Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1856
Tittelen sier det meste. Utenom det selvfølgelige (spade, hakke, tolmodighet) hva burde en ta med seg? Er det i det hele tatt mulig uten større maskineri? Graven ligger veldig ulent til, langt unna sivilisasjon. En svær steinrøyst.

Er en hemmelighet som har gått ned i arv fra min fars familie, så kanskje kun en håndfull som vet om den. Distanserer meg fra moralprekener.
Feil årstid.
Generelt overlevelsesutstyr, mat og vann.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg tror du har fått servert eventyr. De fleste steinrøyser er etterlatenskaper etter isbreer, og ikke gravhauger. Og gravhauger er et bronsealderfenomen, og at en slik "hemmelighet" skal holdt seg i din familie siden den gang er jo rett og slett bare for fantastisk.
Sitat av Lett Vis innlegg
Tittelen sier det meste. Utenom det selvfølgelige (spade, hakke, tolmodighet) hva burde en ta med seg? Er det i det hele tatt mulig uten større maskineri? Graven ligger veldig ulent til, langt unna sivilisasjon. En svær steinrøyst.

Er en hemmelighet som har gått ned i arv fra min fars familie, så kanskje kun en håndfull som vet om den. Distanserer meg fra moralprekener.
Vis hele sitatet...
Kamera for å dokumentere før, underveis og etter. Metalldetektor for å sørge for at alt som er relevant blir oppdaget og dokumentert. Om du skal gjøre dette om natten for å unngå å bli oppdaget trenger du lyskilde som er sterk nok til at bildene blir brukbare.

Om det er mulig eller ikke uten større maskineri kommer jo helt ann på graven. Hvor stor er den? Hvilket århundre er den fra? Steinrøys er gjerne greit å jobbe med da noen la steinene der selv, så om du har litt muskler bør du klare å fjerne steinene selv også. Hansker og brekkjern kan være greit å ha. Trenger ikke spade for en steinrøys.

Hold oss oppdatert om du bestemmer deg for å gjøre dette. Hadde vært kult å se bilder.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som du kommer til å ødelegge alt som finnes i den haugen, om det i det hele tatt eksisterer
Trådstarter
6 1
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Jeg tror du har fått servert eventyr. De fleste steinrøyser er etterlatenskaper etter isbreer, og ikke gravhauger. Og gravhauger er et bronsealderfenomen, og at en slik "hemmelighet" skal holdt seg i din familie siden den gang er jo rett og slett bare for fantastisk.
Vis hele sitatet...
Sitat av En deling Vis innlegg
Kamera for å dokumentere før, underveis og etter. Metalldetektor for å sørge for at alt som er relevant blir oppdaget og dokumentert. Om du skal gjøre dette om natten for å unngå å bli oppdaget trenger du lyskilde som er sterk nok til at bildene blir brukbare.

Om det er mulig eller ikke uten større maskineri kommer jo helt ann på graven. Hvor stor er den? Hvilket århundre er den fra? Steinrøys er gjerne greit å jobbe med da noen la steinene der selv, så om du har litt muskler bør du klare å fjerne steinene selv også. Hansker og brekkjern kan være greit å ha. Trenger ikke spade for en steinrøys.

Hold oss oppdatert om du bestemmer deg for å gjøre dette. Hadde vært kult å se bilder.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for tips👍
Det skal jeg gjøre.

Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Jeg tror du har fått servert eventyr. De fleste steinrøyser er etterlatenskaper etter isbreer, og ikke gravhauger. Og gravhauger er et bronsealderfenomen, og at en slik "hemmelighet" skal holdt seg i din familie siden den gang er jo rett og slett bare for fantastisk.
Vis hele sitatet...
Haugen er fra vikingtiden, vanskelig å tidfeste eksakt men er fra Vestlandet på en øy. Har blitt funnet værktøy fra bronsealderen og er generelt ett av de tidligste bosetningene i Norge. (Da de vandret over isen på nordsjøen).

Den ligger i en skog på en av sidene på øya som er svært vanskelig å nå både med bil/båt og til fots. Ingen plyndringsmerker. Bare ekstremt overgrodd.

Du skal få se bilder om jeg skulle nå så langt

Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Jeg tror du har fått servert eventyr. De fleste steinrøyser er etterlatenskaper etter isbreer, og ikke gravhauger. Og gravhauger er et bronsealderfenomen, og at en slik "hemmelighet" skal holdt seg i din familie siden den gang er jo rett og slett bare for fantastisk.
Vis hele sitatet...
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Feil årstid.
Generelt overlevelsesutstyr, mat og vann.
Vis hele sitatet...
Du kan se hva jeg skrev om den i en annen kommentar her. Vet en del om geologi og sedimentære avkastninger. Uten å være ekspert så vil jeg si det er svært usannsynlig å være så.

Tar med meg det du skriver om årstid. Dette må uansett planlegges i lang tid.
Sist endret av Lett; 6. november 2023 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jeg spørre hva målet er her?

Har du noe erfaring med å grave ut ting i arkeologisk øyemed? Det kan godt hende intensjonen din er god men med mindre du vet hva du driver med så er jo sjansen jævlig stor på at du kommer til å ødelegge både objekter/bein som evt ligger der.

Bare nysgjerrig på hva planen egentlig er utenom å ødelegge en haug.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Forøvrig vil jeg si at det du har tenkt å gjøre er kulturvandalisme. Du burde heller overlate slikt til arkeologer, som vet hvordan funn skal bevares korrekt.