Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1178
Hei!

Prøver å sette opp en hjemme server som jeg og familien kan bruke til å ta backup, for å slippe individuelle skyer, og som et gøyt prosjekt.


Mål:
-privat server til backup av diverse enheter samt nedlasting og lagring av film/serier for lokal tilgang.
-familie skal kunne koble seg på for å ta backup av mobilbilder, som et eksempel.
-jeg ønsker muligheten til å laste ned torrent fra laptopen og sende den til serveren for nedlasting.

Hva jeg har gjort:
-installert LinuxMint på en gammel stasjonær PC, så langt 5TB lagring.
-åpnet for nettverksdeling av en HDD på maskinen, nå har jeg tilgang fra laptop og mobil lokalt og kan laste opp/ned, og for eksempel se en film eller spille musikk.
-installert vsFTPd og lagt inn en bruker
-konfigurert NAT i routeren?, nå kan jeg logge inn over FTP eksternt, "read only"på den HDD som inneholder film/serier/div, read/write på en annen disk som kan brukes til å dumpe filer/ta backup.


Har lenge hatt lyst å lage en lagringsserver, har masse deler og bør kunne sette sammen noe helt kurant. Har ikke vært bortiFTP på rundt 15 år og har generelt lite peiling, har fått med meg at alt sendesxukryptert om ikke det konfigureres riktig.

(2 )
Har funnet en guide for SSL/TLS og lurte på om noen av dere kunne gi meg svar på om det som blir beskrevet her er sikkert nok til å hindre at noen kan se filene under overføring.
https://www.rosehosting.com/blog/ins...-ubuntu-20-04/

(3)
I dag hadde BKKarbeid på linjen, etter at jeg kom hjem var IPen min endret seg, hvordan setter jeg den statisk slik at jeg unngår at det skjer igjen? Har gått inn i routeren under tilkoblede enheter og huket av for statisk IP for serveren, men hvordan configurerer jeg den eksterne IPen, slik at den ikke endrer seg?

(4)
Holder det med et sterkt passord og et brukernavn ingen vil kunne gjette, eller er det svakheter i FTP som gjør det lett å bryte seg inn om noen skulle ønske?

(5)
Vil konfigurere den slik at man blir utestengt ved feil passord, ban av IP ved tre feil forsøk, og ban av bruker ved tre feil forsøk eller noe.

(6)
Finnes det noen mulighet at det blir sendt en alarm på noen måte om noen prøver å bryte seg inn?


Legger ved configfilen min, kan noen se om det er noe feil, eller mer som bør legges til?


listen=NO
listen_ipv6=YES
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
dirmessage_enable=YES
use_localtime=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
chroot_local_user=YES
secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd/empty
pam_service_name=vsftpd
rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem
rsa_private_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key
ssl_enable=NO
pasv_enable=Yes
pasv_min_port=10000
pasv_max_port=10100
allow_writeable_chroot=YES
local_root=/


Fulgte denne guiden og kopierte config filen der ifra: https://linuxconfig.org/setup-ftp-server-on-linux,
legger spesielt merke til:

rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem
rsa_private_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key

er noe her om ssl her,

(7)
hva i denne configfilen kan jeg fjerne før jeg gjør noe som helst, å kom gjerne med ting jeg bør legge til

(8)
Har ikke noen brannmur installert nå, bør jeg installere ufw, og så åpnefor port 20/21?

Hva ellers bør jeg tenke på?


Det jeg ønsker svar på er merket med tall for å gjøre det enklere å svare
Setter veldig pris på all hjelp jeg kan få, håper dere har en over gjennomsnittet fin kveld alle sammen
Psykisk ustabil
Hvorfor ikke bruke Seafile? Det er gratis, du får din egen "google drive" eller "icloud" eller hva du nå vil kalle det, men det heter skylagring. FTP er svært gammelt og ikke akkurat det mest optimale du kan velge til dette. Seafile har dessuten en egen app for telefon, og det er gratis.

Ja, alt sammen lagres på kun din Seafile-server, du involverer ikke de som står bak Seafile på noen måte, du må ikke registrere deg eller ha noe abonnement. Programvaren er rett og slett gratis for alle som vil og gidder å bruke det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvorfor ikke bare bruke ssh? Da får du ferdig sftp server også.

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2370
Psykisk ustabil
Bare for å faktisk svare på spørsmålene dine.
(2 )
Har funnet en guide for SSL/TLS og lurte på om noen av dere kunne gi meg svar på om det som blir beskrevet her er sikkert nok til å hindre at noen kan se filene under overføring.
https://www.rosehosting.com/blog/ins...-ubuntu-20-04/

Ikke bekymre deg for det, sikkerheten er på plass i denne guiden.

(3)
I dag hadde BKKarbeid på linjen, etter at jeg kom hjem var IPen min endret seg, hvordan setter jeg den statisk slik at jeg unngår at det skjer igjen? Har gått inn i routeren under tilkoblede enheter og huket av for statisk IP for serveren, men hvordan configurerer jeg den eksterne IPen, slik at den ikke endrer seg?

Du får ikke gjort dette dessverre. altså, muligheten er der, men som utgangspunkt har du kun statisk IP når det er planlagt og satt opp fra internettleverandørens side. Det er så vidt jeg vet ingen norske internettleverandører til privatkunder som lar deg betale ekstra for å få en statisk IP-adresse. Det er mest aktuelt for bedrifter og servere på datasenter.
MEN! Telenor tildeler en statisk /48 blokk IPv6 til alle kunder, forhåpentligvis gjør også flere internettleverandører det. IPv6 er framtiden, så bruk det når det er mulig. IPv4 burde du helst bruke sekundært hvis noen mangler en IPv6-adresse.


(4)
Holder det med et sterkt passord og et brukernavn ingen vil kunne gjette, eller er det svakheter i FTP som gjør det lett å bryte seg inn om noen skulle ønske?

Det er mulig å brute-force passordet, altså prøve alle mulige kombinasjoner av tall, tegn og sånt helt til det korrekte passordet tastes inn. Det kan du hindre ved hjelp av fail2ban til Linux.

(5)
Vil konfigurere den slik at man blir utestengt ved feil passord, ban av IP ved tre feil forsøk, og ban av bruker ved tre feil forsøk eller noe.

Fail2ban.

(6)
Finnes det noen mulighet at det blir sendt en alarm på noen måte om noen prøver å bryte seg inn?

Ja! Du kan lage et skript som overvåker loggen og sender varselet via Pushover, som er en mobilapp designet for dette.


listen=NO
listen_ipv6=YES
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
dirmessage_enable=YES
use_localtime=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
chroot_local_user=YES
secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd/empty
pam_service_name=vsftpd
rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem #HER
rsa_private_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key #HER
ssl_enable=NO # BURDE VÆRE SATT TIL YES
pasv_enable=Yes
pasv_min_port=10000
pasv_max_port=10100
allow_writeable_chroot=YES
local_root=/


Fulgte denne guiden og kopierte config filen der ifra: https://linuxconfig.org/setup-ftp-server-on-linux,
legger spesielt merke til:

rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem
rsa_private_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key

er noe her om ssl her
Ja, se hvor jeg har skrevet #HER i config-filen din, dette er for RSA, men du gjør akkurat det samme med SSL også.

(7)
hva i denne configfilen kan jeg fjerne før jeg gjør noe som helst, å kom gjerne med ting jeg bør legge til

(8)
Har ikke noen brannmur installert nå, bør jeg installere ufw, og så åpnefor port 20/21?
Du bør installere en brannmur og sørge for å filtrere pakker, ja, men routeren din gjør sannsynligvis det for deg. OBS: Bruker du IPv6, så er det ikke NAT, og dermed vanligvis ingen brannmurregler satt opp i routeren. Bruk iptables (ip6tables) eventuelt.

Hva ellers bør jeg tenke på?
At FTP er utdatert
Sist endret av Borderline; 14. februar 2024 kl. 21:09.
Sjekk ut syncthing om det kan falle innenfor dine krav og premisser.
Sitat av Borderline Vis innlegg
Hvorfor ikke bruke Seafile? Det er gratis, du får din egen "google drive" eller "icloud" eller hva du nå vil kalle det, men det heter skylagring. FTP er svært gammelt og ikke akkurat det mest optimale du kan velge til dette. Seafile har dessuten en egen app for telefon, og det er gratis.

Ja, alt sammen lagres på kun din Seafile-server, du involverer ikke de som står bak Seafile på noen måte, du må ikke registrere deg eller ha noe abonnement. Programvaren er rett og slett gratis for alle som vil og gidder å bruke det.
Vis hele sitatet...
Aldrig hørt om Seafile, gikk for FTP fordi det er noe jeg har brukt tidligere og følte meg komfortabel med å kunne sette det opp. Tenker FTP dekker mitt behov om jeg klarer å få det configurert skikkelig, men om det er så utdatert som alle sier bør jeg vel gå for noe mer sikkert. Takk for tipset, skal lese litt om Seafile


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvorfor ikke bare bruke ssh? Da får du ferdig sftp server også.

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2370
Vis hele sitatet...
Så om jeg følger guiden du linket til og installerer ssh, vil jeg da kunne logge inn på serveren med FileZilla eller lignende? Det hørest jo veldig enkelt ut og jeg slipper å konfigurere SSL/TLS?


Sitat av Borderline Vis innlegg
Bare for å faktisk svare på spørsmålene dine.
(2 )
Har funnet en guide for SSL/TLS og lurte på om noen av dere kunne gi meg svar på om det som blir beskrevet her er sikkert nok til å hindre at noen kan se filene under overføring.
https://www.rosehosting.com/blog/ins...-ubuntu-20-04/

Ikke bekymre deg for det, sikkerheten er på plass i denne guiden.

(3)
I dag hadde BKKarbeid på linjen, etter at jeg kom hjem var IPen min endret seg, hvordan setter jeg den statisk slik at jeg unngår at det skjer igjen? Har gått inn i routeren under tilkoblede enheter og huket av for statisk IP for serveren, men hvordan configurerer jeg den eksterne IPen, slik at den ikke endrer seg?

Du får ikke gjort dette dessverre. altså, muligheten er der, men som utgangspunkt har du kun statisk IP når det er planlagt og satt opp fra internettleverandørens side. Det er så vidt jeg vet ingen norske internettleverandører til privatkunder som lar deg betale ekstra for å få en statisk IP-adresse. Det er mest aktuelt for bedrifter og servere på datasenter.
MEN! Telenor tildeler en statisk /48 blokk IPv6 til alle kunder, forhåpentligvis gjør også flere internettleverandører det. IPv6 er framtiden, så bruk det når det er mulig. IPv4 burde du helst bruke sekundært hvis noen mangler en IPv6-adresse.


(4)
Holder det med et sterkt passord og et brukernavn ingen vil kunne gjette, eller er det svakheter i FTP som gjør det lett å bryte seg inn om noen skulle ønske?

Det er mulig å brute-force passordet, altså prøve alle mulige kombinasjoner av tall, tegn og sånt helt til det korrekte passordet tastes inn. Det kan du hindre ved hjelp av fail2ban til Linux.

(5)
Vil konfigurere den slik at man blir utestengt ved feil passord, ban av IP ved tre feil forsøk, og ban av bruker ved tre feil forsøk eller noe.

Fail2ban.

(6)
Finnes det noen mulighet at det blir sendt en alarm på noen måte om noen prøver å bryte seg inn?

Ja! Du kan lage et skript som overvåker loggen og sender varselet via Pushover, som er en mobilapp designet for dette.


listen=NO
listen_ipv6=YES
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
dirmessage_enable=YES
use_localtime=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
chroot_local_user=YES
secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd/empty
pam_service_name=vsftpd
rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem #HER
rsa_private_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key #HER
ssl_enable=NO # BURDE VÆRE SATT TIL YES
pasv_enable=Yes
pasv_min_port=10000
pasv_max_port=10100
allow_writeable_chroot=YES
local_root=/


Fulgte denne guiden og kopierte config filen der ifra: https://linuxconfig.org/setup-ftp-server-on-linux,
legger spesielt merke til:

rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem
rsa_private_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key

er noe her om ssl her
Ja, se hvor jeg har skrevet #HER i config-filen din, dette er for RSA, men du gjør akkurat det samme med SSL også.

(7)
hva i denne configfilen kan jeg fjerne før jeg gjør noe som helst, å kom gjerne med ting jeg bør legge til

(8)
Har ikke noen brannmur installert nå, bør jeg installere ufw, og så åpnefor port 20/21?
Du bør installere en brannmur og sørge for å filtrere pakker, ja, men routeren din gjør sannsynligvis det for deg. OBS: Bruker du IPv6, så er det ikke NAT, og dermed vanligvis ingen brannmurregler satt opp i routeren. Bruk iptables (ip6tables) eventuelt.

Hva ellers bør jeg tenke på?
At FTP er utdatert
Vis hele sitatet...
Tusen takk for utfyldene svar Skal følge rådene dine senere når jeg kommer hjem fra jobb, uansett om jeg skulle gå for noe annet.
Det som Dodecha linket til virker som den enkleste løsningen som vil gi meg det jeg er ute etter.



Sitat av Hilbert Vis innlegg
Sjekk ut syncthing om det kan falle innenfor dine krav og premisser.
Vis hele sitatet...
Takk, skal lese meg opp og se
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg

Så om jeg følger guiden du linket til og installerer ssh, vil jeg da kunne logge inn på serveren med FileZilla eller lignende? Det hørest jo veldig enkelt ut og jeg slipper å konfigurere SSL/TLS?
Vis hele sitatet...
Jepp, det er såpass enkelt, bare sleng inn openssh-server pakken og så har du ftp med ssl for brukerne dine. Du kan bruke hvilken som helst klient som støtter ssl, selv bruker jeg WinSCP men Filezilla vil også funke.
Sist endret av Dodecha; 16. februar 2024 kl. 13:05.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jepp, det er såpass enkelt, bare sleng inn openssh-server pakken og så har du ftp med ssl for brukerne dine. Du kan bruke hvilken som helst klient som støtter ssl, selv bruker jeg WinSCP men Filezilla vil også funke.
Vis hele sitatet...
Så flott, da blir det slik!
Takk for hjelp og svar alle sammen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Liten update:

-Det ble OpenSSH for ekstern tilkobling, sFTP for å koble opp med Filezilla,
transmission-daemon og transmission-remote er installert så jeg kan bruke SSH til å koble opp eksternt for å starte torrents som blir lastet ned på serveren.

-Samba og caja-share for deling lokalt på nettverket.

-FolderSync for Android, synker automatisk bildemappene mine på mobilen til serveren over sFTP.

-Fikk ikke Samsung TVen min til å koble seg opp over sFTP så installerte Kodi på serveren, nå fikk TVen tilgang til mappene med film/serier/bilder, men grensesnittet var veldig simpelt, ble mye inn og ut av mapper, fungerer fint til å gå inn i Download mappen og finne de seneste torrentene som er lastet ned, men litt knot om man ønsker å gå gjennom hele biblioteket på hundrevis av filmer.

-Så installerte Linux Mint og Kodi på en gammel mini PC og koblet den til TVen i stuen, nå kan jeg se hele biblioteket mitt fra sofaen med cover bilde og beskrivelse av filen/serien, + noen add-on`s som gir meg tilgang til nett-tv, Pluto TV, Plex Live, Samsung TV Pluss for å nevne noen.
Styrer med trådløst tastatur og mus, eller Yatse Kodi fjernkontroll for Android.
Sist endret av utepaanordnes; 29. februar 2024 kl. 14:16.
Psykisk ustabil
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Liten update:

-Det ble OpenSSH for ekstern tilkobling, sFTP for å koble opp med Filezilla,
transmission-daemon og transmission-remote er installert så jeg kan bruke SSH til å koble opp eksternt for å starte torrents som blir lastet ned på serveren.

-Samba og caja-share for deling lokalt på nettverket.

-FolderSync for Android, synker automatisk bildemappene mine på mobilen til serveren over sFTP.

-Fikk ikke Samsung TVen min til å koble seg opp over sFTP så installerte Kodi på serveren, nå fikk TVen tilgang til mappene med film/serier/bilder, men grensesnittet var veldig simpelt, ble mye inn og ut av mapper, fungerer fint til å gå inn i Download mappen og finne de seneste torrentene som er lastet ned, men litt knot om man ønsker å gå gjennom hele biblioteket på hundrevis av filmer.

-Så installerte Linux Mint og Kodi på en gammel mini PC og koblet den til TVen i stuen, nå kan jeg se hele biblioteket mitt fra sofaen med cover bilde og beskrivelse av filen/serien, + noen add-on`s som gir meg tilgang til nett-tv, Pluto TV, Plex Live, Samsung TV Pluss for å nevne noen.
Styrer med trådløst tastatur og mus, eller Yatse Kodi fjernkontroll for Android.
Vis hele sitatet...
Hva med fail2ban? Det nevner du ingenting om.
Det er først etter du setter opp fail2ban og ser antall forsøk som daglig blir stoppet at du skjønner hvor viktig fail2ban kan være
sudo zgrep 'Ban' /var/log/fail2ban.log*, wow. 493 totalt som er banned.
Det gikk noen dager før jeg fikk installert fail2ban, så hvem vet om noen har vert inne.

Nå er iallfall fail2ban installert, så har jeg endret fra port 22 til en høyere oppe og har fått på to-faktor-autentisering med Google Authenticator
Det er ikke anbefalt å ha porten åpen og tilgjengelig fra hvilken som helst ip adresse. Bruk sertifikater for autentisering. Steng ned eller opprett tuneller igjennom cloudflare eller openvpn.
Sist endret av Hilbert; 3. mars 2024 kl. 06:37.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Det er ikke anbefalt å ha porten åpen og tilgjengelig fra hvilken som helst ip adresse. Bruk sertifikater for autentisering. Steng ned eller opprett tuneller igjennom cloudflare eller openvpn.
Vis hele sitatet...
Okay, takk. Skal ta en titt på det, kom gjerne med tips om du vet om en fin guide til det du beskriver

Ser i fail2ban logen at det bare er en ny IP i block listen siden i går, så ser ut som det hjalp litt å bytte port.
Vil dere si jeg er ganske safe nå med fail2ban og 2FA? At det ikke er noe stor fare i å ha den online nå frem til jeg får implementert flere sikkerhetstiltak, om det er nødvendig?

2FA ødela litt funksjonen til appen som synker bildene fra mobil, konfigurerte til å dele over Samba istedenfor, så får jeg bare leve med at den ikke kan ta backup når jeg er ute på farten. Ellers går det greit å logge inn over SSH eller FileZilla med 2FA.
Psykisk ustabil
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Okay, takk. Skal ta en titt på det, kom gjerne med tips om du vet om en fin guide til det du beskriver

Ser i fail2ban logen at det bare er en ny IP i block listen siden i går, så ser ut som det hjalp litt å bytte port.
Vil dere si jeg er ganske safe nå med fail2ban og 2FA? At det ikke er noe stor fare i å ha den online nå frem til jeg får implementert flere sikkerhetstiltak, om det er nødvendig?

2FA ødela litt funksjonen til appen som synker bildene fra mobil, konfigurerte til å dele over Samba istedenfor, så får jeg bare leve med at den ikke kan ta backup når jeg er ute på farten. Ellers går det greit å logge inn over SSH eller FileZilla med 2FA.
Vis hele sitatet...
Du burde vurdere Wireguard. Det er en SVÆRT enkel løsning for VPN. Det er sinnsykt lett å sette opp, og støtter mange enheter og alt det. Da trenger du kun port forwarde porten som brukes av Wireguard, 51820. Og såbruker du den lokale IP-adressen for å koble til.

Dette vil gi 100% sikkerhet mot innbrudd direkte utenfra. Med en åpen port direkte til tjenesten så er du absolutt ikke 100% sikker. Tenk på det og vurder Wireguard.
Sist endret av Borderline; 3. mars 2024 kl. 18:33.