Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3018
Pensjonert Skaper
En bekjent ble stoppet av sivilen for en stund siden (tilsynelatende uten grunn). De mente på at han virket beruset og gjorde noen tester på stedet. Etter testene mente de fremdeles han var beruset, og krevde at han skulle bli med til legevakta for testing, noe han gikk med på.

På legevakta ble det tatt urinprøve og blodprøve, legen fant ingenting og kunne berolige betjentene med at joda, han var edru, bare noe søvnig (det var tross alt midt på natta).

I en diskusjon rundt situasjonen i ettertid hørte jeg en påstå at politiet ikke kunne kreve noen blodprøve uten å ha en "ransakelsesordre". Urinprøver kan de kreve som de selv vil uten spesielle tillatelser. Jeg har selv hørt at dersom man f.eks. er innblandet i en ulykke kan de kreve at du avlegger blodprøve for å bevise din edruelighet, men har hørt flere plasser at de må ha spesielle tillatelser for å kreve blodprøver i andre situasjoner.

Noen her inne som vet noe om lovverket rundt dette? Er det fritt frem for dem å hente ut blod (som jo er inni kroppen min) eller kan de kun ta avfalsstoffene som allikevel kommer ut?
https://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§157
§ 157. Den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan underkastes kroppslig undersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det kan tas blodprøve og foretas andre undersøkelser som kan skje uten fare eller betydelig smerte.
Disse regler gjelder selv om straff ikke kan idømmes på grunn av reglene i straffeloven § 20 første ledd. Det gjelder også når tilstanden har medført at den mistenkte ikke har utvist skyld.
Uten mistenktes samtykke kan undersøkelse bare foretas etter kjennelse av retten. Så vidt mulig og tilrådelig skal han få adgang til å uttale seg før avgjørelsen treffes.
Dersom formålet med undersøkelsen ellers kunne forspilles, kan ordre fra påtalemyndigheten tre i stedet for kjennelse av retten. Ordren skal være skriftlig og grunngitt. Er det fare ved opphold, kan ordren gis muntlig, men den skal da snarest mulig nedtegnes.
De innhentede prøvene skal bare brukes i strafferettspleien. Kongen kan i forskrift likevel bestemme at rettstoksikologiske analysedata også kan brukes i forskningsøyemed, og gi nærmere regler om slik bruk.
0 Endret ved lover 22 des 1995 nr. 79, 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 15 okt 2000 iflg. res. 22 sep 2000 nr. 958), 18 jan 2008 nr. 3 (ikr. 1 sep 2008 iflg. res. 8 aug 2008 nr. 882), 19 juni 2015 nr. 65 (ikr. 1 okt 2015).
Vis hele sitatet...
Uten mistenktes samtykke kan undersøkelse bare foretas etter kjennelse av retten. Så vidt mulig og tilrådelig skal han få adgang til å uttale seg før avgjørelsen treffes.
Sist endret av Kloroplast; 1. februar 2017 kl. 19:15.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Takk for kjapt og godt svar.

Den siste linjen der gjør meg noe usikker. "Dersom formålet med undersøkelsen ellers kunne forspilles..." Formålet er jo å avdekke om han har kjørt ruspåvirket. Dersom det tar lang tid å få en kjennelse vil jo kroppen kvitte seg med stoffene og dermed blodprøven være uten verdi.

Det vil vel si at betjentene i et slikt tilfelle ikke trenger en rettslig kjennelse, men at det holder å få klarsignal fra en påtalemyndighet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du køyrer bil gjeld vegtrafikklova §22a, som har litt slakkere regler for rusmiddelkontroll enn straffeprosesslova.

Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b, kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn og symptomer på ruspåvirkning og fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel.
Vis hele sitatet...
Så i korte trekk kan dei framstille vedkommande for blodprøve om dei meiner han er rusa.
dei framstille vedkommande for blodprøve om dei meiner han er rusa.
Sist endret av vidarlo; 1. februar 2017 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Ok. Litt strengere for dem som sitter bak rattet enn dem som blir "busta" på busstoppet altså. Logisk nok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Ok. Litt strengere for dem som sitter bak rattet enn dem som blir "busta" på busstoppet altså. Logisk nok.
Vis hele sitatet...
Vesentleg mykje strengare. I trafikken kan du verte stoppa i rutinekontroll utan snev av mistanke. Det har i utgangspunktet ikkje politiet heimel til om du er fotgjenger.
Har politiet hjemmel til å sjekke om jeg er ruset hvis jeg står på selvbalanserende brett / hoverboard?
Jeg har nettopp hvert innblandet i en slik trafikksak der det var mistanke om rus. Den ene nektet blodprøve, politibetjenten tok én tlf så satt det 2 betjenter oppå henne mens sykepleier skulle ta blodprøve.

Endte opp med at hun slapp blodprøven etter mye skrik og hyl, og måtte ta urinprøve istedet om hun ville bli dimmitert. Om det var fordi jeg sa jeg ville endre forklaring og ta på meg skylden vet jeg ikke.
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
https://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§157

Uten mistenktes samtykke kan undersøkelse bare foretas etter kjennelse av retten. Så vidt mulig og tilrådelig skal han få adgang til å uttale seg før avgjørelsen treffes.
Vis hele sitatet...
Du glemmer å nevne at påtalemyndigheten kan fatte skriftlig beslutning ved forspillelsesfare, og muntlig når det er fare ved opphold.
En "ransakelsesordre" får de ved å ringe jurist. Hvis du er hjemme og åpner døra di, så kan de finne på 4000 grunner for at noe er mistenkelig og får da skjellig grunn til ransakelse.
Om du kjører bil holder det med at de mistenker deg or ruskjøring o.l