Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 5148
Ikkesant. Se hvor god kontroll de har fått på narkotikaomsteningen - vi kan sikkert regne med at kontrollen blir like god på prostitusjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xtapolapocetl
Ikkesant. Se hvor god kontroll de har fått på narkotikaomsteningen - vi kan sikkert regne med at kontrollen blir like god på prostitusjon.
Vis hele sitatet...
Jepp, eg venta på den

Du kan snu på argumentet også. Ingen (vel, venstre har i større eller mindre grad...) gått inn for legalisering av heroin for å få lettare kontroll med omsetninga.

Eg har ikkje sagt kva som er rett, for det veit eg ikkje, men eg meiner det er ei OK sammenligning...
Hva som er best for de involverte, og hva politikerne velger å gjøre er ikke alltid den samme tingen...
Hva involverer kriminaliseringen av prostitusjon?

Vil dette i praksis si at man ved skilsmisse, som den part som har vært hjemmeværende,
ikke lenger kan motta noe fra den arbeidende part?
Sist endret av fxxked; 8. mai 2007 kl. 13:26.
Er som tidligere nevnt vanskelig å debattere for og imot her da det finnes tungt veiende argumenter begge veier.

Men min oppfatning er at lovforbudet har kommet som følge av de nigerianske/afrikanske jentes inntog i bybildet i landets storbyer. De er veldig synlige og pågående, og da følgelig til sjenanse for vanlige borgere.

Blant disse er det selvfølgelig mange tragiske skjebner, men majoriteten av dem holder i mer eller mindre grad på frivillig for å forsørge familie i hjemlandet.

Store deler av prostitusjonen, ihvertfall i hovedstadsområdet skjer fra leiligheter og bordeller, og majortieten av disse er her også på relativt frivillig basis.

Relativt frivillig i den forstand at det er den enkleste måten å forsørge familien på.

Prostitusjon har eksistert i ualminnelige tider, og det er naivt å tro at man blir kvitt "problemet" ved kriminalisering av kunder. Som tidligere nevnt vil forbudet vanskelig kunne håndheves av politiet samt at miljøet vil gå under jorden, noe som kun gavner bakmenn.

Den beste løsningen i mine øyne er legalisering og opprettelse av bordeller etter en tysk modell, der de prostituerte betaler skatt og har sosiale rettigheter på lik linje med vanlige arbeidstakere.
Puddergutt : Du lever i en rosa drømmeverden hvis du faktisk tror at "majoriteten" av de prostituerte, enten de er utlendinger eller nordmenn, gjør dette frivillig. Det overveldende store flertallet av utenlandske horer er brakt hit av menneskesmuglere som utnytter kvinnene ved å sette dem i gjeld som de må betale tilbake ved prostitusjon. Hvis du tror det er "relativt enkelt" å prostuere seg for å forsørge noen vil jeg anbefale deg å la en ti-femten menn pule deg, eller søstera di, hver dag slik at du kan kjøpe melk og brød. Da ser du hvor "enkelt" det er.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Selv om jeg er enig i Puddergutts påstand om at legalisering og beskatting m/ medfølgende goder er eneste løsning, så vet jeg ikke hviken påstand jeg skal tro på; er hovedandelen slaver eller jobbes det mest av fri vilje?

Uansett om det er slaver eller ikke, problemet løses best med bordeller - slaveriproblematikken bør angripes på en annen måte enn ved å kriminalisere verdens eldste yrke.

Kilder! Puddergutt og DonTomaso, KILDER!
Vil si det er relativt enkelt å la 10-15 menn pule meg hvis det var eneste mulighet til å brødfø familien ja. Og hvis man regner rate of exchange(Kom ikke på det norske ordet i farten) av det jentene faktisk tjener i forhold til hjemlandets prisnivå sitter de igjen med en betydelig formue den dagen de gir seg.

Tror nok mange norske jenter kunne hoppet på den samme karusellen.

Sier ikke at det ikke finnes jenter som jobber under tvang, det finnes, men at det er det overveldende flertallet, eller et flertall i det hele og store, det har jeg ikke no særlig tro på.

Tias, vanskelig å komme med kilder da påstandene mine er tuftet på egne erfaringer.
Sist endret av Puddergutt; 8. mai 2007 kl. 16:44.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Puddergutt: Interessant, håper du ikke tar deg nær hvis jeg spør om dine erfaringer er som klient, prostituert eller en annen rolle i miljøet? Hadde vært interessant å få en utdypning her :-)
Jeg tror at det sørgelig nok ikke er mulig å bekjempe prostitusjon. Jeg skulle virkelig ønske det, for det skjer så mye jævlig i kjølevannet av at mennesker kjøper seksuelle tjenester. Det skjer vold, kidnapping, voldtekter, kjønnsykdommer, ødelagte psyker. Men altså, man tar med noen sedler og drar og handler et kjønnsorgan som (ofte) sitter på en person som hater seg selv og vedkommende som betaler for svineriet. Og det i seg selv fortoner seg som ganske absurd for meg. Hva i all verden er det man kjøper? Ikke en å være nær fordi man ønsker å være nær den man er glad i. Man kjøper en runk med kjøtt på. Jeg synes nesten synd på kundene her (merk dere at jeg ikke nevner kjønn, selv om det er flest kvinnelige prostituerte. Det finnes gigoloer, det finnes små guttebarn som får rumpehullet smertefullt ødelagt eller må avsuge flere pedosvin med tillatelse fra en foresatt eller hallik).

Det er de helt drøyeste tilstandende jeg vil til livs. Det er ingen tvil om at det eksisterer et seksuelt slavemarked, og at det er mennesker (ofte rundlurte kvinner uten språk eller nettverk) nyter godt økonomisk av andres undergang.

Så hva prøver jeg å si? Jo, jeg vil ha det hele inn i ordnede forhold. Jeg vil at de prostituerte skal være ansatt eller etablere et enkelmannsforetak. Jeg vil ha drøyere straffer for seksualisert vold og lemlestelse av små barn. Jeg vil ha dette opp i lyset og heller få det mer oversiktlig enn å kriminalisere det ytterligere.

Haha, nå tenkte jeg et skritt til. Hvis dette blir komersialisert, må det vel kunne markedsføres. Da blir sex et produkt på lik linje med melkesjokolade eller gressklipper eller oppvaskmiddel på tilbud eller hva som helst. Jeg så for meg prisrasannonser når hora er litt sliten i slutten av uka :-D

Nei, få opp noen bordeller og sørg for bra hygiene og sett en aldersgrense. 25 år? Da er kanskje de fleste modne nok til å se rekkevidden av å velge å selge sin egen kropp.
Kanskje kan man ikke hindre all prostitusjon, på samme måte som det er umulig å forhindre all kriminalitet. Drap og ran skjer tross i at det er ulovlig, vi lever ikke i et perfekt samfunn. Men jeg tror at vi faktisk kan hindre at landet, og kanskje særlig Oslo blir et mekka for sexhandel. Det er ikke rart at utenlanske kvinner, av fri vilje eller tvang, kommer til norge for å selge seg. Det er et godt marked. Men vi har muligheten til å tette grensene rundt landet vårt, å hindere at Oslo er en gullgruve for salg av egen kropp.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg bumper denne nå. Vi diskuterer litt her nå, og lurer veldig på deres meninger rundt dette. Jeg er selv for kriminalisering av dette, men må stille meg selv et spørsmål om hvorfor vi ikke kan ha offentlige bordeller slik som Tyskland? Kan noen komme med et konkret svar på hvorfor dette ikke vil funke? For det må være noen downsides med dette, ellers ville det vel vært lovlig de fleste steder?
Det eneste er at det er "umoralsk". Et minus jeg kan komme på ellers er at det kan bli et enkelt yrke som gir mye penger, og på denne måten vil flere velge å bli prostituerte, men det er jo etterspørselen som taler. Noe som kunne skjedd er jo at tilbudet om hjelp til å komme i andre jobber blir for bra, man hjelper for mange prostituerte ut av yrket, ingen vil lenger arbeide på bordellene og svartemarkedet vil komme tilbake med "arbeidsinnvandrere" fra Russland, men dette er ikke så veldig sannsynlig.

Jeg tror ikke det er noe negativt som vil komme med offentlige bordeller som ikke kommer med en kriminalisering, så vi sitter jo da igjen med at det er umoralsk etter vestlige verdier.
Og lovliggjøre det, og satt opp skatteordninger, bordeller osv tror jeg hadde fått vekk mye av tvangsprostitusjonen.
Sitat av Gest Vis innlegg
Det eneste er at det er "umoralsk". Et minus jeg kan komme på ellers er at det kan bli et enkelt yrke som gir mye penger
Vis hele sitatet...
Om det blir mye konkuranse, skattetrekk osv så blir nok ikke lønningene så veldig mye en for folk flest.
Sist endret av Evelen2; 14. november 2008 kl. 13:38.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Dj Evelen, har du ikke noe mer relevant å komme med foreslår jeg at du holder deg langt unna diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det var relevant. Alle skal betale skatt og det gjør neppe prostituerte, så hvorfor skal dem få lov da?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis horekunden finner horene, så finnes selvsagt politiet dem også.
Vis hele sitatet...
Hvis de brukere av narkotika finner stoffet, så finner jo politiet det og.
Hvis voldtektsmenn finner offeret, finner politiet voldtektsmenn.
Hvis smuglere finner steder og føre ting inn i landet, finner politiet dem og.

Noen av sammenligningene er temmelig faar out, men poenget er at, det er ikke så enkelt.
Sitat av Hardcore Vis innlegg
Hvis voldtektsmenn finner offeret, finner politiet voldtektsmenn.
Vis hele sitatet...
Den skjønte jeg ikke... Kan du utdype?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Den skjønte jeg ikke... Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
Nope, det kan jeg ikke.
Det var for og understreke at så lett er det ikke.
Selv om sammenligningene ikke var serlig gode.
Sitat av Hardcore Vis innlegg
Hvis de brukere av narkotika finner stoffet, så finner jo politiet det og.
Hvis voldtektsmenn finner offeret, finner politiet voldtektsmenn.
Hvis smuglere finner steder og føre ting inn i landet, finner politiet dem og.

Noen av sammenligningene er temmelig faar out, men poenget er at, det er ikke så enkelt.
Vis hele sitatet...
Det er jo STOR forskjell på de eksemplene du bruker, og det denne saken handler om.

Mannen i gaten vet IKKE hvor man finner narkotika.
Mannen i gaten vet IKKE hvem som voldtok hun damen i helgen.
Mannen i gaten vet IKKE hvor det er best å smugle ting gjennom.
Det mannen i gaten derimot vet, er hvor horene står i hjembyen sin. Dette er noe ALLE vet.
Det som er et problem med prostitusjon er jo trafficking. Om man ser Lilja4Ever, så vet man hva det handler om, og hvor ille det er. I Lilja4Ever er det vist ganske mild behandling piken i filmen får..
Sitat av minigolf Vis innlegg
Det er jo STOR forskjell på de eksemplene du bruker, og det denne saken handler om.

Mannen i gaten vet IKKE hvor man finner narkotika.
Mannen i gaten vet IKKE hvem som voldtok hun damen i helgen.
Mannen i gaten vet IKKE hvor det er best å smugle ting gjennom.
Det mannen i gaten derimot vet, er hvor horene står i hjembyen sin. Dette er noe ALLE vet.
Vis hele sitatet...
Det var ikke poenget mitt. Poenget er at så enkelt er det ikke, og jeg tviler på at mannen i gaten vet hvor bakmenn, eller halliker befinner seg.

Sitat av Hardcore Vis innlegg
Selv om sammenligningene ikke var serlig gode.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa.
Sist endret av Hardcore; 16. november 2008 kl. 03:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så lenge det ikke skader noen er det greit, men hva vis en familiefar velger å ta seg en hyggestund med ei hore. og dette fører til skilsmisse. Dette vil i stor grad ha en påvirkning på familien, og det vil "skade" dem. Det er desverre ikke bare desperate single menn som kjøper sex
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Så lenge det ikke skader noen er det greit, men hva vis en familiefar velger å ta seg en hyggestund med ei hore. og dette fører til skilsmisse. Dette vil i stor grad ha en påvirkning på familien, og det vil "skade" dem. Det er desverre ikke bare desperate single menn som kjøper sex
Vis hele sitatet...
Det at en familiefar har drete på draget kan han fint få ta på sin kappe slik som jeg ser det.
Problemet i med prostitusjon er jo trafficking, laber behandling av jentene, eller annen ulumskhet som følger med hvor enn det er romm for og tjene penger uten at det er noe som heldst kontroll.

Jeg kan ikke se hvordan det hjelper og gjøre prostitusjon ulovelig.
Det virker som man bare feier problemet under en stol, for selv om flere blir arestert, så er de der fortsatt.
De forsvinner tydeligvis ikke?

Og åpne for legalisering av prostitusjon, brodeller Osv, hadde sansynligvis hjulpet og "Presse ut" bakmenn, Jeg ville ikke pult en fjortenåring i baksetet på en Corolla, mot penger, om jeg kunne pule en tyveåring i en seng. Mot penger.
Greien er, hadde det vert lovelig og kontrolert, ville få kjøpt det ulovlig. Tror jeg.
Dette er akkurat det samme. Ser du ikke det? Ikke alle prostituerte er like synlige. Ikke alle langere heller. Ikke alle prostituerte står i skippergata. Ikke alle langere står på plata...

Den var myntet på minigolf...

Å prostituere seg skulle ikke vært kriminelt. Få av de som prostituerer seg slutter fordi det blir et forbud. Ingen prostituerer seg for gleden sin skyld. Det er noe man føler seg tvunget eller nødt til. Det som bør være forbudt er å KJØPE sex. Om å kjøpe sex er lovlig er det også lov å bruke dette som et pressmiddel, og det blir et betalingsmiddel som er foretrukket ovenfor penger.
Skatt? -Nettopp... Da er det faktisk godkjent som en ressurs i samfunnet. Og staten blir ikke bare hallik, men også horekunde.
Sist endret av Memile; 16. november 2008 kl. 20:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Så lenge det ikke skader noen er det greit, men hva vis en familiefar velger å ta seg en hyggestund med ei hore. og dette fører til skilsmisse. Dette vil i stor grad ha en påvirkning på familien, og det vil "skade" dem. Det er desverre ikke bare desperate single menn som kjøper sex
Vis hele sitatet...
Familiefar kan nok også fint finne seg en ungjente med fetisj for gamle menn å tafse på, eller i tilfelle kriminalisering, en illegal hore. Hva er dessuten viktigst, et usselt, allerede ødelagt ekteskap, eller livet til en stakkars ungjente/gutt?

Jeg er for total legalisering, med mulighet for non-profit-organisasjoner som gjør det mulig å leie rom/prevensjon/annet utstyr. Det ble påstått i filmen Zeitgeist Addendum at lover og regler skapes når samfunnet ikke kjenner til en annen måte å løse problemet på. Denne diskusjonen er et fantastisk eksempel på det.