Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3601
Hei,

Har ikke så mye peiling på lyd, så håper på å få litt hjelp angående dette.

Hva trengs for å drive et par med Cerwin Vega XLS-215? Ser forskjellige svar rundt om kring, hvor noen sier de kjører dem helt ned på 2x 50w.

Hvordan vil høyttalerene spille på en eldre forsterker som leverer 2x 70watt (8 ohm)? Vil dette kunne skade høyttalerene, eller holder det?
Jo mer watt jo bedre. Du kan ikke få nok av dem.

Denne her for eksempel vil klare å drepe alt rundt deg ganske så godt.
Har du Cerwin vega cls 215
Så andbefaler jeg NAD C165 BEE x2 eller annet oppsett.
De høytalerene dine er meget store og krever en stor forsterker for å utnytte høytalerene.
Hehe, jeg skjønner! Men jeg tenker nå om jeg hadde gått til innkjøp av høyttalerene nå, og brukt den eldre forsterkeren på 2x 70w (8ohm) inntil jeg går til innkjøp av ny. Hvordan vil dette fungere, er det evt. skadelig for høyttalerene?
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Hehe, jeg skjønner! Men jeg tenker nå om jeg hadde gått til innkjøp av høyttalerene nå, og brukt den eldre forsterkeren på 2x 70w (8ohm) inntil jeg går til innkjøp av ny. Hvordan vil dette fungere, er det evt. skadelig for høyttalerene?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke spille veldig høyt da, disse skal minst ha 300 watt, og helst 600+.
Men du burde heller se på xls 12, MYE lettere å drive også tar de ikke så mye plass.
Tenker på et brukt-kjøp nå, som er ganske greit priset om forsterkeren faktisk klarer å drive høyttalerene greit inntil neste lønning. Har lest litt rundt og kommer frem til at 2x 70w (8 ohm) fra en kvalitetsforsterker (Pioneer) burde kunne drive dem på et ganske greit volum før det blir noen evt. problemer, men vil helst ha det bekreftet eller avkreftet av noen som kan det. Høres det riktig ut?
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Tenker på et brukt-kjøp nå, som er ganske greit priset om forsterkeren faktisk klarer å drive høyttalerene greit inntil neste lønning. Har lest litt rundt og kommer frem til at 2x 70w (8 ohm) fra en kvalitetsforsterker (Pioneer) burde kunne drive dem på et ganske greit volum før det blir noen evt. problemer, men vil helst ha det bekreftet eller avkreftet av noen som kan det. Høres det riktig ut?
Vis hele sitatet...
Det vil lage lyd, men viss du skrur bare litt høyt opp så kommer diskanten eller bassene til å sprenge Du kan jo kjøpe dem og bare la dem stå der fram til du får forsterker.
En liten vri, nytt spørsmål:

Cerwin Vega CXA-8: http://www.hifiklubben.no/kundeklubb...sort_44098.htm

NAD C356BEE Integrert forsterker: http://www.hifiklubben.no/kundeklubb...er_grafitt.htm

Snakkes med HiFi klubben tidligere i dag, og de mente at begge de to kan drive det meste av høyttalere de har uten problemer, og at VE-15F ikke var noen utfordring i det hele tatt for noen av dem. Hvordan kan NAD ha 80w utgang og være like god som CV'en med 350w? Skjønner ikke helt greia her.. Er jo et pluss at NAD'en ikke egentlig trenger forforsterker, men mister jeg mye ved å velge den?

EDIT: Nå snakker jeg om å bruke dem med Cerwin Vega VE-15F, IKKE XLS-215.
Sist endret av 10minutemail; 22. mars 2012 kl. 20:55.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
En liten vri, nytt spørsmål:

Snakkes med HiFi klubben tidligere i dag, og de mente at begge de to kan drive det meste av høyttalere de har uten problemer, og at VE-15F ikke var noen utfordring i det hele tatt for noen av dem. Hvordan kan NAD ha 80w utgang og være like god som CV'en med 350w? Skjønner ikke helt greia her.. Er jo et pluss at NAD'en ikke egentlig trenger forforsterker, men mister jeg mye ved å velge den?

EDIT: Nå snakker jeg om å bruke dem med Cerwin Vega VE-15F, IKKE XLS-215.
Vis hele sitatet...
Til ve-15 ville jeg ikke hatt noe mindre en cxa-8, de er rundt 400watt max så 80 watt blir alt for lite.
Men sjekk ut denne
http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/sl...c-gx-5-p97808/
XLS-215:

Sitat fra HI-FIklubben: "I prinsippet kan du spille fryktelig høyt med en forsterker på bare 60-80 watt, men hvis du virkelig vil utnytte høyttaleren, bør du ha en strømsterk forsterker på 100 watt eller mer – gjerne mye mer!"
Sist endret av Marr; 22. mars 2012 kl. 23:21.
Marr: Nå snakker jeg om til VE-15F / VE-12F.. Fikk forklart fra HiFi klubben at den NAD'en skulle være like god som Cerwin Vega'en på de høyttalerene, men det virker litt merkelig når det er så stor forskjell på output? Sparer jo fort ~2000kr på forforsterker om jeg går for NAD'en, men vil jo ha skikkelig effekt og..

3li-G: Skal se litt nærmere på den i morgen, er for trøtt til å tenke nå. Hadde håpet å kunne holde meg under 6000kr for forsterker og evt. forforsterker. Om vi sier f.eks. til VE-12F høyttalere, tror de skal være mer enn store nok til plassen de skal brukes på.
Kjøp deg Crown XTI 4002/6002. ingen over, ingen ved siden. 4002 har 675 watt i 8 ohm, og 6002 har 1300 i 8 ohm, hvilket er helt sinnsykt. Du får kjøpt dem relativt billig fra en fyr fra Bodø som selger på finn. 6500 for 4002. Ikke kjøp deg cxa8/10, veldig overpriset i forhold til effekt.

Og for guds skyld, ikke bruk en 70watts-forsterker på XLS 215. Klarte selv å ødelegge min 2x150 watt på mine XLS 15. O flere watt, jo bedre.
Hei, kjenner mange som har XLS 2x15 og det vanlige oppsettet for de høyttalerne der er http://www.hifiklubben.no/produkter/...ker_grafit.htm denne på diskant og mellom tone

og denne http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm på bassen, det kalles BI WIRE siden det er 4 plugger inn i hver høyttaleren
Hehe, jeg synes selv 2x70w hørtes utrolig lite ut, kunne ikke helt fatte hvorfor han jeg vurderte å kjøpe fra hadde kjørt dem et halvt år på den forsterkeren.. Men skal vertfall styre unna, hehe!

Det oppsettet så jo rimelig bra ut ilovecerwin, men for tiden litt over min prisklasse, dessverre.

Et oppsett bestående av Cerwin Vega CLS-215, Harman Kardon AVR235 og Cerwin Vega 2,6KW2 virker som en litt bedre løsning, vil se nærmere på det.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Har du Cerwin vega cls 215
Så andbefaler jeg NAD C165 BEE x2 eller annet oppsett.
De høytalerene dine er meget store og krever en stor forsterker for å utnytte høytalerene.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager skal han med to forforsterkere? Det blir det ikke mye effekt ut av.
Sist endret av Hobby; 25. mars 2012 kl. 13:29.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Hehe, jeg synes selv 2x70w hørtes utrolig lite ut, kunne ikke helt fatte hvorfor han jeg vurderte å kjøpe fra hadde kjørt dem et halvt år på den forsterkeren.. Men skal vertfall styre unna, hehe!

Det oppsettet så jo rimelig bra ut ilovecerwin, men for tiden litt over min prisklasse, dessverre.

Et oppsett bestående av Cerwin Vega CLS-215, Harman Kardon AVR235 og Cerwin Vega 2,6KW2 virker som en litt bedre løsning, vil se nærmere på det.
Vis hele sitatet...
Cls-215 har mye dårligere lyd, også er det veldig mange som er plaget av en "klakke" lyd i elementene. Og det kommer du til å bli lei av etter en stund :P
Men xls-12 og qsc gx5 hadde vert fett, tenker litt på det sjøl. Har ve 12 nå og de er veldig skrikete.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
En liten vri, nytt spørsmål:

Cerwin Vega CXA-8: http://www.hifiklubben.no/kundeklubb...sort_44098.htm

NAD C356BEE Integrert forsterker: http://www.hifiklubben.no/kundeklubb...er_grafitt.htm

Snakkes med HiFi klubben tidligere i dag, og de mente at begge de to kan drive det meste av høyttalere de har uten problemer, og at VE-15F ikke var noen utfordring i det hele tatt for noen av dem. Hvordan kan NAD ha 80w utgang og være like god som CV'en med 350w? Skjønner ikke helt greia her.. Er jo et pluss at NAD'en ikke egentlig trenger forforsterker, men mister jeg mye ved å velge den?

EDIT: Nå snakker jeg om å bruke dem med Cerwin Vega VE-15F, IKKE XLS-215.
Vis hele sitatet...
NAD oppgir en watt og de leverer den uten problemer. den er også så strømsterk at du kan nesten gange det med 2/3. (NAD WATT)
Derfor er det ikkenoe problem å bruke en "liten" NAD på store ht.