Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 13159
Hei, dette er ett veldig dumt spørsmål...

Men er det store eller noen forskjell på nettverkskabler som blir solgt i norge???
Så denne og sytets det virket litt for godt til å være sant..

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=102063
Ja det er store forskjeller på TP (Twisted Pair) kabler, du kan skille dem først i 2 grupper, uskjermede kabler ( UTP - Unsheilded Twisted Pair ) som ikkje har noe "beskyttelse" inn i kabelen mot støy uten i fra, dette kan føre til at støyet påvirker signalet inn i kabelen som igjen påvirket hastighet og signalkvalitet. Så har du den andre gruppen som er skjermede kabler, enten STP ( Sheilded Twisted Pair ) eller FTP ( Foiled Twisted Pair ) disse kablene er enten skjermet mot støy, enten ved å ha metal-folie rundt alle parene eller ved å ha metal folie rundt hver enkelt par og det finnes også de kablene som både har metal-folie lag rundt alle parene og rundt hvert enkelt par, disse er som oftest en del dyrere enn de kablene som bare har et lag med skjerming.

Disse kablene er også kategorisert etter frekvens og hastighet kabelen skal tåle, disse tallene har jeg ikkje i hodet akkurat nå, men jeg vil anbefale deg å kjøpe enten cat-6 eller cat-7 kabler hvis du skal bruke den til hastigheter fra og med 1Gbit/s.

Men prinsippet er ganske enkelt, det er en grunn til at enkelte nettverkskabler koster mer enn andre.

EDIT: Det du linker til er en CAT-5E UTP kabel.
Sist endret av 0xFF; 9. desember 2013 kl. 16:27.
Godt svar, takker!

hvis cat-5/6/7 forteller noe om hastigheten vil det si at en cat 6 er å foretrekke for en cat 5.

Den må være litt lang så jeg kan ikke se noen cat-7 med ca 15-15 meter
Pretty Princess
Freaken's Avatar
For vanlig hjemmebruk så er Cat5E adekvat hvis hastighet ikke er over 1gb/s og det ikke er snakk om lange strekk. Hvis du absolutt skal ha mer, så kan man jo bruke cat6 som støtter opptil 10gb/s. Cat7 har jeg aldri sett før, så jeg er usikker på om det er noe særlig lett å få tak i, men wiki artikkelen sier at det er en relativt ny standard. Hvis du bare skal ha en kabelstubb for hjemmenettverket er det som regel billigst med cat5.

For å bli kalt cat 5/6/whatever så må det følge en ISO standard uansett så spiler det ikke så stor rolle med hvem som har produsert varen. I min (relativt begrensett) erfaring har jeg aldri møtt på patchekabler av dårligere kvalitet enn andre.
Den skal til battlefield 4...

200 ping utenfor skandinavia er ikke helt hyggelig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Den skal til battlefield 4...

200 ping utenfor skandinavia er ikke helt hyggelig
Vis hele sitatet...
Da kan du kjøre nettverket ditt over kleshengere utan problem. Eg har køyrt gigabit over cat3 utan pakketap. Kjøp den billegaste du finn som står cat5 på. Det er plenty til din bruk.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Godt svar, takker!

hvis cat-5/6/7 forteller noe om hastigheten vil det si at en cat 6 er å foretrekke for en cat 5.

Den må være litt lang så jeg kan ikke se noen cat-7 med ca 15-15 meter
Vis hele sitatet...
Det er korrekt.

Ser ut som det var dårlig med CAT-7 kabler på komplett. Men jeg har funnet fram noen CAT-6 SFTP ( Sheilded Foiled Twisted Pair ) kabler, disse er både skjermet rundt hver enkelt par samt skjerming rundt alle parene.

Komplett.no - Patch Cable SFTP CAT6 Grey 15m
Komplett.no - Patch Cable SFTP CAT6 Grey 25m

Du kan også hvis du ønsker kjøpe deg trommel med [U/F/S/SF]TP kabel og RJ45 kontakter å lage kabelen i den lengden du ønsker, men hvis du er fersk i faget så bør du holde deg til UTP kabler, da [F/S/SF]TP kabler har mye høyere krav til at montasjen utføres korrekt for at skjermingen skal fungere korrekt og ikkje i mot sin hensikt.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Den skal til battlefield 4...

200 ping utenfor skandinavia er ikke helt hyggelig
Vis hele sitatet...
ehm...om du har lav ping til ISP men høy ping videre hjelper det fint lite om du kjøper en gullbelagt nettverkskabel laget av små katolikkbarn i vatikanet. Du får ikke noe bedre responstid uansett hva du gjør i ditt hjemmenett når problemet ligger et helt annet sted
Sitat av moridin Vis innlegg
ehm...om du har lav ping til ISP men høy ping videre hjelper det fint lite om du kjøper en gullbelagt nettverkskabel laget av små katolikkbarn i vatikanet. Du får ikke noe bedre responstid uansett hva du gjør i ditt hjemmenett når problemet ligger et helt annet sted
Vis hele sitatet...
Nettverket her går fem ganger saktere uten kabel da....
Det har jeg testa!

(og der kræsja BF4)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Nettverket her går fem ganger saktere uten kabel da....
Vis hele sitatet...
Hastighet er ikkje det samme som latency.

Latency er kor lang tid noko tar, medan hastigheta er kor mykje du kan transportere.

Når en snakker om 200ms så har det millisekundet ekstra på grunn av wireless ingenting å sei.
Jeg har lagt opp en del datakabler i store data anlegg i industri og næringsbygg, og jeg har aldri vært borti bedre grad enn cat 6. Og da er som oftest cat 6 overkill, men prisforskjellen fra cat 5 er nesten ingenting, så de velger cat 6 for fremtidige løsninger som kanskje kan kreve dette. Så jeg vil absolutt si at en cat 6 er mer enn bra nok for privat bruk.
Cat 5 er vel det som er det vanligste til privat bruk. Husk også at det ikke er bare kabelen som begrenser hastigheten, men datauttaket du skal plugge den i og. Og det er liten sannsynlighet for at det er ett cat 6 datauttak du har hjemme, og da vil det ikke være noen som helst forskjell mellom cat 5, cat 6 eller cat 7, da dette blir krøket ned av uttaket med en gang.

EDIT:
Glemte å ta høyde for at du kanskje plugger direkte i router istedet for i ett datauttak i vegg. Om du gjør dette, så vet jeg ikke om routeren krøker ned signalet, men dette får du sikkert til å lese av på routeren eller i instruksjonsmanualen for routeren noen plass vil jeg tro.
Sist endret av Bazinga; 9. desember 2013 kl. 21:28.
Cat7 er etter min erfaring mest brukt i indistri o.l med kommunikasjon av "viktige" signal på lange strekk.

Har det også på skipet jeg jobber på (kommunikasjon på DP systemet)



Edit:

Category 3:

UTP

10 Mbps

16 MHz

Category 5 :

UTP

10/100 Mbps

100 MHz

Category 5 e:

UTP

1000 Mbps

100 MHz

Category 6:

UTP or STP

1000 Mbps

250 MHz

Category 6 a

STP

10,000 Mbps

500 MHz

Category 7:

SSTP

10,000 Mbps

600 MHz
Sist endret av DharkZ; 9. desember 2013 kl. 22:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Cat7 er etter min erfaring mest brukt i indistri o.l med kommunikasjon av "viktige" signal på lange strekk.

Har det også på skipet jeg jobber på (kommunikasjon på DP systemet)
Vis hele sitatet...
Der støy er virkelig farlig er fiber mykje nytta alternativ.

Grunnen til at CAT7 er rimelig vanlig på nybygg er at meterprisen ikkje er så mykje høgare enn CAT6, og det er futureproof. Å bygge skip er så fordømt dyrt uansett at det ikkje har så mykje å sei. Og å bytte kabler seinare er endå dyrare, ettersom det vil føre til rimeleg lang tid off hire. Så ja - i skip er futureproofing viktig.
Hold nede win-tast og trykk på r, skriv "cmd" og trykk enter. Skriv "ipconfig" og trykk enter, og finn "deafult gateway" teksten som dukker opp, typisk "192.168.1.1", skriv så "ping 192.168.1.1" og trykk enter. Da får du opp ping tid mot routeren din. Du kan evt også prøve "ping www.altibox.no", "ping www.freak.no" osv