Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3085
Hei.

I disse dager med relamer om kjørebok i hue og bakenden begynner jeg å fundere på dette med firmabil, kjørebok og beskattning.

Jeg har firmabil, "vaktbil" som det så fint heter fra arbeidsgiver.
Jeg har bilen stående hjemme, og jobber som serviceteknikker, dette betyr at jeg stort sett møter rett hos kunde.
Jeg står skrevet opp på 24t vaktliste.

I følge sjefen trenger vi ikke kjørebok og trenger heller ikke skatte av kjøring til og fra arbeidsplass da vi står på vaktlister og har 24t vakt.

Men hva sier egentlig jus'en her?

Vi får til informasjon ikke lov til å bruke firmabilen privat, kun kjøres hjem etter arbeidsdagens slutt og kjøre til arbeid dagen etter.

Finner masse informasjon ang firmabil hjem, men ingenting rundt dette når bilen er definert som vaktbil.
Såvidt jeg har forstått det er det skattefritt når du har 24tvakt, _men_ det må skje minst et par ganger i året at du må "rykke ut" for at det skal gjelde. For ellers kan jo alle kalle det 24tservice og slippe skatt.
Men har ikke noe kilder på dette, men sånn jeg ble gortalt det av kontoret da jeg fikk kassevogn til å kjøre hjem hver dag.