Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7046
Hei

Har planer om å pusse opp gangen min. pr. idag er det gips på veggene, som uansett må byttes pga. skader.
Jeg går derfor i tanker om å bruke kryssfinerplater istedet for gips. Er det noen som har erfaring med dette? Hva slags sparkel bør men eventuelt benytte? Og bør de grunnes før eller etter sparkling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kryssfiner er ikkje spesielt mykje brukt, men sponplate er mykje brukt. Eg tipper det har ein del med pris å gjere, ettersom sponplater er billigare og har jamnare overflate enn finerplater.

I tillegg er det relevant om veggen er klassifisert som brannvegg av type B30 e.l. Det er den om den går mot tilstøytande leilighet. I så fall er det formelle krav til veggen, og gips er nytta som brannsikkert materiale. Det må du sjekke før du bytter ut gips med andre ting - eventuelt legge gips med noko utanpå.
Riv gipsen.

Skru opp veggspon

Sparkle skjøter og puss disse (husk fiberremse)

Legg strie

Mal...


Evt. riv gips. Skyt 12mm MDF plater (veggpanel i plater) på vegg.
Å bruker finer til slikt blir bare dumt og dyrt.
Legg sponplater og sparkle dem i skjøtene dersom du skal ha tapet. Ellers kan du bare skru opp huntonittplater
Vel, det er snakk om en lettvegg, det går kanskje 4 plater totalt, så kostnaden er ikke et tema akkurat her.

Spon, er i likhet med gips, et porøst materiale. Jeg ønsker meg noe litt solid.

Er det noen ulemper med finer kontra spon/gips/mdf?
Finér må du ha på kvistlakk/sperregrunn om du ikke skal ha strie/tapet, men bare male. Ellers kommer kvistene frem. Det, samt prisen er grunnen til at man velger andre produkter. Finér tåler heller ikke mer vann, om du ikke spesifikt kjøper plater for dette. Men det er bare tull inne.

Og dette med sparkel, har aldri sett like fine skjøter på sponplater som på gipsplater. Altså at plateskjøtene på sponplatene synes og sprekker opp, i motsetning til gips hvor det er lettere å få et pent resultat.
Sist endret av Stijey; 4. august 2014 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du har en del planker liggende og god tid, så ville jeg ha kappet planker og lagt som kubbing i mellom stenderne i passe "hengehøyde", altså der du skal henge og skru fast ting. Så ville jeg ha brukt gips, sparkel og maling.

Om du senere vil henge opp litt tunge ting på gipsveggen der du ikke har kubbing, så får man kjøpt gipsanker, og de holder faktisk det meste.