Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2771
[CENTER]Obs* Denne tråden inneholder litt nazi-regler for posting, men dersom den skal bli brukbar må nok noe slikt til *Obs

Rusmidlenes fare ligger mer i brukeren enn stoffet i seg selv, noe mange ikke ser ut til å skjønne selv om det faktisk er rimelig åpenbart. [...]
informasjon er det viktigste middelet mot misbruk.

'Afasar'[/CENTER]

Samletråden
Det dukker stadig opp nye tråder med spørsmål om hvor farlige ulike rusmidler er. Noen brave sjeler skjærer som regel gjennom tåken av humbug, men arbeidet deres kan kanskje lettes? Av den grunn foreslår jeg at vi oppretter en tråd hvor det opprettes ett enkelt innlegg for hvert rusmiddel, hvor det eneste emnet skal være mulige skadevirkninger, deres alvorlighetsgrad, varighet og forsiktighetsregler.

Det er altså ikke tillatt med evinnelige diskusjoner om hvorvidt det ene eller andre stoffet er farligst, det kan en ta i en annen tråd. Jeg er klar over at slik informasjon finnes andre steder, og sannsynligvis i et format som er mye bedre enn det som kan reproduseres her. Men det viser seg altså at forumbrukere stadig kommer tilbake til diskusjoner om skadevirkninger, og jeg tror en slik artikkel her kan ha en stor nytteverdi.

Vil du bidra?
For at tråden ikke skal bli et søppellass av innlegg ber jeg om at en ikke poster dersom innlegget ikke handler om et rusmiddel det ikke er skrevet om før. Andre utsagn osv. kan tas andre steder. Før du poster vil jeg be om at du oppretter en tråd med navn:

"Innlegg skadevirkninger: *Navnpårusmiddel*"

Det kan være tråden for diskusjon om hva innlegget skal inneholde, ikke denne tråden. Husk at all informasjon det finnes gode kilder på, og som ikke er motbevist av andre gode kilder, skal med! Hvorvidt du er en fan av rusmiddel x skal ikke spille inn.

Det er uunngåelig at slike innlegg som dette vil inneholde en del fremmedord. For at en skal slippe å forklare hvert bidige fremmedord kan en linke til andre forklaringer, slik som feks. wikipedia.

Før du poster innlegget i denne tråden.
Før du poster innlegget om et rusmiddel i denne tråden ber jeg innstendig om at du sender meg produktet som er klart for posting på en PM, slik at jeg kan lese kjapt gjennom og komme med tilbakemeldinger. Bare en liten kvalitetskontroll, jeg biter aldri! Du kan nemlig ha smittsomme sykdommer...

Kilder!!!
Dersom du skal skrive et innlegg er kilder et nøkkelord. Har ikke innlegget ditt kilder vil jeg innstendig be om at moderatorer sletter det omgående. Personlig synsing er uinteressant, her skal man fremlegge gode henvisninger til pålitelige kilder. Dersom du lurer på hvordan du kan finne fram til slik informasjon har jeg laget en tråd om det tidligere. Wikipedia kan være en grei kilde, men ved kontroversielle påstander skal kildereferansene i wikipedia sjekkes.



Standardformat
Jeg ber om at innleggene får preg av et rimelig standardformat, slik at oversikteligheten blir best mulig.

Tittel på innlegg: "Skadevirkninger av *navnpårusmiddel*"
Virkestoff: *Navn på aktiv substans*
Andre navn: *andrenavn*
Kjemisk formel: *kjemisk formel*
*Bilde av strukturformel*
Juridisk status i Norge: *Lovlig/ulovlig etc.*
Dosering: *Kjapt om dosering* Ta forbehold!
Kort oppsummert virkemåte og rusbeskrivelse ( hold denne delen veldig kort, bare ment for å klargjøre hva stoffet gjør).
Medisinsk bruk: *holdetkortogenkelt, denne delen er valgfri*
Akutt toksisitet (ved overdose).
Kortsiktige bivirkninger (skadevirkninger).
Langsiktige bivirkninger (skadevirkninger).
Ikke sikre bivirkninger.
Kilder:*dettebørduhamed!*

Dersom du finner informasjon om hvorvidt noen av de listede bivirkninger er relatert til dose og lengde av bruk er det fint om det taes med.

Hvordan oppgi kilder?
Kildene skal oppgis på slutten, slik det fremgår av standardmalen. Når du skal henvise til kilder underveis i teksten benytter du deg av tall, farget røde, slik som:

"Snegler" er et fellesnavn for nesten alle medlemmer av mollusk-klassen gastropoda som har spiralformede skall i voksen alder [COLOR="Red"]1[/COLOR].

Kilder:
1: http://en.wikipedia.org/wiki/Snail
Vis hele sitatet...


Til slutt
Ikke bli skremt; bidra! Trådene som opprettes før et innlegg opprettes kan være en god arena for å komme med innspill til hva som skal med i artikkelen. Dersom du har gode kilder på det du ønsker å si, kom med det! Dersom vi alle bidrar med den enorme kunnskapen vi samlet sitter på kan dette bli en god kilde for trygg rusbruk blant medlemmer av freakforum. jeg skal forsøke å bidra så mye som mulig, men desto flere som drar lasset desto bedre blir vi.

Tvister
Tvister om det endelige innholdet i innlegg skal løses av admin eller andre brukere som har vist stor kunnskap på feltet.

Ps. Ikke svar i denne tråden dersom du synes dette er et bra tiltak, eller et dårlig tiltak. Ta det i en annen tråd.

Vi har nå innleggstråder oppe for THC, LSD og amfetamin. Alle står fritt til å opprette en side for det rusmiddel de måtte ønske! Bare bruk standardmalen.

Her er Salvia divinorum også.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Virkestoff: Lysergic acid diethylamide (LSD)
Andre navn: Syre, lapp, blottere
Kjemisk formel: C20H25N3O
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/LSD-2D-skeletal-formula-and-3D-models.png/800px-LSD-2D-skeletal-formula-and-3D-models.png
Juridisk status i Norge: Ulovlig.

Dosering: Den minste dosen av LSD som har merkbar effekt er på ca. 25μg. Den optimale dosen for en typisk fullt utfoldet LSD tripp er beregnet til å ligge mellom 100-200μg [COLOR="Red"]3[/COLOR].

Kort oppsummert virkemåte og rusbeskrivelse:
LSD-rus er karakterisert ved endret persepsjon, med en forvrengning av sansene som resultat, noe som ofte kan resultere i en opplevelse av at synsinntrykk og lyder fremstår som forvrengte og fantastiske. Hallusinasjoner i form av syn, hørsel, følelse og lukt forekommer ikke sjelden, og separate sanser kan blandes sammen, slik at lyd fremstår som noe visuellt. Flere endringer i oppfatning av begrepet selv, og andre drastiske endringer i tankeprosesser kan oppstå [COLOR="Red"]6[/COLOR].

LSD virker på flere forskjellige 5-HT-reseptorer (serotonin-reseptorer). I hjernen virker det hovedsakelig på 5-HT2A-reseptorer, hvor det virker som en agonist (stimulerer) [COLOR="Red"]5[/COLOR].

Medisinsk bruk: Tidligere brukt i ekstensive forsøk i psykiatri [COLOR="Red"]2[/COLOR]. Til en viss grad er forskningen gjenopptatt som et verktøy for å belyse deler av de nevrologiske mekanismene for bevissthet [COLOR="red"]2[/COLOR], [COLOR="Red"]3[/COLOR]. LSD kan også brukes i behandling av noen typer hodepine, og hos terminalt syke pasienter (døende) [COLOR="Red"]3[/COLOR].

Akutt toksisitet (forgiftning)
Observert hos åtte individer som inntok det de trodde var kokain. De fikk en dose på rundt 0,35 g, altså 350000μg LSD [COLOR="Red"]3[/COLOR].
Symptomene var: Koma, hypertermi, oppkast, blødning i magesekk og pusteproblemer [COLOR="Red"]3[/COLOR].
Selv om forgiftningen krevde sykehusinnleggelse var det ingen av de åtte som døde.

Kortsiktige bivirkninger
Bad trip, midlertidig paranoia noen dager etter en tripp, samt midlertidige depresjoner og økt psykisk ustabilitet. [COLOR="Red"]3[/COLOR]. LSD viste ikke noen større frekvens av selvmord, selvmordsforsøk eller psykoser enn den vanlige komplikasjonsraten for behandling hos psykolog [COLOR="red"]3[/COLOR]. Det er viktig å spesifisere at dette var under kontrollerte omstendigheter. Det har vært rapportert om flere hendelser med selvmord, mord og vedvarende psykoser ved LSD bruk utenfor kontrollerte omgivelser, dermed kan LSD bruk være farlig dersom man ikke tar forhåndsregler [COLOR="Red"]1[/COLOR].

Langsiktige bivirkninger
Hallucinogen Persisting Perception Disorder: sannsynligvis sjelden [COLOR="Red"]4[/COLOR] (Nøyaktig forekomst er uklar), men kan vare over noen måneder til opp mot år.
Det er ikke påvist noen fosterskadelig eller kreftfremkallende effekt av LSD [COLOR="Red"]3[/COLOR].

Ikke-sikre bivirkninger.
Ingen kjente.

Se også:
Den store LSD-tråden, av Nichotin
Erowids side om LSD

Kilder:
1: Smart, RG. Unfavourable reactions to LSD: a review and analysis of the available case reports., Canadian Medical Association Journal, 1967.
2: Strassman RJ.Hallucinogenic drugs in psychiatric research and treatment. Perspectives and prospects, Journal of Nervous and Mental disease, 1995
3: Passie, T. et al, The pharmacology of lysergic acid diethylamide: a review., CNS neuroscience and therapeutics, 2008.
4: Halpern JH, Pope HG Jr. Hallucinogen persisting perception disorder: what do we know after 50 years?, Drug and Alcohol Dependence, 2003 1;69(2):109-19.
5: Nichols DE. Hallucinogens., Pharmacology and Therapeutics 2004 Feb;101(2):131-81.
6: Rang, H.P. et al. Rang and Dale's Pharmacology, 2007[/quote]