Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3216
Pensjonert Skaper
Dersom man skal ut av norge og tar med seg penger plikter en å oppgi det om summen overstiger 25 000. Det er greit nok. Jeg er en kontant-person og liker helst å ha med meg det jeg har spart opp i kontanter ved utreise, fremfor å ta med plastkort.

Ingen liker jo å få politiet på døra, kriminell eller ikke, så man trenger jo ikke med overlegg friste dem innom på et besøk. For eksempel gjennom å vifte rundt med store mengder kontanter.

Derfor: er det noen av dere freaks som vet noe om det er noen grenser på hvor mye man kan veksle inn før det varsles til noen myndighet? Ser jo for meg at det burde være det med tanke på den frie flyten av arbeidskraft vi har mellom EØS-land, og andelen svart arbeid. Evnt. om det er forskjell på å gjøre det i bank fremfor hos foreksempel Forex?

Dersom jeg sparer opp og tar med meg 15 - 20 000 på ferie to uker til Berlin vil jeg jo nødig komme hjem til ransaket hus.
Ifølge banken min blir all valuta-veksling rapportert. Hva som skjer om du bruker et vekslings-kontor (f.eks. på Oslo S) vet jeg ikke. Men regner med at du må vise id.
Har vekslet NOK til EUR i utenlandske banker og forex uten og måtte vise noen form for ID, så om du har med deg norske kontanter ut av norge, så får du nok vekslet dem uten at det meldes inn noen plass.
Alt over 10k ble rapportert før, aner ikke hvordan reglene er nå. Jeg regner med alt blir rapportert da vi går mot et kontantløst samfunn med negativ rente. Hvorfor tror du skurk satt inn under 5k hver gang? Tar du f.eks ut 100 000 så havner du på en liste og da burde du ha kvittering for å bevise at det er lovlige penger.
Sist endret av Hoarse; 9. februar 2017 kl. 17:14.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Har vekslet mindre beløp i banken før, uten å vise id (fikk noen stygge blikk da).
Håpet var å kunne veksle før avreise, for å slippe styret senere på reisen, men det er kanskje ikke dumt som Pushwagner her sier å ta med norske kontanter og veksle i utlandet.
Sålenge du får kontanter med deg ut av landet, er det ikke noe problem. Vekslesteder registrer ikke hvem du er, eller hvor mye du veksler.
Skulle du være av den paranoide typen, har de aller fleste storbyer personer som henger rundt "change"-plasser som veksler fra magetaska. Fullstendig registrering/kvitterings-fritt!