Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3267
Jeg har lenge hatt lyst til å tegne mitt eget hus, har så utrolig mange ideer jeg har lyst til å få ned på papiret. Men problemet er det at jeg ikke har noe kunnskap innen husbygging!

Jeg har lyst til å tegne huset i Google SketchUp, siden jeg har endel kunskap med det programmet etter jeg har drevet med casemod i 4år. Jeg går VG1 Elektro, så ha ikke planer om å jobbe som arkitekt, dette får bli bare en hobby.

Så til det jeg egentlig lurer på: Hvordan kan jeg lære om husbygging over nett? Noen nettsider dere anbefaler? Har googlet litt rundt omkring men finner ikke det jeg leter etter.

Når jeg sier husbygging; tenker jeg på hvordan fundamentet, vegger, tak, gulv, osv er byggd opp og hvordan materialer som må brukes for å bygge sterkt nokk.

#GreenRay
Er vel en grunn til at det er en 5-årig utdannelse, men uansett her har du en how to og her er en litt mer omfattende innføring
Sist endret av Jorg; 14. mars 2012 kl. 22:36.
Det er stor forskjell på det å tegne huset, og det å beregne materialer ift styrke og laster.
"alle" kan tegne huset, men det er som oftest tømrermesteren / annen relevant byggningssakkyndig som tar besluttning på størrelser, dimensjoner osv utifra gitte tabeller som gjelder for din kommune. Disse kravene forandre seg innimellom, så det som gjelder i dag er ikke nødvendigvis gjeldende om 10 år.

Har desverre ingen relevant nettside annet enn norge.com. Der er det meste med bygg osv linka til.
Du trenger ingen utdanning for å komme med ideer, men du må så klart konsultere en fagperson for å spørre om ideene er gjennomførbare

Men hvis du vil tegne det fra bunn må du ta utdanning ja.
AutoCad?? (titegn)
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Er vel en grunn til at det er en 5-årig utdannelse, men uansett her har du en how to og her er en litt mer omfattende innføring
Vis hele sitatet...
Takk, skal se litt på linkene Har god tid på meg jeg, lenge til jeg flytter ut.

Sitat av Stijey Vis innlegg
Det er stor forskjell på det å tegne huset, og det å beregne materialer ift styrke og laster.
"alle" kan tegne huset, men det er som oftest tømrermesteren / annen relevant byggningssakkyndig som tar besluttning på størrelser, dimensjoner osv utifra gitte tabeller som gjelder for din kommune. Disse kravene forandre seg innimellom, så det som gjelder i dag er ikke nødvendigvis gjeldende om 10 år.

Har desverre ingen relevant nettside annet enn norge.com. Der er det meste med bygg osv linka til.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der, jeg bør kanskje ikke tenke så mye på styrke på materiale, hvertfall ikke i starten.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
AutoCad?? (titegn)
Vis hele sitatet...
Hjelper lite når jeg ikke vet hvordan det skjer ut inni en vegg på et hus
Er jo mange som bygger egne hus - av de utroligste materialer. Og ofte er de prosjekta av folk med null fagkunnskap og lite erfaring fra praktisk arbeid. Men det viser jo bare at om en er bestemt nok så klarer man det utroligste.

Bygningsmateriale spenner fra hard-trampet sand/jord til bildekk fylt med komprimert jord for å ikke glemme selvbygde trehus og boliger av tomme frakt-containere, og hus bygget av plastflasker. Masse videoer på tuben, ofte med gode linker til mer info. Noen av ideene kan nok brukes også i norge.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Er jo mange som bygger egne hus - av de utroligste materialer. Og ofte er de prosjekta av folk med null fagkunnskap og lite erfaring fra praktisk arbeid. Men det viser jo bare at om en er bestemt nok så klarer man det utroligste.

Bygningsmateriale spenner fra hard-trampet sand/jord til bildekk fylt med komprimert jord for å ikke glemme selvbygde trehus og boliger av tomme frakt-containere, og hus bygget av plastflasker. Masse videoer på tuben, ofte med gode linker til mer info. Noen av ideene kan nok brukes også i norge.
Vis hele sitatet...
Tror jeg har sett det programmet du hinter til, utrolig mange rare påfunn folk kommer med.

Sitter å leker meg litt i SketchUp nå. Tror jeg har skaffet meg ganske mye jobb hvis jeg skal tegne et hus :P Holder på med romfordeling nå.
Hva med bare å tegne fasaden og fordele rommene? Så ta det du har gjort med til en fagperson som kan regne ut styrke og resten av konstruksjonen? jeg synes det høres fornuftig ut hvertfal!
Sitat av losjien Vis innlegg
Hva med bare å tegne fasaden og fordele rommene? Så ta det du har gjort med til en fagperson som kan regne ut styrke og resten av konstruksjonen? jeg synes det høres fornuftig ut hvertfal!
Vis hele sitatet...
Tror det blir løsningen ja