som er en liten by, ingen utesteder ville overlevd hvis profilen deres var utelukkende trance. Det er for få folk til det. Derfor er det viktig med nasjonale happenings som kan samle alle tranceguruer fra distriktene.
Hvis alle staser opp ræggerbilene sine, åpner bagasjeluka og blotter 12"erne og kjører rundt i kø i Oslo hele dagen kunne vi jo jaffal fått no lignende Problemet er vel at ingen gidder å stå å danse og sånt rundt der da hehe. Men hadde uansett vært litt fett. Å lage en egen protestsommerparade.

Klaske på no bannere med "støtt sommerparaden" og kjøre rundt utafor rådhuset. Haha
Vi hadde jo en tråd om dette for sommerparaden 2004 da, så hvorfor ikke fortsette på den tråden?
http://www.freakforum.nu/forum/showt...=sommerparaden
▼ ... noen uker senere ... ▼
At jeg ikke har sett denne tråden tidligere... Må bare le litt...

1: alle "trance/technohaterne" - musikk uten sjel osv. Ja jøss, klart det finnes søppel innenfor electronica også, men å legge all elektronisk musikk i samme skåla er like latterlig som å gjøre det samme med all "ikke-elektronisk" musikk. Dere liker det ikke? Neivel, så trist da, gå og hør på litt death metal istedet, eller hva dere nå definerer som "bra". Alle har forskjellig smak, respekter det. Hvor går forresten grensa? Er det greit å bruke elektrisk gitar, eller er det bare lov med akustisk? Og jeg regner med at puristene blant dere selvsagt ikke hører på musikk utenom live unplugged, er den på cd så har den jo blitt mastra, og... fysj, de har sikkert brukt datamaskiner og andre elektroniske hjelpemidler for å få det til å høres akkurat slik ut som de vil. Sorry, men dere er bare latterlige. Nei, forresten, dere er også veldig lite tolerante, godta at andre liker annen musikk enn deres egen, at noen liker å hoppe og sprette til monoton dunking, og at folk er forskjellige, så skal dere se at livet faktisk blir en god del mer hyggelig.

For de som tror at technoen er død, så... hehe, tro hva dere vil... Lite musikk som "dør". Det som skjer er gjerne dette: En sjanger oppstår, gjerne som en "protest", og gjerne i sterk motsetning til annen musikk som er populær for øyeblikket. Etterhvert vokser sjangeren, og den deler seg litt etter litt opp i flere undersjangre. De mest populære blir før eller siden oppdaget av media, større plateselskaper osv, og blir kommersialisert. Etterhvert går folk flest lei av musikken, og den blir "ut", plutselig skjer det ikke større parties/konserter osv basert på sjangeren, og mtv begynner å spille noe annet. Sjangeren som en helhet dør imidlertid ikke, den bare går litt tilbake i undergrunnen, og gjenoppfinner seg selv. Dette er en bølgedal. I tillegg til de små bølgedalene/toppene, så går det i større svingninger. Hvis vi sier at den første bølgetoppen for elektronica var rundt 1990, så kom det en ny, veldig kommersiell topp rundt 2000. I tillegg har vi forgjengeren for house osv, discoen, som hadde toppen sin på slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet, altså ca 10 år før acid house-toppen... igjen 10 år før trance-toppen...

For øyeblikket er vel musikkbildet ganske likt det det var på midten av 90-tallet, med mye gitarbasert som dominerer listene, og "hiphop" (ja, i "", for det er faan ikke hiphop etter min mening), og elektronica er ganske langt nede. Men langt fra dødt... akkurat som for 10 år siden... Og rock var langt fra dødt for fem år siden, selv om det elektroniske dominerte veldig da, og går vi enda 10 år tilbake fra DET, så var det plutselig heavy og puddelrock...

See my point?

Etterhvert går folk flest leie av det som er kult nå, og et eller annet mer eller mindre nytt dukker opp, mest sannsynlig en videreutvikling av noe som var pop for en stund siden. Alle sjangre (ok, nesten da... har vanskelig for å se kvaliteten i dansband...) inneholder kvalitet/nyskapende elementer, og alle sjangre har kommersielt søppel som bare er produsert for å sope inn spenn. Sånn er det bare. OG, dersom du ikke har spesiell interesse for en sjanger, så er det en god sannsynlighet for at du bare har hørt den mest kommersielle søpla fra den sjangeren, siden det er den som får høyest rotasjon på radio/tv.


2: alle som mener at de ikke spiller trance på mpetre eller hva den nå heter, og at det kommer hyperstate til høsten osv...

For å ta det enkleste først: Hyperstate kommer nok IKKE til høsten. Eller våren, sommeren, vinteren eller i nærmeste framtid i det hele tatt for å si det enkelt. Om det kommer noe nytt og stort som tilsvarer HS etterhvert, ja helt sikkert, men at HS kommer tilbake tror jeg nok dere kan glemme.

Om SP kommer tilbake, tja... Ikke gi opp helt enda. Kjenner stort sett hele det nye styret, og det er en ressursrik gjeng. Kanskje de kan tenke på noe det gamle styret ikke gjorde, var litt flere gamle travere der, selv om jeg ikke tror det blir lett å få tak i nok spenn, for det koster flesk å arrangere ting på denne størrelsen. Vil dere involvere dere, så stikk innom "Parade 05"-forumet på www.repeat.no, og si fra. Det trengs ganske mange for å få alt til å gå rundt, selv om det ikke er alt som er like "kult". Det meste er faktisk ganske ukult, til dels slitsomt, og tar tid, men det må til, og skal man betale folk for å gjøre alt, så kommer budsjettet til å dobles på rappen. Som det er nå, går vel ca halve budsjettet rett tilbake til kommune/stat et.c. Mener det var på ca 400k sist det ble arrangert. Får man tak i nok frivillige, så kan man sikkert senke det endel, men det virkelig store problemet er faktisk de pålagte delene fra kommunen osv.

Om sjangrene de spiller på mpetre: sjangerrunk til dere blir blå, og kall det vocal trance, melodisk/melodiøs-eller-hva-dere-vil-trance, men det er fremdeles med "trance" i navnet, eller hva? Derimot er det fint lite techno og drum & bass å høre på nasjonal radio, du skal helst vite hvor og når du skal lete.
Sist endret av atomet; 22. mars 2005 kl. 07:49.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du reddet nettopp dagen min atomet!
bærre høggli