Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 872
har to problemsom jeg ikke klarer å finne ut av, og derfor trenger litt hjelp...

Problem 1:
Når jeg start opp pc'n får jeg opp en svart skjerm der det står: "scanning IDE drives........", og en liten stund senere kommer det opp: "no array is defined!". Jeg kommer meg heller ikke inn i BIOSen.


Problem 2:
På egenskaper på min datamaskin står det at jeg her en AMD Athlon Prosessor 1,25 GHz, enda jeg har en AMD Athlon XP 2000+ prosessor på 1,67 GHz. Hva skal jeg gjøre for å få endret dette?
Better than thou.
For å fikse problem 2 må du stille inn multiplieren/bushastigheten i bios ihvertfall..
Angående problem 1, sikker på at ide kabelen står ordentlig i hovedkortet og cdrommer \ harddisker?
Trådstarter
45 0
går det an å komme seg inn i bios utenom via oppstarten da?

har tatt ut alle ledninger å satt de inn igjen flere ganger...
Hvis du har hk m/ ide-raid på, så må du gå inn i bios og sette "IDE RAID" på "disabled".
Hadde samme prob på et MSI hk, men fixet det på denne måten.
GL!
Hvordan skal han komme inn i BIOS når han ikke kommer inn i BIOS?

Forslag til problem 1: prøv å resette CMOSen.
Trådstarter
45 0
sikker et "høl-i-hue-spørsmål", men likevel: hva er CMOSen, og hvordan resetter jeg den?
Sist endret av jogeir; 28. juni 2003 kl. 22:52.
Ta ut det relativt store batteriet, la det være ute av sokkelen sin ett par minutter, så setter du det inn igjen, starter maskinen, og vips.
msi hovedkort har en fin RESET jumper.

1. skru av pcen
2. fjern jumperen
3. trykk power knappen
4. sett på jumperen igjen
5. skru av pcen

Slik fungerer det på MSI hoverkort, sjekk brukermanualen til hovedkort og sjekk om du har en slik jumper.
De fleste hovedkortene har vel en reset jumper.
Hvis det ikke fungerer slik SkinnaSau skrev, så er sikkert jumperen en tre pins kontakt. Sett jumperen til å være speilvendt av utgangspunktet så resetter den.
Trådstarter
45 0
fant ut av problemet nå. klarte på en eller annen merkelig måte å komme meg inn i BIOSen, og der loada jeg high performance defaults, og da funket alt som det skulle