Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6165
Hei.

Jeg havnet i en litt dårlig situasjon for noen uker siden og måtte gi fingeravtrykk, selve situasjonen var ikke spesielt alvorlig, var snakk om fyllearrest. Men slik politiet sa så måtte alle som har vært inne gi fingeravtrykk, så jeg gjorde det.

Men har i den senere tid begynt å tenkte på hva det vil ha å si, og blitt litt skremt egentlig av samfunnet vi lever i. Skal vi leve i et samfunn der staten har en total kontroll over oss, med overvåkning, sporing, register over fingeravtrykk og DNA. Og grensen for å ta fingeravtrykk og DNA blir jo bare lavere å lavere, om ikke så veldig lenge så blir alle nyfødte barn automatisk DNA registrert uten å ha tenkt tanken på noe kriminelt.

I samtale med om venn av meg så fikk jeg vite at programmet politiet bruker til det heter Steria Biometrics, og lurer selvsagt på hva dere kan fortelle meg om det? Er det noe som man kan laste ned på sin private pc for å leke med? Og hvordan er sikkerheten rundt dette programmet? Jeg liker ikke tanken på at hackere kan få tilgang til informasjonen politiet har lagret om meg.

Hva mener dere om temaet?
At de lagrer fingeravtrykket ditt er vel ikke noe "farlig for samfunnet". Viss du gjør noe galt igjen og setter fra deg fingeravtrykk er det jo bra for samfunnet. Hva er det verste som kan skje viss noen hacker og får vite hvordan finger avtrykket ditt er?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg er stor tilhenger av at folk som begår kriminalitet blir registrert med både fingeravtrykk, DNA og bilde.
Da blir det lettere å få tatt jævelskapen når de begår mer kriminalitet.

Regner med at du ikke havna i fyllearresten fordi du hadde to glass vin med din bedre halvdel på en fin restaurant og gikk hjem i måneskinnet i 11-12 tida på kvelden.
At politiet tar fingeravtrykk av deg hvis du har gjort noe alvorlig kriminelt synes jeg er ok da da dette kan bidra til å avsløre dersom man driver med gjentagene kriminalitet og letter politets arbeid i mange tilfeller.

Om man bør ta fingeravtrykk når det er snakk om en liten ting som fyllearrest , mener jeg kan diskuteres , men hvis man har en alvorlig dom så synes jeg det er helt greit.

Sitat av cold Z Vis innlegg
At de lagrer fingeravtrykket ditt er vel ikke noe "farlig for samfunnet". Viss du gjør noe galt igjen og setter fra deg fingeravtrykk er det jo bra for samfunnet. Hva er det verste som kan skje viss noen hacker og får vite hvordan finger avtrykket ditt er?
Vis hele sitatet...
Jeg håper og tror politiet har ganske sikre systemer som bør være ganske vanskelig å hacke seg inn i...Det bør de ha. En ting er info om kriminelle ting som er begått noe annet er å kunne få innsyn i pågående etterforkning , og politiarbeid.

Uansett tror det ts siktet til er den økende tendenesen til å skulle overvåke og kontrollere alle, også de som ikke har begått kriminalitet eller er mistenkt for noe. Bare se på Nsa og overvåkningskandalene derfra.

Etter hva jeg har fortsått er det sånn i usa nå at der må man avgi fingeravtrykk for å få pass. På denne måten har staten tilgang til fingeravtrykkene til store deler av befolkningen også de som aldri har gjort noe kriminelt.

Det i tilegg til at de overvåker eposter du sender og hva du gjør på nett. Dette gjør de uten at du er mistenkt for noe som helst. Dette synes jeg er veldig feil, og vil tro at ts er enig med meg her.
Sist endret av h3kr0; 26. oktober 2013 kl. 22:14.
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
At politiet tar fingeravtrykk av deg hvis du har gjort noe alvorlig kriminelt synes jeg er ok..
Vis hele sitatet...
Og da burde jo STATEN ta dna-prøver av alle i landet ved fødselen / ankomst til landet sånn at alvorlig kriminalitet fort kan oppklares? Og tillate / gjennomføre full overvåking av alle? Både video og datalagring?

Eller?

Hva stemte du forøvrig i valget akkurat nå? Det finnes jo de partiene som absolutt vil kontrollere alle i landet og lage en ren politistat med likhetstrekk til de gamle kommunist-styringsformene...
Jeg for min del stemte Frp og beklageligvis fikk vi BARE 16.3% ellers kunne mye av den siste sovjetstat vært på veg ut med forrige regjering!
Sitat av woff Vis innlegg
Og da burde jo STATEN ta dna-prøver av alle i landet ved fødselen / ankomst til landet sånn at alvorlig kriminalitet fort kan oppklares? Og tillate / gjennomføre full overvåking av alle? Både video og datalagring?

Eller?
Vis hele sitatet...
eh nei .. Er jo nettop det jeg sier at de ikke burde .. Det må gå en grense et sted .., min mening er at man burde kunne gå inn der man har mistanker å overvåke da etter å fått godkjenning til det og at man burde kunne ta fingeravtrykk av tunge kriminelle men å overvåke alle på den måten man ser tendenser til nå er ikke ok,
Sitat av woff Vis innlegg
Hva stemte du forøvrig i valget akkurat nå? Det finnes jo de partiene som absolutt vil kontrollere alle i landet og lage en ren politistat med likhetstrekk til de gamle kommunist-styringsformene...
Jeg for min del stemte Frp og beklageligvis fikk vi BARE 16.3% ellers kunne mye av den siste sovjetstat vært på veg ut med forrige regjering!
Vis hele sitatet...
jeg stemte venstre da de er mot dld og overvåkning. Hvis du tror det er kun venstresiden i politikken som er for overvåking tar du feil. Politikken i USA er ganske langt til høyre og se hva de driver med om dagen..så vidt jeg vet har ikke FrP tatt stilling til spørsmål om dld og overvåkning . Forøvrig ikke enig i at Norge har vært eller er noen siste soviet stat men det blir en annen diskusjon.
Sist endret av h3kr0; 26. oktober 2013 kl. 23:51.
Hadde flaks når jeg ble tvunget til fingeravtrykk, maskin hadde feil så ble bare tatt bilde av ansiktet mitt. fyfaen jeg er glad at staten ikke har mitt.
Sist endret av justastonedhuman; 27. oktober 2013 kl. 00:03.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hadde flaks når jeg ble tvunget til fingeravtrykk, maskin hadde feil så ble bare tatt bilde av ansiktet mitt. fyfaen jeg er glad at staten ikke har mitt.
Vis hele sitatet...
Nå? Har du noen svin på skogen?

Og det hadde ikke gjort meg noe, om politiet hadde hatt DNA og fingeravtrykksregister over alle.
Det er bare å holde fingra unna "fruktfatet", så er ikke dette noe stort problem!
Sist jeg fikk nytt pass for et par år siden måtte jeg avgi fingeravtrykk. Dette ligger i passet i en chip så det kan avleses på flyplasser og lignende. Jeg ville ikke vært veldig skeptisk til at staten skulle samlet DNAet vårt heller med tanke på hvor mange forbrytelser som ville lett blitt oppklart, i tillegg til at mange aldri ville turt å voldta noen hvis de visste at staten allerede har DNAet deres. Hva er du redd for at hackere skal gjøre med DNAet ditt? Er ikke akkurat vanskelig å få tak i det på egenhånd heller.
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Etter hva jeg har fortsått er det sånn i usa nå at der må man avgi fingeravtrykk for å få pass .
Vis hele sitatet...
Jeg fikk også nytt pass for noen måneder siden, og måtte gi fingeravtrykk. Det hadde vært interessant å visst om denne databasen også brukes i etterforskning, for da har de jo en komplett samling om én generasjon, også med folk som aldri har brutt loven. Man kan jo spørre seg: I dag må du begå grov kriminalitet for å havne i DNA-registeret. Hva skjer om én generasjon?
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
. Man kan jo spørre seg: I dag må du begå grov kriminalitet for å havne i DNA-registeret. Hva skjer om én generasjon?
Vis hele sitatet...
Mhm helt enig , og er jo tydelig at vi allerde er forbi den tida da kun alvorlig kriminalitet førte til at de tok fingeravtrykk, ts her måtte gi fingeravtrykk da han var i fylle arresten.
Fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=553491

""Det er kun passmyndigheten, Kripos og norsk grensekontroll som vil ha tilgang til passregisteret. Andre lands grensekontrollmyndigheter vil ikke få direkte tilgang til registeret, men kan ta kontakt med Kripos for å få kontrollert et pass mot registeret.""
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=553491

""Det er kun passmyndigheten, Kripos og norsk grensekontroll som vil ha tilgang til passregisteret. Andre lands grensekontrollmyndigheter vil ikke få direkte tilgang til registeret, men kan ta kontakt med Kripos for å få kontrollert et pass mot registeret.""
Vis hele sitatet...
Men vil ikke det da si at alle drapsetterforskninger Kripos er med på, så kan de hente ut info fra databasen? Evt hvordan er det om politiet sender en anmodning om å få sjekket fingeravtrykk de har funnet i en sak, mot registeret?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hadde flaks når jeg ble tvunget til fingeravtrykk, maskin hadde feil så ble bare tatt bilde av ansiktet mitt. fyfaen jeg er glad at staten ikke har mitt.
Vis hele sitatet...
Vel, når du skal ha nytt pass så får de fingeravtrykket ditt uansett, så det er bare et spørsmål om tid.
Ihvertfall måtte jeg gi fra meg fingeravtrykk når jeg skulle ha nytt.

Men så mener jeg det er helt greit også.
Er man clean så gjør det jo ingenting.
Er man clean så gjør det jo ingenting.
Vis hele sitatet...
Hvis man har vært et sted to uker tidligere og så begås det et mord der så gjør det jo noe, for fingeravtrykk kan vare lenge hvis de ikke tørkes av.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvis man har vært et sted to uker tidligere og så begås det et mord der så gjør det jo noe, for fingeravtrykk kan vare lenge hvis de ikke tørkes av.
Vis hele sitatet...
Hvor stor vil du si sannsynligheten for at dette skjer er med mindre du har for vane å henge rundt i narkoreir?
Sitat av woff Vis innlegg
Og da burde jo STATEN ta dna-prøver av alle i landet ved fødselen / ankomst til landet sånn at alvorlig kriminalitet fort kan oppklares? Og tillate / gjennomføre full overvåking av alle? Både video og datalagring?

Eller?
Vis hele sitatet...
Enda bedre: Vi leier inn 5 millioner indere hvor hver enkelt inder får en nordmann de skal passe på til alle døgnets tider. Da er vi 100% sikre på at hvis noe ulovlig skjer så vil dette bli meldt fra om straks! Øyenvitner til alle kriminelle handlinger er jo flott å ha!

Kanskje litt dyrt i lengden? Like urealistisk som forslaget ditt?
At kriminelleblir tatt fingeravtrykk av og dna deres lagres er bare bra imo.
Lettere å ta de hvis de gjør noe kriminelt igjen, samt politiet får løst flere saker fortere og med mindre kostnader.

Det påvirker oss 'lovlydige' i svært liten (basicly ingen) grad. Har det noe å si om dna ditt er hos politiet uansett? Hvordan påvirker det deg med mindre du nettopp har drept noen?
Trådstarter
2 0
Sitat av Acidous Vis innlegg
Jeg er stor tilhenger av at folk som begår kriminalitet blir registrert med både fingeravtrykk, DNA og bilde.
Da blir det lettere å få tatt jævelskapen når de begår mer kriminalitet.

Regner med at du ikke havna i fyllearresten fordi du hadde to glass vin med din bedre halvdel på en fin restaurant og gikk hjem i måneskinnet i 11-12 tida på kvelden.
Vis hele sitatet...
Jeg er har ikke noe i mot at politiet lagrer informasjon om kriminelle, men må si at jeg følte meg veldig kriminell når dem tar bilde og fingeravtrykk.

Grunnen til at jeg havnet der var nok fordi jeg var litt overstadig beruset.

Sitat av smokeeye Vis innlegg
Fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=553491

""Det er kun passmyndigheten, Kripos og norsk grensekontroll som vil ha tilgang til passregisteret. Andre lands grensekontrollmyndigheter vil ikke få direkte tilgang til registeret, men kan ta kontakt med Kripos for å få kontrollert et pass mot registeret.""
Vis hele sitatet...
Hva går under "passmyndigheter"?
Sitat av U1E43 Vis innlegg

Hva går under "passmyndigheter"?
Vis hele sitatet...
Politi.

kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=427170
Bloodshot eyes...
18 7
Ser du på lagring av fingeravtrykk/DNA som overvåkning? "Total kontroll over oss"? Nå må du gi deg, dette kan du umulig være serriøst?
Bare jeg som sliter med å forstå problemet rundt DNA og fingeravtrykkslagring?

Hva er det egentlig en kan gjøre med det? Det er ikke akkuratt slik at en kan klone deg enda, og jeg ser egentlig en stor fordel når det kommer til verifisering av identitet, samt for å gjøre det lettere når det kommer til kriminalitet. Men da må det brukes forsvarlig.
Bloodshot eyes...
18 7
Enig. Hvis du ikke har gjort noe ulovlig er det da ingen grunn til å bry seg om at de har fingeravtrykkene dine. Og om du har gjort/skal gjøre noe ulovlig, har du i allefall ingen grunn til å syte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Finner det merkelig at dei tok fingeravtrykka dine.
Er du blitt domfelt og fått over 30 dager ubetinga fengsel skal du bli tatt fingeravtrykk, dna og bilder av.
Dvs har du kjørt i fylla og fått 25 dager slipper du unna dette.
Så at du har hatt ein fuktig tur på byen og må bli registrert med fingeravtrykk syns eg er rart. Med mindre det er komt nye regler no akkurat.

Ville tatt kontakt med advokat og spurt om dei har lov til det og evt fått det sletta
Eg var sjølv inne til DNA testing i ein drapsak og der måtte dei sletta resultatet etterpå
Sitat av 2fit4u Vis innlegg
Ville tatt kontakt med advokat og spurt om dei har lov til det og evt fått det sletta
Eg var sjølv inne til DNA testing i ein drapsak og der måtte dei sletta resultatet etterpå
Vis hele sitatet...
Jeg ser dem for meg: "Ja, da vi sletter det, vi. Null problem..."
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg ser dem for meg: "Ja, da vi sletter det, vi. Null problem..."
Vis hele sitatet...
No tar eg utgangspungt i at det ikkje burde vert tatt fingeravtrykk av han den kvelden.
Da får man advokaten til å ta kontakt med politiet og få det sletta. Politiet kommer heilt sikkert til å sette seg på bakbeina, men etter loven må dei da gjøre det Og uansett om det faktisk ikkje skulle bli sletta så har politiet ikkje lov til å bruke fingeravtrykka i ein seinare straffesak for å få han dømt

Altså gjør han eit innbrudd og eneste grunnen til at dei finner ut at det er han er pga dei fant fingeravtrykket hans på stedet så kan dei ikkje bruke det som bevis
Dette med utgangspungt i at dei tok fingeravtrykka hans "ulovlig" ved eit anna tilfelle