Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du kommunist?
Ja 53 23,56%
Nei 172 76,44%
Stemmegivere: 225. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  123 7468
Sitat av commie
Både RV, AKP og NKP har flere enn 200 medlemer hver for seg, så jeg antar stemmetallet er høyere enn som så.

Med voksne partier, mener du partier som driter i løftene sine? Partier hvor stortingsrepresentantene driter i hva grunnplanet mener og hva grunnplanet har vedtatt at de skal jobbe for eller imot? Partier som slett ikke er hva de utgir seg for å være?
Vis hele sitatet...
Billig kommunistisk agitasjon/retorikk. Lite begrunnet og langt ifra sannheten. Iallefall når vi snakker om Arbeiderpartiet. Vi har GOD kontant med grasrota. Og ikke for og glemme så ble partiet stiftet av sagarbeider Anders Andersen som starta den største folkebevegelsen vi har hatt i landet NETTOPP sammen med grasrota. Vi var det FØRSTE partiet som innførte de fire punkter om alminnelig stemmerett ,lovfestet normalarbeidsdag og direkte skatt og støtte til anerkjente og berettigede arbeidsnedleggelser. Du skal ikke la flotte FUNGERENDE soaialdemokratiske tanker bare skyggelegges av en ideologi du har som du tror er så mye bedre. REFORMASJON kan være minst like bra som revolusjon om ikke bedre og iaffall mindre blodig.
I like turtles
Skyfex's Avatar
stiansj: Landet trenger et par kommunistiske partier for å holde dere Arbeiderparti folk fra å*skjene til høyresiden. Ikke kom og si at kommunister er ubrukelige drømmere. Og inget parti er perfekt. Selv ikke det allmektige arbeiderpartiet.

Personlig tror jeg på en balanse. Ren kommunisme har sjeldent fungert. Og ren kapitialisme? Vel.. Ta en liten titt på*USA (den siste tiden). Man trenger kommunistene for å opprettholde balansen. Personlig kommer jeg nok til å*stemmer rødt, bare fordi jeg synes Norge har havnet litt langt mot høyre (privatisere kraftverk? wtf?) Og da stemmer jeg heller ekstremt mot den retningen jeg føler landet burde ta.
Sitat av stiansj
Billig kommunistisk agitasjon/retorikk. Lite begrunnet og langt ifra sannheten. Iallefall når vi snakker om Arbeiderpartiet. Vi har GOD kontant med grasrota. Og ikke for og glemme så ble partiet stiftet av sagarbeider Anders Andersen som starta den største folkebevegelsen vi har hatt i landet NETTOPP sammen med grasrota. Vi var det FØRSTE partiet som innførte de fire punkter om alminnelig stemmerett ,lovfestet normalarbeidsdag og direkte skatt og støtte til anerkjente og berettigede arbeidsnedleggelser. Du skal ikke la flotte FUNGERENDE soaialdemokratiske tanker bare skyggelegges av en ideologi du har som du tror er så mye bedre. REFORMASJON kan være minst like bra som revolusjon om ikke bedre og iaffall mindre blodig.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke imot gode reformer, men reformisme er ikke veien til sosialisme

AP har gjort mye bra, jeg sier ikke noe imot det, problemet er at AP har gått langt til Høyre. Hvem var det som privatiserte Statoil? Telenor? hvem var det som startet pensjonskommisjonen og i dag støtter denne kommisjonens forslag til pensjonsreform (med mindre endringer)? Hva AP gjorde for 40-100 år siden er uinteresant for dagens situasjon hvor AP nærmest er blitt et høyreparti.

Forsåvidt så vet jeg ikke hvor god kontakt AP-ledelsen har med grasrota, jeg snakket mest om SV som driter i program, landsmøtevedtak, landsstyrevedtak og grunnplanet i partiet så fort sjansen byr seg. Men, APs broilerdyrking kan kanskje si noe om AP-ledelsens kontakt med grunnplanet i partiet, men jeg vet ikke.
Sitat av IvIoyner
Kapitalkreftene i praksis utnytter mennesketsnatur mens kommunismen i praksis benekter den
Vis hele sitatet...

så sant som det er sagt..

kan man jo tro..

men hva hvis det er sånn at kapitalismen forgifter oss med å innbille oss at vi fortjener bedre en andre.. som sagt tidligere i treade'n så kan det jo være at hadde vi ikke vokst opp og blitt formet av kapitalismen så er det ikke sikkert at vi ville hatt den trangen til å være bedre og "ha" mer enn de andre. men da igjen så går ikke marx's tanker om en videreutvikling av kapitalismen.

og hvis kapitalismen råtner opp sinnenne våres med så mye egoisme som den gjør, så vil det jo bli nesten umulig å gjennomføre kommunismen som et neste steg..

av oss som er så rike så vil jo tanken om å dele være helt uaktuelt fram til en av to ting skjer:

1.det blir helt ekstremt med klasse forskjeller her i landet og flertallet ønsker å være likeværdige fordi de tjener på det

eller

2. Folk begynner å utforske hodet og tankene sine om saken, om de egentlig synes det er litt feil å leve på andres fattigdom

de er begge usannsynlige sånn det står nå.. flertallet i norge er i "mellomklassen" sånn ca. får øyeblikket..
og
folk tenker ikke så langt, folk tenker på sine daglige sysler og sine luksus problemer som de fleste av de er.

ett av de største problemene vi har her i dag er at folk lever som om at vår leve måte er rettferdig, noe som kommer av at ikke nok folk setter seg ned og tenker saken igjennom..
Sitat av commie
Jeg er ikke imot gode reformer, men reformisme er ikke veien til sosialisme

AP har gjort mye bra, jeg sier ikke noe imot det, problemet er at AP har gått langt til Høyre. Hvem var det som privatiserte Statoil? Telenor? hvem var det som startet pensjonskommisjonen og i dag støtter denne kommisjonens forslag til pensjonsreform (med mindre endringer)? Hva AP gjorde for 40-100 år siden er uinteresant for dagens situasjon hvor AP nærmest er blitt et høyreparti.

Forsåvidt så vet jeg ikke hvor god kontakt AP-ledelsen har med grasrota, jeg snakket mest om SV som driter i program, landsmøtevedtak, landsstyrevedtak og grunnplanet i partiet så fort sjansen byr seg. Men, APs broilerdyrking kan kanskje si noe om AP-ledelsens kontakt med grunnplanet i partiet, men jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...

Ikke at dette kommer som en overraskelse men her må du ha FULLT trykk på bremsene dine litt. For her er det en del usannheter og frammstillinger som ikke stemmer.

Punkt1:
Markedsliberalisme er jeg ingen FAN av i hovedsak, Men en privatisering av telenor og fjerning av monopolet telenor hadde i Telekom bransjen har kommet både telenor og fobrukerne meget godt til nytte. Det har generert en herskar av flere arbeidsplasser og ikke minst billigere og bedre tjenester til folket. Så her må man virkelig prøve og være litt realist og ikke bli for fanatisk i såens øyne.

Punkt2:
I politikk skal man være saklig. Men her blir jeg rett og slett forbanna. Arbeiderpartiet nedstatte riktignokk pensjonskomisjonen. Men Landsmøte som er arbeiderpartiets Øverste organ HAR IKKE godkjent denne innstillingen. Og AP sentralt har lagt opp for en bred debatt på emnet som foregår i disse dager. I mitt partilag er vi totalt imot flere punker i denne innstillingen og dette har vi klaget på og sendt videre til fylkespartiet som igjen sender dette med på landsmøtet slik at vi ikke vil vedta og støtte en slik innstilling. Så og si at vi på bakgrunn av og ha nedsatt en kommisjon automatisk støtter den blir helt feilaktig. så det du sier i posten din er feilinformasjon og dette bør du ta selkritikk på og helst trekke tilbake. helt til slutt.

Det var mer en nødvendig og nedsette en slik Pensjonskomisjon nettopp pga. de forandringene samfunnet vil gjennomgå i de nermeste 50 årne. Antall arbeidende per pensjonist halveres og vell så det. Og ikkeminst pga. komplexiteten i det eksisterende systemet er det nødvendig og reformere pensjonssystemet slik at flere rett og slett forstår det. Det er viktig om vi skal kunne ha råd til og betale pensjonene i framtiden.

Hva AP gjorde for 40-100 år siden er LANGT ifra uinteressant. Nettopp fordi det var da mye av utgangspunktet for dagens vellferdssamfunn ble dannet. Og norge har mange politiske tradisjoner man må gå mer tilbake til som f.eks Den gode samarbeidsevnen AP har hatt imot LO med og sikre arbeidstagere de rettigheter de fortjener. Aldri har en høyre-regjering som sitter nå taktisk lagt opp til århundrets svikt av arbeidstagere , med og fjerne AFP ordning , kutte støtte til a-etat og arbeidsmarkeds tilltak , og fjerne viktige rettigheter som tillitsmannens rett til og delta og bestemme overtid sammen med arbeidsgiver. Lista er lang så jeg stopper der. Ikke minst fjerna de Ungdoms-garantien som bestemmer at ungdom under 25 år har rett til tilltaksplass eller skoleplass etter 6mnd. Dette i en tid da ungdommen "leder" på arbeidsledighetslista.
Kommunisme skal i teorien være så jævla bra... men det har aldri latt seg fungere i praksis. Bare å gi opp. Bare i Russland var Stalin så snill at han myrdet ca 50.000.000 mennesker, sitt EGET folk! Den dagen dagens kommunister fatter at deres egen ideologi og dens lek med maktens skjebne har drept flere uskyldige mennesker enn nazismen, blir en solfylt dag.
Sitat av stiansj
Ikke at dette kommer som en overraskelse men her må du ha FULLT trykk på bremsene dine litt. For her er det en del usannheter og frammstillinger som ikke stemmer.

Punkt1:
Markedsliberalisme er jeg ingen FAN av i hovedsak, Men en privatisering av telenor og fjerning av monopolet telenor hadde i Telekom bransjen har kommet både telenor og fobrukerne meget godt til nytte. Det har generert en herskar av flere arbeidsplasser og ikke minst billigere og bedre tjenester til folket. Så her må man virkelig prøve og være litt realist og ikke bli for fanatisk i såens øyne.

Punkt2:
I politikk skal man være saklig. Men her blir jeg rett og slett forbanna. Arbeiderpartiet nedstatte riktignokk pensjonskomisjonen. Men Landsmøte som er arbeiderpartiets Øverste organ HAR IKKE godkjent denne innstillingen. Og AP sentralt har lagt opp for en bred debatt på emnet som foregår i disse dager. I mitt partilag er vi totalt imot flere punker i denne innstillingen og dette har vi klaget på og sendt videre til fylkespartiet som igjen sender dette med på landsmøtet slik at vi ikke vil vedta og støtte en slik innstilling. Så og si at vi på bakgrunn av og ha nedsatt en kommisjon automatisk støtter den blir helt feilaktig. så det du sier i posten din er feilinformasjon og dette bør du ta selkritikk på og helst trekke tilbake. helt til slutt.

Det var mer en nødvendig og nedsette en slik Pensjonskomisjon nettopp pga. de forandringene samfunnet vil gjennomgå i de nermeste 50 årne. Antall arbeidende per pensjonist halveres og vell så det. Og ikkeminst pga. komplexiteten i det eksisterende systemet er det nødvendig og reformere pensjonssystemet slik at flere rett og slett forstår det. Det er viktig om vi skal kunne ha råd til og betale pensjonene i framtiden.

Hva AP gjorde for 40-100 år siden er LANGT ifra uinteressant. Nettopp fordi det var da mye av utgangspunktet for dagens vellferdssamfunn ble dannet. Og norge har mange politiske tradisjoner man må gå mer tilbake til som f.eks Den gode samarbeidsevnen AP har hatt imot LO med og sikre arbeidstagere de rettigheter de fortjener. Aldri har en høyre-regjering som sitter nå taktisk lagt opp til århundrets svikt av arbeidstagere , med og fjerne AFP ordning , kutte støtte til a-etat og arbeidsmarkeds tilltak , og fjerne viktige rettigheter som tillitsmannens rett til og delta og bestemme overtid sammen med arbeidsgiver. Lista er lang så jeg stopper der. Ikke minst fjerna de Ungdoms-garantien som bestemmer at ungdom under 25 år har rett til tilltaksplass eller skoleplass etter 6mnd. Dette i en tid da ungdommen "leder" på arbeidsledighetslista.
Vis hele sitatet...
Punkt 1.
Det man har gjort er å privatisere telenor, fjerne telenor fra demokratisk kontroll og la telenor kjøre sitt eget løp. La et privat selskap få enorme konkuransefortrinn (kobberkablene bl.a.) og på den måten få en makt i markedet som ikke er sunt.

At alt har blitt billigere og bedre kan jeg heller ikke se.

Punkt 2.
AP har ved å faktisk nedsette kommisjonen, ikke bare godkjent tallmatrialet som ligger til grunn for kommisjonens arbeid, de har også utarbeidet materialet. AP er med på å lyge norske arbeidstakere rett opp i trynet. Vi kommer ikke til å mangle folk som AP sier, vi kan om trenden fortsetter, risikere å mangle arbeidsplasser. Men høyresida vil ha oss til å tro at vi mangler folk og at man derfor må kutte i pensjonen. Og lever ditt årskull lenge så kutter man enda litt til. vakkert.

Jeg kritiserer forsåvidt ikke hele AP nå, de jeg kritiserer hardest er traverne på stortinget som til tider lukker øynene for resten av organisasjonen. Jeg vet om masse bra AP-folk, problemet er at disse ikke sitter på tinget. På tinget sitter folk som Jagland og Stoltenberg.

Det er fint at ditt lokallag er sterkt imot deler av pensjonsreformen, hva nå enn det betyr, men det betyr ikke at resten av AP er det. Det virker også på meg som om dere har godkjent formålet med pensjonsreformen, nemlig å kutte i pensjonen.

At grunnlaget for dagens velferdsstat ble lagt for himla mange år sidn er sant, det er også sant at dagens velferdsstat ble begynt nedbygd for 10-15 år siden.
Hadde det vært verdenskommunisme, og ikke maktsyke jævler som diktater, så kanskje... Men det er så usannsynlig som det går an å få det.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av rcs
Kommunisme skal i teorien være så jævla bra... men det har aldri latt seg fungere i praksis. Bare å gi opp. Bare i Russland var Stalin så snill at han myrdet ca 50.000.000 mennesker, sitt EGET folk! Den dagen dagens kommunister fatter at deres egen ideologi og dens lek med maktens skjebne har drept flere uskyldige mennesker enn nazismen, blir en solfylt dag.
Vis hele sitatet...
Det var ikke kommunisme. Det het Stalinisme og Leninisme. Kommunisme/Marxisme er noe helt annet enn det som utspilte seg i Russland under Sovjetunionen.
Sitat av rcs
Kommunisme skal i teorien være så jævla bra... men det har aldri latt seg fungere i praksis. Bare å gi opp. Bare i Russland var Stalin så snill at han myrdet ca 50.000.000 mennesker, sitt EGET folk! Den dagen dagens kommunister fatter at deres egen ideologi og dens lek med maktens skjebne har drept flere uskyldige mennesker enn nazismen, blir en solfylt dag.
Vis hele sitatet...
Tenk på hvor mange kapitalismen dreper og har drept..
Bla. 20.000 sultne barn hver dag
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av commie
Punkt 1.
Det man har gjort er å privatisere telenor, fjerne telenor fra demokratisk kontroll og la telenor kjøre sitt eget løp. La et privat selskap få enorme konkuransefortrinn (kobberkablene bl.a.) og på den måten få en makt i markedet som ikke er sunt.

At alt har blitt billigere og bedre kan jeg heller ikke se.

Punkt 2.
AP har ved å faktisk nedsette kommisjonen, ikke bare godkjent tallmatrialet som ligger til grunn for kommisjonens arbeid, de har også utarbeidet materialet. AP er med på å lyge norske arbeidstakere rett opp i trynet. Vi kommer ikke til å mangle folk som AP sier, vi kan om trenden fortsetter, risikere å mangle arbeidsplasser. Men høyresida vil ha oss til å tro at vi mangler folk og at man derfor må kutte i pensjonen. Og lever ditt årskull lenge så kutter man enda litt til. vakkert.

Jeg kritiserer forsåvidt ikke hele AP nå, de jeg kritiserer hardest er traverne på stortinget som til tider lukker øynene for resten av organisasjonen. Jeg vet om masse bra AP-folk, problemet er at disse ikke sitter på tinget. På tinget sitter folk som Jagland og Stoltenberg.

Det er fint at ditt lokallag er sterkt imot deler av pensjonsreformen, hva nå enn det betyr, men det betyr ikke at resten av AP er det. Det virker også på meg som om dere har godkjent formålet med pensjonsreformen, nemlig å kutte i pensjonen.

At grunnlaget for dagens velferdsstat ble lagt for himla mange år sidn er sant, det er også sant at dagens velferdsstat ble begynt nedbygd for 10-15 år siden.
Vis hele sitatet...
Vi blir tydeligvis ikke enige om Pensjonskommisjonen. Men fordi Arbeiderpartiet nedsatte en kommisjon som skulle se på dagens ordning betyr det ikke at deres innstilling er arbeiderpartiets innstilling og at du ikke forstår denne ikke eksisterende sammenhengen mellom det og nedsette en kommisjon og at arbeiderpartiet automatisk vedtar denne er meget besynderlig. Det står ikke en eneste plass i våre dokumenter at Pensjonskommisjonens innstilling er vår politkkk eller vårt program. IKKE EN ENESTE PLASs. og det et eksplisitt nettopp fordi det IKKE ER DET. Så og at du her uten et eneste bevis skal sitte og mene at dette er vår politikk er skammelig. Det er også godt mulig du ikke kjenner til hvordan vår organisasjon fungerer (som forøvrig fungerer ganske likt som andre politiske organisasjoner) Så debateres PK's innstilling før noe som helst vedtaes. Og nå har det seg faktisk slik at arbeiderpartiet sentratlt har lagt opp til en bred debatt på dette emnet for vi tenker og bruke dette som en valgkampsak.

SÅ nokk enngang. PK's innstilling har vi ikke overhode vedtatt. Og Pk's innstilling er en landsmøtesak for Arbeiderpartiet og kommer på LANGT nær til og bli vedtatt i sin helhet slik den nå foreligger.
Ved å nedsette pensjonskommisjonen annerkjente AP behovet for en pensjonsreform som fører til mindre utbetalinger til folk. Jeg kan ikke tenke meg formålet var at folk skulle få mere peng. Det er poenget mitt. Enkelt og greit. Jeg tviler ikke på at AP vil komme med bedringsforslag til innstillingen, og kanskje, hvis vi er heldig og fagbevegelsen legger kraftig press på AP, så forkaster AP pensjonkommisjonens innstilling i sin helhet. Det hadde vært saker. Men det tviler jeg på da.
Sitat av Carl Ottho
Tenk på hvor mange kapitalismen dreper og har drept..
Bla. 20.000 sultne barn hver dag
Vis hele sitatet...
Disse dødsfallene er ikke et resultat av kapitalisme, men av fravær av kapitalisme. De landene hvor folk sulter i hjel, er utelukkende land uten en fungerende statsmakt, uten respekt for individets rettigheter, og uten stabile økonomiske og politiske forhold. Det vil si: uten kapitalisme.

Det finnes imidlertid eksempler på land som har liberalisert markedene sine, med stor suksess. Botswana, Mauritius, Ghana og Uganda er eksempler på dette; samtlige har opplevd kraftige fattigdomsreduksjoner og en stor økning i økonomisk vekst og tilgang på vann, helsetjenester og utdanning. I Uganda ble fattigdommen redusert fra 55,6% til 44% på seks år.

I en mer og mer globalisert verden, får fattige bedre og bedre kår. Det har blitt færre underernærte mennesker — både i prosent av befolkningen og i faste tall; dette til tross for en befolkningsvekst på over 1,5 milliarder siden 1975. Siden 1970 har andelen av sultende mennesker i verden blitt mer enn halvert — fra 37% til 18%. Bare på nittitallet ble andelen ekstremt fattige i verden redusert fra 29% til 24%. Forventet levealder har i U-land økt fra 46 til 64 år de siste førti årene; spedbarnsdødeligheten har blitt redusert fra 18% til 8% siden 1950; andelen analfabeter har gått ned fra 70% til 25%; antallet barn som går på skole har økt med massive 80%.

Sannheten er at folk sulter, ikke på grunn av kapitalisme, men fordi de ikke har fått muligheten til å nyte godt av kapitalismens goder. Mennesket er i utgangspunktet fattig — fattigdom er menneskets naturtilstand, en tilstand kjennetegnet ved mangel på produserte goder. For å komme ut av denne tilstanden — hvilket er en nødvendighet for å overleve — må mennesket produsere disse godene. Dette krever frihet til å handle slik man ønsker. I tillegg må man få beholde det man produserer — dersom folk forventer at verdiskapningen deres når som helst kan bli gjenstand for tyveri, vil det kulminere i at intet produseres. Av den grunn er frihet og eiendom essensielle rettigheter når det gjelder velstandsøkning og fattigdomsreduksjon.

Det disse rettighetene impliserer, er et fungerende rettsvesen, med objektive og allment kjente lover; rettigheter har selvsagt ingen verdi dersom ingen beskytter dem. Også de økonomiske forhold er essensielle: Akkurat som folk ikke vil produsere dersom de risikerer å bli frastjålet sin verdiskapning, vil de ikke produsere dersom pengene er null verdt neste dag. Stabile økonomiske og politiske forhold, og en fungerende rettsstat med respekt for retten til frihet og eiendom, legger grunnlaget for rikdom og velstand.

Alle tjener på frihet, men spesielt de fattige.
Sitat av commie
Ved å nedsette pensjonskommisjonen annerkjente AP behovet for en pensjonsreform som fører til mindre utbetalinger til folk. Jeg kan ikke tenke meg formålet var at folk skulle få mere peng. Det er poenget mitt. Enkelt og greit. Jeg tviler ikke på at AP vil komme med bedringsforslag til innstillingen, og kanskje, hvis vi er heldig og fagbevegelsen legger kraftig press på AP, så forkaster AP pensjonkommisjonens innstilling i sin helhet. Det hadde vært saker. Men det tviler jeg på da.
Vis hele sitatet...
Arbeiderpartiet har sett behovet for og en omlegging av pensjonssystemet. Først og fremst fordi det systemet vi har nå ikke vil være bærekraftig på sikt. Dette er det en tverrpolitisk enighet på stortinget om.

Det er uinteressant og diskutere om det fører til mindre eller mer. Og si at alle skal få mer er og forblir utopisk. Poenget er og få et RETTFERDIG og bærekraftig system. og sist men ikke minst et system som folk skjønner seg på. Det systemet vi har idag tror jeg en underkant av 1% klarer og regne ut hva de vil få i pensjon når de blir eldre fordi systemet er urettferdig og tungvindt. Jeg synes ikke noe om PK's innstilling pga. flere ting som afp og fjerning av besteårsregel mm. Men en omlegging tnenger vi.

Så vent med svartmalingen av Arbeiderpartiets standpunkt til etter de har faktisk har kommet med ett Desuten er LO og Arbeiderpartiet ganske enige om at PK per idag ikke er god nokk og er i en dialog der det påvirkes fram og tilbake.

Men fra børse til krutt. Tror du skal bekymre deg mer om høyres forslag til endring i dagens arbeidsmiljølov. Og Arbeidslivslovsutvalget's innstilling. Der er det virkelig skammelig hvor de rasserer norske arbeidstageres rettigheter.
AP er ved siden av AKP-ml det mest politisk korrupte parti etter krigen. Den totale mangel på sosial boligpolitikk, usosial skattepolitikk, privatisering av arvesølv og et ræva sosialsystem er til stor del AP's ansvar. Gro's arbeidsminister Gunnar Berge's kommentar til kravet om forbedring av dagpengeordningen, "det skal ikke være for lett å være arbeidsledig", er et godt eksempel på korrumperingen av AP-ledelsen de siste tredve årene.
Sitat av faenta
AP er ved siden av AKP-ml det mest politisk korrupte parti etter krigen. Den totale mangel på sosial boligpolitikk, usosial skattepolitikk, privatisering av arvesølv og et ræva sosialsystem er til stor del AP's ansvar. Gro's arbeidsminister Gunnar Berge's kommentar til kravet om forbedring av dagpengeordningen, "det skal ikke være for lett å være arbeidsledig", er et godt eksempel på korrumperingen av AP-ledelsen de siste tredve årene.
Vis hele sitatet...

Hvis du kunne komme med noen eksempler på usosial boligpolitikk hadde det vært fint. Skattepolitikken her i landet har vi på langt nær stått alene om og er ei heller ansvarlig for siste periode. Privatisering av arvesølv? hva sikter du til? Rævva sosialsystem? Utdyp litt? Et litt usammenhengende sitat fra en politiker som du bare på trass velger og feiltolke bryr meg ikke serlig mye om. Mye ubegrunnet vrøvvel her du!
Sitat av stiansj
......når vi snakker om Arbeiderpartiet. Vi har GOD kontant med grasrota.
Vis hele sitatet...
Du påstår at dere i AP har god kontakt med grasrota Og så i ditt siste innlegg etterlyser du eksempler på usosial boligpolitikk i Norge Er det grasrota i din egen navle du har hatt kontakt med? Hvis du virkelig er ukjent med problemene mangelen på sosial boligbygging har skapt for svært mange har du ihvertfall bevist at du hører hjemme i AP
Sitat av faenta
Du påstår at dere i AP har god kontakt med grasrota Og så i ditt siste innlegg etterlyser du eksempler på usosial boligpolitikk i Norge Er det grasrota i din egen navle du har hatt kontakt med? Hvis du virkelig er ukjent med problemene mangelen på sosial boligbygging har skapt for svært mange har du ihvertfall bevist at du hører hjemme i AP
Vis hele sitatet...

da må jeg virkelig spørre deg hvor mye du har fulgt med i norsk politikk på 90 tallet. hvem har styrt i majoriteten av årene i regjering på 90 tallet? er det de blå eller er de rød? Kan Arbeiderpartiet stilles ansvarlig for den blå politikken som har vært ført på 90 tallet? Nå må du sannelig stoppe opp og tenke deg litt om. Det er klart at vi har stor mangel på en sosial bolig politikk fra den sittende regjeringen idag. Som f.eks at de vil innføre avgift på salg av borettslag leiligheter mm. Men hvem er det som foreslår dette? JO DE BLÅ (høyre) IKKE Arbeiderpartiet. Så nå får du jammen meg spare deg. makan. Arbeiderpartiet har gått sterkt imot mange av de usosiale tilltakene til høyre når det gjelder sosial/usosial boligpolitikk.
Skal du diskutere problemer som dette må du være i stand til å se lengre enn til 90-tallet. Å høre partifolk som deg skylde på andre partier uten å ta ansvar for en dritt bekrefter bare det dårlige inntrykket vi har fra før av både AP og de andre partiene. Rart AP fremdeles har såpass oppslutning. De har større ansvar enn noen andre partier for den negative utviklingen de siste tredve årene. Patetisk og litt komisk å høre partislaver skryte av en kontakt med grasrota som mer eller mindre forsvant på begynnelsen av syttitallet. EF-striden viste tydelig at AP-ledelsen ga f.. i både grasrot og egne velgere. Siden har det gått dårlig med skole, helsevesen og en del andre offentlige tilbud. Slik går det når hensynet til offentlig ansatte går foran hensynet til publikum, noe som alltid har vært AP-politikk(jeg har selv vært off. ansatt i mange år).
Sist endret av faenta; 6. mars 2005 kl. 14:04.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hmmm...syns egentlig at det er lite forskjell mellom kommunisme og sosialisme, leninisme. maoisme og alt slike teorier, de stemmer jo ifra Karl Marx(marx har igjen ider fra andre) og andre filosofer. Når det gjelder hvordan kommunisme har fungert i praksis, er det etter min veldig vanskelig å diskutere. Husk at vi lever i Vesten. Det er ikke så lenge siden det kalde krigen tok slutt, der det var kamp mellom kommunisme og kapitalisme. Vesten så si vant! men vi må jo innse at under kalde krigen var det alltid propaganda som kritiserte motparten. Da kommunisme falte, er det derfor rart at vi syns at kommunisme fungert dårlig. Vi må ikke glemme at Sovjetunion som var kommunisme, var også en verdensmakt på lik linje med datidens USA og at det var Sovjet som hadde det meste avanserte teknologi innenfor romteknologi(sputnik, gargarin osv)

Kina er idag fremdeles kommunistisk og vi må også innse at landet har et enormt utvikling i de siste årene... så.....
sovjet brukte alle sine penger på å utvikle romteknologien og våpenteknologien. de gjorde dette for å framstå som en supermakt mens i virkeligheten slet de med lav arbeidsmoral og sultende innbyggere.
man sto jo i timesvis for å få kjøpt seg smør, og skulle du ha bil var leveringstida 2 år...
[quote]sovjet brukte alle sine penger på å utvikle romteknologien og våpenteknologien. de gjorde dette for å framstå som en supermakt mens i virkeligheten slet de med lav arbeidsmoral og sultende innbyggere.
man sto jo i timesvis for å få kjøpt seg smør, og skulle du ha bil var leveringstida 2 år...

det kan virke slik!! men trur du virkelig at sovjet er helt på trynet samlignet med USA under den kalde krigen? hvis ja, så mener jeg at du er naive!!!
Jeg sier ikke at det ikke var matmangel i Sovjet, men problem er kanskje ikke så direkte ALVORLIG som folk i USA sin side trudde. Du må heller ikke glemme det store depressjoene i 1930!! Hva som skjedde da?? Folk i USA sultet i hjel!!
Du sa også at Sovjet ville fremstå makt, men trur ikke du at USA ville det samme? Bare tenker på hvor mye dollar hadde Kennedy brukt på apollon prosjektet??? vet du det??
Så sitter jo USA igjen enda, mens Sovjet er oppløst.
Sitat av FlyingVeeVee
Noen som har sett den sketsjen fra "Ut i vår hage"? Der hvor Harald Eia og Bård Tufte Johansen har alliert seg med Yngve Hågensen for å gjennomføre et såkalt jobbrukkeringssystem? De heller noe lurium i vannet slik at alle glemmer hva de jobber med og går til vidt forskjellige jobber.

Nå er det jo litt tatt ut av virkeligheten dette her, men det gir et godt bilde på hva som sannsynligvis vil skje dersom man skal bytte jobber hele tiden. Blir jo bare rot. Enten må man utdanne seg på nytt hele tiden, eller så må man bare gjør å godt man kan som lege uten utdanning.

Hva med en som vil bli lege og jobber intenst å skolen for å kunne komme inn på legestudiet. Studerer hardt i 5 år fo så endelig å få eksamen som lege. Så får han jobbe som lege i 5 år, før han blir tvunget til å jobbe som bussjåfør, økonom eller hva som helst. Det vil aldri fungere i det hele tatt. Jobbrullering. For noe tull!
Vis hele sitatet...
vil bare peker på at her har du latt deg selv FANTASERT over hva jobbrullering vil funkere!! TROR du at slik problemstillingen har ikke blitt tenkt av Marx, som er i grunn og helt sikkert tiganger smartere, fornuftigere og logisk enn deg!!
Fatter hva du vil med det du si, men syns at det er lite fornuftig og slenger ut slike påstand