Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2479
Hei,

når man skal reise til usa idag, så må man fylle ut et skjema på grunnlag av hvorfor man skal dit, og hva man har gjort tidligere, si ifra hva man har på rullebladet osv.

Hvor strenge er dem for at man skal komme inn?
Trenger man og føre opp noe som helst, kan det være at de ikke sjekker deg? Og lar deg gå rett igjennom.
Eller lønner det seg og føre opp alt på skjema og satse på at det går greit?

Litt usikker rundt dette for hører forskjellige meninger om dette.

Har dom på meg av straffeloven §291, som er ang skadeverk.


Har prøvd og søke på forumet, men kommer ikke opp noe som helst. Bare masse annet rart :-/
man må vel søke på forhånd, kan gjøres her: https://travelregistration.state.gov/ibrs/ui/

edit: kilde: http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle2812680.ece
Sist endret av skepsis; 26. mai 2010 kl. 23:50.
Du må søke Visum. Du må fremskaffe en politiattest og møte til intervju på den amerikanske ambasaden.
eller nei?

Den nye ordningen gjelder alle som kan besøke USA uten visum. Nordmenn som skal på ferie eller forretningsreise til USA, og som har et maskinlesbart pass, trenger ikke visum. Men du må altså registrere deg.

må bare regge seg på denne siden vistnok, ifølge aftenposten hvertfall.
Du må fylle ut en ESTA, det er alt.
jeg tror jeg bare ville ringt den amerikanske eller norske ambasade og hørt med de så får du vite hvordan det er over telefon istedet for når du står ved inngangen til usa og får vite at du må returnere.. går også ann å bare sende en mail til de, tror du får svar innen rimelig kort tid
Sånn som jeg ser det er du egentlig nødt til å svare ja på pkt 2. i ESTA søknaden, da er du pluteslig pliktig til å ha visum for innreise. Så skal du ha alt på den sikre siden må du personelig møte opp på den amerikanske ambasade i oslo eller ett annet sted i verden for å levere visum søknaden din.
Ring ambassaden og spør, de vet det riktige svaret. I utgangspunktet er det ikke noe stress å reise fra Norge til USA, men er man straffedømt kan de nok være adskillig strengere.

En annen ting å merke seg er at både flyselskapet ved avreisested inn til USA og passkontrollørene i USA ha en adresse de kan "nå deg på" på turen. Dette skapte litt trøbbel for meg da jeg reiste rundt hele vestkysten uten noe fast mål, men ga dem adressa til en venninne i St. Louis (selv om jeg fløy til LA ...) og da var det hele greit.