Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3322
God kveld, Freak

Jeg har utrolig lyst til å spille inn noen av sangene mine, men er usikker på stemma mi, om den er bra eller ikke.
Syns selv det ikke høres alt for ille ut, men alle syns vel selv at man synger bra :P


Hvordan finner jeg ut om jeg synger bra?
Hvordan kan man eventuelt bli bedre?
Sitat av Legacy Vis innlegg
God kveld, Freak

Jeg har utrolig lyst til å spille inn noen av sangene mine, men er usikker på stemma mi, om den er bra eller ikke.
Syns selv det ikke høres alt for ille ut, men alle syns vel selv at man synger bra :P


Hvordan finner jeg ut om jeg synger bra?
Hvordan kan man eventuelt bli bedre?
Vis hele sitatet...
legg ut et klipp på vocaroo, legg det her, så kan vi jo høre.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Du er vel nesten nødt til å bare slenge ut et opptak av deg selv om du vil ha ærlige svar på om du synger bra.

Det finnes mange metoder og øvelser du kan gjøre for å bli bedre rent teknisk.
Jeg bruker noen av disse metodene, og det fungerer. Det er også flott å se igjennom for og få en forståelse av hva som faktisk er "i bruk" når du synger.
Trådstarter
Kan spille inn en kjapp en i morgen kveld!
Ja, nå er det morgen kveld. Venter i spenning her.
Skal man virkelig bli god å synge så nytter det dessverre ikke å begynne å synge når man er i begynnelsen av 20-åra og eldre.

Jeg spilte gitar helt fra jeg var 15 år men turte aldri å synge, verken hjemme eller på skolen. Det endte med at jeg begynte å synge i en alder av 20 når jeg bodde for meg selv. Stemmebandet har ikke fått utvikle seg og man sprekker lett. Særlig på de høye tonene er det en utfordring. Man merker også at man blir tett i nesa om man synger lenge nok.

Hvis man vil bli god så bør man ha sunget siden man var liten kid. Senest begynt i 15 års alderen etter min mening.

Hvis du vil ha litt feedback kan du slenge ut noe her så kan jeg komme med min ærlige mening om hva du kan prøve for å bli bedre.
Sist endret av Trezpazr; 21. februar 2014 kl. 20:42.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Skal man virkelig bli god å synge så nytter det dessverre ikke å begynne å synge når man er i begynnelsen av 20-åra og eldre.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Det kan nok stemme for enkelte individer, men de aller aller fleste vil ikke det ha noen ting å si, annet enn at man ikke vet helt hvordan sin stemme fungerer. Dette med høye og lave toner - ikke alle kan synge høye toner, uansett hvor flinke de er, og det samme gjelder mørke toner, det handler om hvordan stemmen er, klar man kan lære seg å synge en høy C, men det blir aldri en ekte høy C hvis man ikke har stemmen til det fra før, men igjen, da vil man ikke kunne synge veldig dyp E ordentlig, selvom man egentlig får det til, men det er ikke en "true" note.

Til TS, du burde finne ut hvilken stemmegruppe du hører til i. Selv er jeg tenor, og ved å vite det vet jeg også hva slags toner jeg burde kunne synge og hvilke jeg mest sannsynlig ikke klarer. Jeg kunne aldri klart meg i stemmeregisteret til en bass, mens en bass ville slitt veldig med det en tenor klarer, og igjen er dette veldig greit å vite om du feks spiller gitar og vil forme musikken din rundt dette. Du har kanskje prøvd å synge til en låt før og syns det låter helt greit, men ingenting utover det, kanskje fordi du ikke er flink til å synge, eller det om er mer sannsynlig, at låta ligger i et toneleie som ikke er optimalt til deg. Tenk feks Sivert Høyem, han har en stemme som er et kroneksempel på en god bass, men jeg som tenor kan ikke synge låtene hans uten at det låter påtvingt og rart, og må derfor legge låta opp med hjelp av capo. /rant off