Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 737
er det en måte å finne ut hva slags rpm du har på harddisken din? jeg vet ikke hva jeg har.

jeg har nettopp bestilt en ny hdd, med 7200 rpm, og hvis min gamle da er på 5400 rpm, bør jeg vel legge OSen på den nye?
ja, legg OSet på den raskeste harddisken, du ser vel RPM hastigheten i BIOS i hvertfall på min BIOS.
m|x
m|x's Avatar
Trådstarter
ok..takker
sjekker det ut i morgen tidlig. altfor trøtt nå
Burde vel stå på selve disken, om ikke kan du ta serienummeret og skjekke produsentens hjemmeside. Om du vite det, that is
▼ ... over en uke senere ... ▼
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
spiller ikke så _jævlig_ stor rolle om OSet ditt er på en 7200 eller 5400 rpm disk, så var jeg deg ville jeg ikke ha gadd å formatere/reinstallere eller gjøre noe annet slitsomt

er greit om vaffal spilla dine er på 7200'en
dessuten merker du ikke noe særlig forskjell, selv i bullet time
Man merker stor forskjell fra 5400 disk til 7200 disk. Det gjelder alle områder som windows til spill.Har du råd kjøpe du seff 7200
m|x
m|x's Avatar
Trådstarter
jeg 7200 rpm'en i tårnet nå.. OSet har masse bugs, så jeg må legge det inn uansett. så jeg tenkte jeg skulle være smart å dele opp den nye disken, som er på 120 gb. tenkte jeg skulle bruke partition magic til dette, som jeg har liggende. men, den støtter bare deling til harddisker opp til 80 gb..er det noen andre programmer eller måten å gjøre dette på?
partition magic har vel ingen grense på hvor store diskene er(?)
m|x
m|x's Avatar
Trådstarter
jeg mener å huske at jeg leste det, men fant det ikke igjen. uansett, så går det ikke ann å ta split, når du høyreklikker på den, inne i programmet..det går på 40 gigaen
Du kan jo prøve Fdisk, men jeg tror ikke det støtter så store hardisker heller.

Det kommer spørsmål om du vil aktivere støtte for hardisker over 500 mb når du starter det.
Fdisk har ingen grense for hvor mye den støtter. Jeg klarte fint å partisjonere 80 giga disken min
Aces-HigH: ser harddisker og hd programvare ikke er din sterke side. Forskjellen på 5400 og 7200rpm er lite merkbar for vanlig bruk. Om vi sammenligner en WD600AB(5400) mot en WD600BB(7200) er det egentlig liten forskjell. Søketidene er 2ms kjappere i gjennomsnitt. Prøv nå å måle et millisekund. Forskjellen på gjennomsnittlig treghet/ventetid/"spin-up"tid er 0.8ms. Merker du forskjell?

Fdisk har faktisk en øvregrense. Fdisk(uten hotfix) klarer å formatere en disk på over 64GB men den viser feil diskstørrelse(Q263044). Og Zalderach; den meldingen kan du få en bedre forklaring på her: http://support.microsoft.com/default...;en-us;Q126855
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
var ikke det det jeg sa?

shut pu n00bz0rs

burde ikke uttale meg om partition magic/fdisk med så store disker, siden jeg ikke har erfaring med det *pusle med 30 giggern min*