Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3462
Sitter her med et diger prisliste der alle priser er uten mva, og lurer på hvordan jeg enklest mulig får en kolonne med "rette" priser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lag ny kolonne, gang med 1.25?
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lag ny kolonne, gang med 1.25?
Vis hele sitatet...
Anta at jeg er en komplett idiot og trenger oppskriften med teskje, wd-40 og salt?

Jeg har selvfølgelig googlet og prøvd ting ut, men alt jeg finner er hvordan gjøre det i excel, ikke calc.

-----

Komplett idiot var å ta litt hardt i, men denne mandagen er jeg tydeligvis tungnem.

Med en slurk WD-40 gikk det bedre.

Oppskriften er som følger hvis man skal ha en ny kolonne med mvapris; Kopier kolonnen til et nytt sted (ctrl-c/ctrl-v), skriv inn 1,25 i en passende celle, kopier, velg kolonnen du skal ha mva på, høyreklikk, velg kopier inn utvalg og under regneoperasjoner velg gange. Trykk OK.
Sist endret av lumbricus; 18. april 2017 kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det du ikke får til? Å lage ny kolonne, eller gange med 1,25?

(Glemte å refreshe før posting)
Sist endret av Automatiker; 18. april 2017 kl. 11:26.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Har jeg forstått oppgaven rett ville jeg gjort slik:

-Kolonne A er priser uten
-Kolonne B skal bli priser med
-Gå til celle B1
-Skriv "=A1*1,25"
-Entertast
-Nå står det "100" i A1, og "125" i B1
-Klikk på B1 for å markere cellen
-Ta tak i den lille firkanten i nedre høyre hjørne av cellen
-Dra den nedover kolonne B
-Da bør den gjør B2=A2*1,25, B3=A3*1,25, osv.
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
-Skriv "=A1*1,25"
Vis hele sitatet...
Dangnabbit! Der var grunnen til at jeg ikke fikk det til å funke når jeg prøvde. Jeg skrev uten "=". Men nå har jeg testet din utgave, og ja den virker, men litt upraktisk når det er snakk om 2k+ rader.

Mener vagt å huske at da jeg tok Datakortet en gang i ... veldig gamle dager, så bare leste jeg hva alle ikonene het og svarte deretter (alt rett, null hull, her er en dårlig vinduskrape). Mulig at jeg egentlig ikke lærte noe der.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Mange rader/kolonner kan gjøres lettere ved å zoome ut først.

Relatert triks: $ foran noe man ønsker skal forbli konstant:

Drar du nedover "=A1*1,25" blir det automatisk iterert til "=A2*1,25" osv. Men om du alltid vil gange med A1: "=A$1*1,25"

Funker også på bokstaver ($A$1), mer aktuelt i større formler.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Dangnabbit! Der var grunnen til at jeg ikke fikk det til å funke når jeg prøvde. Jeg skrev uten "=". Men nå har jeg testet din utgave, og ja den virker, men litt upraktisk når det er snakk om 2k+ rader.
Vis hele sitatet...
Velg cellen med formelen du vil ha, trykk ctrl+alt+end og så ctrl+d.
Da skal den samme formelen ha populert alle cellene.