Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1555
Noen som har gjort det eller har erfaring med det? Mye burde man spare opp?
Tja, skal du på en svensketur eller 2årig studie i ett vestlig land hvor du skal betale alt selv uten stipendiat eller støtte fra foreldre?
Sist endret av MagicalTrevor; 15. september 2010 kl. 07:49.
Gode spørsmål får gode svar...
Bare å reise det...! Normalt og ha penger når man skal reise. Hvor mye som er nok for deg er umulig for meg å fortelle. Herregud for en tråd...
Hva skal du med penger?

Ta med deg en kniv, så får du alltids tak i mat!
Tenkte på ferie til F.eks spania noen måneder alene.
Det er kansje litt bortkastet å reise for langt utenlands etter VG. Det kan bli rimelig dyrt i forhold til hva du sitter igjen med, men om du først har bestemt deg kan jeg ivertfall komme med noen praktiske tips.

Det enkleste er å bare kjøre rett over svenskegrensen. Se etter en litt større matbutikk hvor nordmenn typisk handler. Gå inn hoveddøra og spør personellet i kassen om de selger VG. Er du heldig har de muligens Dagbladet også. Betal de kronene de koster, bruk gjerne Visa kortet da det er litt upraktisk å veksle til seg svensk valutta kun for å kjøpe en avis. Ta så med deg lesestoffet ditt, kjør hjem til sofaen og nyt
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Det er kansje litt bortkastet å reise for langt utenlands etter VG. Det kan bli rimelig dyrt i forhold til hva du sitter igjen med, men om du først har bestemt deg kan jeg ivertfall komme med noen praktiske tips.

Det enkleste er å bare kjøre rett over svenskegrensen. Se etter en litt større matbutikk hvor nordmenn typisk handler. Gå inn hoveddøra og spør personellet i kassen om de selger VG. Er du heldig har de muligens Dagbladet også. Betal de kronene de koster, bruk gjerne Visa kortet da det er litt upraktisk å veksle til seg svensk valutta kun for å kjøpe en avis. Ta så med deg lesestoffet ditt, kjør hjem til sofaen og nyt
Vis hele sitatet...
Hahhahahah

Har jobb på kiwi, tjener 104 kr timen... er 15 nå så kan sikkert spare opp 60-70k lett..
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Tenkte på ferie til F.eks spania noen måneder alene.
Vis hele sitatet...
Her ser du hva det vil koste å bo ca en måned på billigste hotellet på Mallorca. Mat og underholdnings kommer i tillegg.

Er det bare en litt lang ferie du er på jakt etter ville jeg heller reist til en litt mer spennende plass og gjerne variert litt mer mellom plassene. Da funker det fint å ta med seg telt og sovepose og spare på utgiftene til hotell. Tar du inn på hotell kun i helgene for å skjemme deg selv litt bort og få dusjet etc. trenger du ikke å beregne så alt for mye til den utgiftsposten.

Kjøp mat på supermarkeder og lag selv. Kjøp deg en primus og lær deg å lage ris på denne.

Sett deg noen klare mål for hva du ønsker å oppleve og få utav ferien, da slipper du å bli sittende og sutre på stranda en måned i strekk. Spar opp så kontanter som mulig og sett opp en budsjett hvor du vil sitte igjen med minimum 25% ekstra. Det er greit å ha i tilfelle noe uforutsett skulle dukke opp. Skaff deg også Europeisk Helsetrygdekort og en god reiseforsikring.

Skal du bare ta en lang ferie alene for å slappe av vil nok en måned være mer en lenge nok.

Sitat av alicante55 Vis innlegg
Hahhahahah

Har jobb på kiwi, tjener 104 kr timen... er 15 nå så kan sikkert spare opp 60-70k lett..
Vis hele sitatet...
Var nylig to uker på ferie litt rundt i Europa selv og vi brukte rett over 30k for to personer på hoteller, reise, mat og opplevelser (shopping ikke medregnet). Vi spiste på flotte restauranter og bodde på 4 og 5 stjerners hoteller midt i hovedsteder. Er du en person og bor og spiser litt mer fornuftig burde du ganske enkelt klare å strekke samme summen til å vare rundt to måneder for en person.

Anbefaler deg også å få med deg en person på reisen. Det kan være veldig artig å oppleve ting alene, men det blir mye mer spennende å dele disse opplevelsene med en annen. Får du med en person av motsatt kjønn (eller samme om du foretrekker) kan det jo også bli en mye mer spennende ferie på andre måter og. Er dog mye vanskeligere å sjekke opp det lokale dyrelivet om du allerede har ett dyr i bånd.
reiste 1 år rundt i asia etter vg, brukte mellom 60-70.000nok en plass. Du kommer ikke til å oppleve en dritt i Spania annet en fordrukne paradise hotel idioter fra sverige og england og middel aldrende frustrerte frp´ere. Men passer jo fint hvis du ikke er spesielt interressert i verdenskultur og bare vil bort litt
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Dro rett til USA etter VGS og er her enda, går på skole å får stipend. PM hvis det er noe slikt du lurer på
Ettersom du heter Alicante, virker jo dette logisk. Ta turen til Costa Blanca
Vurderte mest en ''Svipp'' tur innom Barcelona for å se en kamp så dra vidre til til f.eks frankrike, italia eller noe annet.

Har egentlig tenkt meg å gå kokk og servitør, derfor er det litt spennende og se på restauranter osv rundt i verden Har mest lyst og bosette meg i Hellas/Spania.
Det hørtes bra ut. Tror det enkleste er å finne frem et kart, lage en rute og sjekk ut pris på tog/buss billetter og hotel/hostel priser på nettet på din rute. BTW san sebastian har flest michelin restauranter i europa og er forholdsvis billig, bra surfing og!
Hvorfor dra til Spania? Når du først vil til et spansktalende land, dra heller til Søramerika. Mye billigere og mye mer å velge mellom

Bare dra ned, bli kjent med noen og finn et sted du kan leie. Mye billigere enn hotell
Blir litt problematisk å dra til utlandet etter VG, når jeg kan kjøpe den i butikken 2 minutter herfra. I stedet for å kjøpe den dyrere i utlandet
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hvorfor dra til Spania? Når du først vil til et spansktalende land, dra heller til Søramerika. Mye billigere og mye mer å velge mellom

Bare dra ned, bli kjent med noen og finn et sted du kan leie. Mye billigere enn hotell
Vis hele sitatet...
Ja, det er sikkert kjempehyggelig å dra til et av de praktisk militær\diktatorstyrte landene der nede, eventuelt ta en tur i slummen i Brazil slik at du kan bli ranet, drept og oppdelt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, det er sikkert kjempehyggelig å dra til et av de praktisk militær\diktatorstyrte landene der nede, eventuelt ta en tur i slummen i Brazil slik at du kan bli ranet, drept og oppdelt.
Vis hele sitatet...
Ja, nå vet du kanskje ikke at det finnes fine steder óg. Man må jo ikke dra til storbyene/slummen.
Eneste sted i sør-america jeg vil se er maracana Men en ting jeg vet er at Hellas er drit bra.. Veldig hyggelige folk.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Eneste sted i sør-america jeg vil se er maracana Men en ting jeg vet er at Hellas er drit bra.. Veldig hyggelige folk.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå er neppe det beste tidspunktet å oppholde seg i hellas på ville jeg påstå, iallefall dersom man tenker på de større byene.
Jesus. Kjøp en interrail-billett som alle andre. Bo i telt, på hosteller og vandrehjem. Meld deg inn i Norske vandrehjem så får du rabatter. En interrailbillett koster vel i underkant av 3500,-, å bo i telt er gratis, på vandrehjem ligger vel prisen på 100-400 spenn per natt avhengig av vandrehjemmet og romtype. Tips å bli kjent med noen og bo på grupperom, blir mye billigere enn enkeltrom.

Det går forsåvidt helt greit å oppholde seg i Hellas. Om du har fryktelig noia for store folkemengder så er det sikkert en idé å begrense eventuelt opphold i Athen. For å si det sånn, UD har ikke utstedt noe reiseråd til Hellas. Ei heller til noen land i Sør-Amerika.
Er du ute etter å få en skikkelig billig tur uten å dra med deg telt kan du jo ta en titt på Couch Surfing.