Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1474
Hei, fikk et lite problem for litt siden...maskinen min som hadde stått på i noen timer slo seg plutselig av, når jeg prøvde å restarte den så skjedde det ikke noe, ingen strøm...bare noen små tegn til bevegelse inne i kabinettet, CPU-vifta og Kabinett vifta starta opp på 1 sek men forsvant like fort igjen....HVA I FAEN KAN VÆRE PROBLEMET?

Maskinen min slo seg plutselig av, noe som er veldig uvanlig hos meg....når jeg skulle restarte så funka det ikke...ingen ting, ingen
tegn til strøm i heile driten...som sagt starter cpu og kabinett vifta men de starter så vidt...de snurrer 1cm rundt før de stopper...alt
er helt dødt!

Sjønner ikke en drit. Alle ledninger er satt riktig på plass, CPU-en er OK, alt ser ut som å være OK, ingen tegn til svidde ting....

Kabinettvifta lager en oppstartslyd, den varer som regel i 2 sekund, nå blir det bare et lite *pip*. Sjønner rett å slett ingen
ting?
kanskje strømforskyneren som er fuxxa
napp ut en komponent om gangen og prøv å starte maskinen hver gang noe nytt er tatt ut... hvis den fortsatt ikke vil starte kan det enten ve at hovedkortet har tatt kvelden eller strømforsyningen er fuxxa som thyph sa
Trådstarter
Jeg har prøvd å starte på nytt med forskjellige komponenter flere ganger, noe jeg har lagt merke til er at alle viftene inne i kabinettet startet, men slokner. Derimot strømforskyningsvifta starter ikke i det hele tatt....hovedkorte fungerer, mens problemet ligger kanskje i strømforskyninga....men hvorfor klikka
da strømforskyninga da? Sånn helt plutselig?

Av alle dataproblemer hvorfor akkurat dette?
Opprinnelig postet av webfoxen
Jeg har prøvd å starte på nytt med forskjellige komponenter flere ganger, noe jeg har lagt merke til er at alle viftene inne i kabinettet startet, men slokner. Derimot strømforskyningsvifta starter ikke i det hele tatt....hovedkorte fungerer, mens problemet ligger kanskje i strømforskyninga....men hvorfor klikka
da strømforskyninga da? Sånn helt plutselig?

Av alle dataproblemer hvorfor akkurat dette?
Vis hele sitatet...
Bedre at strømforsyninga røk, enn hovedkortet!
Trådstarter
Ja, det er sant! Lurer ennå på hvorfor strømforskyninga klikka...!?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
prøv med en annen strømforsyning ? :P lån hos en kompis
Trådstarter
Skal gjøre det snart, hvis maskinen funka med en annen strømforskyning må jeg kjøpe en ny en! Noen som vet om en bra
strømforskyning for under 500,- kr ??
ta ut rammen, det er rota til alt vondt.
Og hvis du ser på hovedkortet, så bruker det å være sånne små lys som lyser under booting. Prøv å se hvilke lystegn den gir når du prøver å starte pcn og se i manualen hva det kan være.
hvis ikke det funker med nye psu kan du prøve å ta ut alle delene untatt skjermkort, cpu. hvis den da starter, setter du inn en og en del og boter mellom hver gang du putter inn noe nytt
Trådstarter
HanZen: har ikke lys på hovedkorte, har noen andre med de vil ikke starte....

Alt tyder på at strømmen er borte, jeg har nå oppdaget at den eneste tingen i maskinen som ikke gir tegn fra seg er Strømforsk.
vifta...hvis den er kaputt kan vel ikke strømforskyninga fungere?

Hvordan kan en strømforskyning, evnt. hovedkort bli ødelagt når
maskinen står rett opp og ned....? Har ikke hatt tegn til noen problemer på over et halvt år. Veldig merkelig at maskinen skal klikke sånn helt plutselig...det første som slo meg var at CPU-en var svidd...men det fant jeg ut i ettertid at den ikke var!

Edit:
---------------------------------------------------------------------------------
Problemet er jo det at maskinen min ikke vil starte, det går ikke ann å boote, maskinen kommer seg ikke så langt....den kommer seg så langt at viftene begynner å gå rundt....! Og det er ikke langt!
Sist endret av webfoxen; 1. juli 2003 kl. 18:20.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Strømforsyningen kan starte, fordi om ikke vifta går ja, men da kommer den til å gå varm.
Sikringen kan feks ha gått i den også.
Sikkert på at det ikke er hk'et som har takket for seg?
Trådstarter
Har mest tro på at strømforskyninga er gåen...en sikring som du sa! At HK'et er ødelagt tviler jeg sterkt på...vet ikke en god måte
å sjekke det ut på..? Hvis en sikring er gåen i strømforsk. må jeg vel kjøpe en ny strømforsk..?

Faen, akkurat nå skulle jeg ønske at jeg hadde en garanti på PC-en.
Hvorfor nøle med å prøve med en annen PSU?
Trådstarter
Kanskje fordi at jeg ikke har så veldig mange PSU-er...skal prøve å få lånt meg en hos en kompiz, han er på ferie å kommer ikke
tilbake før om noen uker..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
altså, feilen du beskriver har jeg vært borti før og tipper det er PSUen.
Når det gjelder at viftene går rundt i 1 sek er dette vanlig når man skrur på en pc eller kobler i kontakten, dette er indusert spenning.
Tyder jo på at pc'en får strøm, men ikke mer enn som så, kan nok være sikringa som ondsofa sier, men spørs om det er en sikring DU kan bytte, kan være loddede sikringer som hvis du ikke har utdannelse innenfor faget bør holde deg unna spør noen du kjenner som har peiling på elektronikk til å se på den
Trådstarter
Takk...er ikke noe ekspert innenfor strømforskyningen så!

Skal bestille en "jalla" PSU snart, en billig en fra Komplett:
Jalla strømforskyning
Sist endret av webfoxen; 2. juli 2003 kl. 16:07.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
den der er ikke så jalla faktisk, har bygd noen pcer og solgt noen av de
Ingen klager
Trådstarter
Hehe...Q-Tec er jalla spør du meg, den funka sikkert men..!
Sjønner ikke meg på det der, den er 400w, dual fan og hele pakka og er alikavel en av de billigste...da er den jalla
Enig med AtXbYeA, et der er bra PSU ja...
Aldri sviktet meg iallefall.
Trådstarter
Får vel håpe det da den kommer vel snart i posten tenker jeg...
Trådstarter
Yeah, fikk den nye PSU-en i dag....fett nu funker det...takk til alle som har bidratt med tips og råd!