Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7792
Tenkte legge ut på en 1-2 mnd tur med ryggsekk, telt og fiskestang. Vil holde meg i noelunde nærhet av folk, men samtidig campe lange perioder på fjellet. Men må dog ha mat osv...

Tips for turen? ALDRI gjort noe slikt før. Turisthytter oppover i fjellet? Er vel forening som har mye hytter man kan bruke osv?

Tørrmat er vel lurte.. tja, noen som har gjort noe slikt? Impulsivt.... bare vekk fra folk og fe en stund... kanskje litt UE på fjellet også
Snakk med http://www.turistforeningen.no/ om hytter, eller bare gå direkte til http://ut.no/hytte/ og finn en hytte.

Bruk ut.no sin turplanlegger, og se om du finner noen snasne ruter som andre erfarne har laget:

Søk blant 4850 turforslag:

Kartet endrer markering ut ifra hvilken rute musa hviler på (se bilde)

Sist endret av Turbolego; 28. august 2014 kl. 20:10.
Har ikke gjort noe lignende selv, men tenker at dette er et par nødvendigheter:

• Mursteinstelefon til 200,- (pga. batteritiden) som du kun bruker ved nødstilfeller (for å spare strøm).
• Bra telt, bra sovepose, bra sko og bra sekk.
• Stormkjøkken til matlaging (så kan du også steke fisken du fisker) .
• En/flere gode bøker (helst pocket for å minske plassbruk i sekken).

Undersøk med Turistforeningen - de kan helt sikkert hjelpe deg med å legge opp en rute på hvor du kan gå og hytter du kan besøke. Ville også reist innom dagligvareforretninger innimellom da det kan bli ufattelig tungt å bære på alt du skal spise ila. hele turen.
Sist endret av junkpal; 28. august 2014 kl. 20:18.
Last ned alt av Lars Monsen å se, han nevner ofte i sine serier om turisthytter å bra turområder, samt du får se litt av området du evt bestemmer deg for å vandre i.
Hvis du aldri har vært på tur før er det nok litt i overkant å legge ut på tur som skal gå over så lang tid. Ikke for å bust your boble men planlegg heller noen kortere turer til du bli mer vant. En uke i telt er ofte mer enn nok til at utfartstrangen din blir slukket i lang tid! God tur!
Som Turbolego sier; få deg nøkkel til DNTs hytter.
Det finnes ruter hvor man kan gå i ukesvis fra hytte til hytte, og de fleste har i alle fall et lite utvalg av langtidsholdbare varer som suppeposer og pannekakemiks.
Dermed kan du vandre rundt så lenge du vil, og når du føler for det sove i en seng på hytta, og supplere med litt mat.
Det koster noen kroner både for overnatting og mat, men det gjør det veldig enkelt å dra på tur.
Husk å undersøke på forhånd priser, betalingsmåte og eventuelt matutvalg på hyttene så du ikke ryker på en smell.
Sist endret av The Great Catsby; 28. august 2014 kl. 21:29.
Det mest åpenbare tipset er vel å overnatte i skogen i kortere perioden først, før du legger ut på langtur. Er ikke bare-bare å overleve i naturen om du "ALDRI har gjort noe slikt før".
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Det mest åpenbare tipset er vel å overnatte i skogen i kortere perioden først, før du legger ut på langtur. Er ikke bare-bare å overleve i naturen om du "ALDRI har gjort noe slikt før".
Vis hele sitatet...

Takker for alle svar.

Jeg er nok en liten Rambo inni meg, føler dette er mitt kall. Tar kanskje å kjøper meg en huskey, så kan han fange dyrene jeg skyter.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Takker for alle svar.

Jeg er nok en liten Rambo inni meg, føler dette er mitt kall. Tar kanskje å kjøper meg en huskey, så kan han fange dyrene jeg skyter.
Vis hele sitatet...
Håper virkelig du troller nå. For det første så er Husky en trekkhund og ikke en hund du bruker på jakt, og for det andre så er det ikke bare å skyte rundt på dyr du evt skulle komme over på fjellet!

Hold deg heller hjemme på gutterommet og fortsett å se på Rambo-dvd'ene dine du..
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Takker for alle svar.

Jeg er nok en liten Rambo inni meg, føler dette er mitt kall. Tar kanskje å kjøper meg en huskey, så kan han fange dyrene jeg skyter.
Vis hele sitatet...
Husky er ikke den første bikkja jeg ville tatt med meg på jakt, ihvertfall.
Hvis du har planer om å fiske kan det være lurt å kjøpe fiskekort her https://www.inatur.no/om/fiskekort
Det gir deg god samvittighet samtidig som du støtter kultivering av fiskevann.
Begynn heller i skogen, fjellet på denne tiden av året kan være et helvete, du vet aldri når det blir full vinter. Spessielt når dette er første turen din så lenge. Ang. jakt så må du først ha jegerprøven, så leie jaktterreng, innafor tiden da. Så er ikke bare og skyte, på alt som ser ut som det rører på seg (Øystein sunde setning)
Sist endret av eltev321; 28. august 2014 kl. 22:39.
Av og til når jeg leser tråder som dette tenker jeg på naturlig utvelgelse. Kanskje hadde verden vært et bedre sted om folk som åpenbart ikke har peiling på hva de snakker om bare ble borte på grunn av sin egen dumskap?

Forøvrig;

1. Slå opp teltet i hagen og sov der i en uke, helst nå på høsten når det er litt kaldt om natta.
2. Pakk en sekk med 20-25 kg i og bær den 1-2 mil hver dag i ulendt terreng, ta gjerne en ny rute hver dag.
3. Nekt deg selv å gå innendørs, du skal sove, lage mat, spise, underholde deg, vaske deg, pusse tenna, tisse og bæsje utendørs hver dag. Glem elektronisk utstyr, slå av mobilen og legg den igjen inne. Selv om Netcom/telenor skryter av 4G på hytta gjelder ikke det andre steder enn Geilo, og batteriet varer ikke lenge.
4. Pakk sammen alt utstyret og gå en lengere tur den siste dagen, i ulendt terreng og gjerne med litt våte sko. Gå så innendørs igjen, pakk ut alt av utstyr og heng telt og sovepose til tørk, vask alle klær, hiv søpla du har opparbeidet deg iløpet av en uke som du ikke har kunnet kaste noe sted tidligere, ta en dusj og barber deg.
5. Vurder om du overlever en uke noen kilometer ut i skogen.
Sist endret av Anoman; 28. august 2014 kl. 22:42.
Hvis du skal ha med deg en bikkje for jaktens skyld, så bør du ikke ha en husky, da dette ikke er en jaktbikkje, men det er en ypperlig turkompis, dog den bør være godt over 1 år før du forsvarlig tar den med ut på langtur. En jaktbikkje må i tillegg trenes for jakt.

Og som alle andre her sier, så må du bli vant til å være ute, for det å hive seg på en måned eller to i skauen eller fjellet, det er ikke for alle.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Gå for vandring!! Vandring er rett og slett fantastisk og alle bør gjøre det. På én måned kan du fint gå 600 kilometer og på 2 måneder kan du gå 1400... Langs norge finnes det bøttevis med åpne hytter, og å ligge i telt er jo deilig det også..

Du kommer til å møte så mange mennesker, se så mange steder, oppleve så mange ting, og disse opplevelsene er det beste som finnes i hele universet. Samle mot til å legge ut på tur, og gjennomfør selv om det er sure dager. Du vil bli kjent med en ny side av deg selv og livet.

BULLSHIT at en uerfaren kar ikke kan legge ut på tur i en måned. Det er NULL STRESS.
Sist endret av alltidvandrer; 29. august 2014 kl. 01:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Takker for alle svar.

Jeg er nok en liten Rambo inni meg, føler dette er mitt kall. Tar kanskje å kjøper meg en huskey, så kan han fange dyrene jeg skyter.
Vis hele sitatet...
Håper du lytter litt til rådene du får her inne. Egentlig tror jeg du troller, men skal prøve å ta deg seriøst. Jeg er selv mye på tur, men svært sjelden (les: aldri) på tur lenger enn én uke dersom jeg skal være selvberget.

Grunnen til dette er enkel: mat veier mye. Mye mer enn du tror. Skriv opp en liste over hva du tror du trenger for en uke eller to. Putt det i sekken din sammen med alle de andre tingene du trenger og ta det med deg ut i skogen på én overnatting først.

Da får du en grei oversikt over hva du klarer å bære over lengre tid, samtidig som du får et realistisk bilde av hva ting faktisk veier.

På årets ukestur gikk jeg med en sekk på ca 28 kg. Dette inkluderer min del av fellesutstyret ettersom vi var tre. Ettersom du må bære med deg alt selv, regner jeg med du vil havne godt i overkant av 30 kg med alt pikkpakk.

Oppsummering: Lytt til rådene i tråden og ta deg minst én kortere tur før du begir deg av gårde.
Sitat av Charger Vis innlegg
Hvis du aldri har vært på tur før er det nok litt i overkant å legge ut på tur som skal gå over så lang tid. Ikke for å bust your boble men planlegg heller noen kortere turer til du bli mer vant. En uke i telt er ofte mer enn nok til at utfartstrangen din blir slukket i lang tid! God tur!
Vis hele sitatet...

Fyren skal ikke krysse Grønland, eller gå til nordpolen. Han skal bare på tur.
Ser virkelig ikke problemet. Pakk sekk og stikk til fjells. Ta noen døgn på hytter innimellom for å få tørket alt av tøy, telt etc. Samt gnafse litt hermetisk mat, supper og slikt.

1 måneds tur er da ingen problem for en voksen mann. Fyll opp med feks tørket kjøtt, real turmat, og ha med noe mel etc for bålbrød. Kan spe på med litt fiske eller kanskje noe jakt, jakta starter vel nå om et par uker.

Blir han lei eller går tom for mat er det jo bare å snu å gå hjem igjen. Er jo ingen som sier at han MÅ bli 1-2 måneder bare fordi det var utgangspunktet.

Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Det mest åpenbare tipset er vel å overnatte i skogen i kortere perioden først, før du legger ut på langtur. Er ikke bare-bare å overleve i naturen om du "ALDRI har gjort noe slikt før".
Vis hele sitatet...

En trenger da virkelig ikke dra på en "øve" tur i skogen i forkant av dette. Blir fyren lei så kan han jo bare gå hjem.

Ts dra på tur og kos deg. Blir sikkert et minne for livet.

Sitat av Anoman Vis innlegg
Av og til når jeg leser tråder som dette tenker jeg på naturlig utvelgelse. Kanskje hadde verden vært et bedre sted om folk som åpenbart ikke har peiling på hva de snakker om bare ble borte på grunn av sin egen dumskap?

Forøvrig;

1. Slå opp teltet i hagen og sov der i en uke, helst nå på høsten når det er litt kaldt om natta.
2. Pakk en sekk med 20-25 kg i og bær den 1-2 mil hver dag i ulendt terreng, ta gjerne en ny rute hver dag.
3. Nekt deg selv å gå innendørs, du skal sove, lage mat, spise, underholde deg, vaske deg, pusse tenna, tisse og bæsje utendørs hver dag. Glem elektronisk utstyr, slå av mobilen og legg den igjen inne. Selv om Netcom/telenor skryter av 4G på hytta gjelder ikke det andre steder enn Geilo, og batteriet varer ikke lenge.
4. Pakk sammen alt utstyret og gå en lengere tur den siste dagen, i ulendt terreng og gjerne med litt våte sko. Gå så innendørs igjen, pakk ut alt av utstyr og heng telt og sovepose til tørk, vask alle klær, hiv søpla du har opparbeidet deg iløpet av en uke som du ikke har kunnet kaste noe sted tidligere, ta en dusj og barber deg.
5. Vurder om du overlever en uke noen kilometer ut i skogen.
Vis hele sitatet...

Av og til når jeg leser innlegg som dette så tenker jeg har dere vokst opp kun blant kvinnfolk?

En trenger da ikke gå 2 mil til dagen for å ha det kos på tur. Det er jo å nok å bare være ute i naturen. Finn et fin leirplass, slå opp telt. Fiske. Filosofere. Drikke kaffe og kose seg.

En sekk på 25 kilo er da ingenting for en voksen mann. Guttunger vil vel slite litt men ikke en voksen kar. Og jeg tror ikke poenget til TS er å dra på tur for å GÅ mest/lengst mulig. Men for å nyte stillhet, ro og fred. Slappe av og nyte frihet, å være utenfor dekning, ingen TV og ikke noe mas.

Du har selv sett for mange amerikanske filmer tror jeg. Det er ikke noe slit eller pes å være på tur. Det er en nytelse.

Hva i alledager skulle være problemet med å overleve i et telt? Selv på kalde natta er det lunk i teltet. Og med en god pose så fryser en ikke. Mat har han jo med seg, vann er det overalt.

Tror du har lest feil. Fyren skal ikke på uttak til marinejeger eller fallskjermjeger.
Så hvorfor maser du om om at han må gå så og så langt? Fyren kan gå akkurat så langt han orker.
Om det er 200 meter eller 20 km fra en leirplass til den neste så spiller det jo ingen rolle.

Sitat av eltev321 Vis innlegg
Begynn heller i skogen, fjellet på denne tiden av året kan være et helvete, du vet aldri når det blir full vinter. Spessielt når dette er første turen din så lenge. Ang. jakt så må du først ha jegerprøven, så leie jaktterreng, innafor tiden da. Så er ikke bare og skyte, på alt som ser ut som det rører på seg (Øystein sunde setning)
Vis hele sitatet...

So what om det blir vinter? Han skal jo ha telt og pose. Og blir det guffent mye snø så kan han jo bare gå ned lavere terreng under snøgrensa.

Seriøst. Fra Lindesnes til Nordkapp så er det mennesker på drøye turer hver eneste dag året rundt.
En trenger ikke være verken Rambo eller TV turmann for å ha en fin tur. Det er ikke noe hokus pokus.
Og jeg tror alle hadde hatt godt av en slik runde. Vekk fra det enkle og behagelige. Lære litt om egne grenser og evner. Bare være til uten å stresse rundt 24/7. Uten støy av noe slag.
Sist endret av frtoretang; 29. august 2014 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, at du er vandt med dette er helt ok - men det betyr ikke at andre tar det like lett. Og jo, eg har måttet lete etter folk som "bare" skulle ta seg en tur opp en kjent og godt merket sti på ca en times gange. Og det var hverken første eller siste gang. Ting kan skje og er man uerfaren så kan selv ett lett overtråkk bli problematisk.
Og til sist til alle som tror det er verdens undergang å gå med tung sekk. Ts kan jo bare gå flere runder.
Kjøre seg til startpunktet, gå først en tur med telt etc, slå opp camp og returnere for å hente mer proviant i bilen.
En trenger ikke være Monsen for å ta flere turer for å få med seg det en behøver av proviant og utstyr...

Dere lager problemer av ingenting..


Klart folk skader seg på tur, men folk faller i fylla i trapper, får istapper i hodet i byen eller blir skallet ned i Taxikø.
Er ikke helt trygt i byen heller, men da er det ingen som får noia.

Vært på mange turer selv, og de første gangene var en real amatør. Men det er jo det man lærer av.
Sålenge man har gode klær,proviant, telt og pose så klarer man seg fint selv i -20 grader og snø.
Sist endret av frtoretang; 29. august 2014 kl. 20:53.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Fyren skal ikke krysse Grønland, eller gå til nordpolen. Han skal bare på tur.
Ser virkelig ikke problemet. Pakk sekk og stikk til fjells. Ta noen døgn på hytter innimellom for å få tørket alt av tøy, telt etc. Samt gnafse litt hermetisk mat, supper og slikt.

1 måneds tur er da ingen problem for en voksen mann. Fyll opp med feks tørket kjøtt, real turmat, og ha med noe mel etc for bålbrød. Kan spe på med litt fiske eller kanskje noe jakt, jakta starter vel nå om et par uker.

Blir han lei eller går tom for mat er det jo bare å snu å gå hjem igjen. Er jo ingen som sier at han MÅ bli 1-2 måneder bare fordi det var utgangspunktet.




En trenger da virkelig ikke dra på en "øve" tur i skogen i forkant av dette. Blir fyren lei så kan han jo bare gå hjem.

Ts dra på tur og kos deg. Blir sikkert et minne for livet.




Av og til når jeg leser innlegg som dette så tenker jeg har dere vokst opp kun blant kvinnfolk?

En trenger da ikke gå 2 mil til dagen for å ha det kos på tur. Det er jo å nok å bare være ute i naturen. Finn et fin leirplass, slå opp telt. Fiske. Filosofere. Drikke kaffe og kose seg.

En sekk på 25 kilo er da ingenting for en voksen mann. Guttunger vil vel slite litt men ikke en voksen kar. Og jeg tror ikke poenget til TS er å dra på tur for å GÅ mest/lengst mulig. Men for å nyte stillhet, ro og fred. Slappe av og nyte frihet, å være utenfor dekning, ingen TV og ikke noe mas.

Du har selv sett for mange amerikanske filmer tror jeg. Det er ikke noe slit eller pes å være på tur. Det er en nytelse.

Hva i alledager skulle være problemet med å overleve i et telt? Selv på kalde natta er det lunk i teltet. Og med en god pose så fryser en ikke. Mat har han jo med seg, vann er det overalt.

Tror du har lest feil. Fyren skal ikke på uttak til marinejeger eller fallskjermjeger.
Så hvorfor maser du om om at han må gå så og så langt? Fyren kan gå akkurat så langt han orker.
Om det er 200 meter eller 20 km fra en leirplass til den neste så spiller det jo ingen rolle.




So what om det blir vinter? Han skal jo ha telt og pose. Og blir det guffent mye snø så kan han jo bare gå ned lavere terreng under snøgrensa.

Seriøst. Fra Lindesnes til Nordkapp så er det mennesker på drøye turer hver eneste dag året rundt.
En trenger ikke være verken Rambo eller TV turmann for å ha en fin tur. Det er ikke noe hokus pokus.
Og jeg tror alle hadde hatt godt av en slik runde. Vekk fra det enkle og behagelige. Lære litt om egne grenser og evner. Bare være til uten å stresse rundt 24/7. Uten støy av noe slag.
Vis hele sitatet...

Takker for alle svar.

Helt enig, tror heller ikke man trenger verken være Rambo, gå 2 mil hver dag i ukevis før man legger ut på tur osv. Sunn fornuft, og skulle jeg gå meg vill eller gå tom for mat, da kommer jo helikopter og henter meg. Så dette kan jo ikke gå galt! Samt lage vin på fjellet...!!
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Takker for alle svar.

Helt enig, tror heller ikke man trenger verken være Rambo, gå 2 mil hver dag i ukevis før man legger ut på tur osv. Sunn fornuft, og skulle jeg gå meg vill eller gå tom for mat, da kommer jo helikopter og henter meg. Så dette kan jo ikke gå galt! Samt lage vin på fjellet...!!
Vis hele sitatet...
Du har en helt håpløs innstilling. Makan til respektløst å begi seg ut på tur uten å ha peiling, for deretter å tenke at Røde Kors uansett hjelper deg. Redningsaksjoner koster utrolig mye penger, men du har vel ikke samvittighet? Håper forøvrig du tøyset med Husky.

Har vært på ukelange turer i årevis, og synes vel heller ikke det er noe spesielt vanskelig. Kommer jo veldig an på hvor du skal gå. Du må ha peiling på kart og kompass (eller GPS...). Det som er litt vanskelig, er å planlegge hva du skal spise. Det kommer med erfaring. Driver selv å planlegger min første tur alene, og siden det er mange turmennesker her lurte jeg på om dere hadde noen tips til mat. Tidligere har vi hatt med huskyer som bærer en del, og tatt med mye mat (som kjøtt, brød, pålegg osv). Hva er god turmat? Havregryn, Drytech, fisk, noen fler forslag? Noen spesifikke typer kjøtt som er spesielt egnet? Har pleid å ha med en del pølse.

De som går på veldig lange turer, kanskje flere mnd, pleier å legge ut depo med mat. Da kan du først gå rundt på diverse gårder og spørre om du kan legge litt mat der og hente det om en mnd.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Enig med snoop dogg der, altså. Utrolig trist at slike holdninger skal være konsekvensen av de fantastiske godene vi har i Norge.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Du har en helt håpløs innstilling. Makan til respektløst å begi seg ut på tur uten å ha peiling, for deretter å tenke at Røde Kors uansett hjelper deg. Redningsaksjoner koster utrolig mye penger, men du har vel ikke samvittighet? Håper forøvrig du tøyset med Husky.

Har vært på ukelange turer i årevis, og synes vel heller ikke det er noe spesielt vanskelig. Kommer jo veldig an på hvor du skal gå. Du må ha peiling på kart og kompass (eller GPS...). Det som er litt vanskelig, er å planlegge hva du skal spise. Det kommer med erfaring. Driver selv å planlegger min første tur alene, og siden det er mange turmennesker her lurte jeg på om dere hadde noen tips til mat. Tidligere har vi hatt med huskyer som bærer en del, og tatt med mye mat (som kjøtt, brød, pålegg osv). Hva er god turmat? Havregryn, Drytech, fisk, noen fler forslag? Noen spesifikke typer kjøtt som er spesielt egnet? Har pleid å ha med en del pølse.

De som går på veldig lange turer, kanskje flere mnd, pleier å legge ut depo med mat. Da kan du først gå rundt på diverse gårder og spørre om du kan legge litt mat der og hente det om en mnd.
Vis hele sitatet...

Jeg fleipet selvsagt med den "kommer helikopter å henter meg"...!! MEN om det verste skulle skje, og jeg ble hentet med helikopter... jeg hadde UANSETT IKKE hatt dårlig samvittighet. Hvor mye penger bruker vi på illegale invandrere, somaliske kjerringer uten mann (dvs han bor i boden) med 14 unger (inkl. søsteren sine når hun besøker NAV) osv. Samt alle andre utgifter dette pakket ofte fører med seg.

Takk for alle råd forøvrig, igjen.

Dropper nok hund med meg, event. låner jeg en fra FOD-gården et par uker. Regner ikke med passere en mnd. Kanskje jeg begynner i Oslo-marka?!
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Jeg fleipet selvsagt med den "kommer helikopter å henter meg"...!! MEN om det verste skulle skje, og jeg ble hentet med helikopter... jeg hadde UANSETT IKKE hatt dårlig samvittighet. Hvor mye penger bruker vi på illegale invandrere, somaliske kjerringer uten mann (dvs han bor i boden) med 14 unger (inkl. søsteren sine når hun besøker NAV) osv. Samt alle andre utgifter dette pakket ofte fører med seg.

Takk for alle råd forøvrig, igjen.

Dropper nok hund med meg, event. låner jeg en fra FOD-gården et par uker. Regner ikke med passere en mnd. Kanskje jeg begynner i Oslo-marka?!
Vis hele sitatet...
Der klarte du faktisk å overbevise meg. Det er et meget godt poeng: vi har såpass mange somalere i Norge at det ikke er noe problem å utnytte godene i landet vårt.
Sjekk hvor du kan drite før du overnatter i telt. Hadde en lei situasjon hvor jeg overnatta i telt midt på vidda, hvor jeg våkna midt på natta med akutt diare. Spurta ut med boxern på knea og en lommelykt for å finne en plass å drite. Enden på visa er at du må ha med pose til skittentøyet og gjerne tilgang på vann vist du er like heldig som meg. Tidenes kjipeste familiecamping.
Hvis du skal ha med deg ei bikkje så må du jo for all del trene den opp først. Ta den med på en god del mindre turer først så den vender seg til og sove ute eller i telt. Husk at det også er en stor påkjenning for bikkja og vandre rundt i skogen i 2 måneder. Hvis du skal bruke den til jakt vil jeg anbefale deg en fuglehund og ikke en husky.
Angående eventuell hund så bør du benytte hundesokker fra dag en-om det ikker er en hund som du vet sikkert har robuste poter-mose/steinunderlag i fjellet sliter utrolig hardt. Og ta med ekstra sett av disse for de mister gjerne en per dag...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Fyren skal ikke krysse Grønland, eller gå til nordpolen. Han skal bare på tur.
Ser virkelig ikke problemet. Pakk sekk og stikk til fjells. Ta noen døgn på hytter innimellom for å få tørket alt av tøy, telt etc. Samt gnafse litt hermetisk mat, supper og slikt.

1 måneds tur er da ingen problem for en voksen mann. Fyll opp med feks tørket kjøtt, real turmat, og ha med noe mel etc for bålbrød. Kan spe på med litt fiske eller kanskje noe jakt, jakta starter vel nå om et par uker.

Blir han lei eller går tom for mat er det jo bare å snu å gå hjem igjen. Er jo ingen som sier at han MÅ bli 1-2 måneder bare fordi det var utgangspunktet.




En trenger da virkelig ikke dra på en "øve" tur i skogen i forkant av dette. Blir fyren lei så kan han jo bare gå hjem.

Ts dra på tur og kos deg. Blir sikkert et minne for livet.




Av og til når jeg leser innlegg som dette så tenker jeg har dere vokst opp kun blant kvinnfolk?

En trenger da ikke gå 2 mil til dagen for å ha det kos på tur. Det er jo å nok å bare være ute i naturen. Finn et fin leirplass, slå opp telt. Fiske. Filosofere. Drikke kaffe og kose seg.

En sekk på 25 kilo er da ingenting for en voksen mann. Guttunger vil vel slite litt men ikke en voksen kar. Og jeg tror ikke poenget til TS er å dra på tur for å GÅ mest/lengst mulig. Men for å nyte stillhet, ro og fred. Slappe av og nyte frihet, å være utenfor dekning, ingen TV og ikke noe mas.

Du har selv sett for mange amerikanske filmer tror jeg. Det er ikke noe slit eller pes å være på tur. Det er en nytelse.

Hva i alledager skulle være problemet med å overleve i et telt? Selv på kalde natta er det lunk i teltet. Og med en god pose så fryser en ikke. Mat har han jo med seg, vann er det overalt.

Tror du har lest feil. Fyren skal ikke på uttak til marinejeger eller fallskjermjeger.
Så hvorfor maser du om om at han må gå så og så langt? Fyren kan gå akkurat så langt han orker.
Om det er 200 meter eller 20 km fra en leirplass til den neste så spiller det jo ingen rolle.





So what om det blir vinter? Han skal jo ha telt og pose. Og blir det guffent mye snø så kan han jo bare gå ned lavere terreng under snøgrensa.

Seriøst. Fra Lindesnes til Nordkapp så er det mennesker på drøye turer hver eneste dag året rundt.
En trenger ikke være verken Rambo eller TV turmann for å ha en fin tur. Det er ikke noe hokus pokus.
Og jeg tror alle hadde hatt godt av en slik runde. Vekk fra det enkle og behagelige. Lære litt om egne grenser og evner. Bare være til uten å stresse rundt 24/7. Uten støy av noe slag.
Vis hele sitatet...
Har selv vokst opp i Nord-Norge og tilbrakt mange netter på både hytte og i telt, sommer som vinter. Har opplevd selv at det ikke er alltid alt går 100% som planlagt og da er det en fordel å ha vært utendørs tidligere.

Har også møtt en del personer som aldri har tilbrakt en natt utendørs, flere jeg gjennomførte førstegangstjenesten med slet med å bære en 15-kilos sekk mer enn 4-5 kilometer uten å syte som om de måtte dra en bil opp bakken, det var forøvrig også langs en grusvei.

TS høres ut som en 18-åring som har bodd hjemme på gutterommet i kjellern hos mor og far hele sitt liv, da er ikke en 2-måneders tur i villmarken (som han tydeligvis planlegger), det lureste å gjøre om du ikke engang vet hvem som disponerer turisthyttene i området han har tenkt å gå.