Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3042
Hei freaks!

Har bestemt meg for å bygge et kabinett fra scratch. Har noen spørsmål:

1. Hva slags materiale er best å bruke?
Her tipper jeg kanskje tre?

2. Har dere noen tips til hvordan man skal få satt sammen platene? Må man lime det, fuge det eller noe sånt?

3. Ellers kom med det dere har av tips.

Takk på forhånd!

Vil også legge til at jeg får en del komponenter som kan brukes så tror ikke jeg trenger HDD-racks og HK plate ( VELDIG utdaterte da)
Sist endret av Bl1zzarD; 31. januar 2012 kl. 16:52.
Mange materialer du kan bruke. Og da er festemidlene knytta opp mot hvilke materialer du velger ;-)
Personlig ville jeg valgt tre. Hobbyplate i furu er vel det beste, men også det dyreste. Mange velger å bruke spon eller kryssfiner. Det er best å skru treplater, og kanskje spandere på seg litt lim også for best resultat.


Lykke til, og ikke glem worklogg ;-)
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Stijey Vis innlegg
Mange materialer du kan bruke. Og da er festemidlene knytta opp mot hvilke materialer du velger ;-)
Personlig ville jeg valgt tre. Hobbyplate i furu er vel det beste, men også det dyreste. Mange velger å bruke spon eller kryssfiner. Det er best å skru treplater, og kanskje spandere på seg litt lim også for best resultat.


Lykke til, og ikke glem worklogg ;-)
Vis hele sitatet...
Skal prøve å legge ut worklogg etterhvert! Først må jeg sette meg ned å bestemme hvordan det skal se ut.
Valnøttre hadde sikkert vært tøft. For å ikke snakke om ibenholt.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Må bare spørre, hadde rosewood funka :3
Digger fargen på det!
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Hei freaks!

Har bestemt meg for å bygge et kabinett fra scratch. Har noen spørsmål:

1. Hva slags materiale er best å bruke?
Her tipper jeg kanskje tre?

2. Har dere noen tips til hvordan man skal få satt sammen platene? Må man lime det, fuge det eller noe sånt?

3. Ellers kom med det dere har av tips.

Takk på forhånd!

Vil også legge til at jeg får en del komponenter som kan brukes så tror ikke jeg trenger HDD-racks og HK plate ( VELDIG utdaterte da)
Vis hele sitatet...
1: aluminiumprofiler til ramme, aluminium eller stål plater til utvendige paneler.

2: poppnagler eller metriske skruer, gjerne med mutter på baksiden.

3: measure twice, cut once!

jeg har et MB tray du kan kjøpe av meg for hundrings om du bor nærme, PM for info.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
1: aluminiumprofiler til ramme, aluminium eller stål plater til utvendige paneler.

2: poppnagler eller metriske skruer, gjerne med mutter på baksiden.

3: measure twice, cut once!

jeg har et MB tray du kan kjøpe av meg for hundrings om du bor nærme, PM for info.
Vis hele sitatet...
MB tray er nok ikke nødvendig med det første. Har kommet til et stort stopp, har funnet designet jeg vil ha, men er usikker på hvilke mål jeg skal bruke. Er det noen regler man skal følge eller noe sånt?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
MB tray er nok ikke nødvendig med det første. Har kommet til et stort stopp, har funnet designet jeg vil ha, men er usikker på hvilke mål jeg skal bruke. Er det noen regler man skal følge eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Følg regelen "ett par ekstra CM hjelper."
--Plass til mer stash.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Følg regelen "ett par ekstra CM hjelper."
--Plass til mer stash.
Vis hele sitatet...
Tenker mer på størrelse per flate. trenger å ha en arbeidstegning før jeg begynner.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan jo bruke mål fra andre "kjøpe-kabinetter" iallefall ha samme proporsjoner, slik at du ihvertfall ikke ender opp med noe HELT ugjenkjennelig(greit nok hjemmemekka kabinetter skal se spesielle ut, men)

Ellers så er det bare å begynne en plass, så kan du korte ned/utvide etterhvert om du trenger det, som oftest går det aldri _helt_ etter planen.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan jo bruke mål fra andre "kjøpe-kabinetter" iallefall ha samme proporsjoner, slik at du ihvertfall ikke ender opp med noe HELT ugjenkjennelig(greit nok hjemmemekka kabinetter skal se spesielle ut, men)

Ellers så er det bare å begynne en plass, så kan du korte ned/utvide etterhvert om du trenger det, som oftest går det aldri _helt_ etter planen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Tenkte å se på et kabinett som forhåpentligvis kommer i morgen.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
MB tray er nok ikke nødvendig med det første. Har kommet til et stort stopp, har funnet designet jeg vil ha, men er usikker på hvilke mål jeg skal bruke. Er det noen regler man skal følge eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Neida, bare bruk sunn fornuft, og som han andre sier, alltid greit med et par ekstra cm, alltid digg med muligheten til å utvide
Husk at varme stiger da, så innsuget på vifter burde være nede og blåse ut i toppen
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Stijey Vis innlegg
Neida, bare bruk sunn fornuft, og som han andre sier, alltid greit med et par ekstra cm, alltid digg med muligheten til å utvide
Husk at varme stiger da, så innsuget på vifter burde være nede og blåse ut i toppen
Vis hele sitatet...
Yes, tenkte å lage det som et bigtower.

Hvis dere er interessert å se en liten skisse kan jeg godt slenge den ut?

http://bildr.no/view/1093893

Her! Si deres mening
Den så nice ut den, men tror kanskje den blir litt vel komplisert å gjennomføre for deg? Dømmer på bakgrunn av at du lurer på alt fra hvilke materialer osv, da tviler jeg på at du har kompetanse nok for å lage de fine avrunda vinduene og toppen osv. Men for all del, jeg ønsker deg lykke til. Tror bare at du kunne starta med noe litt enklere så du ble ordentlig fornøyd med resultatet

Just my 2 cents
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Stijey Vis innlegg
Den så nice ut den, men tror kanskje den blir litt vel komplisert å gjennomføre for deg? Dømmer på bakgrunn av at du lurer på alt fra hvilke materialer osv, da tviler jeg på at du har kompetanse nok for å lage de fine avrunda vinduene og toppen osv. Men for all del, jeg ønsker deg lykke til. Tror bare at du kunne starta med noe litt enklere så du ble ordentlig fornøyd med resultatet

Just my 2 cents
Vis hele sitatet...
Ja, begynner å lure litt jeg også. Skal prøve en gang til.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dette er jo ikke rette innstillingen? Er jo slikt du lærer av, kanskje du må gni deg litt i hodet, men hva gjør vel det? Du har jo ikke hastverk, så om du bruker litt tid, så tror jeg det går helt fint.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Men faren min kan hjelpe meg en del, husker ikke helt hva han kalte det men det er en slags ekstern ''bit'' man kan putte inn for å bue det. Hvis ikke kan man jo eventuelt slipe ned?

Sitat av Fleff Vis innlegg
Dette er jo ikke rette innstillingen? Er jo slikt du lærer av, kanskje du må gni deg litt i hodet, men hva gjør vel det? Du har jo ikke hastverk, så om du bruker litt tid, så tror jeg det går helt fint.
Vis hele sitatet...
Takker! Ja, tror jeg prøver på dette!
Må bare finne ut størrelsene på hver flate.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Hei freaks!

Har bestemt meg for å bygge et kabinett fra scratch. Har noen spørsmål:

1. Hva slags materiale er best å bruke?
Her tipper jeg kanskje tre?

2. Har dere noen tips til hvordan man skal få satt sammen platene? Må man lime det, fuge det eller noe sånt?

3. Ellers kom med det dere har av tips.

Takk på forhånd!

Vil også legge til at jeg får en del komponenter som kan brukes så tror ikke jeg trenger HDD-racks og HK plate ( VELDIG utdaterte da)
Vis hele sitatet...
Hei, artig å se at det er flere som har samme hobby som meg jeg har bygget to kabinetter og holder på med to atm, så har endel erfaring (har også modifisert 3/4 kabinetter)

men OT

1.
Har du kunnskap, verktøy og materiale; gå for alluminium, eller stål. Alu er best, da kan du bygget et lett kabinett med mange fine muligheter.

Har du ikke kunnskap, verktøy eller materiale til metaller. Gå for tre, litt mer spesifikk MDF plater med en tykkelse på 12mm eller 16mm. Det er et trevirke som har en fin og glatt/matt overflate som er lett å male. Platene er i tillegg veldig solide og mine å jobbe med.

2.
Metall: Sveise, poppe eller skru!

Tre: Lim og skru. Jeg bruker å forborre, slenge på ei strimle med trelim og skru i noen skruer. Kabinettet blir da solid. (Husk å forborre nokk, ellers sprekker platene)

3.
PLANLEGG! Dette er det viktigste! Har du ikke planlagt godtnokk ender du opp med ei skjeiv trekasse som ser ut som den rommer 3 datamaskiner, men pga dårlig planlegging får du bare plass til en. Og den gangen du skal tørke støv under PCn, og du løfter den opp så står plutselig PSUen og harddiskene igjen på gulvet... men nokk om det Planlegg så slipper du det

En veldig grei ting å tenke på FØR du starter med byggingen er hvordan du skal feste hovedkortbrettet (skal du ha plass til kablene bak? kommer du til med skrujern for å skru i alle skruene?), Sidedøren (hvordan skal denne festes? :O skal den hengsles på? og hvordan skal den isåfal festes fast på den andre siden?) Skal du ha to sidedører? Hvordan og hvos skal harddiskene plasseres? Hvordan skal PSUen og DVD spilleren festes. Og sist men ikke minst, hvor mange vifter skal du ha, og hvor skal de plasseres?

Anbefaler deg å ikke bygge et alt for stort kabinett; det ser bare stygt ut til slutt. Du må også tenke på om du skal gjemme kablene, og isåfall hvordan.

Lykke til Håper du kommer til å skrive worklogg her på freak! Bare spørr om det er mere du lurer på
jeg brukte kryssfiner, enkelt og jobbe med men dog litt tungt...

jeg kan anbefale deg og tenke godt gjennom alle smådetaljer :P
jeg sitter nå med et ferdig kabinett der på bryteren er festet med skoletyggis bakpå kabinettet siden jeg glemte og borre på hull før jeg var ferdig. også har jeg ikke cd rom på maskina fordi jeg tenkte ikke så langt.

men det designet ditt ser fint ut, får lyst til og lage enda et kabinett hver gang jeg ser noen vill lage et kabinett

ja, og en ting til. pc-bygging er avhgengighetskapende(langt ord ) og dyrt.

lykke til! det er enklere enn du tror men dog vanskligere enn du tror i samme slengen xD
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Yes, tenkte å lage det som et bigtower.

Hvis dere er interessert å se en liten skisse kan jeg godt slenge den ut?

http://bildr.no/view/1093893

Her! Si deres mening
Vis hele sitatet...
Du starter ikke akkurat med noe lett design men det er gjennomførbart det der. Har du fres? hvis ikke kommer du til å trenge de til de avrundede kantene (eller du kan jo pusse, men det blir MYE arbeid)

Har du tegnet den der selv? isåfall har du gjort en tabbe, den der er beregnet til å lages av alu/stål. Du får ikke til å bygge den der i tre etter den tegningen der.

ProTip: (Som du sikkert vet fra før) Du kan laste den hovedkort, hovedkortplater og hdd-racks i rett størrelse. Da kan du designe kabinettet ut ifra de delene
Sist endret av GreenRay; 31. januar 2012 kl. 18:24.
Kan linke til et tidligere prosjekt jeg har gjort. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1249046

1. Jeg gikk for 18mm hobbyplate, det var litt i det tykkeste laget. Med tre vil man ha større frihet til og endre på ting underveis.

2. Hvis du bruker tre kan du skru de sammen. Når jeg lagde mitt kabinett valgte jeg og skru og lime med trelim, noe som fungerte veldig bra.

3. Kunnskap og verktøy er en fin ting. Tegn mange skisser med mange mål. Noe som fungerte for meg var å lage en skisse av kabinettet i Google sketchup. Det hjalp meg masse under mitt prosjekt..

Lykke til
Bruk 12 / 16mm MDF, funker flott. Bor alltid hul for skruene (Som er ca 5mm mindre en skruene) før du skruer nedi, så slipper du at de sprekker. Når hele maskinen er i tre, så vil den ende opp å veie en del, hvis du skal drasse rundt på den ofte.
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Du starter ikke akkurat med noe lett design men det er gjennomførbart det der. Har du fres? hvis ikke kommer du til å trenge de til de avrundede kantene (eller du kan jo pusse, men det blir MYE arbeid)

Har du tegnet den der selv? isåfall har du gjort en tabbe, den der er beregnet til å lages av alu/stål. Du får ikke til å bygge den der i tre etter den tegningen der.

ProTip: (Som du sikkert vet fra før) Du kan laste den hovedkort, hovedkortplater og hdd-racks i rett størrelse. Da kan du designe kabinettet ut ifra de delene
Vis hele sitatet...
Jeg har tilgang på det meste av maskiner. Får låne skolens sløydrom. Ja, har tegnet selv, har du noen forslag til design som funker for tre? eventuelt hva jeg kan gjøre? skjønte ikke det jeg har understreket


Lurer også på om man burde planlegge hvor stor hver plate skal bli eller bare bestemme bredde, høyde og dybde på kabinettet og komme igang?
Sist endret av Bl1zzarD; 31. januar 2012 kl. 18:57.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Jeg har tilgang på det meste av maskiner. Får låne skolens sløydrom. Ja, har tegnet selv, har du noen forslag til design som funker for tre? eventuelt hva jeg kan gjøre? skjønte ikke det jeg har understreket
Vis hele sitatet...
Designe for tre; tykkere vegger

Du kan laste ned ferdigtegnede komponenter til google sketchup
Ville det vært mulig å lage et kabinett i tre?
som man evt. kunne gjordt som et prosjekt i K&H?
Misantrop
Bl1zzarD's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av CarstenMagnus Vis innlegg
Ville det vært mulig å lage et kabinett i tre?
som man evt. kunne gjordt som et prosjekt i K&H?
Vis hele sitatet...
Har du lest over?

Jeg sliter litt med å komme opp med ideer til design, kommer nok opp med noe nytt i morgen
Sitat av CarstenMagnus Vis innlegg
Ville det vært mulig å lage et kabinett i tre?
som man evt. kunne gjordt som et prosjekt i K&H?
Vis hele sitatet...
ja det går selvfølgelig ann.

men du må ikke lage noe av tre i K&H timene. jeg lagde et LED skilt i K&H timene jeg. ikke noe tre innblandet der. jeg satt og lodda på laptopen min jeg :P
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Noen som vet om det går ann å bruke rosewood?
Hadde vært sweet med ett M-ATX kabinett i rosewood *sikle*
Sitat av CarstenMagnus Vis innlegg
Ville det vært mulig å lage et kabinett i tre?
som man evt. kunne gjordt som et prosjekt i K&H?
Vis hele sitatet...
Disse er lagd av tre;

Link 1

Link 2

Link 4
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hey greenray, du vet vel ikke hvor jeg kan finne noen referansepunkter for sketchup (HDD cage, M-ATX motherboard)?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hey greenray, du vet vel ikke hvor jeg kan finne noen referansepunkter for sketchup (HDD cage, M-ATX motherboard)?
Vis hele sitatet...
Google sketchup har et innebygd "marked" der du kan laste ned hdd rack ol. Se etter ikonet som ser ut som ei eske og ei pil
Ølglad nordlænning
Lag et svært jævla kabinett av Lego! Da blir det KP fra meg