Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 11411
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Jeg er totalt avhengig av Pepsi Max.. Jeg drikker omlag rundt 2-3 liter gjennomsnittlig per dag, og blir ikke lei. Jeg røyker og snuser ikke så vil vel si pengene går vel heller til Pepsi Max enn røyk og snus..

Men virkelig si jeg startet dagen med ett glass eller to, da blir dagen så mye bedre. Jeg blir glad, avslappet, positiv til mye og gir meg motivasjon.

Den andre er at om jeg ikke drikker det, effekten av og ikke drikke Pepsi Max slår inn rundt 12 tiden.. Jeg blir sur, lei, irritert, sliten og ett kraftig withdrawal..Tanken av iskald Pepsi Max som jeg kan bælme ned på blir mer og mer intens.. hehe.

Virkelig det er vel ikke bare meg der ute som faktisk har ett problem med dette? Jeg vil jo se på dette som ett rusmiddel når det faktisk roer meg ned såpass når jeg drikker det. Mye ligger vel i at det er koffein i Pepsimax, det er faktisk 95mg koffein per 500ml, så altså en halvliter med Pepsimax.

Det vil si jeg får i meg.. 0,5l ( 95mg koffein) x 6 = 3l ( 570mg koffein )

Hils en fyr som er litt for glad i Pepsimax.
Kan ikke svare på teorien, men kjenner meg igjen i det du skriver. Hos meg er det Red Bull (sukkerfri) på morgenen og Pepsi Max i store mengder på daglig basis.

Flere år siden det har gått en hel dag uten noen av de overnevnte. Kan egentlig ikke huske sist...
Sist endret av Source; 27. juni 2015 kl. 20:04.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Både koffein og sukker (?) er vel rusmidler. Koffein er ihvertfall et psykoaktivt stoff på lik linje med alkohol, heroin og cannabis.
Var selv hooka på Cola. Drakk minst 1 boks i døgnet, ofte opptil 5-6 bokser dagen. Slutta tvert da tannlegen sa jeg var i ferd med å få syreskader på tennene. Siden har jeg ikke drukket Cola i noe annet enn captein morgan eller long island iced tea.

Nå drikker jeg konsekvent kun vann. Kan skeie ut å være riktig gær'n noen ganger og da går det i Farris eller Bon Aqua. Og når en først er blitt vant til å drikke vann så er det helt sykt hvor godt det er.

Sparer sykt mye penger, slipper å dagdrømme om cola med isbiter, og slipper å ødelegge tennene. Vil si at det tok ca 2 uker å bli kvitt suget etter Cola, og det var 2 jævlige uker. Ble rett og slett nedstemt og kjente meg direkte trist og lei meg i mange dager. Samt at jeg tenkte på hvor godt det skulle vært med en iskald cola stort sett hele tiden. Etter 2 uker var det intense suget over, og da begynte jeg å sette pris på smaken av vann. Eller jeg hadde en "sprekk" etter kanskje ett halvår med vann. Fikk da et brett cola i hus og downa alt i løpet av en helg, da var det igjen snakk om en uke-10 dager med intenst sug. Var da jeg fant ut at den dritten er det best å styre helt klar av.
Sist endret av frtoretang; 27. juni 2015 kl. 21:23.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Shreddy
Virkelig det er vel ikke bare meg der ute som faktisk har ett problem med dette?
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/Sa...t-7173699.html
http://www.helsenett.no/index.php?op...=98&Itemid=519
https://www.vektklubb.no/artikkel/tr...tbrus-20274234
http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=605606
http://livetilakselv.blogg.no/131124...l#.VY8R3vntlBc
http://ingerpluss.blogg.no/133343467...l#.VY8R2fntlBd

Nei, det er det ikke. Bemerker meg at dette ser ut til å være hovedsakelig et kvinneproblem? Evt at menn ikke bryr seg så mye

Har det samme selv, men får ikke hodepine og blir ikke trøtt. Men blir veldig rastløs om jeg ikke har enten Cola Zero, Life, vanlig Cola, Monster, RedBull, Burn (den i svart boks, rød flamme, ikke de rare pissgreiene) eller Battery.

Vil tro det går i koffein og sukker, ja. Virkningene du nevner er kjent etter inntak i store doser. Løsningen antakelig nedtrapping. SAKTE nedtrapping.

Morsomt nok sitter jeg akkurat nå og drikker Monster.
Sist endret av Duckie; 27. juni 2015 kl. 23:21.
Mange som sliter med det. Drikker selv mye Pepsi Max, sitter å sipper på en boks nå faktisk

Men blir heldigvis ikke avhengig av det. Men det er eneste brusen jeg kjøper.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Bemerker meg at dette ser ut til å være hovedsakelig et kvinneproblem
Vis hele sitatet...
Fordi ganske mange av oss (ikke meg) drikker greier med kunstige søtestoffer i den tro at man drar på seg mindre kilogram da.
Pepsi max inneholder rusmidler, da tenker jeg hovedsaklig på koffein. Koffein er et rusmiddel, det er ikke helt enkelt å se vekk ifra. Sjekk denne tråden som omhandlet nettopp dette. Nå har du også dette med psykisk avhengighet, og jeg tror det er der mye av problemet med brusen ligger, da kaffe som regel ikke vil helt fjerne ''suget'' etter pepsi max dersom du skulle slutte å drikke det. Dersom kaffe fungerer er dette selvagt langt bedre for deg en pepsi max. Du kan jo også trappe ned på kaffen i etterstund dersom du ønsker det. Med det sagt, så er et slikt forbruk pepsi max langt fra godt for helsen din, og det er på lik linje skadelig som å misbruke mange rusmidler, så dersom du har problemer med å slutte å drikke pepsi max i slik kvanta på egenhånd anbefaler jeg deg å snakke med legen, for å få hjelp til å klare å slutte.
Lettbrus inneholder aspartam, som er avhengighetsskapende. Har jobba I kassa på en matbutikk, og kan konkludere med at mange som drikker pepsi max drikker store mengder. Anbefaler å slutte med lettbrus, og begynne å drikke vann I stedet.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Wild Vis innlegg
Fordi ganske mange av oss (ikke meg) drikker greier med kunstige søtestoffer i den tro at man drar på seg mindre kilogram da.
Vis hele sitatet...
Man gjør jo det. Det er vel rundt 1 kcal per 30cl Pepsi Max, i motsetning til Coca Cola som har rundt 130 kcal per 30cl.

Når det er sagt kan man veldig alltid bli "avhengig" av noe som er godt. Jeg har jeg selv drukket mye Pepsi Max, og kanskje vært avhengig, men det var nok mest sannsynlig av koffeinen. Jeg kunne oppleve hodepine og humørsvingninger. Det er derimot verdt å merke at hodepine er en veldig vanlig placeoeffekt. Jeg hadde ingen problem å slutte når jeg flyttet hjemmefra og ikke hadde råd til det lenger.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Man gjør jo det. Det er vel rundt 1 kcal per 30cl Pepsi Max, i motsetning til Coca Cola som har rundt 130 kcal per 30cl.
Vis hele sitatet...
Han sikter nok til at t.d. kunstig sukker som er i disse lettbrusene, gir en "kunstig metthet" som mange ikke er klar over. Som igjen mest sannsynlig fører til at man eter mer og dermed ikke sparer de kiloene man tror av å velge de "sunnere" alternativene
Sist endret av mo66y; 28. juni 2015 kl. 03:39.
Har greid å slutte med mye rart, men har ikke sjans til å slutte med brus. En halv dag uten brus så er jeg helt ødelagt. Drikker 2-4 liter pr. dag.

Sitat av mo66y Vis innlegg
Han sikter nok til at t.d. kunstig sukker som er i disse lettbrusene, gir en "kunstig metthet" som mange ikke er klar over. Som igjen mest sannsynlig fører til at man eter mer og dermed ikke sparer de kiloene man tror av å velge de "sunnere" alternativene
Vis hele sitatet...
Det der har du null belegg for, og er kun svada. Etterlyser kilder på den der.

Har hørt det før nemlig. Synsing ftw!
Sist endret av TrippyKing; 28. juni 2015 kl. 06:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kunne vel anse meg selv som sterk avhengig av original Coca Cola som ikke mindre enn halvannen måned tilbake i tid. Fikk jeg ikke Cola, ble jeg lettere irritabel, jeg fikk sterk hodepine og ble generelt slapp og nedstemt. Måtte ta tak i kostholdet mitt og slutta på dagen. Den første uka var ikke noe morsom i det hele tatt, men jeg var fast bestemt, og pr idag drikker jeg kun vann - ikke hverken lettbrus eller saft.

Vann med lime var redninga mi. Jeg VET at brus er sterkt avhengighetsskapende, men det sitter psykisk. Jeg drakk 2-4 liter hver eneste dag med original Cola. Dere kan jo selv tenke hva det kan gjøre med vekta til et menneske med normal forbrenning..

Alle kan klare å slutte. Det handler kun om viljestyrke og å ha mål med det.
Kunne vell nevnt at det var min onkel som sa dette, men litt googling sier det samme, om det er svada eller ikke, I dont know
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det der har du null belegg for, og er kun svada. Etterlyser kilder på den der. Har hørt det før nemlig. Synsing ftw!
Vis hele sitatet...
1.
Lettprodukter er nok ikke noen vidunderkur mot overvekt, selv om mange liker å tro det.
Vis hele sitatet...
2.
Kunstig sukker ser ut til å være et greit alternativ til raffinert sukker, for eksempel ved at du velger lettbrus fremfor brus med sukker. Men, noen føler at de får større søtsug og blir mer sultne hvis de får i seg kunstig sukker.
Vis hele sitatet...
3.
Lettbrus er ikke slankende, men kan bidra til å øke vekten din. For de aller fleste betyr det at selv om du spiser mat med svært få - eller ingen kalorier, så er risikoen større for at du spiser mer senere.
Vis hele sitatet...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Generelt skal man vel være skeptiske til journalister som tolker forskning. Examine.com samler mye forskning om ulike supplementer og næringsstoffer. Her kan man blant annet lese om hvorvidt aspartam øker apetitten . En slags konklusjon er:
When looking at the overall data, no convincing data exists to conclude that aspartame positively or negatively affects appetite. Based on the metabolic ward study and other interventions which stratify on body weight though, a case could be made for aspartame suppressing appetite in obese persons with little to no effect on normal weight persons (still somewhat lack of evidence for this claim though, small sample sizes and whatnot)
Vis hele sitatet...
De skriver også om lettbrus er til hinder for slanking:
The real problem is that people tend to under-estimate caloric intake. By thinking about the zero calories in the soda, they end up eating an excess of calories, thus increasing fat storage[5]. This makes the well known correlation (relationship) between diet soda and obesity; one does not cause the other, but they tend to co-exist. Drinking diet soda does not make one fat, but people with obesity tend to drink diet soda.

In regards to insulin, diet soda can potentially increase insulin secretion by both an anticipatory response and the artificial sweetener aspartame can (through the amino acid, phenylalanine). However, both of these insulin spikes are too small to matter practically, and the latter mechanism doesn't seem to occur at all with many commonly ingested dosages.
Vis hele sitatet...
Sitat av mo66y Vis innlegg
Kunne vell nevnt at det var min onkel som sa dette, men litt googling sier det samme, om det er svada eller ikke, I dont know

1.

2.

3.
Vis hele sitatet...

Du linker til KK.no.. Way to go. Prøv google scholar
Interessant diskusjon om hva som er rusmidler pr. def. og når rus ikke er rus.

Man kan si at nytelsesmidler gir rus på et lavere nivå.
Det finnes vel dem som er mot te/kaffe fordi de anser det som rus.

I andre enden av skalaen finner du sjaman-stoffer som DMT som ike trenger å anses som rusmiddel.
Sist endret av [protus]; 28. juni 2015 kl. 19:44.
Sitat av [protus] Vis innlegg
Interessant diskusjon om hva som er rusmidler pr. def. og når rus ikke er rus.

Man kan si at nytelsesmidler gir rus på et lavere nivå.
Det finnes vel dem som er mot te/kaffe fordi de anser det som rus.

I andre enden av skalaen finner du sjaman-stoffer som DMT som ike trenger å anses som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Å diskutere om koffein er et rusmiddel er meningsløst. Koffein er et sterkt psykoaktivt stoff. Dette stoffet finnes i både te og kaffe, og i dette tilfellet Pepsi Max. Jeg henviser deg til hvordan du kan dra paralleller til rusmiddel og koffein her.
Poenget mitt er nok like så gyldig: nytelsesmiddel er en form for rusiddel, men vi kaller det likevel nytelsesmiddel.

Ang. koffein, så har jeg ikke forsøkt det i renere form (tabeletter el.).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Følte jeg trengte og ta opp denne tråden i dag! I går drakk jeg ikke pepsi max i løpet av hele dagen.. Men på morgen i dag så fikk jeg helt sykt lyst på det, det er snakk om withdraw som ett helevete.. Jeg stakk ned og kjøpe 2 stykk 4 pack.
Det er snakk om kun brus her, så folk vil nok smile godt av meg.. Men virkelig jeg ble avslappet, fornøyd, og alt føltes mye lettere ut, man ser på livet mye lysere. Dette er hva jeg kaller avhengighet. Ikke snuser, røyker eller er jeg avhengig av noe annet. Men virkelig hvorfor skulle brus, nærmere forklart Pepsi Max gjøre meg avhengig.

Jeg lurer litt på hva som virkelig er i den.. Er det bare koffeinet som gjør meg avhengig ? Det er vel ikke bare det, for så fort jeg bare får drikki det så er alt bra! Noen som vet litt om hva som er i den? Står mye rart bak på denne flaska!
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Neste gang du prøver å gå en dag uten – ta deg en kopp kaffe eller to for å se om det hjelper. Da finner du jo på en måte ut om det er koffeinen du trenger.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Olympic Vis innlegg
Neste gang du prøver å gå en dag uten – ta deg en kopp kaffe eller to for å se om det hjelper. Da finner du jo på en måte ut om det er koffeinen du trenger.
Vis hele sitatet...
Hva mener du til og ta en koffein tablett? Har slike 200mg tabletter. Er ingen stor kaffe drikker, men er veldig glad i det når det først er fremme på bordet, så blir nok kaffe ja!
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Samme det. Jeg er ganske sikker på at abstinensene dine er en kombinasjon av koffeinavhengighet og psykisk avhengighet/placebo.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Du må nesten komme med en mer kredibel kilde enn naturalnews.com, hvis du vil bidra med noe konstruktivt.
Brusavhengighet er da fullt mulig, det er nok undervurdert også.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Er nok en fin blanding av koffein og psykisk avhengighet Har vært avhengig av cola før, men bestemte meg for å slutte. Tok tid, men ble kvitt det til slutt. Drakk hver dag i 6-7 mnd, fikk skikkelig sug etter det i timene før jeg var ferdig på skolen. Er nok en del ukjente effekter av sukkerfri brus som forekommer av de kunstige stoffene oppi, men har pdd ikke skjønt hvordan noen i det hele tatt liker Pepsi Max :P smak og behag, i guess. Prøv å google litt, kommer sikkert opp noe.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Du må nesten komme med en mer kredibel kilde enn naturalnews.com, hvis du vil bidra med noe konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg tok det første treffet på google.
Poenget mitt er at nettet er flust i både artikkler og bruker som rapporterer om avhengihet knyttet til lettbrus.

Videre vil jeg si det at jeg har ett skyhøyt forbruk av koffein selv, men aldri hatt problemer å hoppe over to dager, eller 3-4 uker i forbindelse med ferie.
Så for meg ser det ut til at lettbrusen er vanskligere å slutte med enn sukkerholdigbrus og koffein, dette baserer jeg på observasjoner i eget liv og artikler/forumtråder.
Men om trådstarter prøver seg fram med kaffe og sukkerfri tyggis så ser han jo hvor skoen trykker.

En annen observasjon er at aspartam er ekstremt omstridt, når det kommer til skadeeffekter, jeg er fullt klar over at det er ansett som trygt i anbefalte doser. Men det finnes forskning som påviser masse stygge bivirkninger, og det finnes forsking av avviser det.
For meg er kontroversen nok til at jeg holder meg unna.

Ett tankekors er jo hva brus/snacks/junk tilfører livet ditt, hvorfor ikke ta den sparte helsen på rusmidler isteden, som er så mange ganger mer givende? Uten å oppfordre til bruk selvsagt.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Pabj Vis innlegg
Beklager, jeg tok det første treffet på google.
Poenget mitt er at nettet er flust i både artikkler og bruker som rapporterer om avhengihet knyttet til lettbrus.
Vis hele sitatet...
På nettet er det flust i artikler og psuedovitenskapelige rapporter om hvordan vaksiner gir barn autisme også, det betyr ikke at det er noe hold i det.

Sitat av Pabj Vis innlegg
En annen observasjon er at aspartam er ekstremt omstridt, når det kommer til skadeeffekter, jeg er fullt klar over at det er ansett som trygt i anbefalte doser. Men det finnes forskning som påviser masse stygge bivirkninger, og det finnes forsking av avviser det.
Vis hele sitatet...
Selvsagt finnes det alltids kontrovers, men mitt inntrykk er at disse rapportene med "stygge bivirkninger" ofte dreier seg om for eksempel mus som er gitt ekstreme doser. Deretter ruller mediaballen videre, hvor nyhetsbyråer ser sitt snitt til å tjene noen klikk/ikke har noen særlig forståelse for forskning.

Her finner man en anerkjent og god review av store deler av aspartamforskningen. Merk at denne er bak en betalingsmur, men du kan lese sammendraget, hvor blant annet det står "When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.".

EFSA kom i 2013 med en review av all tilgjengelig forskning på aspartam – både på mennesker og dyr. Konklusjonen er lik: det er trygt i vanlige doser.

Dette kan ikke kalles en kontrovers.
Sitat av Olympic Vis innlegg
På nettet er det flust i artikler og psuedovitenskapelige rapporter om hvordan vaksiner gir barn autisme også, det betyr ikke at det er noe hold i det.


Selvsagt finnes det alltids kontrovers, men mitt inntrykk er at disse rapportene med "stygge bivirkninger" ofte dreier seg om for eksempel mus som er gitt ekstreme doser. Deretter ruller mediaballen videre, hvor nyhetsbyråer ser sitt snitt til å tjene noen klikk/ikke har noen særlig forståelse for forskning.

Her finner man en anerkjent og god review av store deler av aspartamforskningen. Merk at denne er bak en betalingsmur, men du kan lese sammendraget, hvor blant annet det står "When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.".

EFSA kom i 2013 med en review av all tilgjengelig forskning på aspartam – både på mennesker og dyr. Konklusjonen er lik: det er trygt i vanlige doser.

Dette kan ikke kalles en kontrovers.
Vis hele sitatet...
Ja, og det skriver jeg i innlegget mitt også.

Men det er flere som har dårlige erfaringer, og det er flere som blir avhengige.

Viss du tror at man kan drikke flere liter brus daglig uten konsekvenser, så syns jeg du er naiv. Man ser jo hvordan de med 16 halvannenlitere i handlevognen ser ut.

Det er ikke så mange år siden sigaretter var sett på som trygt også, tenk litt over hvor mye penger det er i dette, det er jo ikke motstanderne som tjener penger her. Jeg har brukt google i ett minutt, jeg er sikker på at man finner mye viss man engasjerer seg litt i saken.

Still nå noen spørsmål folkens, pepsi max er ikke noe gave til menneskeheten slik tilhengerne ser ut til å tro.

Sitat av forskning.no
– Fremstår som industrivennlige

Thorhallur Halldorsson påpeker også at de fleste aspartamstudier er utført av industrien som produserer stoffet.

– Det gjelder fortsatt. EFSA fremstår som veldig industrivennlige når de konsekvent å avviser alle studier som finner tegn på at aspartam kan være helseskadelig, sier han og nevner den italienske forskeren Morando Soffritti.

– Jeg synes Soffritti har gjennomført en rekke veldesignede studier av langtidseffekter på mus. Men resultatene hans blir helt avfeid, sier Halldorsson.
Vis hele sitatet...


- Ikke migrene etter at jeg sluttet med Pepsi MAX

Lettbrus Ødelegger Skjelettet

Hun hadde sterke smerter og mistet synet på det ene øyet. Så kuttet hun ut lettproduktene.

Sitat av Olympic Vis innlegg
"When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.".
Vis hele sitatet...
Du ser jo selv at den siste påstandanden ikke er sann.

EU mener aspartam er trygt, men ikke alle forskere er enige

Kan også legge til at Potassium benzoate (kaliumbenzoat) som det også inneholder har blitt brukt til å drepe fotsopp, fra wiki: Kaliumbenzoat er kaliumsalt av benzosyre som er et vanlig konserveringsmiddel. Det finnes også naturlig i høy konsentrasjon i flere bærsorter, blant andre tyttebær og multer. Det er et tilsetningsstoff med kodenummer E212, og er tillatt brukt i begrenset mengde som konserveringsmiddel i en rekke matvarer.

Benzosyre dreper flere bakterier og sopptyper. Det har tidligere vært brukt i oppløsninger mot soppinfeksjoner som fotsopp, men er blitt mindre brukt til det de siste årene.

Safety and health
Potassium benzoate has low acute toxicity upon oral and dermal exposure.[7] The Food Commission, which campaigns for safer, healthier food in the UK, describes potassium benzoate as "mildly irritant to the skin, eyes and mucous membranes".[8]

Cats have a significantly lower tolerance to benzoic acid and its salts than rats and mice.[9]

Under certain circumstances, such as in the presence of ascorbic acid, benzoate salts can produce benzene in soft drinks; however, the levels of benzene measured do not pose a safety concern for consumers.

Benzene in soft drinks is of potential concern due to the carcinogenic nature of the benzene molecule. This contamination is a public health concern and has caused significant outcry among environmental and health advocates. Benzene levels are regulated in drinking water nationally and internationally, and in bottled water in the United States, but only informally in soft drinks. The benzene forms from decarboxylation of the preservative benzoic acid in the presence of ascorbic acid (vitamin C) and metal ions (iron and copper) that act as catalysts, especially under heat and light.

Søk dere gjerne gjennom resten av ingredienslisten.
Sist endret av Pabj; 14. juli 2015 kl. 02:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pabj Vis innlegg
Viss du tror at man kan drikke flere liter brus daglig uten konsekvenser, så syns jeg du er naiv. Man ser jo hvordan de med 16 halvannenlitere i handlevognen ser ut.
Vis hele sitatet...
Dei aller fleste gjer ikkje det. For dei med eit normalt forhold til aspartam (i.e. drikk mindre enn eit tosifra tal liter brusfor dag), så er det ufarleg. Det er såpass mange millioner mennesker som inntar det, at vi burde sett litt påfallande samanhengar no.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Still nå noen spørsmål folkens, pepsi max er ikke noe gave til menneskeheten slik tilhengerne ser ut til å tro.
Vis hele sitatet...
Det er hverken spesielt mykje betre eller verre enn andre drikkevarer. Og når det gjeld kaloriinnhald er det mykje betre enn dei med sukker. Og for mange er kaloriinntak eit reelt problem.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fleirtalsforma av anekdote er ikkje data. I tillegg inneheld pepsi t.d. koffein, som har ein høgst reell effekt på puls og blodårer, som kan forårsake slike symptomer. Med mindre slikt kan visast i studier, så er det verdilause anekdoter!
Sitat av Pabj Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Igjen påstander. Påstandar fremja utan grunnlag kan avvisast utan grunnlag. Tjomlid har skreve ein solid bloggpost om temaet, som er verdt å lese. Kort sagt så tilfører ikkje du noko nytt eller interessant i debatten, du sprer kun rundt deg med FUD.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Kan også legge til at Potassium benzoate (kaliumbenzoat) som det også inneholder har blitt brukt til å drepe fotsopp, fra wiki: Kaliumbenzoat er kaliumsalt av benzosyre som er et vanlig konserveringsmiddel. Det finnes også naturlig i høy konsentrasjon i flere bærsorter, blant andre tyttebær og multer. Det er et tilsetningsstoff med kodenummer E212, og er tillatt brukt i begrenset mengde som konserveringsmiddel i en rekke matvarer.
Vis hele sitatet...
For det første er ikkje mennesker sopp, så kva verknad det har på sopp er litt uinteressant. For det andre er det nettopp fordi det er giftig for ein del mikroorganismer at det vert brukt som konserveringsmiddel. Eit anna stoff som er mykje brukt som konserveringsmiddel er NaCl, som og er giftig for mikroorganismer - og mennesker.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Safety and health
Potassium benzoate has low acute toxicity upon oral and dermal exposure.[7] The Food Commission, which campaigns for safer, healthier food in the UK, describes potassium benzoate as "mildly irritant to the skin, eyes and mucous membranes".[8]
Vis hele sitatet...
Ok, men det er altså i rein form, og ikkje uttynna form, slik du finn i produkta du kjøper i butikken. Det er to rimelig forskjellige ting. Du må ha betre argumentasjon enn at eit stoff er irriterande i konsentrert form...
Det handler nok minst like mye om vaner
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei aller fleste gjer ikkje det. For dei med eit normalt forhold til aspartam (i.e. drikk mindre enn eit tosifra tal liter brusfor dag), så er det ufarleg. Det er såpass mange millioner mennesker som inntar det, at vi burde sett litt påfallande samanhengar no.
Vis hele sitatet...
En av pasientene hennes drakk fire liter lettbrus om dagen - Etter seks måneder fant vi ut at MS-diagnosen var basert på det at hun hadde drukket så mye brus. At det hadde fått nevrologiske utfall. - - Så du mener hun var forgiftet?
- Jeg mener det var en forgiftning i kroppen. Jeg synes vi skal gjøre mye mer forskning på aspartam hos mennesker.


Aspartame: By Far the Most Dangerous Substance Added to Most Foods Today

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er hverken spesielt mykje betre eller verre enn andre drikkevarer. Og når det gjeld kaloriinnhald er det mykje betre enn dei med sukker. Og for mange er kaloriinntak eit reelt problem.
Vis hele sitatet...
Lettbrus kan føre til vektøkning
Lettbrus gjør deg fet
At det ikke er kalorier i maxi spiller overhodet ingen rolle.
Fokuset på 0 kalorier fører til høyere inntak som igjen gir høyere vekt.

Artificial Sweeteners Cause Greater Weight Gain than Sugar, Yet Another Study Reveals

Sitat av slashdot Vis innlegg
Fleirtalsforma av anekdote er ikkje data. I tillegg inneheld pepsi t.d. koffein, som har ein høgst reell effekt på puls og blodårer, som kan forårsake slike symptomer. Med mindre slikt kan visast i studier, så er det verdilause anekdoter!
Vis hele sitatet...
Tull, brukererfaringer er relavent både for trådstarter og diskusjonen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Sitat av Pabj
Vis hele sitatet...
Igjen påstander. Påstandar fremja utan grunnlag kan avvisast utan grunnlag. Tjomlid har skreve ein solid bloggpost om temaet, som er verdt å lese. Kort sagt så tilfører ikkje du noko nytt eller interessant i debatten, du sprer kun rundt deg med FUD.
Vis hele sitatet...
Hva er FUD?

Sitat av Tor Arne Kallevik (41)
Jeg begynte å få smerter i leddene, og når jeg faktisk opplevde at fingerleddene mine begynte å bøye seg i feil retning når jeg strakk dem ut, var det bom stopp og tilbake på høyoktan-brus igjen.
Vis hele sitatet...
- Ble syk av lettbrus

Acid forming foods

What does all of this have to do with calcium and bone loss? Calcium is an isolated mineral that requires other vitamins and minerals in order to properly assimilate and function as intended. Additionally, only in an oxygen-rich alkaline environment is calcium able to build strong and healthy bones. The problem lies in the fact that the typical Western diet is highly acid-forming, rendering calcium intake largely ineffective.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første er ikkje mennesker sopp, så kva verknad det har på sopp er litt uinteressant. For det andre er det nettopp fordi det er giftig for ein del mikroorganismer at det vert brukt som konserveringsmiddel. Eit anna stoff som er mykje brukt som konserveringsmiddel er NaCl, som og er giftig for mikroorganismer - og mennesker.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ok, men det er altså i rein form, og ikkje uttynna form, slik du finn i produkta du kjøper i butikken. Det er to rimelig forskjellige ting. Du må ha betre argumentasjon enn at eit stoff er irriterande i konsentrert form...
Vis hele sitatet...
Les gjerne det jeg har skrevet en gang til, men jeg skal legge frem poenget.
I pepsi max er det brukt benzoic acid som konserveringsmiddel, når dette brytes ned som følge av lys å varme dannes benzen som er ett carsinogen.

Om ikke aspartam er kreftfremkallende så er hvertfall konserveringsmidlene det.

Det er ikke slik at det er umiddelbart farlig, men over tid så fører disse til tidlig aldring og tidlig død. Det tar lengre tid enn antallet år aspartam har hvert på markedet og vesentlig lengre tid enn noen som helst studieperiode.


Sitat av tjomlid
Atter en gang sprer usannheter om aspartam seg på Facebook. En ny tekst er delt flere tusen ganger, og ettersom så mange ser ut til å svelge det de leser helt rått, må jeg ta på meg jobben med å gå gjennom teksten og sile fakta fra fusk. Det er aldri fred å få.

Her gjengir jeg teksten i sin helhet, med mine kommentarer innimellom.

ASPARTAM – DEN SØTE GIFT! (Alle bør lese dette)

MENNESKET – kronen på Guds skaperverk har blitt en avfallsbøtte for kunstige kjemikalier! Et av menneskets fremste primærbehov — mat — er i dag et lukrativt marked for kjemikalieprodusentene. Det vrimler med kjemiske tilsetningsstoffer i nær sagt alle typer emballerte matvarer. Et av disse tilsetningsstoffene er søtningsmidlet Aspartam, som det er stilt mange spørsmål ved.

Allerede her bør man ane uråd. «Kronen på Guds skaperverk»? Hvis dette skal fremstå som en faktatekst basert på vitenskap bør de fleste lesere skjønne at når man begynner med å hylle Gud er kanskje ikke kildekritikken på sitt sterkeste. Hvorfor Gud blandes inn skal jeg avsløre helt på slutten av denne bloggposten, og tro meg, du vil ikke bli imponert.
Vis hele sitatet...
Irrelevant og tåpelig.

Sitat av tjomlid
De neste setningene om «kunstige kjemikalier» og «kjemiske tilsetningsstoffer» viser vel også litt av holdningen til tekstens forfatter. Jeg skal ikke bruke tid på å atter en gang forklare hvor absurd det er å gjøre et slikt skille mellom «kunstig» og «naturlig» annet enn å minne på at de farligste giftene vi kjenner finnes i naturen. Det setter likevel an tonen og sier en del om tankesettet til tekstforfatteren.
Vis hele sitatet...
Jeg går så lei av hersketeknikker på internett, men her misser han poenget fullstendig. Hva som finnes av gifter i naturen er irrelevant, og vi skiller mellom kunstige og naturlige stoffer fordi at de naturlige er mennesket tilpasset gjennom årevis med evolusjon. Det er nettopp derfor sukker er sunnere enn aspartam. Problemet til sukker er at det er ett raffinert produkt slik som kokain. Uten sammenligning selvsagt.

Sitat av tjomlid
Men så kommer teksten til poenget. Aspartam. Djevelens verk, åpenbart. La oss se hva som skrives.

I helsebladet iForm (4/2004) stiller en leser bl.a. dette spørsmålet: «så jeg drikker Cola light i store mengder. Er det virkelig ikke fetende? Er det usunt for kroppen på andre måter?»

Og ernæringseksperten til iForm svarer: «Cola light er søtet med Aspartam. Det er et veldokumentert søtningsmiddel uten bivirkninger, så du kan trygt drikke cola light»

Men i E-nummerboken (Orion forlag AS, 2001), finner vi disse opplysningene på side 359–360 om tilsetningsstoffet E-951, Aspartam: «Kan stoffet ha helseskadelige virkninger: Ja.

Hva er E-nummerboken fra Orion forlag? Er det en offisiell og vitenskapelig basert kilde til informasjon om E-stoffer? Nei. Boken er skrevet av forfatterne Øyvind Brekke og Hilde Thorstensen Brekke. Ingen av dem er hverken forskere eller fagpersoner på området. De har derimot drevet i to tiår med skremselspropaganda rundt tilsetningsstoffer i mat. På nettsiden deres kan vi lese om hvordan tilsetningsstoffer i mat er årsak til mange krefttilfeller, og påstander som dette:

«Det er også påvist at hyperaktive barn kan reagere meget sterkt ved inntak av næringsmidler som inneholder kunstige søtningsmidler.»

Nei, det er det ikke. Ekteparet Brekke viser til Feingold sin forskning for snart 50 år siden, men flere studier har i senere tid vist at hans hypoteser om effekten av tilsetningsstoffer i mat på hyperaktive barn ikke viser seg å stemme. Academy of Nutrition and Dietrics sitt offisielle syn er at kunstige søtningsstoffer er fullstendig trygt.
Vis hele sitatet...
Blir tatt opp lengre ned.


Sitat av tjomlid
De advarer også mot blant annet E-133, fargestoffet Briljantblå, og mener det kan være farlig. Derfor fraråder de deg å spise noe som helst som er kunstig farget blått. Det er rart, fordi dette fargestoffet er tillatt i de aller fleste land etter at det har vist seg å være helt trygt. Det kan muligens gi en allergisk reaksjon i noen barn med astma, men det er ingen grunn til å fraråde alle å spise mat farget blå.

De legger også ut fullstendig feilaktig skremselspropaganda om aspartam, fruktoserik maissirup (les hva Erik Arnesen skriver om HFCS her), MSG (trygt og trygt), fargestoffer og mer. Tilsetningsstoffer som alle er dokumentert trygge, er lovlige, og hvor bare utdatert og dårlig forskning legges til grunn for den frykt Brekke & Brekke sprer om seg med.

Når jeg ser at de sprer slik feilinformasjon på nettsidene sine, så kan jeg ikke annet enn å stille meg skeptisk til innholdet i boken. Forfatterne baserer seg åpenbart ikke på den beste forskningen tilgjengelig, men sprer myter og utdatert informasjon. Dermed blir det meningsløst å bruke E-nummerboken som dokumentasjon for at også aspartam skal være farlig. Aspartam-teksten på Facebook får det til å høres ut som om E-nummerboken er et slags offisielt oppslagsverk, men i praksis er det altså en bok skrevet av forfattere med en agenda rundt sitt subjektive, og høyst uvitenskapelige, syn på mat og helse.

Allerede her må jeg foreta et lite sidespor, fordi da jeg søkte opp navnet til forfatterne fant jeg en artikkel i Stavanger Aftenblad. Den innledes med følgende absurditet:

Soyaprotein, sitronsyre, fargestoff, natriumglutamat, natriumsulfitt, stabilisator… Listen over uforståelige ingredienser i en vanlig pose tørrmat er lang. Men i mange av produktene er det tilsynelatende ikke et eneste e-stoff. Lureri, mener forfatter Øyvind Brekke.

– Næringsindustrien vet at det er mange kunder som etterhvert reagerer på at det er oppført e-stoffer i et produkt. Derfor bytter de ut de mest skadelige e`ene og erstatter dem med kjemiske navn, slik at det skal virke som om det er færre tilsetninger i maten, sier Øyvind Brekke til Bergens Tidendes nettutgave, bt.no.

Snakk om å snu problemstillingen på hodet. Stoffer får ikke tildelt et E-nummer fordi de er farlige. Helt naturlig stoffer som sitronsyre (E330), johannesbrødkjernmel (E410), guarkjernemel (E412), klorofyll (E140), bivoks (E901) og pektin (E440) har E-numre, og en del E-stoffer dannes naturlig i kroppen vår. Disse E-numrene er bare en måte å gjøre stoffer med ulike navn i ulike land enklere å forholde seg til gjennom en internasjonal fellesbetegnelse, samt at det sparer plass på innholdsdeklarasjonene.
Vis hele sitatet...
Fra Wiki:
E-nummer (tilsetningsstoffer også kalt e-stoffer) er en fellesbetegnelse på stoff som blir tilsatt næringsmidler (mat og drikke) for å øke holdbarhet, erstatte sukker eller gi bestemte farger, smak eller konsistens. Bokstaven E står for at stoffene er EU-godkjent. Det finnes omtrent 340 godkjente e-stoffer.

Et stoff kan bli godkjent som et tilsetningsstoff i næringsmidler dersom:[1]

a) stoffet og bruken av det ikke innebærer helserisiko
b) det foreligger et teknisk behov
c) bruken ikke villeder forbrukeren

Ethvert stoff som vanligvis ikke inntas som et næringsmiddel i seg selv.

Igjen så handler om hva som er naturlig å innta, de er ikke uten grunn at samtlige av disse fastsatt grense på hva som forsvarlig bruk, ei heller at de må opp til godkjenning. Fullt klar over at flere av disse er av naturlig forekomst, men bruken er ikke det.
De er utelukkende tilsatt produktene for å gjøre de enklere å selge til deg!

Sitat av tjomlid
Å bytte ut E-stoffer med sine egentlige navn er da på ingen som helst måte lureri, fordi et E-nummer ikke sier noe om et stoff er trygt eller farlig. Per definisjon er et E-stoff i norsk mat trygt, fordi ellers ville det ikke vært tillatt brukt. Så enkelt er det, og Aftenbladet-artikkelen viser hvor forskrudd tilnærming til dette temaet forfatter Brekke har.
Vis hele sitatet...
Vel, dette er ett bevisst markedstrekk for å appellere til dem som styrer unna E-Nummere. Aspartam har fått navnet Nutrasweet av samme grunn, det selger bedre fordi folk ikke vet at de kjøper stoffer de ikke vil ha.
Det er lureri per definesjon.

Sitat av tjomlid
Facebook-teksten fortsetter:

Det finnes også informasjon om at Aspartam kan gi hjerneskader hos spedbarn. Det er ifølge beskrivelser påvist at stoffet skader hjernecellene og kan fremkalle hjernesvulster hos forsøksdyr. Det er dessuten fremmet teorier om at Aspartam kan være en utløsende faktor til epileptiske anfall. Videre er det viktig å legge merke til at de personer som drikker mye light-brus, får i seg ganske store mengder av dette skadelige stoffet.

Feil, feil og atter feil. Det finnes ingen god forskning som viser at aspartam skader hjerneceller i relevante doser. Den ene studien som skal vise at det gir kreft til rotter er ettertrykkelig tilbakevist som dårlig fra alle faggrupper som har vurdert den.

Det finnes heller ingen dokumentasjon på at aspartam utløser epileptiske anfall. Tvert i mot. Et kjapt litteratursøk viser at kontrollerte studier ikke finner at aspartam utløser epilepsi noe mer hyppig enn et placebo, hverken i barn eller dyr.

Jeg skal ikke gjenta meg selv, så jeg vil bare henvise til min forrige bloggpost om aspartam hvor man kan finne flere kildehenvisninger til alt dette.
Vis hele sitatet...

Sitat av tjomlid
Når man sier at de som drikker mye lightbrus kan få i seg mye av stoffet, så er det også en feilaktig påstand sett i det store bildet. Som jeg skrev i denne bloggposten må man drikke flere titalls liter daglig for å nå grenseverdien for det som er akseptabelt daglig inntak. Og da er man fortsatt 100 ganger under det som antas å kunne gi milde og forbigående bivirkninger. Det er altså praktisk umulig å få i seg nok aspartam via lettbrus til at man vil oppleve bivirkninger. Du dør av vannforgiftning lenge før du merker bivirkninger fra aspartamet.
Vis hele sitatet...
Fedmeforsker ved Aker sykehus Grethe Støa Birketvedt forsker på aspartam. Hun har sett flere eksempler på det hun mener er aspartam-forgiftning. En av pasientene hennes drakk fire liter lettbrus om dagen.
Grenseverdien er helt åpenbart bare å se bort ifra.
Videre trekker han fram vannforgiftning som en latterligjøring for å fremme argumentene, men fremstår som dum siden det er langtidseffekter hele problematikken om aspertam dreier seg om.
Sitat av tjomlid
Teksten fortsetter:

Ethvert stoff som gir den minste mistanke om skadelige virkninger, enten dette er på spedbarn eller andre, bør forbys! Det er ingen mening i at forbrukeren skal, uten egentlig å få vite det, få i seg slike stoffer. Ved forespørsel og ellers vil vi på det sterkeste anbefale at produkter som inneholder denne type tilsetningsstoff, absolutt ikke kjøpes. Produkter som inneholder Aspartam, må ikke gis til barn! Uthevelser i original).» Dette er konklusjonen til E-nummerboken mht. til E-951, Aspartam, som ellers skilter med det velklingende navnet L-asparti-L-fenylalanin metylester, og bærer den kjemiske formelen C14H18O5N2. Dette stoffet finner man i forskjellige light-brus, sukkerfrie leskedrikker, tyggegummi, syltetøy, halspastiller etc. etc. Se på varedeklarasjonen og styr unna disse produktene hvis du er interessert i å bevare din helse!

Aspartam blir ikke noe mer farlig selv om man oppgir dets kjemiske betegnelse. Rent vann kan gjerne kalles dihydrogenmonoksid (DHMO), uten at det gjør rent vann noe man fraråder mennesker å innta.
Vis hele sitatet...
Her mangler han argumenter og famler rundt usaklig, jeg er enig i at teksten
er idiotisk skrevet så jeg lar den ligge jeg også.

Sitat av tjomlid
Igjen vises det altså til E-nummerboken som ikke er en vitenskapelig kilde, men som derimot er en bok som sprer frykt rundt tilsetningsstoffer som er fullstendig trygge og lovlige. Den er ikke basert på oppdatert og god vitenskap, og sprer feilinformasjon med et høyt fokus på økologisk mat, glutenfri mat og andre moderne trender som ikke har støtte i forskningen når det kommer til helseeffekt hos vanlige, friske mennesker.
Vis hele sitatet...
Det å kalle økologisk mat for en moderne trend som i ikke har støtte i forskningen er i beste fall ignorant og umodent.

Økologisk mat er for det første dyrket naturlig, dette er viktig fordi at frukt,grønsaker mm. produserer mer næringstoffer når det blir utsatt for insekter, bier og andre nærliggende vekster. Motsettningen er industriell produksjon med sprøytemidler, syntetisk næring som blir tatt opp i grønnsakene/frukten. Klart du skyller maten godt før du spiser den, men det er da kun på overflaten.

Sprøytemidler er stort sett restlager fra kjemiske våpen utviklet med tanke på å effektivt ta livet av større grupper mennesker, men i fredstid viste det seg at de funket bra på insekter og ugress.
For at vekstene skal overleve blir frøene genetisk endret med de konsekvensene det har. Se GMO OMG!
OBS, dette gjelder antagligvis kun statene enn så lenge, men det står en frihandelsavtale på trappene og med den så ryker føre var prinsippet til EU.

For ikke å snakke om biene som står i fare for å dø ut av dette, dør biene så dør vi!

Kjøtt og fiskeproduktene holdes stort sett i livet av antibiotika og soyapellets, hvilket innebærer at produktet er laget av dyr som er syke både
av forholdene de lever under og det genetisk endrede soyafòret, som igjen må tilsettes e-stoffer/farge for at kundene skal kjøpe det.
Det er ingen regler mot dette i norge!

Men når det er sagt så er det er markedskrefter som vil ha gen-maten inn i butikkene, og når bloggeren avfeier slikt som tomme trender så er det ødeleggende for folks holdninger.



Sitat av tjomlid
Det er også rart at tekstforfatter her går i mot forfatteren av E-nummerboken. Brekke mente jo at å bruke stoffenes egentlige navn var villedende. Her argumenteres det derimot med at å bruke E-nummeret er villedende. Det er ikke godt å vite hva tekstforfatter egentlig mener…
Vis hele sitatet...
Når innholdsfortegnelsen inneholder nummere er vitsen vekke, forvirrende skrevet.

Sitat av tjomlid
Nervegift

Ifølge medisinske eksperter som har forsket på Aspartam er stoffet rett og slett en nervegift (nevrotoksin) som paraderer som søtningsmiddel. Det inneholder 50% av aminosyren fenylalanin. Dette stoffet er i isolert form en nervegift som går rett til hjernen, der det senker anfalls-terskelen og utarmer det kjemiske stoffet serotonin. Når serotonin-nivået synker, framkalles maniske depresjoner, humørsvingninger, angst, selvmordstendenser, paniske anfall, paranoia, hallusinasjoner etc. Dette er ikke grepet ut av løse luften; det er dokumentert og beskrevet i tunge medisinske verker som f.eks. Aspartame Disease: An Ignored Epidemic av dr. H.J. Roberts, en diabetes-spesialist.
Trocho-undersøkelsen i 1998 viste at formaldehyden som dannes fra den frie metanolen i Aspartam akkumuleres i cellene og gjør skade på arvestoffet DNA, og at skaden er størst i leveren. Diabetes-spesialisten Dr. H.J. Roberts, MD, F.A.C.P, F.C.C.P., har forsket på Aspartam. På grunnlag av disse undersøkelsene skrev han boken Aspartame Disease: An Ignored Epidemic (2001), et veldokumentert verk på over 1000 sider

Ved temperaturer over +30C — godt under kroppstemperaturen på +37C — frigjør Aspartam til blodstrømmen ett molekyl metanol (tresprit) for hvert aspartammolekyl som brytes ned. Denne trespriten oksyderes videre til formaldehyd (formalin), et stoff som brukes til å konservere zoologiske preparater.

.

Her brukes en kjent taktikk. Man viser til at et stoff kan ha skadelige virkninger i kroppen, men sier ingenting om dose. Det som skrives kan altså i teorien være korrekt, uten at det likevel er relevant. Det er nemlig ikke korrekt å skille mellom giftige og ikke-giftige stoffer, som om giftighet var en fundamental egenskap ved stoffer. Renessanselegen Paracelcus sa at det er dosen som gjør giften. Vann er dødelig om man drikker det i for store mengder. Alt kan være en gift i riktig dose.
Vis hele sitatet...
Forumtråd - Talk to me about panic attacs
Trekker fram noen poster her.
Sitat av Forumpost
Sitat av Forumpost
I don't know about anxiety attacks, but my sister went blind for a year because of too much artificial sugar. Be careful - it is a chemical, and it can do some wacky stuff to your neurological system.

ETA: her neurologist said her sight "might" come back if she quit the stuff, and it did, but it took a long time.
Vis hele sitatet...
It's funny that you say that. My eyesight has been going downhill rapidly. I just got new glasses in April. They were great for about 2 months. But in June I noticed a significant change in my eyesight. I'd been chalking it up to these new glasses but now I'm not so sure.
Vis hele sitatet...
Sitat av Forumpost
I get chest pains that feel like anxiety when I have aspartame. It's very common.
Vis hele sitatet...
Sitat av Forumpost
In late May, I realized that my coffee consumption was way out of hand and I switched over to Diet Coke. I thought that I would just drink a little and wean myself off. Wrong. Now I'm addicted to that and drinking 2 liters a day. Yeah, yeah... I need to stop. Same old, same old. But now I'm getting some really unnerving symptoms. About a week ago I started noticing these little attacks of heart palpitations, weakness, nausea, confusion, and disassociation. They would come on suddenly and randomly and have no real explanation. I talked to my mother and she said it sounded like panic attacks, so I began to research. Sure enough, that sounds EXACTLY like what I'm experiencing. I've been getting them once or twice a day for the past week, except today I had FOUR. It's really frustrating and scary to me because I'm not overly anxious or stressed or panicky. In fact, the last one was about 3 hours ago. I was on the phone with my best friend and we were laughing when it hit. I don't understand this at all.
Vis hele sitatet...
Har ikke metanol betydning for synet? Blogger våser om vann som er helt essensielt både for øyne og kroppen ellers.

En liten sidenote her, forsvare av aspartam (jeg antar brukere) har tydeligvis problemer med å skille ut hva som er relevant, men så er jo forvirring blant bi-effektene så det forklarer det vel kanskje.

Videre..


Sitat av tjomlid
Aspartam kan helt sikkert være farlig i høye nok doser, men det kan det meste av det du spiser hver eneste dag. Aspartam er derfor ikke noe annerledes enn andre tilsetningsstoffer i den sammenheng. Det som er interessant er om det er trygt i de anbefalte maksimumsdoser, såkalt akseptabelt daglig inntak (ADI), og det viser en systematisk gjennomgang av forskningen av det er. Denne grenseverdien ligger også rundt 100 ganger lavere enn det som teoretisk sett kan gi bivirkninger, og dette ligger igjen flere tialls ganger høyere enn det som er praktisk mulig å få i seg gjennom lettprodukter uten å dø av andre bivirkninger først.
Vis hele sitatet...
Det har vi da snakket om, jeg pleide å gjenta meg selv for å dra ut teksten når jeg gikk ungdomskolen. Grenseverdien er irrelevant!

Sitat av tjomlid
Det er derfor frustrerende å se en slik tekst på Facebook som så bevisst villeder leseren. Å vise til forskning basert på doser som er fullstendig irrelevante for det leseren selv trenger å bekymre seg over, er i praksis å lyve til leseren. Fordi de fleste lesere vet ikke dette. De ser bare at «forskning har vist at aspartam gir kreft», og så får de aldri vite at dette gjelder doser langt over det noen av oss klarer å få i oss selv om vi drikker lettbrus kontinuerlig døgnet rundt.
Vis hele sitatet...
Gjesp.

Sitat av tjomlid
Men tilbake til tekstens konkrete påstander. Aspartam brytes i kroppen nesten umiddelbart ned til asparaginsyre, fenylalanin og bittelitt metanol. Sistnevnte brytes videre ned til blant annet formaldehyd. I Facebook-teksten hevdes det at fenylalanin er svært skadelig. Det er rart ettersom man får i seg mye mer av dette stoffet ved å spise et eple, en biff eller drikke et glass melk. Mener tekstens forfatter at vi også skal slutte å spise helt vanlig og fullstendig naturlig mat? Fordi det inneholder fenylalanin? Neppe, men det er konsekvensen om man skal følge anbefalingene man her får. Med unntak av de som lider av fenylketonuri (PKU), og som derfor må spise en svært begrenset diett, så er fenylalanin helt ufarlig for mennesker. Det er en essensiell aminosyre som vi ikke kan leve uten, og inntak av aspartam øker ikke mengden av dette i kroppen til noe nivå som er i nærheten av å gi de helseeffekter som teksten påstår.
Det er også morsomt at teksten forsøker å få formaldehyd til å virke skummelt når fakta er at man får i seg mer formaldehyd ved å spise frukt eller drikke fruktjuice, øl og vin. Formaldehyd er et nedbrytingsprodukt av metanol, og både formaldehyd og fenylalanin brytes ned i kroppen i løpet av minutter og forsvinner ut av systemet igjen i sin helhet. Man må innta mange titalls liter lettbrus på en time for å i det hele tatt komme opp i målbare mengder metanol i blodet. Og da klarer man fortsatt ikke måle en økning av formaldehyd. Det sier seg selv at skremselspropagandaen i Facebook-teksten derfor er fullstendig absurd og kun virker skremmende hvis man ikke aner noe om hva disse stoffene faktisk er og at de også inntas hele tiden ved å spise fullstendig naturlig mat.
Vis hele sitatet...
Her er det mye snakk om fenylalanin, må jo være en feil i den orginale facebook-teksten eller så er han forvirret igjen og blander med formaldehyd som er en kjent carciogen med særdeles negative effekter.
Formaldehyde
Sitat av wikipedia
In view of its widespread use, toxicity and volatility, exposure to formaldehyde is a significant consideration for human health.[8] In 2011, the US National Toxicology Program described formaldehyde as "known to be a human carcinogen"
Vis hele sitatet...



Sitat av tjomlid
Hva så med denne dr H. J. Roberts? Et kjapt nettsøk viser at det neppe er en særlig trovedig kilde. Han skryter på seg å ha blitt nominert til den prestisjefylte Pulitzer-prize tre ganger, når sannheten er at noen bare har sendt inn et skjema hvor de anbefaler at hans bøker blir vurdert. Det er ikke helt det samme. Han skryter også på seg å ha blitt slått til ridder, noe som også viser seg å være en løgn. Man skal kanskje være litt skeptisk med å hente vitenskapelig informasjon fra en fyr som så åpenbart lyver om sine prestasjoner og titler.
Roberts er ingen nøytral forsker, men en som har brukt en stor del av sitt lange liv til å fortelle alle hvor livsfarlig aspartam er. Stikk i strid med hva stort sett alle andre forskere og vitenskapelige ekspertgrupper har konkludert med.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle, jeg har sjekket påstandene mot andre kilder.
Om han er kongen av island eller svindler betyr lite her.
EU mener aspartam er trygt, men ikke alle forskere er enige

DU hoppet over denne slashdot, og hengte deg opp i fotsopp isteden.
Beklager, jeg tar den på meg.
Uansett, til de av dere som enda ikke har skjønt det så kommer det nå.
Skadeffektene av aspartam tar tid før de blir synlige, de er skikkelige alvorlige, de går igjen i avisen her hjemme, på forumer og over hele internett. Vi blir fortalt at det er helt trygt, men de som drikker dette til vanlig får problemer.

For de som fremdeles maser om studier,fakta eller gode kilder- Dere har ikke skjønt det, så her kommer det, som sagt går så dette over lengre tid, lengre tid enn det en studie varer, og det er også det som er årsaken til studiene ikke konkluderer entydig. Noe som igjen betyr det at studien foregår nå, og dere som velger å innta dette, ja det er dere som er prøvekaninene, når studien om 10-15-20år kommer å konkluderer med det jeg har tatt opp her, så er det dere den er basert på.

Sitat av Olympic
Dette kan ikke kalles en kontrovers.
Vis hele sitatet...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Igjen, du hiver rundt deg med anekdoter, for ja de er det, individuelle subjektive rapporter om symptomer og en teori på årsaken uten noe form for bevis annet enn "helseeksperter" uten at det er mer definert, påstår at det er aspartamforgiftning.

Med de millionene av folk som bruker det hver dag hadde vi, som slashdot har påpekt, sett mer resultat, for om aspartam er så giftig som du skal ha det til ville det ha vist seg i mye større skala enn de få tilfellene du linker til her.

Det går litt raskt i svingene også, du la ut en påstand om benzen. Les teksten du siterer en gang til, lys og varme hadde ingenting med reaksjonen å gjøre, under noen omstendigheter der kaliumbenzoat i en blanding med askorbinsyre (C vitamin) kan produsere små mengder benzen.
Her kommer da enda noe jeg stusser på, de stoffene her er helt naturlige: Din tolkning at vi skiller mellom kunstige og naturlige stoffer fordi vi evolusjonsmessig er tilpasset å innta de naturlige er helt bak mål. Cyanid er like giftig for oss uansett hvor naturlig det er.

Det er slike sleivspark i forståelsen din av kjemi og vitenskapelig metode forøvrig som spenner bein under argumentene dine, du har rett å slett ikke forståelse nok av vitenskapen til å kunne overbevise meg om å ta bekymringen din alvorlig.
Sist endret av Dodecha; 14. juli 2015 kl. 12:09.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Igjen, du hiver rundt deg med anekdoter, for ja de er det, individuelle subjektive rapporter om symptomer og en teori på årsaken uten noe form for bevis annet enn "helseeksperter" uten at det er mer definert, påstår at det er aspartamforgiftning.

Med de millionene av folk som bruker det hver dag hadde vi, som slashdot har påpekt, sett mer resultat, for om aspartam er så giftig som du skal ha det til ville det ha vist seg i mye større skala enn de få tilfellene du linker til her.

Det går litt raskt i svingene også, du la ut en påstand om benzen. Les teksten du siterer en gang til, lys og varme hadde ingenting med reaksjonen å gjøre, under noen omstendigheter der kaliumbenzoat i en blanding med askorbinsyre (C vitamin) kan produsere små mengder benzen.
Her kommer da enda noe jeg stusser på, de stoffene her er helt naturlige: Din tolkning at vi skiller mellom kunstige og naturlige stoffer fordi vi evolusjonsmessig er tilpasset å innta de naturlige er helt bak mål. Cyanid er like giftig for oss uansett hvor naturlig det er.

Det er slike sleivspark i forståelsen din av kjemi og vitenskapelig metode forøvrig som spenner bein under argumentene dine, du har rett å slett ikke forståelse nok av vitenskapen til å kunne overbevise meg om å ta bekymringen din alvorlig.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, det er mulig det er flere feil også for det er mye tekst i en fei, og jeg ikke har satt meg inn i emnet på forhånd. Det burde selvsagt gå fram av innlegget. Ta det som en motvekt, til konklusjonen om at aspartam er trygt, når vi ser skader ved langt lavere bruk enn det som er anbefalt. Jeg har bekjente som pøser nedpå på med pepsi max, og påstanden om at det er trygt er helt bak mål. Heng meg gjerne på detaljene, i utgangtspunktet skulle jeg bare poste en link og det sklei ut.

Det er heller ikke naturlig å innta cyanid av nevte grunn, så argumentet ditt holder ikke.
Sist endret av Pabj; 14. juli 2015 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da burde vi bli enige om definisjonen, for det virker som om du mener "Naturlige stoff er trygge, Kunstige stoff er utrygge*" Der fotnoten blir *) Med naturlige stoffer menes bare de stoffer som involveres i menneskelig diett og med Kunstige stoffer menes bare de stoffene som ikke tidligere har vært i menneskelig diett og nå kan påvises å utgjøre skade på menneskekroppen.

Du må være enig i at "Naturlig er sunt og Kunstig er usunt" ringer litt bedre, og det er nettopp den påstanden som har blitt lagt frem ganske lenge.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Det er heller ikke naturlig å innta cyanid av nevte grunn, så argumentet ditt holder ikke.
Vis hele sitatet...
Vi inntar cyanid hele tiden. I soya, mandler, spinat, bambusskudd osv. Det er en helt naturlig del av et balansert kosthold. Nivåene er bare så små at det ikke er i nærheten av å være farlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Igjen ein enkeltperson sin påstand. Sorry mac, det held ikkje.
Joseph Mercola er i beste fall svindler, i verste fall drapsmann. Finn ei LANGT betre kjelde enn det for påstandane dine.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Tull, brukererfaringer er relavent både for trådstarter og diskusjonen.
Vis hele sitatet...
NEI! Folk ser samanhenger der det ikkje er samanhengar, og det er umogeleg å konkludere på grunnlag av enkeltpersoner sine erfaringer. For å konkludere må ein gjere kontrollerte forsøk!
Sitat av Pabj Vis innlegg
Les gjerne det jeg har skrevet en gang til, men jeg skal legge frem poenget.
I pepsi max er det brukt benzoic acid som konserveringsmiddel, når dette brytes ned som følge av lys å varme dannes benzen som er ett carsinogen.
Vis hele sitatet...
Som ikkje nødvendigvis er veldig viktig. Er det fleire av dei som drikk pepsi max som får kreft? Er dosane så store at dei i heile teke er relevante? Det er sett grenser for benzeninntak i yrkessamanheng. Kan du vise til tester som viser at personer som drikk lettbrus har målbar benzen-utskiljing i urinen? Om ikkje så beklager, men igjen har du faktisk ikkje ei reell innvending.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Om ikke aspartam er kreftfremkallende så er hvertfall konserveringsmidlene det.
Vis hele sitatet...
Sukk, nei. At det kanskje kan dannast små mengder av eit kreftframkallande stoff vil ikkje sei at det er kreftframkallande i dei dosane, eller at det er ei rell bekymring.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Det er ikke slik at det er umiddelbart farlig, men over tid så fører disse til tidlig aldring og tidlig død. Det tar lengre tid enn antallet år aspartam har hvert på markedet og vesentlig lengre tid enn noen som helst studieperiode.
Vis hele sitatet...
Aspartam har vore på markedet sidan 1980. Det er langt lengre tid enn ein treng for å etablere dei fleste risikoer. Om aspartam er så ufarleg at 35 år ikkje er nok til å finne ut av det, så vil eg påstå at det er ufarleg.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Jeg går så lei av hersketeknikker på internett, men her misser han poenget fullstendig. Hva som finnes av gifter i naturen er irrelevant, og vi skiller mellom kunstige og naturlige stoffer fordi at de naturlige er mennesket tilpasset gjennom årevis med evolusjon. Det er nettopp derfor sukker er sunnere enn aspartam. Problemet til sukker er at det er ett raffinert produkt slik som kokain. Uten sammenligning selvsagt.
Vis hele sitatet...
Kvifor er kunstig og naturleg eit viktig skilje? Arsenikk er fullstendig naturleg, like fullt er det relativt farleg! Så her kjem du med ein påstand, utan å underbyggje den, og påstanden går stikk i motsett retning av all etablert kunnskap!
Sitat av Pabj Vis innlegg
Igjen så handler om hva som er naturlig å innta, de er ikke uten grunn at samtlige av disse fastsatt grense på hva som forsvarlig bruk, ei heller at de må opp til godkjenning. Fullt klar over at flere av disse er av naturlig forekomst, men bruken er ikke det.
Vis hele sitatet...
Uh. Kroppen kjenner ikkje forskjell på kaliumbenzonat frå eit tyttebær og frå fun light. At det er ei fastsatt grense er heller ikkje spesielt overraskande. Salt har anbefalt maks daglig inntak - og det gjeld til og med dønn naturleg havsalt.
Sitat av Pabj Vis innlegg
De er utelukkende tilsatt produktene for å gjøre de enklere å selge til deg!
Vis hele sitatet...
Igjen ein verdilaus påstand.

Seriøst, argumentasjonen din er på viddene, og totalt irrelevant stortsett. Du svarer ikkje på innvendingene, du kjem med nye eksempel, og lenker til kjente kvakksalvarar, anekdoter, kjem med påstander om naturleg vs. kunstig som er på bærtur etc.

Sitat av Pabj Vis innlegg
Det å kalle økologisk mat for en moderne trend som i ikke har støtte i forskningen er i beste fall ignorant og umodent.
Vis hele sitatet...
Kvifor? Kan du peike på studier som viser at økologisk mat er vesentleg betre enn ikkje-økologisk mat?
Sitat av Pabj Vis innlegg
Økologisk mat er for det første dyrket naturlig, dette er viktig fordi at frukt,grønsaker mm. produserer mer næringstoffer når det blir utsatt for insekter, bier og andre nærliggende vekster. Motsettningen er industriell produksjon med sprøytemidler, syntetisk næring som blir tatt opp i grønnsakene/frukten. Klart du skyller maten godt før du spiser den, men det er da kun på overflaten.
Vis hele sitatet...
Påstanden om at vekster produserer næringsstoffer som følgje av innsekter er litt spesiell, og eg vil gjerne ha litt kjelde på den. Eg ser heller ikkje problemet med syntetisk gjødsel. Ser planter skilnad på nitrogen frå Birkeland-prosessen og Chile-salpeter som er naturleg? I så fall burde det jo vere relativt trivielt å påvise skilnaden i dyr, som trass alt lever nær utelukkande av plantemateriale.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Sprøytemidler er stort sett restlager fra kjemiske våpen utviklet med tanke på å effektivt ta livet av større grupper mennesker, men i fredstid viste det seg at de funket bra på insekter og ugress.
Vis hele sitatet...
Uh, kjelde takk. Tvert imot er dei fleste sprøytemidler relativt lite giftige for mennesker. Eg har aldri høyrt om at dei er utvikla frå eit restlager med kjemiske våpen, så her får du hoste opp solide kjelder.
Sitat av Pabj Vis innlegg
For at vekstene skal overleve blir frøene genetisk endret med de konsekvensene det har. Se GMO OMG!
Vis hele sitatet...
Ja, t.d. Golden rice, som kan redde relativt mange liv på ein ekstremt billeg måte, eller round-up ready-planter, som gjer at vi kan nytte eit langt tryggare sprøytemiddel enn vi elles kunne gjort. Sorry, det held ikkje å slenge ut GMO. For genmodifisering er heller ingenting nytt, vi har dreve med det i tusener av år. Men vi har i det siste fått metoder som er langt betre enn tilfeldig kryssing av planter.
Sitat av Pabj Vis innlegg
For ikke å snakke om biene som står i fare for å dø ut av dette, dør biene så dør vi!
Vis hele sitatet...
Ut frå det eg har lese i SciAm er det ingen som eintydig vil peike på ei årsak til at biene er på retur, så her må du gjerne vise til kva som gjer deg så skråsikker!
Sitat av Pabj Vis innlegg
Kjøtt og fiskeproduktene holdes stort sett i livet av antibiotika og soyapellets, hvilket innebærer at produktet er laget av dyr som er syke både
av forholdene de lever under og det genetisk endrede soyafòret, som igjen må tilsettes e-stoffer/farge for at kundene skal kjøpe det.
Det er ingen regler mot dette i norge!
Vis hele sitatet...
Bullshit. Antibiotika er svært lite brukt i Noreg, og å påstå at det ikkje er regler mot det er blank løgn. Det er forbode med tilsettjing av antibiotika i foret, og heldigvis ser det ut til at andre land går i samme retning. Antibiotika i foret er imidlertid ikkje eit problem for den som et kjøtet, men generelt fordi bakteriestammer kan bygge opp antibiotikaresistens. Det gjer mao. ikkje kjøttet dårlegare, men det kan føre til svært store problem med antibiotikaresistens.

Viare så er det ingenting som tilseier at gmo er farleg. Kva verknadsmekanisme foreslår du? Magesekken er rimeleg bra på å bryte ned celler, og vi tar på ingen måte opp dna frå maten vi et. Det er kun bakterier som er i stand til å knabbe DNA horisontalt i slektstreet.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Men når det er sagt så er det er markedskrefter som vil ha gen-maten inn i butikkene, og når bloggeren avfeier slikt som tomme trender så er det ødeleggende for folks holdninger.
Vis hele sitatet...
Genmodifisert mat fører til at vi kan få høgare avlinger i dårleg jord, t.d. gjennom planter som er tilpassa meir karrig natur, vi kan lage ting som golden rice, som kan redde folk frå mangelsjukdomar... Kort sagt kan det gjere oss i stand til å fø ei stadig voksande befolking.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Har ikke metanol betydning for synet? Blogger våser om vann som er helt essensielt både for øyne og kroppen ellers.
Vis hele sitatet...
Nei, metanol har ikkje det i små doser. Problemet er at metanol blir nedbrote til maursyre, som er skadeleg i store doser. I dei dosane metanol vi får i oss gjennom maten så er det totalt uproblematisk mengde maursyre som vert danna.
Sitat av Pabj Vis innlegg
DU hoppet over denne slashdot, og hengte deg opp i fotsopp isteden.
Beklager, jeg tar den på meg.
Vis hele sitatet...
Igjen eit innlegg fyllt av påstander, og relativt lite rasjonell begrunning av påstandane.
Sist endret av vidarlo; 14. juli 2015 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
En av pasientene hennes drakk fire liter lettbrus om dagen - Etter seks måneder fant vi ut at MS-diagnosen var basert på det at hun hadde drukket så mye brus. At det hadde fått nevrologiske utfall. - - Så du mener hun var forgiftet?

- Jeg mener det var en forgiftning i kroppen. Jeg synes vi skal gjøre mye mer forskning på aspartam hos mennesker.
Igjen ein enkeltperson sin påstand. Sorry mac, det held ikkje.
Vis hele sitatet...
Okei, men jeg har da flere eksempler fra forum, nei det er ikke vitenskapelig men om jeg linker til personlige erfaringer rundt diverse RC'er fra andre foraer så blir ikke det avvist.
Jeg syns folk virker mer misfornøyd med aspartam enn sukker, kall det gjerne spukulativt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Aspartame: By Far the Most Dangerous Substance Added to Most Foods Today
Joseph Mercola er i beste fall svindler, i verste fall drapsmann. Finn ei LANGT betre kjelde enn det for påstandane dine.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg har ikke satt meg inn i hvem det er, som nevt.
Sitat: Originalt skrevet av Pabj Vis innlegg
Tull, brukererfaringer er relavent både for trådstarter og diskusjonen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
NEI! Folk ser samanhenger der det ikkje er samanhengar, og det er umogeleg å konkludere på grunnlag av enkeltpersoner sine erfaringer. For å konkludere må ein gjere kontrollerte forsøk!
Vis hele sitatet...
Dette er rusforumet, det er tråder som diagnoserer kjemiske ubalanser, rusreaksjonener, skader angst med videre. Jeg føler det får plass her?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Les gjerne det jeg har skrevet en gang til, men jeg skal legge frem poenget.
I pepsi max er det brukt benzoic acid som konserveringsmiddel, når dette brytes ned som følge av lys å varme dannes benzen som er ett carsinogen.
Som ikkje nødvendigvis er veldig viktig. Er det fleire av dei som drikk pepsi max som får kreft? Er dosane så store at dei i heile teke er relevante? Det er sett grenser for benzeninntak i yrkessamanheng. Kan du vise til tester som viser at personer som drikk lettbrus har målbar benzen-utskiljing i urinen?
Om ikkje så beklager, men igjen har du faktisk ikkje ei reell innvending.
Vis hele sitatet...
Her har du meg, men Kan du vise til en studie gjort på så mange mennesker over 30år-40år?
Det jeg aller helst vil vite, er jo hvor lang tid en slik studie er gjort over, om det er 5år og så er det nye mennesker i en annen studie så syns jeg ikke det holder.
Er det usansynlig at det først nå begynner å dukke opp problemer, og de med høyt forbruk merker det først?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om ikke aspartam er kreftfremkallende så er hvertfall konserveringsmidlene det.
Sukk, nei. At det kanskje kan dannast små mengder av eit kreftframkallande stoff vil ikkje sei at det er kreftframkallande i dei dosane, eller at det er ei rell bekymring.
Vis hele sitatet...
Ja, her fyllte jeg gjerne inn informasjonen jeg manglet, det gikk litt raskt som sagt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikke slik at det er umiddelbart farlig, men over tid så fører disse til tidlig aldring og tidlig død. Det tar lengre tid enn antallet år aspartam har hvert på markedet og vesentlig lengre tid enn noen som helst studieperiode.
Aspartam har vore på markedet sidan 1980. Det er langt lengre tid enn ein treng for å etablere dei fleste risikoer. Om aspartam er så ufarleg at 35 år ikkje er nok til å finne ut av det, så vil eg påstå at det er ufarleg.
Vis hele sitatet...
Men hvordan har bruker hvert, jeg husker pepsi som noe som ble mer utbredt nærmere slutten av 90-tallet, jeg er ikke vokst opp med brus så er det fritt fram, men om om det er tilfellet nærmer vi oss 15-20år som er endel mindre.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jeg går så lei av hersketeknikker på internett, men her misser han poenget fullstendig. Hva som finnes av gifter i naturen er irrelevant, og vi skiller mellom kunstige og naturlige stoffer fordi at de naturlige er mennesket tilpasset gjennom årevis med evolusjon. Det er nettopp derfor sukker er sunnere enn aspartam. Problemet til sukker er at det er ett raffinert produkt slik som kokain. Uten sammenligning selvsagt.
Kvifor er kunstig og naturleg eit viktig skilje? Arsenikk er fullstendig naturleg, like fullt er det relativt farleg! Så her kjem du med ein påstand, utan å underbyggje den, og påstanden går stikk i motsett retning av all etablert kunnskap!
Vis hele sitatet...
Igjen så handler om hva som er naturlig å innta, de er ikke uten grunn at samtlige av disse fastsatt grense på hva som forsvarlig bruk, ei heller at de må opp til godkjenning. Fullt klar over at flere av disse er av naturlig forekomst, men bruken er ikke det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uh. Kroppen kjenner ikkje forskjell på kaliumbenzonat frå eit tyttebær og frå fun light. At det er ei fastsatt grense er heller ikkje spesielt overraskande. Salt har anbefalt maks daglig inntak - og det gjeld til og med dønn naturleg havsalt.
Vis hele sitatet...
Forkjellen er at når du spiser tyttebær fra busken så er begrenset hvor mange du klarer å spise, dette er ikke tilfellet med ekstrakt, som jeg av foregående grunn sammenligner med sukker, fordi fellesnevnerer er at det er
så mye mer konsentrert, og i så store mengder iforhold til hva som har vært mulig for mennesket tidligere. Det er her jeg trekker fram naturlig som bedre enn synstetisk/industriellt framstilt. Ikke fordi det ikke finnes
bra syntetiske stoffer, eller dårlige naturlige stoffer. Men det er ikke til å stikke under en stol at dette er en gamechanger iforhold til inntaksmetode

Sitat av slashdot Vis innlegg
De er utelukkende tilsatt produktene for å gjøre de enklere å selge til deg!
Igjen ein verdilaus påstand.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/p...ed/a/10104104/
astaxanthin er industrielt fremstilt, med samme kjemiske form som naturlig astaxanthin i krepsdyr, greit nok det, høres ut som ett fint stoff.
Hvorfor skal den farges, er det bare for at den skal skinne litt ekstra i butikken, eller for å dekke over at fisken er feilernært på soya?
http://www.bt.no/meninger/kronikk/No...l-3331004.html
Det har vært mye problemer rundt fisken iforhold til sykdom, og har du sett ett oppdrettsfisk før de ser ikke helt rett ut.

Tilsettninger er vel i hovedsakt konservering, farge, og smak.
Det er mye fusk i matindustrien, spesielt billigproduktene har fått mye oppmerksomhet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Seriøst, argumentasjonen din er på viddene, og totalt irrelevant stortsett. Du svarer ikkje på innvendingene, du kjem med nye eksempel, og lenker til kjente kvakksalvarar, anekdoter, kjem med påstander om naturleg vs. kunstig som er på bærtur etc.
Vis hele sitatet...


Sitat av slashdot Vis innlegg
Det å kalle økologisk mat for en moderne trend som i ikke har støtte i forskningen er i beste fall ignorant og umodent.
Kvifor? Kan du peike på studier som viser at økologisk mat er vesentleg betre enn ikkje-økologisk mat?
Vis hele sitatet...
Se gjerne GMO OMG, problemstillinger er den samme som her, studier er i stor grad gjort av industrien, og den krititske blir avfeid blankt.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Økologisk mat er for det første dyrket naturlig, dette er viktig fordi at frukt,grønsaker mm. produserer mer næringstoffer når det blir utsatt for insekter, bier og andre nærliggende vekster. Motsettningen er industriell produksjon med sprøytemidler, syntetisk næring som blir tatt opp i grønnsakene/frukten. Klart du skyller maten godt før du spiser den, men det er da kun på overflaten.
Påstanden om at vekster produserer næringsstoffer som følgje av innsekter er litt spesiell, og eg vil gjerne ha litt kjelde på den. Eg ser heller ikkje problemet med syntetisk gjødsel. Ser planter skilnad på nitrogen frå Birkeland-prosessen og Chile-salpeter som er naturleg? I så fall burde det jo vere relativt trivielt å påvise skilnaden i dyr, som trass alt lever nær utelukkande av plantemateriale
Vis hele sitatet...
Jeg lover å finne en til deg, i mellomtiden Giftrester i 75 prosent av frukt og bar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sprøytemidler er stort sett restlager fra kjemiske våpen utviklet med tanke på å effektivt ta livet av større grupper mennesker, men i fredstid viste det seg at de funket bra på insekter og ugress.
Uh, kjelde takk. Tvert imot er dei fleste sprøytemidler relativt lite giftige for mennesker. Eg har aldri høyrt om at dei er utvikla frå eit restlager med kjemiske våpen, så her får du hoste opp solide kjelder.
Vis hele sitatet...
GMO OMG igjen, den er verd å se. Jeg tar dette fra hukommelsen, men den vil være verd tiden din.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For at vekstene skal overleve blir frøene genetisk endret med de konsekvensene det har. Se GMO OMG!
Ja, t.d. Golden rice, som kan redde relativt mange liv på ein ekstremt billeg måte, eller round-up ready-planter, som gjer at vi kan nytte eit langt tryggare sprøytemiddel enn vi elles kunne gjort. Sorry, det held ikkje å slenge ut GMO. For genmodifisering er heller ingenting nytt, vi har dreve med det i tusener av år. Men vi har i det siste fått metoder som er langt betre enn tilfeldig kryssing av planter.
Vis hele sitatet...
Nei vi holder på rasere naturen, frø fra hele verden blir samlet på svalbard som ett sikkerthetsnett på at vi ikke skal sulte ihjel/mangfoldet dør ut!
Spredning av gmo planter ute av kontroll.html

Hva mener du her? jeg leser det som at sier golden rice er en løsning for å dyrke nok mat?
Matproduksjonen i verden er allerede det dobbelte av hele verdens behov, fordelingen av den er ikke.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For ikke å snakke om biene som står i fare for å dø ut av dette, dør biene så dør vi!
Ut frå det eg har lese i SciAm er det ingen som eintydig vil peike på ei årsak til at biene er på retur, så her må du gjerne vise til kva som gjer deg så skråsikker!l[/url]
Vis hele sitatet...
Det ligger to dokumentarer på netflix, jeg husker ikke hvilken av de to.
Her er det gjort videoopptak som viser hvordan biene etter har å pollinert blomsten får forgiftningsymptomer/dritings oppførsel for så å fly av sted for å dø.
Sitter med inntrykket av det er en alvorlig greie, tar gjerne innspill på punktene over her.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kjøtt og fiskeproduktene holdes stort sett i livet av antibiotika og soyapellets, hvilket innebærer at produktet er laget av dyr som er syke både
av forholdene de lever under og det genetisk endrede soyafòret, som igjen må tilsettes e-stoffer/farge for at kundene skal kjøpe det.
Det er ingen regler mot dette i norge!
Bullshit. Antibiotika er svært lite brukt i Noreg, og å påstå at det ikkje er regler mot det er blank løgn. Det er forbode med tilsettjing av antibiotika i foret, og heldigvis ser det ut til at andre land går i samme retning. Antibiotika i foret er imidlertid ikkje eit problem for den som et kjøtet, men generelt fordi bakteriestammer kan bygge opp antibiotikaresistens. Det gjer mao. ikkje kjøttet dårlegare, men det kan føre til svært store problem med antibiotikaresistens.[/url]
Vis hele sitatet...
Det kommer, i andre land så vasker de kyllingen med klor! I norge er anbefalingen å ikke la den komme i kontakt med hverken kjøkkenbenk eller fingre. Og heller ikke vaskes.
Frykter dårlig mat i Norge, ett resultat av frihandels avtalen er fri flyt av varer.
I USA kan produktene slippes på markedet for så å
trekkes når evt. problemer måtte dukke opp. Føre var prinsippet er viktig, og mye av grunnen til at jeg engasjerer meg i dette.
EU og USA forhandler nå om en ny frihandelsavtale der blant annet lover og regler for matproduksjon skal harmoniseres, og USA presser knallhardt på for å få sine liberale regler i Europa.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Viare så er det ingenting som tilseier at gmo er farleg. Kva verknadsmekanisme foreslår du? Magesekken er rimeleg bra på å bryte ned celler, og vi tar på ingen måte opp dna frå maten vi et. Det er kun bakterier som er i stand til å knabbe DNA horisontalt i slektstreet.
Vis hele sitatet...
Kanskje du har rett her, bekymringen ligger i upublisert forskning fra industrien, og det kritiske blir avfeid med løfter om at det er helt trygt.
Hvilket er bekymringen jeg lufter ovenfor aspartam, siden det er mye motstridene å finne på internett, og jeg ikke ser fordelene ovenfor sukker som er mindre omstridt. Da vektproblemer ser ut til å gå igjen tiltross for 0 kalorier.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Men når det er sagt så er det er markedskrefter som vil ha gen-maten inn i butikkene, og når bloggeren avfeier slikt som tomme trender så er det ødeleggende for folks holdninger.
Genmodifisert mat fører til at vi kan få høgare avlinger i dårleg jord, t.d. gjennom planter som er tilpassa meir karrig natur, vi kan lage ting som golden rice, som kan redde folk frå mangelsjukdomar... Kort sagt kan det gjere oss i stand til å fø ei stadig voksande befolking.
Vis hele sitatet...
Denne påstanden blir avvist i GMO OMG, første året kan være bedre, deretter er det forholdsvis likt, GMO kommer dårligere ut ved en dårlige sesong/snitt

Sitat av slashdot Vis innlegg
Har ikke metanol betydning for synet? Blogger våser om vann som er helt essensielt både for øyne og kroppen ellers.
Nei, metanol har ikkje det i små doser. Problemet er at metanol blir nedbrote til maursyre, som er skadeleg i store doser. I dei dosane metanol vi får i oss gjennom maten så er det totalt uproblematisk mengde maursyre som vert danna.
Vis hele sitatet...
Okei, det har du helt sikkert rett i. Skal sies at damen påstår å ha brukt det i baking i tillegg til drikkingen, noe jeg leser som at hun har brukt større mengder.
Dette er som du sier spekulativt, men jeg har ikke hørt den bekymringen rundt sukker.

Sitat av slashdot Vis innlegg
DU hoppet over denne slashdot, og hengte deg opp i fotsopp isteden.
Beklager, jeg tar den på meg.
Igjen eit innlegg fyllt av påstander, og relativt lite rasjonell begrunning av påstandane.
Vis hele sitatet...
Artikkelen påpeker at ballen ikke bør legges død på konklusjonen til EFSA men at det bør gjøres videre studier.
Noen både leger og kiropraktorer etterspør i artiklene, uavhengig av hvilken bakgrunn de måtte ha. Dette burde ikke provosere.

Sitat av Ningen Vis innlegg
Lettbrus inneholder aspartam, som er avhengighetsskapende. Har jobba I kassa på en matbutikk, og kan konkludere med at mange som drikker pepsi max drikker store mengder. Anbefaler å slutte med lettbrus, og begynne å drikke vann I stedet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se flere som jobber i kassen på banen her, om du ikke har mer tilføye såklart.
Sist endret av Pabj; 14. juli 2015 kl. 17:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pabj Vis innlegg
Okei, men jeg har da flere eksempler fra forum, nei det er ikke vitenskapelig men om jeg linker til personlige erfaringer rundt diverse RC'er fra andre foraer så blir ikke det avvist.
Jeg syns folk virker mer misfornøyd med aspartam enn sukker, kall det gjerne spukulativt.
Vis hele sitatet...
Det er litt skilnad på dei to tilfella. Når det gjeld aspartam er det såpass mange som bruker det, og såpass mange som forsker på det, at å påvise ein samanheng skulle vere relativt trivielt. Hugs at sukkerindustrien har og i interesse å diskreditere aspartam.

RCs derimot er mindre forska på, relativt nye, og lite utbredt. Samtidig er rus individuelt, og mange av RCane er såpass farlege at eit par dødsfall kan vere nok til å antyde overdoserisiko. Men det er heller ikkje gitt at det er matnyttig å linke til anekdoter om RCs.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Dette er rusforumet, det er tråder som diagnoserer kjemiske ubalanser, rusreaksjonener, skader angst med videre. Jeg føler det får plass her?
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje når vi har betre forskning som tilseier at du tar feil.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Er det usansynlig at det først nå begynner å dukke opp problemer, og de med høyt forbruk merker det først?
Vis hele sitatet...
Om det er så farleg som du påstår, burde vi sjå det rimeleg tydeleg. Det gjer vi t.d. med diabetes som bivirkning av sukkerinntak, og vi såg det med lungekreft som følgje av røyking.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Igjen så handler om hva som er naturlig å innta, de er ikke uten grunn at samtlige av disse fastsatt grense på hva som forsvarlig bruk, ei heller at de må opp til godkjenning. Fullt klar over at flere av disse er av naturlig forekomst, men bruken er ikke det.
Vis hele sitatet...
Igjen så er ikkje bruken spesielt relevant. Det er eventuelt maksimal dose som er relevant. Ikkje om det er kunstig produsert eller del av eit tyttebær.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Forkjellen er at når du spiser tyttebær fra busken så er begrenset hvor mange du klarer å spise, dette er ikke tilfellet med ekstrakt,
Vis hele sitatet...
Difor har vi grenseverdiar, og eg har ikkje for vane å drikke ufortynna konserveringsmiddel. Det er difor ikkje gitt at du får i deg meir eller problematiske doser frå det du inntar.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Det er her jeg trekker fram naturlig som bedre enn synstetisk/industriellt framstilt. Ikke fordi det ikke finnes
bra syntetiske stoffer, eller dårlige naturlige stoffer. Men det er ikke til å stikke under en stol at dette er en gamechanger iforhold til inntaksmetode
Vis hele sitatet...
Igjen, problemet er mengda, ikkje at det er raffinert.
Sitat av Pabj Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/p...ed/a/10104104/
astaxanthin er industrielt fremstilt, med samme kjemiske form som naturlig astaxanthin i krepsdyr, greit nok det, høres ut som ett fint stoff.
Hvorfor skal den farges, er det bare for at den skal skinne litt ekstra i butikken, eller for å dekke over at fisken er feilernært på soya?
http://www.bt.no/meninger/kronikk/No...l-3331004.html
Det har vært mye problemer rundt fisken iforhold til sykdom, og har du sett ett oppdrettsfisk før de ser ikke helt rett ut.
Vis hele sitatet...
Det at det ikkje er ein etisk god produksjon vil ikkje sei at fisken er farleg å ete. Ja, eg ser problem med ressursbruken til oppdrett, men det vil ikkje sei at å innta den fisken er skadeleg for deg. Lakselus angrip ikkje menneske.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Se gjerne GMO OMG, problemstillinger er den samme som her, studier er i stor grad gjort av industrien, og den krititske blir avfeid blankt.
Vis hele sitatet...
Neitakk, eg har ikkje behov for å sjå propaganda. Eg har lest ein god del artikler skreve av fagfolk, som basert på kunnskapen eg har om temaet framstår som truverdige. GMO-kritikarane manglar m.a. plausible mekanismer for kvifor GMO er spesielt problematisk. Kan du utdjupe kva som er problematisk med GMO, istadenfor å vise til ein film?
Sitat av Pabj Vis innlegg
Jeg lover å finne en til deg, i mellomtiden Giftrester i 75 prosent av frukt og bar
Vis hele sitatet...
Og igjen - det er ikkje gitt at det er spesielt problematisk. Svært mange av middela har låg giftighet for mennesker.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Nei vi holder på rasere naturen, frø fra hele verden blir samlet på svalbard som ett sikkerthetsnett på at vi ikke skal sulte ihjel/mangfoldet dør ut!
Spredning av gmo planter ute av kontroll.html
Vis hele sitatet...
Genmodifiserte planter er ikkje noko nytt. Vi har lenge holdt på med det, gjennom framdyrking av organismer som passer oss betre. Dei har så langt stortsett ikkje skapt økologiske katastrofer. Rapporten viser at genene sprer seg, men ikkje at dei får skadelege konsekvenser. Påstanden din om at det er problematisk har ikkje dekning i det du skriv.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Hva mener du her? jeg leser det som at sier golden rice er en løsning for å dyrke nok mat?
Matproduksjonen i verden er allerede det dobbelte av hele verdens behov, fordelingen av den er ikke.
Vis hele sitatet...
Den vil redusere mangelsjukdomar, ettersom den inneheld livsviktige vitamin som naturleg ris ikkje inneheld. Ved å dyrke golden rice kan ein altså redusere ein mangelsjukdom utan annan kostnad.

Å auke avlinger lokalt, ved hjelp av planter tilpassa området, kan betre distribueringa av mat, med mindre kostnad enn alternativa. Det er og viktig som element i tilpassinga til klimaendringene som kjem til å komme, og kan redusere konsekvensane av det. Merk at det er ikkje eit argument for å ignorere global oppvarming, men at vi desverre ser ut til å ikkje greie å forhindre det i tide.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Det ligger to dokumentarer på netflix, jeg husker ikke hvilken av de to.
Her er det gjort videoopptak som viser hvordan biene etter har å pollinert blomsten får forgiftningsymptomer/dritings oppførsel for så å fly av sted for å dø.
Vis hele sitatet...
Det er i så fall ein svært enkel samanheng å påvise, og må komme av at pollenet inneheld eit stoff biene reagerer på. Ein del tyder og på at det ikkje er ein samanheng, og at plantevernmidler kan vere eit større problem. I så måte kan GMO vere eit gode, ettersom det kan redusere bruken av plantevernmidler, gjennom motstandsdyktige planter. Så løysinga er langt fra eindimensjonal.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Det kommer, i andre land så vasker de kyllingen med klor! I norge er anbefalingen å ikke la den komme i kontakt med hverken kjøkkenbenk eller fingre. Og heller ikke vaskes.
Vis hele sitatet...
Men kjære vene, det er jo akkurat det eg påstår: antibiotika kan føre til store problemer med antibiotikaresistens, men det gjer ikkje kjøttet farleg per se. Her det nettopp det eg skreiv som er årsaka til at kylling er problematisk!
Sitat av Pabj Vis innlegg
Hvilket er bekymringen jeg lufter ovenfor aspartam, siden det er mye motstridene å finne på internett, og jeg ikke ser fordelene ovenfor sukker som er mindre omstridt. Da vektproblemer ser ut til å gå igjen tiltross for 0 kalorier.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er ikkje en reell kontrovers om Mercola skriv noko - like lite som det er ein reell kontrovers rundt at Erna Solberg er statsminister om eg påstår at ho ikkje er det.

Og angåande vektproblem, så er jo aktuelt ordtak at årsak og korrelasjon ikkje er det samme. Folk med eit vektproblem vil gjerne velje lettprodukter for å forsøke å gå ned i vekt, mens nokon utan eit vektproblem gjerne ikkje har ein god grunn for å spesifikt velje eit lettprodukt.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Denne påstanden blir avvist i GMO OMG, første året kan være bedre, deretter er det forholdsvis likt, GMO kommer dårligere ut ved en dårlige sesong/snitt
Vis hele sitatet...
Det er ein ulogisk påstand. Kvifor skal bønder betale meir for ein dårlegare avling?
Monsanto tar opp, og avviser påstanden. I tillegg har jo GMO fordeler, som redusert bruk av dei verste sprøytemiddela, som vel er positivt? Roundup er relativt ufarleg sprøytemiddel trass alt.
Dessutan er det ikkje rett fram å svare på. Det vil variere, alt etter kor mykje plantevernmidler som er brukt, og kor stort problem t.d. insekter er.

Henta frå denne rapporten.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Okei, det har du helt sikkert rett i. Skal sies at damen påstår å ha brukt det i baking i tillegg til drikkingen, noe jeg leser som at hun har brukt større mengder.
Dette er som du sier spekulativt, men jeg har ikke hørt den bekymringen rundt sukker.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje spekulativt, det er vås. Vi veit rimeleg mykje om metanol (og maursyre) sine skadeverknader. T.d. kan vi lese følgjande på wikipedia:
Sitat av wikipedia:methanol
However, in small amounts, methanol is a natural endogenous compound found in normal, healthy human individuals, concluded by one study which found a mean of 4.5 ppm in the exhaled breath of the subjects.[12] The mean endogenous methanol in humans of 0.45 g/d may be metabolized from pectin found in fruit; one kilogram of apple produces up to 1.4 g methanol.[13]
Vis hele sitatet...
Og merk at det å spise epler vel er naturleg?
Sitat av Pabj Vis innlegg
Artikkelen påpeker at ballen ikke bør legges død på konklusjonen til EFSA men at det bør gjøres videre studier.
Vis hele sitatet...
Viare studier er fin måte å ta forbehold på. Dei frikjenner ikkje nokon, og held konklusjonen halvåpen. Så det er meir verdt å legge vekt på at dei ikkje fann spesielle grunner til bekymring.

Igjen så referer du til mildt sagt tvilsomme kjelder, og kjem strengt teke ikkje med tilbakevising av noko som helst, du repeterer påstander med litt anna ordlyd.

Når det gjeld GMO OMG, så er følgjande verdt å lese:
http://www.newyorker.com/tech/elements/omg-gmo-smdh
http://blogs.scientificamerican.com/...right-to-know/
http://www.scientificamerican.com/ar...re-a-bad-idea/

Merk her at eg tar ikkje stilling til forretningspraksisen til Monsanto, men genetisk tilpassing generelt.

Sitat av Pabj Vis innlegg
Jeg vil gjerne se flere som jobber i kassen på banen her, om du ikke har mer tilføye såklart.
Vis hele sitatet...
Nei, beklager, men det er totalt uinteressant. Mennesker er dårlige observatører, og du kan seriøst ikkje trekke konklusjoner fra observasjoner gjort så overfladisk som i kassa på butikken!!!

Du mangler grunnleggande kunnskap for kva som skal til for å kunne trekke konklusjoner! Korrelasjon medfører ikkje kausalitet!
Sist endret av vidarlo; 14. juli 2015 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er litt skilnad på dei to tilfella. Når det gjeld aspartam er det såpass mange som bruker det, og såpass mange som forsker på det, at å påvise ein samanheng skulle vere relativt trivielt. Hugs at sukkerindustrien har og i interesse å diskreditere aspartam.

RCs derimot er mindre forska på, relativt nye, og lite utbredt. Samtidig er rus individuelt, og mange av RCane er såpass farlege at eit par dødsfall kan vere nok til å antyde overdoserisiko. Men det er heller ikkje gitt at det er matnyttig å linke til anekdoter om RCs.

Nei, ikkje når vi har betre forskning som tilseier at du tar feil.

Om det er så farleg som du påstår, burde vi sjå det rimeleg tydeleg. Det gjer vi t.d. med diabetes som bivirkning av sukkerinntak, og vi såg det med lungekreft som følgje av røyking.

Igjen så er ikkje bruken spesielt relevant. Det er eventuelt maksimal dose som er relevant. Ikkje om det er kunstig produsert eller del av eit tyttebær.

Difor har vi grenseverdiar, og eg har ikkje for vane å drikke ufortynna konserveringsmiddel. Det er difor ikkje gitt at du får i deg meir eller problematiske doser frå det du inntar.

Igjen, problemet er mengda, ikkje at det er raffinert.

Det at det ikkje er ein etisk god produksjon vil ikkje sei at fisken er farleg å ete. Ja, eg ser problem med ressursbruken til oppdrett, men det vil ikkje sei at å innta den fisken er skadeleg for deg. Lakselus angrip ikkje menneske.

Neitakk, eg har ikkje behov for å sjå propaganda. Eg har lest ein god del artikler skreve av fagfolk, som basert på kunnskapen eg har om temaet framstår som truverdige. GMO-kritikarane manglar m.a. plausible mekanismer for kvifor GMO er spesielt problematisk. Kan du utdjupe kva som er problematisk med GMO, istadenfor å vise til ein film?

Og igjen - det er ikkje gitt at det er spesielt problematisk. Svært mange av middela har låg giftighet for mennesker.

Genmodifiserte planter er ikkje noko nytt. Vi har lenge holdt på med det, gjennom framdyrking av organismer som passer oss betre. Dei har så langt stortsett ikkje skapt økologiske katastrofer. Rapporten viser at genene sprer seg, men ikkje at dei får skadelege konsekvenser. Påstanden din om at det er problematisk har ikkje dekning i det du skriv.

Den vil redusere mangelsjukdomar, ettersom den inneheld livsviktige vitamin som naturleg ris ikkje inneheld. Ved å dyrke golden rice kan ein altså redusere ein mangelsjukdom utan annan kostnad.

Å auke avlinger lokalt, ved hjelp av planter tilpassa området, kan betre distribueringa av mat, med mindre kostnad enn alternativa. Det er og viktig som element i tilpassinga til klimaendringene som kjem til å komme, og kan redusere konsekvensane av det. Merk at det er ikkje eit argument for å ignorere global oppvarming, men at vi desverre ser ut til å ikkje greie å forhindre det i tide.

Det er i så fall ein svært enkel samanheng å påvise, og må komme av at pollenet inneheld eit stoff biene reagerer på. Ein del tyder og på at det ikkje er ein samanheng, og at plantevernmidler kan vere eit større problem. I så måte kan GMO vere eit gode, ettersom det kan redusere bruken av plantevernmidler, gjennom motstandsdyktige planter. Så løysinga er langt fra eindimensjonal.

Men kjære vene, det er jo akkurat det eg påstår: antibiotika kan føre til store problemer med antibiotikaresistens, men det gjer ikkje kjøttet farleg per se. Her det nettopp det eg skreiv som er årsaka til at kylling er problematisk!

Problemet er at det er ikkje en reell kontrovers om Mercola skriv noko - like lite som det er ein reell kontrovers rundt at Erna Solberg er statsminister om eg påstår at ho ikkje er det.

Og angåande vektproblem, så er jo aktuelt ordtak at årsak og korrelasjon ikkje er det samme. Folk med eit vektproblem vil gjerne velje lettprodukter for å forsøke å gå ned i vekt, mens nokon utan eit vektproblem gjerne ikkje har ein god grunn for å spesifikt velje eit lettprodukt.

Det er ein ulogisk påstand. Kvifor skal bønder betale meir for ein dårlegare avling?
Monsanto tar opp, og avviser påstanden. I tillegg har jo GMO fordeler, som redusert bruk av dei verste sprøytemiddela, som vel er positivt? Roundup er relativt ufarleg sprøytemiddel trass alt.
Dessutan er det ikkje rett fram å svare på. Det vil variere, alt etter kor mykje plantevernmidler som er brukt, og kor stort problem t.d. insekter er.

Henta frå denne rapporten.

Det er ikkje spekulativt, det er vås. Vi veit rimeleg mykje om metanol (og maursyre) sine skadeverknader. T.d. kan vi lese følgjande på wikipedia:

Og merk at det å spise epler vel er naturleg?

Viare studier er fin måte å ta forbehold på. Dei frikjenner ikkje nokon, og held konklusjonen halvåpen. Så det er meir verdt å legge vekt på at dei ikkje fann spesielle grunner til bekymring.

Igjen så referer du til mildt sagt tvilsomme kjelder, og kjem strengt teke ikkje med tilbakevising av noko som helst, du repeterer påstander med litt anna ordlyd.

Når det gjeld GMO OMG, så er følgjande verdt å lese:
http://www.newyorker.com/tech/elements/omg-gmo-smdh
http://blogs.scientificamerican.com/...right-to-know/
http://www.scientificamerican.com/ar...re-a-bad-idea/

Merk her at eg tar ikkje stilling til forretningspraksisen til Monsanto, men genetisk tilpassing generelt.



Nei, beklager, men det er totalt uinteressant. Mennesker er dårlige observatører, og du kan seriøst ikkje trekke konklusjoner fra observasjoner gjort så overfladisk som i kassa på butikken!!!

Du mangler grunnleggande kunnskap for kva som skal til for å kunne trekke konklusjoner! Korrelasjon medfører ikkje kausalitet!
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke, du er ikke interresert i synspunkt som strider med dine egne overbevisninger. 'Du har også en arrogant og nedlatende holdning til andre menneskers erfaringer. Det er mennesker dette er ett reelt problem for,inkludert trådstarter. Dette avviser du som tull, det finner jeg usmakelig.

Aspertam er oppgitt til å være 200ganger søtere enn sukker, det er klart dette trigger belønningsenteret i hjernen, som igjen gir abstinenser og sug.
Man trenger ikke noe studie for å se at det blir rapportert som vanskelig å slutte.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39733

Jeg har selv god erfaring med L-Tyrosine, men det burde ikke være nødvendig. Husk også at det ikke er farlig å ha det ubehagelig, følelsen av å ta tilbake kontrollen over hva man putter i seg er herlig, lykke til.
Sist endret av Pabj; 14. juli 2015 kl. 20:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pabj Vis innlegg
Jeg gidder ikke, du er ikke interresert i synspunkt som strider med dine egne overbevisninger.
Vis hele sitatet...
Nei, eg er interessert i fakta. Eg har brukt ein del timar i dag på å lese om temaet, m.a. det Tjomlid skriv, ein del artiklar eg har lenka til, ein del rapporter eg ikkje har lenka til, m.m. Eg har underbygd mine synspunkt på kvifor du tar feil, og argumentert for det.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Du har også en arrogant og nedlatende holdning til andre menneskers erfaringer. Det er mennesker dette er ett reelt problem for,inkludert trådstarter. Dette avviser du som tull, det finner jeg usmakelig.
Vis hele sitatet...
Nei, tvert imot oppfatter eg deg som arrogant. Du har ikkje lest og forstått innvendingene, og har fortsatt å hakke med påstander. Ein del av debatten er å akseptere at mennesker er forferdeleg gode på å sjå samanhengar, så at eit individ blir kvitt alle sine plager etter å ha kutta ut aspartam beviser absolutt ingenting. Nocebo og placebo er velkjente størrelser, og i forskning kompenserer en for det.

Så sjølv om det kan virke brutalt, så må en avvise anekdoter i seriøs diskusjon om forskning. Anekdote kan vere utgangspunkt for viare forskning, men ikkje stort meir.
Sitat av Pabj Vis innlegg
Aspertam er oppgitt til å være 200ganger søtere enn sukker, det er klart dette trigger belønningsenteret i hjernen, som igjen gir abstinenser og sug.
Vis hele sitatet...
Det er og dosert i tilsvarande mindre doser enn sukker, så eg ser ikkje kvifor det skal gi spesielt mykje verre avhengighet enn sukker. Ei heller er det snakk om fysiske abstinenser, slik som du vil ha frå t.d. koffein, nikotin og alkohol. Så å kalle det abstinens synst eg er litt kunstig (pun intended).
Sitat av Pabj Vis innlegg
Man trenger ikke noe studie for å se at det blir rapportert som vanskelig å slutte.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39733
Vis hele sitatet...
Uh, pepsi max inneheld m.a. koffein som er avhengigshetsdannande, så er det jo mildt sagt arrogant av deg å anta at aspartam står bak avhengighetsfølelse. Dessutan så vil ikkje at noko er vanskeleg å slutte med sei at det er snakk om avhengigheit eller fysiske abstinenser.

Du kan t.d. neppe snakke om avhengighet av negler, like fullt finn mange det svært vanskeleg å slutte å bite negler.

Så nei, du kan på ingen måte konkludere slik du prøver.

Om nokon av poenga mine er uklare, eller ikkje er godt nok underbygd, så er det berre å kommentere det, så skal eg utdjupe kva eg meiner.
Sist endret av vidarlo; 14. juli 2015 kl. 21:20.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eg er interessert i fakta. Eg har brukt ein del timar i dag på å lese om temaet, m.a. det Tjomlid skriv, ein del artiklar eg har lenka til, ein del rapporter eg ikkje har lenka til, m.m. Eg har underbygd mine synspunkt på kvifor du tar feil, og argumentert for det.

Nei, tvert imot oppfatter eg deg som arrogant. Du har ikkje lest og forstått innvendingene, og har fortsatt å hakke med påstander. Ein del av debatten er å akseptere at mennesker er forferdeleg gode på å sjå samanhengar, så at eit individ blir kvitt alle sine plager etter å ha kutta ut aspartam beviser absolutt ingenting. Nocebo og placebo er velkjente størrelser, og i forskning kompenserer en for det.

Så sjølv om det kan virke brutalt, så må en avvise anekdoter i seriøs diskusjon om forskning. Anekdote kan vere utgangspunkt for viare forskning, men ikkje stort meir.

Det er og dosert i tilsvarande mindre doser enn sukker, så eg ser ikkje kvifor det skal gi spesielt mykje verre avhengighet enn sukker. Ei heller er det snakk om fysiske abstinenser, slik som du vil ha frå t.d. koffein, nikotin og alkohol. Så å kalle det abstinens synst eg er litt kunstig (pun intended).

Uh, pepsi max inneheld m.a. koffein som er avhengigshetsdannande, så er det jo mildt sagt arrogant av deg å anta at aspartam står bak avhengighetsfølelse. Dessutan så vil ikkje at noko er vanskeleg å slutte med sei at det er snakk om avhengigheit eller fysiske abstinenser.

Du kan t.d. neppe snakke om avhengighet av negler, like fullt finn mange det svært vanskeleg å slutte å bite negler.

Så nei, du kan på ingen måte konkludere slik du prøver.

Om nokon av poenga mine er uklare, eller ikkje er godt nok underbygd, så er det berre å kommentere det, så skal eg utdjupe kva eg meiner.
Vis hele sitatet...
Ja, kan du utdype hvilken innteresse du har av se lokket lukket som trygt på aspartam, det ene utelukker ikke det andre, hvorfor trigger det deg?

Aspartame withdrawal!!
Sist endret av Pabj; 14. juli 2015 kl. 22:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pabj Vis innlegg
Ja, kan du utdype hvilken innteresse du har av se lokket lukket som trygt på aspartam, det ene utelukker ikke det andre, hvorfor trigger det deg?

Aspartame withdrawal!!
Vis hele sitatet...
Hæ? Om det ikkje har vore tilstrekkeleg klart så er poenget mitt at den erfaringa vi har tyder på at aspartam er svært lite farleg. Det utelukker at det er farleg. Og når du ytrer deg på eit vis eg meiner er feilaktig i et offentleg fora, så er det vel rimeleg åpenbart at eg kritiserer påstandane dine?

Og enda ein gang kjem du med ei serie anekdoter. Forstår du ikkje at enkeltpersonar sine forteljingar om kva dei opplever ikkje er ekstremt interessant? Dessutan passer jo opningsinnlegget i det du lenker til perfekt med koffeinabstinens (hodepine). I tillegg har jo ingen av dei i tråden noko som helst grunnlag for å hoppe til konklusjonen dei vel - aspartam er synderen. Hugs at den personen det er enklast å lure er deg sjølv...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Anekdoter kan selvfølgelig være interessante, men de er ikke spesielt overbevisende når temaet de gjelder er ihjelforsket.

Når det kommer til avhengighet er hjernen rar, og man kan føle en avhengighet til de merkeligste ting. En slik psykisk avhengighet kan blant annet manifestere seg som en av de mest typiske placeboeffektene — hodepine. Det betyr ikke at tingene i seg selv er avhengighetsskapende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Olympic Vis innlegg
Anekdoter kan selvfølgelig være interessante, men de er ikke spesielt overbevisende når temaet de gjelder er ihjelforsket.
Vis hele sitatet...
Ja, dei kan vere eit utgangspunkt for forskning, men anekdotene kan ikkje sei noko om farlegheita av aspartam, slik det er forsøkt her...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Pabj Vis innlegg
Her har du meg, men Kan du vise til en studie gjort på så mange mennesker over 30år-40år?
Det jeg aller helst vil vite, er jo hvor lang tid en slik studie er gjort over, om det er 5år og så er det nye mennesker i en annen studie så syns jeg ikke det holder.
Er det usansynlig at det først nå begynner å dukke opp problemer, og de med høyt forbruk merker det først?
Vis hele sitatet...
Det finnes langtidsstudier på mennesker, den lengste hittil er på 75 år med 200 mennKilde. Men tilbake til saken: Du har større sjanse for å få kreft fra motortrafikkutslipp enn fra lettbrus: kilde

Sitat av Pabj Vis innlegg
Jeg gidder ikke, du er ikke interresert i synspunkt som strider med dine egne overbevisninger. 'Du har også en arrogant og nedlatende holdning til andre menneskers erfaringer. Det er mennesker dette er ett reelt problem for,inkludert trådstarter. Dette avviser du som tull, det finner jeg usmakelig.

Aspertam er oppgitt til å være 200ganger søtere enn sukker, det er klart dette trigger belønningsenteret i hjernen, som igjen gir abstinenser og sug.
Man trenger ikke noe studie for å se at det blir rapportert som vanskelig å slutte.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39733

Jeg har selv god erfaring med L-Tyrosine, men det burde ikke være nødvendig. Husk også at det ikke er farlig å ha det ubehagelig, følelsen av å ta tilbake kontrollen over hva man putter i seg er herlig, lykke til.
Vis hele sitatet...
Dette er da særdeles lite produktivt.
slashdot har absolutt ikke noe arrogant og nedlatende tone, han poengterer der dere er usaklige. For nei, individuelle brukererfaringer betyr lite.
Jeg har en svigermor som er fast overbevist om at hun kan snakke med engler, og hun er ikke den eneste. Er det bevis for at det finnes overnaturlige skapninger?

Klart, jeg bagateliserer ikke at disse folkene ikke har hatt plager, problemet er når disse folkene begynner å selvdiagnosere seg, lidelsene kan for alt vi vet være av psykosomatisk karaktèr (placebo, noocebo). Og enda verre er det når kiropraktorer prøver å oppføre seg som en allmennlege samt neurolog, og legge ut om hvorfor lettbrusen er farlig.
Det henvises til at det ødelegger skjelettet, da også til et skrekkscenario der en gutt drakk 6-7 bokser dagen og at skjelettet hadde omtrent gått i oppløsning. Problemet er at såvidt jeg ser er eksempelet hans løgn, for det henvises ikke til noe journal, og man skulle tro at et slikt spesielt tilfelle skulle vært nok til at noen publiserte saken i en medisinsk tidsskrift.
Det andre er at dette gjaldt ikke lettbrus i det hele tatt, vi må tilbake i artikkelen for å se at det nevnes at all syren i endel leskedrikk vi bruker i vesten kan etse opp skjelettet.

Denne hoppingen mellom eksempler og innbilte korrelasjoner får alt til å virke useriøst.

Tråden begynner å skli vel ut av hovedtemaet sitt også nå, som var lettbrus og aspartam og har endt opp med å inkludere GMO og Oppdrettsdyr.

Sitat av Pabj Vis innlegg
Dette er rusforumet, det er tråder som diagnoserer kjemiske ubalanser, rusreaksjonener, skader angst med videre. Jeg føler det får plass her?
Vis hele sitatet...
Nei, vi diagnoserer ingenting her, vi har i noen tilfeller tillatt noen tråder der brukere har luftet ut sine tanker om rusproblemene og seg selv men vi tillater ingen form for diagnoser, det er det bare kvalifisert helsepersonell som får ta seg av.
Denne tråden har fått stå under tvil i og med at lettbrus inneholder koffein.

At du klarer å sammenligne de eksemplene der som en grunn for å presentere grunnløse påstander basert på enkeltindividers opplevelser her er forbi meg.
Vi driver ikke med synsing og legger subjektive opplevelser frem som bevis. Folk skriver gjerne subjektivt om sine opplevelser med rusmidler, de kan til og med påstå de vet hva som er i den og den ecstacy pillen, men informasjonen blir behandlet deretter: Som subjektiv synsing, en reell spektrumanalyse er det eneste noen tar for god fisk.
Sist endret av Dodecha; 15. juli 2015 kl. 12:17.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det finnes langtidsstudier på mennesker, den lengste hittil er på 75 år med 200 mennKilde.
Vis hele sitatet...
Det er 200 mennesker, med de variablene som hører med. Gang opp antallet og du får milliarder av dem.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Men tilbake til saken: Du har større sjanse for å få kreft fra motortrafikkutslipp enn fra lettbrus: kilde
Vis hele sitatet...
Ja, lungelegen jogger ikke i trafikken, mens freaken båler gjerne innpå joints. Det går stort sett helt fint.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er da særdeles lite produktivt.
slashdot har absolutt ikke noe arrogant og nedlatende tone, han poengterer der dere er usaklige. For nei, individuelle brukererfaringer betyr lite.
Vis hele sitatet...
Det gjør det vel, er interasjoner mellom ulike rusmidler er det dekket i
en begrenset studie ?
Aspartame interaction with opioids & NSAIDs

Er det forsvarlig å konkludere med at det er 100% trygt, viss det har innvirkning på opiat toleranse ? Er det 100% sikkert at det går bra i 100% av tilfellene?

Her finner man "regler" i selgermiljøene om styrker i forhold til overdoser, er tilpasset aspertam ?
Hva med interaksjoner mot eksperimentelle stoffer som 2C-B eller hva med ecstacy ?

Sitat av Erowid
The exact mechanism of MDMA neurotoxicity in animals is not presently known [11], but it seems to require dopamine activity, oxidation, and access to the 5-HT transporter. Increasing dopamine activity via ingestion of methamphetamine, l-tyrosine, phenylalanine or l-dopa would tend to increase MDMA neurotoxicity. This is a concern since phenylalanine is in diet soft drinks and products sweeted with aspartame(tm) and is also in many "smart drinks" sold at raves and of course methamphetamine is a concern since MDMA is often cut with crystal. On the other hand ascorbate (vitamin C) and l-cystine which are anti-oxidants have been shown to prevent MDMA induced neurotoxicity in animals, as has the administration of a SSRI antidepressant (Prozac, Zoloft, Paxil, Luvox, etc.). Studies indicate that taking either an anti-oxidant or a SSRI up to 5 hours after taking MDMA will prevent neurotoxicity in animals[12].

It may be sensible irregardless of if MDMA is neurotoxic in humans for users to take an antioxidant (e.g. 2-4 g vitamin C, orange juice) along with some 5-HT precursors (l-trytophan or 5-hydroxytryptophan (5-HTP[, bananas, milk).
Vis hele sitatet...
Link

Else where on the site tho there is a user who says they have 2-3 grams of DLPA (DL-Phenylalanine) if he "feel's "bummed out" the day after".
And just to back this up I in my searches I came across http://www.primevibes.com/eprime.htm . A product specifically for MDMA pre/post-loading! It also contains DL-Phenylalanine used to combat depression both before and after.
It seem's as though the phenylalanine content in drink is a growing concern for a number of sites also they do not elaborate. This found on
thegooddrugsguide.com :
avoid drinking soft drinks with artifical sweeteners
Aspartame and other sweetners contain phenylalanine, a substance which increases the neurotoxicity of MDMA. Watch for sweeteners in 'alco-pops' and other crappy club drinks. Only drink water and fruit juice.
It seems even though phenylalanine can increae neurotoxicity while ON a roll, the usage of it after helps to combat the effects of depression. But thats another topic all together
[ 07 March 2002: Message edited by: ruski ]
Vis hele sitatet...
Drikker man mye brus hver dag, er sannsynligheten for å blande disse tingene større,
og kanskje resultatet er bruk av mdma med negative ettereffekter ?

Det å peke til kausalitet er å avfeie at resultatet er sammensatt av variablene.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg har en svigermor som er fast overbevist om at hun kan snakke med engler, og hun er ikke den eneste. Er det bevis for at det finnes overnaturlige skapninger?
Vis hele sitatet...
Det er det visst flere eksempler på, kan jeg spørre om hvordan det er i praksis?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Klart, jeg bagateliserer ikke at disse folkene ikke har hatt plager, problemet er når disse folkene begynner å selvdiagnosere seg, lidelsene kan for alt vi vet være av psykosomatisk karaktèr (placebo, noocebo). Og enda verre er det når kiropraktorer prøver å oppføre seg som en allmennlege samt neurolog, og legge ut om hvorfor lettbrusen er farlig.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at allmenlegen henviser til kiropraktoren og naurologen har mindre med saken å gjøre?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det henvises til at det ødelegger skjelettet, da også til et skrekkscenario der en gutt drakk 6-7 bokser dagen og at skjelettet hadde omtrent gått i oppløsning. Problemet er at såvidt jeg ser er eksempelet hans løgn, for det henvises ikke til noe journal, og man skulle tro at et slikt spesielt tilfelle skulle vært nok til at noen publiserte saken i en medisinsk tidsskrift.
Det andre er at dette gjaldt ikke lettbrus i det hele tatt, vi må tilbake i artikkelen for å se at det nevnes at all syren i endel leskedrikk vi bruker i vesten kan etse opp skjelettet.
Vis hele sitatet...
Det er påstås ikke at dette er begrenset til lettbrus, det er helt riktig.
Den påpeker derimot at vestlig kosthold er syreformende,
som igjen kan løse opp skelettet.

Hvor mye (lett)brus kan man legge til på toppen av det før det blir problemer? Er 3 liter smooth, uavhening av kosthold ellers, uavhengig av rusbruk? Amfetamin som er påvist synergisk?
Er det en såkalt "coctail effekt" skeptikerene er bekymret for?

MDPV?
MAOIs?
SSRI?
SSRI+MDMA?
Det blir konsumert ymse på forumet her, det å tenke seg litt om og ikke brase på er ikke tåpelig.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Denne hoppingen mellom eksempler og innbilte korrelasjoner får alt til å virke useriøst.

Tråden begynner å skli vel ut av hovedtemaet sitt også nå, som var lettbrus og aspartam og har endt opp med å inkludere GMO og Oppdrettsdyr.
Vis hele sitatet...
Det blir spredt ignorante holdninger her, hva så om kritikken måtte være feil, gjør det noe om det er litt oppstyr rundt ulike produkter, og produksjonsteknikker? Det er ett sunnhetstegn, imotsettning til den stikke hodet i sanden holdningen som blir presentert her. Er det en negativ ting at noen kanskje får litt dårlig samvittighet om de tar seg en glass, eller en hel flaske slik som jeg har inntrykk av at trenden er å gjøre. Hva når sukker blir erstattet i flere produkter, vil ett lokk på skepsisen føre til en praksis der produktene ikke merkes? At man selv ikke vet hva man spiser?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, vi diagnoserer ingenting her, vi har i noen tilfeller tillatt noen tråder der brukere har luftet ut sine tanker om rusproblemene og seg selv men vi tillater ingen form for diagnoser, det er det bare kvalifisert helsepersonell som får ta seg av.
Denne tråden har fått stå under tvil i og med at lettbrus inneholder koffein.
Vis hele sitatet...
Diagnose er ikke riktig ord nei, men om jeg kommer med en påstand om at en livstil som innebærer ett bredere spekter av stimulanter ikke vil gå upreget hen av en av daglig bruk bruk av en energi drikk, som inneholder koffein og aspartam som begge stimulerer belønningsenteret som da også sannsynligvis demper "ned" følelsen etter bruk av amfetaminer, som igjen gjør at brukeren kan dra bruken lengre uten før han merker konsekvenser på psyken? At vann i kombinasjon med amfetamin er bedre en hva amfetamin er alene, burde han bytte til en usikkerhet ved alternativet?

Er ikke det å minimere sjangsen for at trådstarter og rusforumets brukere har behov for nettopp en diagnose på ett senere tidspunkt?

Du slår fast at det er 100% ufarlig uansett, gjelder det 100% av rusforumet? 100% av dataforumet? Det er en påstand jeg ikke vil stå inne for.

Er det ikke i freakens interesse å redusere sannsynligheten for potensielt skadelige kombinasjoner, uavhengig av om de er dokumentert eller ikke, det har kommet mye nytt de siste årene, ikke minst her på rusforumet. Jeg skal ikke kalle det for russisk rullett men hvorfor trekke noen lodd selv om risken måtte være liten.
Uansett er jeg av den oppfatninen at blanding av stoffer kommer til å bli ett mer diskutert tema på sikt, være seg lovlige eller ulovlige.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
At du klarer å sammenligne de eksemplene der som en grunn for å presentere grunnløse påstander basert på enkeltindividers opplevelser her er forbi meg.
Vi driver ikke med synsing og legger subjektive opplevelser frem som bevis. Folk skriver gjerne subjektivt om sine opplevelser med rusmidler, de kan til og med påstå de vet hva som er i den og den ecstacy pillen, men informasjonen blir behandlet deretter: Som subjektiv synsing, en reell spektrumanalyse er det eneste noen tar for god fisk.
Vis hele sitatet...
Nå er nå engang både studier og informasjon noe som kommer ut nettopp basert på erfaringer, å avfeie dem fordi de ikke er innenfor en studie er feil, de vil uansett være først ute, uvhengig om problemet blir tilbakevist på generelt grunnlag i etterkant.

Mange blandinger kan jo utelukkende dokumenteres i brukeerfaringer på forumer er det rett å avvise dem blankt?

Hvor mange studier foreligger det på temaer som ruskombinasjoner, og skal en da legge inn enda en substans det fremdeles er diskusjon rundt i god tro?

Trådstarters situasjon er ikke veldokumentert, og således eksperimentell, så det at dere braser inn med konklusjonen med at det er trygt å drikke flere flasker om dagen for alle, trådstarter etterspør erfaringer fra andre i samme situasjon ikke fra dem med ett behov for å legimentere egen bruk.

Konklusjonen dere trekker kan i verste fall være dødelig, beste fall trygg.
Sist endret av Pabj; 15. juli 2015 kl. 21:11.